Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On huomattu että kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa työtön on onnellisempi kuin työtön jolla ei ole merkityksellistä tekemistä

Vierailija
09.04.2026 |

Näihin siis kannattaa panostaa jatkossa

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä voi olla merkityksellistä tekemistä ihan siellä siviilielämässä ja kaikki kuntouttava tai paremminkin "kuntouttava" tekeminen ei ole työttömälle mielekästä eikä millään tavoin kuntouttavaa.

kaljan kittaaminen ei ole merkityksellistä tekemistä 

Ja sinä luulet että ihminen muuttuu heti juopoksi kun joutuu työttömäksi?

Luulee. Samalla hetkellä kun työtön muuttuu yksinäiseksi hylkiöksi, ei ole enää ystäviä, tuttavia, kavereita, sukua, naapureita eikä hän osaa tervehtiä muita ihmisiä, ei laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, laittaa kelloa soimaan ja herätä ajoissa jos jokin meno on, ei huolehdi hygieniastaan, alkaa tosiaan juoda kaljaa ja polttaa tupakkaa jos ei siihen mennessä ole sitä tehnyt.. pitää mennä opettelemaan työelämän&arkielämän  taitoja vaikka takana olisi monta kymmentä vuotta työuraa, lapset kasvatettuina ja koti hoidettuna. Kaikki tietotaito ja kokemus katoaa noin vain kun työttömyys iskee. Hyvin uskottavaa.

Näinhän se menee. Osasin ennen laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, muut arjen askareet sujuivat myös, en koskaan juonut alkoholia enkä polttanut, olin aktiivinen ja minulla oli ystäviä. Kun jouduin työttömäksi niin kaikki taidot maagisesti katosivat päästäni, ystävät katosivat ja huomasin että minusta on yhdessä yössä tullut tupakkaa polttava alkoholisti.

10/10 tosijuttu

Vierailija
62/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömällä voi olla merkityksellistä tekemistä ihan siellä siviilielämässä ja kaikki kuntouttava tai paremminkin "kuntouttava" tekeminen ei ole työttömälle mielekästä eikä millään tavoin kuntouttavaa.

Mä juon vain shamppanjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työni kautta tiedän nuoria ihmisiä, joita ei vain kiinnosta itsensä elättäminen vaan on niin mukavaa loisia veronmaksajien rahoilla. Syynä on useimmiten laiskuus eikä se, että mitään ei oikeasti kykenisi tekemään. Itse olen sitä mieltä, että tukia maksetaan liikaa, jos niillä kelpaa tästä hetkestä ikuisuuteen elellä. Inhoan elämäntapatyöttömiä. Niin, mikäpäs siinä sitten, jos itse maksavat elämisensä perinnöillään, lottovoitoillaan tai jollain muulla laillisella tavalla. Tervetuloa reaalielämään sieltä omasta, oudosta kuplasta. 

Unohdat vain sen oleellisen yksityiskohdan, että saat tulosi palveluista, joihin nuoria pakotetaan osallistumaan. Kyse ei ole nuorten itsensä elättämisestä, koska kukaan ei ole maksamassa heille palkkaa. Kyse on yhteiskunnan mahdollistamasta ihmiskaupasta, jossa oletetaan työttömien osallistuvan yhteiskunnan varojen kuppaamiseen ja heidän pakko-otetun työpanoksen hyödyn lapioimiseen työn teettäjien kukkaroon. 

Vierailija
64/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa sitä kuntouttavan paikkaa jos tuntuu epämielekkäältä. Itse olin kuntouttavassa jossa harrastettiin teatteria! Oli todella kehittävää ja oli todellinen täsmälääke sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja muuhunkin. Kehityin todella paljon ihmisenä. Ja yksinäisyyskin hellitti kun tutustuin mukaviin ihmisiin. Olisin edelleen masentunut ja istuisin koneella 10h päivässä jos en tonne kuntouttavaan olis mennyt.

Vierailija
65/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava loppuu täysin tämän vuoden loppuun mennessä. Joiltakin paikkakunnilta se on jo loppunut. Tilalle tulee osallistava sosiaaliturva ja siitä puuhastelusta ei sit makseta enää edes sitä 9 € päivältä. 

nää kaikki osallistavat sosiaaliturvat sun muut ovat jo ideoina sairaita, jos niihin sisältyy jotain tehtäviä joita teetetään muuna kuin työsuhteena tai alemmilla palkoilla. 

Heh. Minä työttömänä kyllä keksin tekemistä vaikka kuinka paljon ilman mitään hiton osallistavia älyttömytksiä. Se mikänon varmaa että jos joku yrittää pakottaa mua yhtään mihinkään niin aiheutan "vahingossa" semmiset tappiot ja tuhot pajalle ettei mua kutsu enää ikinä mihinkään pakkotyöhön kukaan. 

