Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v ja vauva 3kk, esikoinen pph:lle vai kotiin??

29.07.2006 |

Esikoinen on ollut pph:lla 1-vuotiaasta saakka, nyt oltu heinäkuu lomalla ja hoitoon pitäisi maanantaina taas mennä. Meillä osa-aikainen hoitopaikka = 3 pvää viikossa. Nyt mietin kuumeisesti pitäisikö vanhempi lapsi ottaa kokonaan kotiin. On tosi stressaavaa lähteä kolmena aamuna viemään kävellen n. kilsan matka, vauva pitää herättää jos sattuu nukkumaan ja talvellakaan ei varmaan kauheen kivaa.. Maksetaan tosta osapaikasta 137 ¿ /kk. Tyttö viihtyy kyllä hoidossa useimmiten, toisinaan on aamuja kun ei halua lähteä ja silloin en ole vienyt, kun ei ole mikään pakko.. Neljän lapsen ryhmässä myös yksi tyttö joka on häiriköinyt koko porukkaa, kiusaa muita lapsia ja etenkin meidän tyttöä joka on ryhmän nuorin.

En tiedä teenkö väärin jos sanon paikan irti.. Tuntuu jotenkin niin turhalta viedä lasta hoitoon kun olen itse kotona.. Ainutlaatuinen tilaisuus olisi olla molempien lasten kanssa.

Onko arki kahden kanssa ihan mahdotonta? Miten muut olette selvinneet? Monet sanovat että 3 vuotias tarvitsee jo lapsiryhmää ja muiden ikäistensä seuraa.. Lähistöllä on kyllä seurakunnan kerhoja ym. joissa tapaisi muita lapsia.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minun mielestäni kaipaa lapsiRYHMÄÄ (ainakaan joka päivä) mutta kaipaa kyllä leikkikaveria. Ei välttämättä ihan joka ulkoilukerta, mutta kyllä se aika vaan sujuu mukavammin jos on toinen suunnilleen samanmoinen.

2/9 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisit paikan sen ajan vielä varattuna. Meillä 3v poika viihtyi kotona hyvin, kunhan oli joku leikkikaveri useamman päivän viikossa seurana. Hän kävi kerhossa 2X3h/vkossa joka riitti ryhmätoiminnaksi aivan loistavasti. Tosin kerhossa vain 4 lasta, isompi ryhmä olisi voinut olla ainakin alussa liikaa. Uskoisin että vuoden ainakin pystyt pojan pitämään kotona ilman ongelmia, toki seuran ja toiminnan tarve on aika lapsikohtaista :)

