Kolmivuotiaan sanky lainehtii - neuvoja???
Nyt alkaa taman aidin pinna reveta tahan jatkuvaan lakanapyykkiin, kun joka toinen yo tulee niin isot pisut, ettei mikaan vaippa riita vaan sankykin lainehtii. Miten opettaa kohta kolmevuotiasta yokuivaksi? Pitaisiko jattaa vaippa pois yolla, niin etta lapsi tajuaisi paremmin, ettei yollakaan voi enaa pisua miten vaan? Mita ne sitten tekevat - kayvat vessassa? Olen yrittanyt rajoittaa iltajuomista, mutta eihan lasta voi janossakaan pitaa... Missa iassa lapset yleensa oppivat yokuiviksi? Kaytatteko lakanan alla froteemuoveja vai minkalaisia konsteja on kaytossa?
Kiitos neuvoista!
Kommentit (16)
ja viime heinäkuussa jätettii vaippa pois päivällä jamarraskuussa yöllä ja jos meni klo 8nukkumaan käytettiin parin tunnin päästä potalla ja sitten 3h päästä.
Tähän asti ollaan kerran yössä käytetty potalla klo 2 ja eilen siirrtyttiin siihen et kun mennään ite nukkumaan käytetään silloin ja nyt aamulla oli ainakin kuiva.
esikko oppi paljon helpommin :-)
on oppineet yökuivaksi housuvaippa - yöpissa -yhdistelmällä. Yökuivuus on valmiusasia hormooneissa, mutta kyllä sitä voi vähän harjoittaakin tai sit meillä vain ovat tulleet käsi kädessä.
Molemmat oppi itse pyytämän pissalle yöllä, ei pakotettu siihen siis. Esikolta kysyin yöllä kun alkoi liikehtiä levottomasti (nukuttiin mökillä samassa huoneessa) tuletko pissalle... kuopuos oppi tämän omatoimisesti eli alkoi herätä yöllä ja ilmoitti haluavansa pissalle (siskon esimerkin mukaan eli nukkuivat samassa huoneessa ja unen läpi kuuli siskon käyvän pissalla). Housuvaippa on kätevä riisua ja pukea takaisin, jos ei halua heti lähteä ' opettelemaan' vaipattomuutta. Näin voi siis opetella vaippakuivaksi ;-). Kannattaa ehkä kokeilla - kaikki lapset ei tykkää / ole valmiita siihen, että heitä yöllä herätellään pissalle! Voi uni häiriintyä pahastikin.
eli sitä ei voi harjoitella? Ihan oikeasti en ymmärrä, että lapsi herätetään yöllä pissille. Jos ei pysty olemaan yötä pissimättä, ei ole hormonaalisesti valmis. Näin ajattelen. Mutta ongelmahan tuo on ja paha, jos mikään vaippa ei riitä. Varmaan on sitten eri merkkejä ja vahvuuksia kokeiltu? Huomioithan ap, että maito ei pissitä niin paljon kuin mehu? Ja kyllä mielestäni voi rajoittaa juomista klo 18 jälkeen, jos joka yö vaippa falskaa. Voiskohan siitä olla apua, että laittais hahtuvahousut yövaipan päälle? Villa imee hyvin kosteutta. Ja olen kuullut, että hahtuvasta voisi neuloa peiton, jota voisi käyttää pissasuojana sängyssä.
Meillä on sängyssä muovitettu frotee ja sen päällä pyyhe ja sitten lakana. Ei ole tosin vuoden aikana tainnut tulla kuin 2 kertaa yöllä sänkyyn pissi. Tosin meidän poika on vähäjuomainen ja ei ole koskaan tarvinnut rajoittaa juomista.
kun lapsia on iät kaiket harjoitettu myös yökuivuuteen, niin on vaikea uskoa ettei sitä olisi mahdollista edes jossain määrin tehdä (vai onko kaikissa tapauksissa sit ollu niin, että valmius= hormoonivalmius ja harjoitus on tulleet käsikädessä?)
En tarkoita että olisi pakko yökuivittaa tai sitä harjoitella, mutta jos asiasta on ongelmia voi sitä kokeilla!
On aika hullua opetella yökuivaksi siten, että herätellään yöllä pissalle. Sitten kun lapsi on siihen valmis, hän pystyy olemaan koko yön pissaamatta ellei ole juonut poikkeuksellisen paljon illalla.
Ihan hyvin voi rajoittaa juomista illalla jos tuntuu että pissaa tulee yöllä tolkuttomasti. Ei terve lapsi siitä kärsi. Toisaalta jos tuntuu siltä että lapsi juo päivisin paljon ja pissaa päivälläkin usein, kannattaa käydä mittauttamassa verensokerit että suljetaan pois diabeteksen mahdollisuus.