Vierailija
66/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä juon vain shamppanjaa.

Joudun tyytymään Proseccoon 😭😭😭 Tiedän, alas on vajottu....

Vierailija
67/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä se merkitys oli ?

Vierailija
68/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa sitä kuntouttavan paikkaa jos tuntuu epämielekkäältä. Itse olin kuntouttavassa jossa harrastettiin teatteria! Oli todella kehittävää ja oli todellinen täsmälääke sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja muuhunkin. Kehityin todella paljon ihmisenä. Ja yksinäisyyskin hellitti kun tutustuin mukaviin ihmisiin. Olisin edelleen masentunut ja istuisin koneella 10h päivässä jos en tonne kuntouttavaan olis mennyt.

Paikkakunnasta riippuen ei aina ole mahdollista vaihtaa yhtään mihinkään. Ei siis ole vaihtoehtoja. 

Vierailija
69/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää vaan sellainen paskamaa, ettei välitä kantaväestöstään minkään vertaa. Kuntouttavakin ollut lähinnä päivähoitoa. Itselle ehdotettiin aikanaan 9 eurolla joutilaiden kelamaamujen päiväkeskukseen kahvinkeittäjäksi  ja käsityötaitoisena maamunaisten käsitöiden ohjaajaksi. Ei h*vetti. No thanks. Jäin mieluummin  400 eurolla / kk hoitamaan omaistani.

Kai tässä maassa olisi kunnon mielekkäitä töitäkin tehtäväksi, miksei niihin luoda työpaikkoja, vaikka kevyttyöpaikka nimellä ja kohtuullisella palkalla.  Olisi varmaan kannattavampaa kuin hukata monen työttömäksi joutuneen elämä, toimeentulo ja tulevaisuudenusko. Byrokratia kevyemmäksi myös.

Vierailija
70/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nehän ovat kaksi eri asiaa ihan kokonaan. Työtön pystyy työhön, kuntouttavaa oleva ei ilman kuntoutusta.

Kaikille työttömänä oleville pitäis olla jotain sosiaalista.

Kaikki eivät halua mitään ulkopuolelta määrättyä sosiaalista, miksi työtön ei saisi olla sosiaalinen siellä missä tahtoo? Harrastukset, vapaaehtoistyö jne? Sen luulisi oelvan mielekkäämpää ja kuntouttavampaa kuin pakkososiaalistaminen pakkopuuhastelulla joka tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Kuinka paljon ihmisiä oikeesti pakotetaan? Jos kyseessä on vaan joku kuukauden kokeilu ja sen jälkeen saa jättää kesken jos tuntuu ihan turhalta? Ja saa jatkaa jos tykkääkin ja kokee hyötyvänsä? Näin mä tän oon ymmärtänyt. Ja sehän on 4h päivässä eli ei mikään suuri ajallinen menetys eikä ole edes joka arkipäivä.

Vierailija
71/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Kuka on, kuka ei.

Minä ainakin olin hyvin tyytyväinen. Suorastaan nautin myyntityöstä, eikä ruokalan kokin mulle saavikaupalla (sääli köyhää ja työtöntä) edullisella hinnalla myymä (laillisesti, mitään ei siis suhmuroitu!) ihana ruoka ainakaan haitannut. Ilmainen ruoka ensin lounaalla ja kotiin sai muutamalla eurolla laadukasta syötävää moneksi päiväksi. Olin kuntoutettava siis, ja kolmena päivänä viikossa "töissä". 

Päivät olivat hauskoja, asiakkaiden kanssa naurettiin ja kaikki uudet juorut ja jutut sai kuulla. Kivat työkaverit ja lääkäriin ja atk-kurssille pääsin siinä samalla, työaikana. "Työmatkakin" sattumalta vain noin 5 minuuttia omalla autolla.

Olet aivan uskomaton otus! Oikein nautit siitä miten systeemi nöyryyttää sinua ja samasta työstä mistä muut vetää kunnon liksaa niin sinä KUULET JUORUT ja saa vähän velliä kotiin! 

Vierailija
72/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nehän ovat kaksi eri asiaa ihan kokonaan. Työtön pystyy työhön, kuntouttavaa oleva ei ilman kuntoutusta.

