On huomattu että kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa työtön on onnellisempi kuin työtön jolla ei ole merkityksellistä tekemistä
Kommentit (129)
Haha. Hahaha. Tunnen useita kuntouttavaan työtoimintaan, tai siis "pajalle" tässä vuosien varrella pakotettuja ihmisiä. Yksikään heistä ei ole ollut millään tavalla iloinen tai onnellinen siitä p*skasta, päinvastoin. Aivan turhaa pilipalinäpertelyä, mitään tuottoisaa tai hyödyllistä ei tehnyt kukaan. Miten se auttaa työllistymisessä, että pakko herätä aamulla aikaisin, kävellä pakkasessa ja lumisateessa viisi kilometriä päästäkseen sinne "kuntouttavaan", siellä juo kahvit ja lähtee kävelemään takaisin kotiin? Näitäkin tapauksia on paljon. Täysin turhaa touhua. Nykyään olen itsekin työtön, kappas vaan, ja kyllä mulla riittää tuottavaa ja mielekästä tekemistä ihan jokaiselle päivälle ilman mitään vtun haista pska-pajojakin. Ei mun tarvitse askarrella korurasiaa tekemisen puutteessa kun kaikki korut on kuitenkin ollut pakko myydä.
Vierailija kirjoitti:
Olen valmis uskomaan, että työtön kaupungissa saa kuntouttavasta työtoiminnasta enemmän irti kuin työtön maaseudulla.
Maaseutukunnassa asuva työtön ei asu välttämättä omakotitalossa tai entisellä maatilalla tms, vaan usein pienessä rivitalo- tai pienkerrostaloasunnossa kunnan taajamassa tai isommassa kylässä.
Jos maaseudulla ei ole omaa maata, ei omaa taloa eikä pihaa eikä metsää, niin tekemiset supistuvat esimerkiksi työttömällä todella vähiin.
Mun naapurini oli tuollaisessa kuntouttavassa ja ainoa hyvä puoli oli se, että siellä kävi myös eräs, joka myi hyvää pilveä erittäin edulliseen hintaan, joten sekä minä, että naapuri hyödyttiin. Että niin. Kyllähän sillä tavallaan oli työllistävä vaikutus. Sille hatsin myyjälle nimittäin, sai uusia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla merkityksellistä tekemistä ihan siellä siviilielämässä ja kaikki kuntouttava tai paremminkin "kuntouttava" tekeminen ei ole työttömälle mielekästä eikä millään tavoin kuntouttavaa.
Nehän ovat kaksi eri asiaa ihan kokonaan. Työtön pystyy työhön, kuntouttavaa oleva ei ilman kuntoutusta.
Kaikille työttömänä oleville pitäis olla jotain sosiaalista.
En tunne yhtäkään työtöntä jolla ei olisi sosiaalista elämää ja ystäviä. Miksei työssäkäyville ole sitten sama? Miten niin olet introvertti ja haluat pysytellä kotona työpäivän jälkeen? Ei käy, valtio pakottaa sinut sosiaalisemmaksi, illaksi kerhoon neulomaan turhaa shittiä ja keskustelemaan ihmisten kanssa, joita et tunne etkä haluakaan. Kivaa, eikö?
Kielipoliisista päivää.
Teillä oli "kuntouttavassa työtoiminnassa" ja "työkokeilussa" samassa lauseessa kuin "merkityksellistä tekemistä."
Tästä ei selviäkään ehdonalaisella!
BUAHAHAHAHAHA.
Vierailija kirjoitti:
Haha. Hahaha. Tunnen useita kuntouttavaan työtoimintaan, tai siis "pajalle" tässä vuosien varrella pakotettuja ihmisiä. Yksikään heistä ei ole ollut millään tavalla iloinen tai onnellinen siitä p*skasta, päinvastoin. Aivan turhaa pilipalinäpertelyä, mitään tuottoisaa tai hyödyllistä ei tehnyt kukaan. Miten se auttaa työllistymisessä, että pakko herätä aamulla aikaisin, kävellä pakkasessa ja lumisateessa viisi kilometriä päästäkseen sinne "kuntouttavaan", siellä juo kahvit ja lähtee kävelemään takaisin kotiin? Näitäkin tapauksia on paljon. Täysin turhaa touhua. Nykyään olen itsekin työtön, kappas vaan, ja kyllä mulla riittää tuottavaa ja mielekästä tekemistä ihan jokaiselle päivälle ilman mitään vtun haista pska-pajojakin. Ei mun tarvitse askarrella korurasiaa tekemisen puutteessa kun kaikki korut on kuitenkin ollut pakko myydä.