Vanhempien yöunet voivat kärsiä. Meillä pissatettiin esikoista, mies meni puolen yön jälkeen nukkumaan, joten kenenkään ei tarvinnut siitä stressata. Säilyi sänky kuivana eikä tarvinnut vaippoja pitää (eikä ostaa eikä jätevuorta kasvattaa). Tuskin sillä mitään opettavaa vaikutusta oli. Ja muuten oppimiseen auttoi teippivaipan vaihtaminen housuvaippaan siinä vaiheessa kun 2 yötä kolmesta oli jo kuivia. Iltajuominen on rajoitettu noin desiin. Juokoon päivällä ja aamulla niin paljon kuin tahtoo. Toista lasta ei ole tarvinnut pissattaa, tehdään se vain kyläpaikassa tai hotellissa tms., ettei vieraita patjoja kastele.
Kotona on petarin päällä muovifrotee ja sen päällä 3 kpl harsovaippoja. Ennen käytimme pyyhettä, mutta nuo vaipat kuivuvat esim. mökkioloissakin tosi nopsaan.
lapselta oletetaan yökuivuutta vasta 5-6 vuotiaana!
Tätä ennen on aivan normaalia, että päiväkuiva lapsi tarvitsee
öisin vielä vaipan. Yökuivuutta ei voi opettaa, eikä sen
saavuttamista voi nopeuttaa.
Lapsen hormonitoiminnan pitää vakiintua siten, että yöllä pissaa
ei kerry yhtä paljon kuin päivällä ja samalla siten, että lapsi
herää tarvittaessa itse öisin pissahätään. Esikouluun
mennessä lapsella saatetaan aloittaa hormonihoito, jos
lapsen oma hormonitoiminta ei ole siihenkään mennessä
vielä kunnolla käynnistynyt.
Meillä esikoinen oppi päiväkuivaksi 2,5 vuotiaana, mutta
yökuivuuden hän saavutti vasta reilu 5 vuotiaana. Toinen
lapsi oppi päiväkuivaksi 2 v 8 kk:n iässä, ja yökuivuuden
hän saavutti 3 v 5 kk:n iässä. Yksilölliset erot ovat siis
suuret.
Hyvä linkki:
www.yokastelu.net
Lapsi oppii kestovaippojen myötä nopeasti tunnistamaan
pissan tulemisen, eikä nuku siis märissä vaipoissa, vaan
herää jos pissaa lirahtaa. Samalla rahavarat ja luonto säästyvät.
Kestovaippana voi käyttää öisin esim. all-in-one -vaippaa.
Jos vaippa ei kastu joka yö, niin saman vaipan voi laittaa
uudestaan. Imutehoa saa lisää esim. hamppuisilla lisäimuilla.
Pojilla lisäimut kannattaa sijoittaa eteen, tytöillä keskelle.
Minunkaan hormonitoiminta ei ole siihen kyennyt edes 30 vuodessa! Toiset vaan joutuu yöllä käymään pissillä aikuisenakin, ja toiset taas ei. Taitaa olla aikalailla myös aineenvaihdunnallinen kysymys. Itse käyn välillä kaksikin kertaa.
Minulla tyttö oppi päiväkuivaksi ja samalla yökuivaksi ollessaan 2,5v. Nyt, vuotta myöhemmin, rupeaa öisin liikehtimään levottomasti ja " valittamaan " jos on pissahätä. Uni siis kevenee luonnostaan vaikka ei osaa sanoa aina että pissittää. Sitten mennään hakemaan ja käydään vessassa potalla ja takaisin nukkumaan. Joskus jos aamuyöllä herään itse vessaan, eikä tyttöä ole yöllä käytetty, niin pyydän mukaan ja aina suostuu! Minusta ei todellakaan ole mitään haittaa vaikka pissalle herättää. Meillä ainakin selvästi on häpeissään ja pahoillaan jos joskus jää vessareissu tekemättä ja pissi menee sänkyyn. Siinä sitten kerron, että vahinkoja sattuu kenelle vaan välillä ja ettei haittaa. Tuntuu hurjalta ajatella että pitäisin mielummin vaipoissa kun herättelisin pissille, mutta kukakin tavallaan!
Minulla petarin päällä muovitettufrotee, sen päällä villafleecepeitto ( imee muuten tosi hyvin ) hikoilua estämässä ja sitten lakana. Kertaakaan ei ole patja kastunut.
Mukavaa kevättä!
Minsku
Yökuivuudessa on nimenomaan kyse siitä, että lapsen
hormonitoiminta on saavuttanut tason, jossa lapsella
ei kehity pissaa öisin virtsarakkoon samaan tahtiin kuin
päivällä, ja jossa lapsi herää tarvittaessa _itse_ pissalle,
jos pissahätä yllättää yöllä.
Meillä esikoinen on nyt reilu 5 v. ja yökuiva, ja hän herää monena
yönä itse pissalle. :) Samoin tekee nuorempi. Hän tosin
saavutti tämän kypsyystason jo alle 3,5 vuotiaana.
Kumpikin lapsi käy siis itsenäisesti yöllä pissalla, eikä
meidän vanhempien tarvitse nousta sängystä ylös pissattamaan
lasta öisin.
Meillä lapset nukkuvat kahdestaan omassa huoneessaan, emmekä
me vanhemmat mitenkään herää lasten levottomiin sängyissä
kääntelyihin tms. merkkehin, jotka voisivat indikoida pissahätää.
Tietysti jos lapsen kanssa nukkuisi samassa huoneessa, niin tilanne
olisi ehkä erilainen.
Jos olisimme pissattaneet lasta yöllä, niin meillä ei olisi ollut muuta
vaihtoehtoa kuin laittaa herätyskello soimaan. Ei olisi todellakaan
huvittanut herätä keskellä yötä parhaimpien unien pissattamaan
lasta, mutta kukin tyylillään...
Hyviä unia. :)
Mins-ku:
Minunkaan hormonitoiminta ei ole siihen kyennyt edes 30 vuodessa! Toiset vaan joutuu yöllä käymään pissillä aikuisenakin, ja toiset taas ei.Minulla tyttö oppi päiväkuivaksi ja samalla yökuivaksi ollessaan 2,5v. Nyt, vuotta myöhemmin, rupeaa öisin liikehtimään levottomasti ja " valittamaan " jos on pissahätä. Uni siis kevenee luonnostaan vaikka ei osaa sanoa aina että pissittää.
Mins-ku:
Kertaakaan ei ole patja kastunut.
Hyvä :)
Ai että mua rasittaa nämä tän tyyliset kommentit, kun alkuperäisen ongelma koski juuri tätä...
Mutta juu, meillä sama vika. Pojan sänky lainehti tuon ikäisenä, kun pissasi yöllä niin paljon. Lopulta löysimme Lidlin vaipat, joiden imukyky oli paras ja ne riittivät koko yöksi.
Tosiaan hormonitoiminnasta on kyse, että lapsi oppii joko olemaan yön pissaamatta tai sitten herää itse pissahätäänsä. Meillä tätä ei vielä osata. Poika nukkuu yönsä niin sikeästi, että ei todellakaan herää pissahätäänsä. Mutta kaikki aikanaan :)
Nyt olen jättänyt myös yövaipan pois, ja pissat on tullu sänkyyn.
Pitäisikö siis vaippa ottaa vielä takaisin käyttöön yöllä??
Anteeksi vaan, että minun tyyliseni kommenti sua rasittaa. Mutta totuus on, että meillä patja ei ole kastunut ja piste. Vinkiksi annoin meillä käytössä olleen fleecevillapeiton, joka todellakin on älyttömän imukykyinen. Se pissa, joka muuten kastelisi koko sängyn imeytyy siihen peittoon.
En viitsisi ruveta rautalangasta vääntämään, etteivät kaltaisesi närkästyisi...
Meillä nukutaan lasten kanssa periaatteessa omissa huoneissa, mutta lastenhuoneen ja meidän makuuhuoneen välistä seinää on purettu ja aukko odottaa vielä ovea :) Eli hyvin kuulen lasten yölliset ähellykset ja voin niihin reagoida.
lapsi alkoi itse heräillä pissahätäänsä yöllä ennenkuin olin ottanut vaippoja pois. Eli ei enää halunnut pissata vaippaan vaan kaipasi potalle, vaikka pissahätä yöllä olikin. Hän oli tosin silloin alle puolitoistavuotias. Eikä yöpissattamisaikaa kestänyt kauan vaan lapsi alkoi nukkua koko yön käymättä vessassa.
Mielestäni lapsesi ei välttämättä ole kypsä yövaipattomuuteen, mutta voithan tietysti kokeilla öitä ilman vaippaa. Ei lapsi yöllä pissaa tahallaan eli ainakaan moiti lasta yöpissaamisesta.
Eli vein potan sängyn viereen ja nostin unisen tytön potalle. Tyttö vain seisomaan potan eteen, housut alas ja ohjasin tytön potalle. Sanoin, että nyt saa pissiä. Ja pissittyään pyyhin pyllyn, housut jalkaan ja nostin tytön takaisin sänkyyn. Tyttö ei aamuisin edes muistanut potalla käyntiä.
Jos nukuin itse pommiin, eli heräsin vasta klo 4, oli pissit tullut sänkyyn. Eli klo 2-3 välillä piti käyttää. Tai jos oli illalla juonut paljon, käytin puolilta öin ja uudelleen n. klo 5.
Sängyssä pidin patjan päällä muovifroteeta ja sen päällä pyyhettä (ettei muovi hiostaisi), ja päällä sit lakana. Jos pissit oli tullu sänkyyn oli helppo märät heittää pois ja laittaa esim. kuivan pyyhkeen päälle jatkaa unia.