Kaikki eivät halua mitään ulkopuolelta määrättyä sosiaalista, miksi työtön ei saisi olla sosiaalinen siellä missä tahtoo? Harrastukset, vapaaehtoistyö jne? Sen luulisi oelvan mielekkäämpää ja kuntouttavampaa kuin pakkososiaalistaminen pakkopuuhastelulla joka tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Kuinka paljon ihmisiä oikeesti pakotetaan? Jos kyseessä on vaan joku kuukauden kokeilu ja sen jälkeen saa jättää kesken jos tuntuu ihan turhalta? Ja saa jatkaa jos tykkääkin ja kokee hyötyvänsä? Näin mä tän oon ymmärtänyt. Ja sehän on 4h päivässä eli ei mikään suuri ajallinen menetys eikä ole edes joka arkipäivä.

Meidän paikakkunnalla se oli oikeasti pakottamista ja suurin osa oli (joutui olemaan) neljänä päivänä viikossa 7-15. Eikä mikään kuukauden kokeilu, venyi vuosiksi, välillä oli viikon tauko että ketjutus oli laillista.

73/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän ap on taas tämänkin väitteen tempaissut ja arvatenkaan linkkiä ei ollut joten omasta päästään Porukka vaan kyrpiintyy näihin pahoinvointi yhteisöihin ja nytkin taas viimekerralla olin ohjaajan kanssa kahdestaan kun muut ryhmäläiset lienevät ryyppäämässä ?

En edes koskaan ole kuullut että joku tuolta olisi työllistynyt johonkin joten täysin turhanpäivästä ja helvetin kallista rahanhaaskausta tuokin ja onneksi taitaa tuokin loppua 

Vierailija
74/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa terveelle on kiusaaminen ja rangaistus. Ei mitään hyötyä, ajanhukkaa. Kukaan työnantaja ei palkkaa jos sanoo olleensa kuntoutuksessa, se on punainen lippu heti. Eikä terveet tarvitse kuntoutusta ja pupukurssia. Todella alentavaa ja turhaa terveille. 

Kuntouttavan mainitseminen CV:ssä olisi kuin mainitseminen miten on saanut vapausrangaistuksia väkivaltarikoksista vuosina 1998, 2001 ja 2003 mutta näistä on yli kymmenen vuotta aikaa joten en usko tämän vaikuttavan negatiivisesti työllistymiseeni asiakaspalvelijana yrityksessänne :)

Paitsi, että kuntouttava leimaa työttömän  loppuelämäksi älyllisesti ja elämänhallinnaltaan rajoitteelliseksi.

Vankilassa lusinut voi nousta merkittäväänkin asemaan, koska hän voi muuttaa tapansa.

Vierailija
75/129 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän paikakkunnalla se oli oikeasti pakottamista ja suurin osa oli (joutui olemaan) neljänä päivänä viikossa 7-15. Eikä mikään kuukauden kokeilu, venyi vuosiksi, välillä oli viikon tauko että ketjutus oli laillista.

Meillä oli vähän sama. Ensin se oli 3 pvä per viikko mutta kuukauden jälkeen se muttui 4 pvä per viikko, klo 8-15.

Eikä todellakaan ollut siit mikään kuukauden kokeilu, pisin putki tais olla lähes puoli vuotta, sitten pieni tauko ja eiku uudestaan sinne.

Kesken jos olisi jättänyt niin karenssi napsahtaa.

Vierailija
76/129 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavaa se pajukon raivaaminen, roskien kerääminen tai mummojen ulkoiluttaminenkin on. Ei muuta kuin Tanskan mallista oppia ja kaikki työttömät joilla ei ole fyysistä lääkärin kirjoittamaa estettä esim. Neljäksi päiväksi viikossa tekemään tuen eteen jotain yleishyödyllistä. Tanskassa haastatellut sanoivat että alussa olivat asiaa vastaan kunnes huomasivat että toiminta toi arkeen hyvää rutiinia, sosiaalisuutta ja fyysistä aktiivisuutta. Eihän sitä hetken päästä jaksa mitään jos makaa vain kotona. Ja siis itse olen ollut työttömänä pari kertaa ja olisin kaivannut päiviin tekemistä. Työttömyys on riittävän ahdistavaa muutenkin ja sen lisäksi jos vielä jää yksin kotiin ahdistumaan. 

Vierailija
77/129 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin. Kuka on, kuka ei.

Minä ainakin olin hyvin tyytyväinen. Suorastaan nautin myyntityöstä, eikä ruokalan kokin mulle saavikaupalla (sääli köyhää ja työtöntä) edullisella hinnalla myymä (laillisesti, mitään ei siis suhmuroitu!) ihana ruoka ainakaan haitannut. Ilmainen ruoka ensin lounaalla ja kotiin sai muutamalla eurolla laadukasta syötävää moneksi päiväksi. Olin kuntoutettava siis, ja kolmena päivänä viikossa "töissä". 