Tämä on täysin totta ja tuollaisesta ei taida olla mitään käytännön hyötyä ja lähinnä se on rampauttavaa toimintaa Aluksihan sitä ollaan niin silmät kirkaina soskun tädille kun saadaan tekemistä päiviin ja vähennettyä alkon käyttöä Mitä olen itse noita nähnyt niin jonkin aikaa on näin mutta sitten alkaakin ryhmissä olemaan poissaoloja ?
Se kannattaa noissa muistaa että työtön ei saa korvata palkallisen henkilön töitä Noissa on siitä huolimatta paljon väärinkäytöksiä ja näin tehdään kun saadaan ilmaista työvoimaa ja palkalliset loisii kahvihuoneessa facebookissa koko päivän
Koko systeemi pitäisi jo päivittää vaikka eri työllistymispaikoilla ja tyhjiä liiketiloja ainakin täälläpäin on vaikka kuinka Kun kerran ulkomaalaiset ovat perustaneet em partureita, autokorjaamoja, pizzeriota, ruokakauppoja ja on bussikuskejakin jne niin miksei työttömillekin voisi olla tälläisiä paikkoja joissa on kilpailukykyiset hinnat ja homma tuottaisi aika hyvin ? Tälläisen alussa voisi juurikin olla se aiemmin mainitsemani toimintakeskus jossa vaikka selvitellään soveltuvuutta ja mahdollinen jatko sitten näissä ?
Valtaosa nykypäivän työttömistä kuntoilee enemmän kuin työssä käyvät ja juovat vähemmän kaljaa kuin työssä käyvät, joiden täytyy purkaa työviikon jälkeen stressinsä aineilla.
Ai istua jossain yhdistyksellä mimini neljä tuntia ja odottaa et työaika loppuu.
Varmaan sinne kuntouttavaan työtoimintaan ja työkokeiluun ajautuu enemmän henkilöitä, joille työttömyys on vaikea asia ja joille mielekäs toiminta ja aktiivisuus on tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta.
Jos ihmisen oma motivaatio noihin on heikko, voi vaikutus olla varmaan päinvastainen. Osa työttömistä on kuitenkin sellaisia, etteivät he mitenkään hinkumalla halua kaikentyyppiseen työhön vaan hakevat jotain tiettyä työtä tai ansiotasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava loppuu täysin tämän vuoden loppuun mennessä. Joiltakin paikkakunnilta se on jo loppunut. Tilalle tulee osallistava sosiaaliturva ja siitä puuhastelusta ei sit makseta enää edes sitä 9 € päivältä.
nää kaikki osallistavat sosiaaliturvat sun muut ovat jo ideoina sairaita, jos niihin sisältyy jotain tehtäviä joita teetetään muuna kuin työsuhteena tai alemmilla palkoilla.
Tuollaisiin palveluihin sisältyy aina oikeaa työtä ilman palkkaa tai jokin muu nöyryyttävä elementti ("Vau, miten hienosti liimaat makaroneja ihan itse!") Ei se mitään apua ole vaan rangaistus! Miksi sairastumisesta, ikäsyrjinnästä, palkkatyöpaikkojen puutteesta ym. rangaistaan ihmisiä???
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa nykypäivän työttömistä kuntoilee enemmän kuin työssä käyvät ja juovat vähemmän kaljaa kuin työssä käyvät, joiden täytyy purkaa työviikon jälkeen stressinsä aineilla.
Tämä. Ei ole varaa työttömyystuella mitään kaljoja ostella.
Vierailija kirjoitti:
Mun naapurini oli tuollaisessa kuntouttavassa ja ainoa hyvä puoli oli se, että siellä kävi myös eräs, joka myi hyvää pilveä erittäin edulliseen hintaan, joten sekä minä, että naapuri hyödyttiin. Että niin. Kyllähän sillä tavallaan oli työllistävä vaikutus. Sille hatsin myyjälle nimittäin, sai uusia asiakkaita.
Sieltä saa varmasti helposti uusia asiakkaita vai moniko tuota nöyryytystä kestää pidemmän päälle selvinpäin?
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä itselleen tehdä vaan ne myydään. Moni tuotteiden/palveluiden ostaja kuvittelee olevansa oikein hyväntekijä, kun tukee "ressukoiden kuntouttamista", vaikka oikeasti tukee ri*stoa ja ihm*skaup*aa.
Vierailija kirjoitti:
Rahat voisi käyttää vaikka oikeaan kuntoutukseen ja terveydenhuoltoon, mutta mitäpä sitä turhaan yrittää tehdä ihmisistä työkykyisiä. Sehän maksaa.
Kyllä kolmas sektori hoitaa. Ai niin me leikattiin niiltäkin reippaasti. No, mutta ei sulla mitään oireita voi olla, kuvittelet vaan. Et vaan ajattele asiaa. En voi sinulle lääkäriaikaa antaa. Näin Suomessa 2026.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava tuhosi mielenterveyteni.
Sitä ennen mulla oli kunnollisia rutiineja ja mielekästä tekemistä, ja ei, alkoholi siihen ei kuulunut vaan mm. ulkoilu, kirjastossa käyminen yms.
Sama, sairauslomalle jouduin. Vieläkin vaikea uskoa, että tuollaista tapahtuu Suomessa. Hirveitä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaa terveelle on kiusaaminen ja rangaistus. Ei mitään hyötyä, ajanhukkaa. Kukaan työnantaja ei palkkaa jos sanoo olleensa kuntoutuksessa, se on punainen lippu heti. Eikä terveet tarvitse kuntoutusta ja pupukurssia. Todella alentavaa ja turhaa terveille.
Ei se sairaitakaan kuntouta. Sairaat tarvitsevat ja ansaitsevat oikeaa kuntoutusta. Todella alentavaa ja turhaa sairaille(kin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla merkityksellistä tekemistä ihan siellä siviilielämässä ja kaikki kuntouttava tai paremminkin "kuntouttava" tekeminen ei ole työttömälle mielekästä eikä millään tavoin kuntouttavaa.
Nehän ovat kaksi eri asiaa ihan kokonaan. Työtön pystyy työhön, kuntouttavaa oleva ei ilman kuntoutusta.
Kaikille työttömänä oleville pitäis olla jotain sosiaalista.Kaikki eivät halua mitään ulkopuolelta määrättyä sosiaalista, miksi työtön ei saisi olla sosiaalinen siellä missä tahtoo? Harrastukset, vapaaehtoistyö jne? Sen luulisi oelvan mielekkäämpää ja kuntouttavampaa kuin pakkososiaalistaminen pakkopuuhastelulla joka tulee yhteiskunnalle kalliiksi.
Kuinka paljon ihmisiä oikeesti pakotetaan? Jos kyseessä on vaan joku kuukauden kokeilu ja sen jälkeen saa jättää kesken jos tuntuu ihan turhalta? Ja saa jatkaa jos tykkääkin ja kokee hyötyvänsä? Näin mä tän oon ymmärtänyt. Ja sehän on 4h päivässä eli ei mikään suuri ajallinen menetys eikä ole edes joka arkipäivä.
Ehei. Voidaan ketjuttaa vuosikausia. Osa ollut yli kymmenen vuotta pakotettuna, vaikka mediassa sanottu, ettei se ole homman tarkoitus. Päiviä ja tunteja lisäillään mielivaltaisesti, vaikka sanoisit palvelusta olleen sinulle haittaa. Kaikki on "vapaaehtoista", mutta karenssi tulee kieltäytymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vai riittää tuottavaa ja mielekästä tekemistä.
Vedä sitten työttömyyshakemuksesi pois, sillä et ole todellinen työnhakija. Haluat vain elää veronmaksajien kustannuksella, että saat harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille työttömänä oleville pitäis olla jotain sosiaalista.Kaikki eivät halua mitään ulkopuolelta määrättyä sosiaalista, miksi työtön ei saisi olla sosiaalinen siellä missä tahtoo? Harrastukset, vapaaehtoistyö jne? Sen luulisi oelvan mielekkäämpää ja kuntouttavampaa kuin pakkososiaalistaminen pakkopuuhastelulla joka tulee yhteiskunnalle kalliiksi.
Kuinka paljon ihmisiä oikeesti pakotetaan? Jos kyseessä on vaan joku kuukauden kokeilu ja sen jälkeen saa jättää kesken jos tuntuu ihan turhalta? Ja saa jatkaa jos tykkääkin ja kokee hyötyvänsä? Näin mä tän oon ymmärtänyt. Ja sehän on 4h päivässä eli ei mikään suuri ajallinen menetys eikä ole edes joka arkipäivä.
Meidän paikakkunnalla se oli oikeasti pakottamista ja suurin osa oli (joutui olemaan) neljänä päivänä viikossa 7-15. Eikä mikään kuukauden kokeilu, venyi vuosiksi, välillä oli viikon tauko että ketjutus oli laillista.
Meilläkin pakotettiin. Myös riskiryhmäläisiä koronasta piittaamatta. Ainakin osa laittomuuksista huomattiin ja siitä homautettiin, mutta laittoman toiminnan lopettamisen sijaan vain korjattiin kirjauksia, että homma näyttäisi lailliselta.
Olisit kaivannut tekemistä?
Et sinne kuntouttavaan silti mennyt?
Tanskassa heillä käsittääkseni on ne tuetkin ihan eri tasolla.