Nyt poikani on 4v ja kaipaa toimintaa jo ihan eri lailla. Hän meneekin ap-kerhoon joka päivä. Kiva hänelle, mutta itse odotan kauhulla juuri noita hakemisia ja noutoja. Mieheni pystyy useimmiten viemään, mutta minun pitää hakea klo 12 2v pojan ja vastasyntyneen kanssa. Hui. Mielelläni pitäisin kaikki lapset kotona, mutta ei taida enää onnistua :))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyy nytten kakkonen syyskuun lopussa tai lokakuun alussa ja esikoinen täyttää 31.10 3-vuotta. Meillä on sikäli eri tilanne kun teillä kun poika ei ole ollut yhtään hoidossa ja jää nyt vielä kotiin 6 vuotiaaksi,kun meinaan hoitaa tätä nuorinta kanssa 3 vuotta kotona.Vaikka poika olisi ollut hoidossa aikasemmin niin ottaisin hänet silti kotiin vauvan ja äidin kanssa koska minusta on outoa jos esikoinen pistetään ns.pois tieltä. En tarkoita loukata tällä ketään! Tiedän että lapsi joka on ollut hoidossa niin kaipaa niitä kavereita ehkä mutta niin kaipaa sellainenkin 3 vuotias joka on ollut aina kotona. Kuitenkin tuota kaveri juttua korostetaan nykyään ihan liikaa eli kyllä lapsi sopeutuu ja ei hän tarvitse kavereita joka päivä.muutama kerta viikossa riittää ja aina ei tarvitse olla sitäkään. Alussa sellainen lapsi joka on tottunut kavereihin voi kyllä kaivata heitä mutta voisi keksiä toisellaisia keinoja nähdä kavereita. Me muutettiin maalle ja täällä asuu kyllä lapsiperheitä mutta ketään ei oikein koskaan näy ulkona kun ovat omalla pihallaan korkeintaan. poika alkaa nyt kaipaamaan jonkun verran kavereita ja siksi käytänkin häntä kerran viikossa perhekerhossa joss olen itse mukana. Nytten tammikuussa hän aloittaa semmoisen kerhon kerran viikossa jossa hän saa olla 3 tuntia ilman vanhempia ja leikkiä ja askarrella kavereitten kanssa.Sitten vuoden päästä syksyllä hän voi olla samassa kerhossa 2 kertaa viikossa.Sitten kun hän on noin 4,5 vuotta ja on kesä niin hän saa käydä semmoisessa luontokerhossa kerran viikossa yksin. Ja näitten ohella meidän perhekerho on jopa kesäisin toiminnassa sen kerran viikossa.Tuo toinen kerho on 3 vuodesta lähtien mutta meidän poika kun täyttää vasta lokakuussa 3 vuotta niin ei pääse heti mukaan. Uskon siis että nuo virikkeet riittävät ja lisäksi hän tapaa serkkujaan joitain kertoja kuussa. Kavereita muuten hirmuisesti ole. haluan ehdottomasti pitää hänet kotona kun vauva syntyy.En halua maksaa hurjia maksuja hoidosta kun voin hoitaa kotonakin ja haluan saada hänet tuntemaan vauvan syntymän mahdollisimman turvalliseksi ja että hän tutustuu vauvaan. Sitten ulkoillaan yhdessä ihan normaalisti ja hoidetaan vauvaa ja tehdään juttuja mitä nytkin tehdään. minusta tämä kotirytmi on kuitenkin rento ja rauhallinen. Kyllähän se vauva hieman monimutkistaa asioita ja kahden lapsen kanssa on tietty raskasta mutta antaa se myös esikoiselle virikettä kun voi auttaa vauvan hoidossa ja leikkiä hänen kanssaan jossain vaiheessa pieniä leikkejä. Itse en kuitenkaan usko että tuo hoitoon vieminen apljoa helpottaisi edes tilannetta. Kuitenkin esikoinen pitää viedä ja hakea ja jos itse ne teet niin vauva mukaan joka kerta jos ei ole mahdollisuutta kotiin jättää.Kahden kanssa on varmaan tosi raskasta olla kotona tai ylipäätänsä mutta kannattaa antaa esikoiselle mahdollisuus olla lähellä vauvaa.Se auttaa mustasukkaisuuteenkin kun ei tunne että hänet pistetään pois tieltä.Suosittelen että otat esikoisen kotiin. Etenkin kun häntä kiusataan ja vaikuttaa ettei hänelle tuo hoidossa olo ole ehdottoman tärkeää.

Vierailija
4/9 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä piti sanoa että en voi sanoa että miten hän viihtyy kotona sitten kun on esim.4 tai 5 vuotta mutta yritän silti pitää hänet jos mitenkään mahdollista niin kotona. ja onhan kotona sitten jo vuoden tai kahden ikäinen sisarus jonka kanssa voi edes hieman leikkiä,ettei ihan yksin tarvitse olla. tiedän monta perhettä jossa lapset ovat olleet kotona koko pienuusajan ja hyvin ovat pärjänneet. itse nyt kuitenkin olen päättänyt että lapset ovat kotona 6 ja 3 vuotiaksi ja sitten toinen menee eskariin ja toinen hoitoon. olen toki huolissani esikoisesta mutta toivon että pärjätään ja että esikoinen viihtyy edes jotenkin.

Vierailija
5/9 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua missään nimessä vähätellä aikasempia kommenttejanne lasten parhaasta jne, mutta omasta mielestäni olisi myös tärkeää huomioida oma jaksaminen. Meillä molemmat lapset ovat olleet koliikkitapauksia, nukkuneet huomosti ja itselläni oli selkä hyvinkin huonossa kunnossa toisen synnytyksen jälkeen.

Joten minä koin, että esikoisen jättäminen päiväkotiin äitiysloman ajaksi oli hyväksi sekä minulle, että hänelle. Minä sain levätä enemmän päivällä ja siten kerätä energiaa iltaa varten - silloin tosin alkoivat koliikkihuudot, mutta tiedän, etten olisi niistä selvinnyt jos en olisi saanut levättyä päivällä. Kun koliikki loppui nuorempi söi rintaa 6-10 krt/yö, joten lepo oli vieläkin tarpeen.

Vierailija
6/9 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yhtyisin edelliseen. Kokeile ihmeessä sitä hoitoa, kun paikkakin jo on. Vauva voi olla tosi vaativa ja kaipaat lepoa. Saathan hoidon heti lopetettua, kun haluat. Vaikeampaa sitten enää saada uudelleen paikkaa ainakaan heti.Minä ajattelen,että hoito on siinä hyvä,että saa siellä ne kaverikontaktit, ja kokoloppuviikko voi rauhassa keskittyä kotona olemiseenja esikoisen hellimiseen.(nin itse ainakin aion tehdä) eikä tarvi olla kiertämässä avoimia päiväkoteja ja perhekerhoja vauvan kanssa,joka myös kaipaa kodin rauhaa eniten. Siis minun mielipide,että kokeile. Ei menetä mitään.

Vierailija
7/9 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä kanssa on huomena eka hoitopäivä heinäkuun lomailun jälkeen ja vauva 3,5kk. Tyttö 2,5v ollut samalla hoitajalla 10kuisesta ja tykkää kovasti hoitajastaan ja kavereista siellä. On myöskin 3 pvä viikossa hoidossa. Mutta reippaasti aion vaan tytön sinne viedä jo ihan sen takia että saamme saman hoitajan pitää. En aio kuitenkaan jäädä hoitovapaalle kun äitiysloma loppuu, joten yritämme saada pikkuveikan myös samaan paikkaan. Jotenkin tuntuu pahalle, mutta ilmeisesti vain itsekkäistä syistä, sillä tyttö odottaa ihan intona huomista! Kyllä taas varmaan kirpaisee kun portilla huomena heilutellaan =(

Vierailija
8/9 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaa kommentoineille! Oli mukava saada eri näkökulmia.Ratkaisimme asian niin että tyttö ei mene enää hoitoon. En olisi tätä asiaa välttämättä näin pian edes ratkaissut, mutta tyttö on itkenyt koko illan kun aloimme puhumaan tulevasta hoitoviikosta, on ennenkin tehnyt niin. Toisinaan kuitenkin mielellään on mennyt. Vaikeaahan se on 3 vuotiaan ajatuksista aina ottaa selvää ;) ja kyllä vanhemmat kuitenkin loppupeleissä ne ratkaisut tekee. Mutta helpompaa olisi ollut hoitoon vieminen ja tätä asiaa ei varmaan edes olisi mietitty jos sinne mielellään menisi.

Tuntuu itsestä tosi kurjalta puoliväkisin raahata toista hoitoon, kun ei ole välttämätöntä edes.

Katsotaan nyt miten meillä arki alkaa sujumaan, pitäkää peukkuja että pärjätään! :)

Vierailija
9/9 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin viestisi olisin suosittanut kotiin ottamista. Selkeästi se kanta näkyi viestistäsi (joillain muilla vastanneilla jotka suosittivat hoitoa, ei vastaavaa näkynyt). Voi olla että huomaat jonkun ajan kuluttua että sittenkin kotona lapsen pitäminen oli helpompaa:). Itkut, eroahdistukset, kiukku ja väsymys vähempää. Aikatauluja hoitoon ja takaisin ei ole ja 3v:sta jo sinulle seuraa erilailla kuin vauvasta. Yhdessä voi tehdä kaikkea kivaa ja vauva kasvanut pahimman 3kk iän ohi ja on paremmin ennakoitavissa. Siis leppoisaa kotielämää!

Ja kuten joku vastasi ei 3v vielä hirveitä tarvitse, pikkuhiljaa enemmän toisten lasten seuraa ja ehkä vasta yli 4v:na enemmän. Siinä ajassa vauvakin on kasvanut jo taaperoksi.