Päivät olivat hauskoja, asiakkaiden kanssa naurettiin ja kaikki uudet juorut ja jutut sai kuulla. Kivat työkaverit ja lääkäriin ja atk-kurssille pääsin siinä samalla, työaikana. "Työmatkakin" sattumalta vain noin 5 minuuttia omalla autolla.

Olet aivan uskomaton otus! Oikein nautit siitä miten systeemi nöyryyttää sinua ja samasta työstä mistä muut vetää kunnon liksaa niin sinä KUULET JUORUT ja saa vähän velliä kotiin! 

Vaihtoehtona olisi ollut kotiin syrjäytyminen, kun olen liikuntarajoitteinen. Sain bussikortin hinnan rahana, joten hyödyin jo sen muodossa, kun ei pahemmin bensaa matkoihin mennyt. Lisäksi lahjoituskankaista sai ommella itselleen, ja minäkin surautin parit verhot.

Joku tuolla aiemmin sanoi, että tuli taukoa koneella istumiseen, kun aloitti kuntouttavan. Hyvä homma.

Onko puoli vuotta jotain hyödyllistä tekemistä nöyryyttämistä? Minusta ei. Katson, että sain antoisia ihmiskontakteja, atk-opetusta ja muitakin päivityksiä osaamiseeni. Vaihteluna tuo oli suorastaan nautinnollista.

Olen kai sen verran vanha sielu, etten valita joka asiasta, vaan käännän negatiivisen positiiviseksi.

Löysit sitten "vellit ja juorut". Minä taas mielestäni sain, juorujen lisäksi, itseäni hyödyttävää uutta informaatiota ja ravintorikasta ruokaa valmiiksi laitettuna. Näin sitä vaan nähdään eri tavalla samat asiat.

Olen muuten ihan ihminen, en mikään otus. Mutta ehkä tuo nimittelysi kertoo oleellisen siitä millainen olet. 

Maailma on muuten menossa sellaiseen suuntaan, että ette ole vielä nähneet tällä saralla kuin "jäävuoren huipun". Tsempit jatkoon, toivottavasti psyyke kestää, sinullakin! :)

Vierailija
78/129 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytynyt nörttilapseni on nyt kuntouttavalla nuorten työpajalla ja ensimmäistä kertaa vuosiin ollut iloinen ja nauranut. On opiskellut ammatin, mutta töitä ei ole saanut. Onneksi pääsi työpajalle

Vierailija
79/129 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan työttömille pitäisi ehdottomasti luoda mahdollisuus toimia yrittäjänä ilman yrittäjästatusta tai tehdä keikkatyötä esim 1000 € asti/ kk menettämättä mitään tukia.

80/129 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavaa se pajukon raivaaminen, roskien kerääminen tai mummojen ulkoiluttaminenkin on. Ei muuta kuin Tanskan mallista oppia ja kaikki työttömät joilla ei ole fyysistä lääkärin kirjoittamaa estettä esim. Neljäksi päiväksi viikossa tekemään tuen eteen jotain yleishyödyllistä. Tanskassa haastatellut sanoivat että alussa olivat asiaa vastaan kunnes huomasivat että toiminta toi arkeen hyvää rutiinia, sosiaalisuutta ja fyysistä aktiivisuutta. Eihän sitä hetken päästä jaksa mitään jos makaa vain kotona. Ja siis itse olen ollut työttömänä pari kertaa ja olisin kaivannut päiviin tekemistä. Työttömyys on riittävän ahdistavaa muutenkin ja sen lisäksi jos vielä jää yksin kotiin ahdistumaan. 

Sinä ja sinun Tanskan mallisi Tuliko mieleen että ollaan suomessa Mainitsemiisi hommiin on palkattu jo ihmisiä ja miksi ihmeessä tehtäisiin heidän töitään ilmaiseksi ja he sitten viettävät päivänsä toimettomana ? 

Ideahan sinällään kyllä olisi ihan hyvä mutta pitikö se suojaosuuskin poistaa kun nyt ajattelisi että tuollaista voisi tehdä pientä korvausta vastaan ? Hallituksen työttömien ja köyhien kyykyttäminen ei johda urpon virnuiluista huolimatta yhtään mihinkään ja tuon kuntouttavan työtoiminnan tilalle voisi vaikka perustaa jonkinlaisen toimintakeskuksen jossa tehtäisiin räätälöidysti jokaiselle sopiva suunnitelma ja tämä edistäisi sitä työllistymistä paremmin kuin jokin turhanpäivänen pupuleikkikerho 

Ulkomaille tuntuu sitä rahaa hallituksella riittävän loputtomiin joten miksei voisi perustaa jonkin tämäntyyppisen ? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi