On huomattu että kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa työtön on onnellisempi kuin työtön jolla ei ole merkityksellistä tekemistä
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa nykypäivän työttömistä kuntoilee enemmän kuin työssä käyvät ja juovat vähemmän kaljaa kuin työssä käyvät, joiden täytyy purkaa työviikon jälkeen stressinsä aineilla.
Älä nyt viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sinne kuntouttavaan työtoimintaan ja työkokeiluun ajautuu enemmän henkilöitä, joille työttömyys on vaikea asia ja joille mielekäs toiminta ja aktiivisuus on tärkeää oman hyvinvoinnin kannalta.
Jos ihmisen oma motivaatio noihin on heikko, voi vaikutus olla varmaan päinvastainen. Osa työttömistä on kuitenkin sellaisia, etteivät he mitenkään hinkumalla halua kaikentyyppiseen työhön vaan hakevat jotain tiettyä työtä tai ansiotasoa.
... eli eivät oikeasti ole työttömiä, ja heidän pitäisi oikeastaan poistua työttömyyskortistosta. Mutta riittääkö rehellisyys siihen, ettei käydä toisten kukkaroilla? Eipä tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Hahaha. Tunnen useita kuntouttavaan työtoimintaan, tai siis "pajalle" tässä vuosien varrella pakotettuja ihmisiä. Yksikään heistä ei ole ollut millään tavalla iloinen tai onnellinen siitä p*skasta, päinvastoin. Aivan turhaa pilipalinäpertelyä, mitään tuottoisaa tai hyödyllistä ei tehnyt kukaan. Miten se auttaa työllistymisessä, että pakko herätä aamulla aikaisin, kävellä pakkasessa ja lumisateessa viisi kilometriä päästäkseen sinne "kuntouttavaan", siellä juo kahvit ja lähtee kävelemään takaisin kotiin? Näitäkin tapauksia on paljon. Täysin turhaa touhua. Nykyään olen itsekin työtön, kappas vaan, ja kyllä mulla riittää tuottavaa ja mielekästä tekemistä ihan jokaiselle päivälle ilman mitään vtun haista pska-pajojakin. Ei mun tarvitse askarrella korurasiaa tekemisen puutteessa kun kaikki korut on kuitenkin ollut pakko myydä.
Vai riittää tuottavaa ja mielekästä tekemistä.
Vedä sitten työttömyyshakemuksesi pois, sillä et ole todellinen työnhakija. Haluat vain elää veronmaksajien kustannuksella, että saat harrastaa.
Työttömälläkin on oikeus harrastaa, kunhan on tarvittaessa työmarkkinoiden käytettävissä. Ei kukaan hae töitä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin samalla tehdä tutkimus miten onnellisia työntekijät olisi jos palkanmaksu lakkautetaan ja tilalle 9 euroa päivä kulukorvauksia. Olisi sitä merkityksellistä sisältöä kuitenkin elämässä.
KANNATAN! Varsinkin kaikille ääliö huutelijoille ja liian suurta palkkaa nauttiville juopoille.
Riippuu täysin kuntouttavan työtoiminnan paikasta ja siellä olevan henkilön luonteesta.
kun 40-kymppinen ravintola-alan koulutuksen saanut mieshenkilö laitetaan 6-kymppisten rasittavien täti-ihmisten sekaan tiskaamaan asioita, niin ei se aina toimi.
On jupinaa ja vähättelyä. Toisinaan myös myrkyllinen ilmapiiri vaikka tiskari kuinka tekisi hommansa.
Tätä vierestä seuranneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha. Hahaha. Tunnen useita kuntouttavaan työtoimintaan, tai siis "pajalle" tässä vuosien varrella pakotettuja ihmisiä. Yksikään heistä ei ole ollut millään tavalla iloinen tai onnellinen siitä p*skasta, päinvastoin. Aivan turhaa pilipalinäpertelyä, mitään tuottoisaa tai hyödyllistä ei tehnyt kukaan. Miten se auttaa työllistymisessä, että pakko herätä aamulla aikaisin, kävellä pakkasessa ja lumisateessa viisi kilometriä päästäkseen sinne "kuntouttavaan", siellä juo kahvit ja lähtee kävelemään takaisin kotiin? Näitäkin tapauksia on paljon. Täysin turhaa touhua. Nykyään olen itsekin työtön, kappas vaan, ja kyllä mulla riittää tuottavaa ja mielekästä tekemistä ihan jokaiselle päivälle ilman mitään vtun haista pska-pajojakin. Ei mun tarvitse askarrella korurasiaa tekemisen puutteessa kun kaikki korut on kuitenkin ollut pakko myydä.
Vedä sitten työttömyyshakemuksesi pois, sillä et ole todellinen työnhakija. Haluat vain elää veronmaksajien kustannuksella, että saat harrastaa.
Työttömälläkin on oikeus harrastaa, kunhan on tarvittaessa työmarkkinoiden käytettävissä. Ei kukaan hae töitä 24/7.
Minä olen muutamaakin työttömyyskortistossa olevaa kuunnellut, kuinka elämä on niin täynnä kaikkea mielekästä tekemistä, että töitä väistellään jos sellainen vahingossa sattuisi eteen tulemaan. Se kun haittaisi niitä mielekkäitä tekemisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin samalla tehdä tutkimus miten onnellisia työntekijät olisi jos palkanmaksu lakkautetaan ja tilalle 9 euroa päivä kulukorvauksia. Olisi sitä merkityksellistä sisältöä kuitenkin elämässä.
KANNATAN! Varsinkin kaikille ääliö huutelijoille ja liian suurta palkkaa nauttiville juopoille.
Jaa. En minä palkkatöitä se takia tee, että haluaisin tätä enemmän tehdä kuin vaikkapa oman pihan hoitoa. Olen palkkatöissä, jotta saisin elätettyä itseni. En ymmärrä, miten ilkkumisenne liittyy mitenkään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin kuntouttavan työtoiminnan paikasta ja siellä olevan henkilön luonteesta.
kun 40-kymppinen ravintola-alan koulutuksen saanut mieshenkilö laitetaan 6-kymppisten rasittavien täti-ihmisten sekaan tiskaamaan asioita, niin ei se aina toimi.
On jupinaa ja vähättelyä. Toisinaan myös myrkyllinen ilmapiiri vaikka tiskari kuinka tekisi hommansa.
Tätä vierestä seuranneena.
400-vuotiaat harvemmin joutuvat tiskaamaan kenenkään kanssa astioita.
Riippuu mistä elämäntilanteesta semmoiseen menee, ja mihin se kuntoutus tähtää... pääseekö esimerkiksi töihin vai keskustellaanko 8 h päivässä pyöreän pöydän edessä turhia. Kokemusta on jälkimmäisestä nuorena 2008, tommoista töihin ohjaavaa en ole vielä onnistunut löytämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta pitäisi lopettaa kokonaan ja kieltää lailla. Mitä järkeä pakottaa aikuisia ihmisiä puuhastelemaan ilman palkkaa. Todella alentavaa.
Juuri näin. Maistereita ajetaan 1€/tunti orjatöihin ja heille kerrotaan, että tästä urkenee hyvä ura. Samaan aikaan tuodaan marjanpoimijoita ulkomailta saakka, joille maksetaan samaa tai parempaa palkkaa ja yhtiön toimitusjohtaja joutuu vankilaan ihmiskaupasta. Miten sairas yhteiskunta voi olla. Aivan - maailman onnellisin maa.
Kuka oikeesti uskoo tuohon maailman onnellisin maa -paskaan?
Älkää nyt viittikö! Yli sata kommenttia ilmiselvään provoon!?
Iivari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaa se pajukon raivaaminen, roskien kerääminen tai mummojen ulkoiluttaminenkin on. Ei muuta kuin Tanskan mallista oppia ja kaikki työttömät joilla ei ole fyysistä lääkärin kirjoittamaa estettä esim. Neljäksi päiväksi viikossa tekemään tuen eteen jotain yleishyödyllistä. Tanskassa haastatellut sanoivat että alussa olivat asiaa vastaan kunnes huomasivat että toiminta toi arkeen hyvää rutiinia, sosiaalisuutta ja fyysistä aktiivisuutta. Eihän sitä hetken päästä jaksa mitään jos makaa vain kotona. Ja siis itse olen ollut työttömänä pari kertaa ja olisin kaivannut päiviin tekemistä. Työttömyys on riittävän ahdistavaa muutenkin ja sen lisäksi jos vielä jää yksin kotiin ahdistumaan.
Sinä ja sinun Tanskan mallisi Tuliko mieleen että ollaan suomessa Mainitsemiisi hommiin on palkattu jo ihmisiä ja miksi ihmeessä tehtäisiin heidän töitään ilmaiseksi ja he sitten viettävät päivänsä toimettomana ?
Ideahan sinällään kyllä olisi ihan hyvä mutta pitikö se suojaosuuskin poistaa kun nyt ajattelisi että tuollaista voisi tehdä pientä korvausta vastaan ? Hallituksen työttömien ja köyhien kyykyttäminen ei johda urpon virnuiluista huolimatta yhtään mihinkään ja tuon kuntouttavan työtoiminnan tilalle voisi vaikka perustaa jonkinlaisen toimintakeskuksen jossa tehtäisiin räätälöidysti jokaiselle sopiva suunnitelma ja tämä edistäisi sitä työllistymistä paremmin kuin jokin turhanpäivänen pupuleikkikerho
Ulkomaille tuntuu sitä rahaa hallituksella riittävän loputtomiin joten miksei voisi perustaa jonkin tämäntyyppisen ?
En tiedä olisiko tuollaisesta toimintakeskuksesta mitään hyötyä? Eikö olisi parempi miettiä, miten luotaisiin lisää palkkatyöpaikkoja, kitkettäisiin laitonta syrjintää rekrytoinnissa, parannettaisiin terveydenhuoltoa, saataisiin oikeasti pysyvästi työkyvyttömät eläkkeelle jne?
Kuka niin sanoo? Silloin kun minä noissa olin, aikoinaan, ne hommat eivät johtaneet mihinkään. Ja kotonakin oli järkevämpääkin tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alanuoli? Luulisi sen olevan työnantajillekin hyvä, että työttömät kuntoilevat ja pitävät myös mielen virkeänä? Tuskin he haluavat rapakuntoisia, masentuneita ja syrjäytyneitä työllistää?
Vierailija kirjoitti:
Kuka niin sanoo? Silloin kun minä noissa olin, aikoinaan, ne hommat eivät johtaneet mihinkään. Ja kotonakin oli järkevämpääkin tekemistä.
Harvoilla ja valituilla johtivat joko työkokeiluun tai palkkatukipaikkaan pajalle ohjaajaksi (jonka jälkeen taas pajalle "kuntoutujaksi"). Lähes täydellinen syrjäyttämiskoneisto!
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavaa se pajukon raivaaminen, roskien kerääminen tai mummojen ulkoiluttaminenkin on. Ei muuta kuin Tanskan mallista oppia ja kaikki työttömät joilla ei ole fyysistä lääkärin kirjoittamaa estettä esim. Neljäksi päiväksi viikossa tekemään tuen eteen jotain yleishyödyllistä. Tanskassa haastatellut sanoivat että alussa olivat asiaa vastaan kunnes huomasivat että toiminta toi arkeen hyvää rutiinia, sosiaalisuutta ja fyysistä aktiivisuutta. Eihän sitä hetken päästä jaksa mitään jos makaa vain kotona. Ja siis itse olen ollut työttömänä pari kertaa ja olisin kaivannut päiviin tekemistä. Työttömyys on riittävän ahdistavaa muutenkin ja sen lisäksi jos vielä jää yksin kotiin ahdistumaan.
Sinä ehkä vaan makasit kotona työttömänä, monet ei.
Terv: Työtön jolla hyvin aktiivinen ja sosiaalinen elämä.
Muistan kun jouduin tuollaiselle pupupajalle, siellä nousi ihan kamala haloo siitä kun en syönyt mitään siellä ruokailun (klo 11) aikana.
Kai minä nyt aikuisena ihmisenä tiedän milloin minulla nälkä on, ja todellakaan ei tee mieli puputtaa tuohon aikaan mitään koska olen syönyt kotona aamupalan joka pitää vielä kylläisenä.
Hirveä luonnointi siitä että pitää syödä, sitten yrittivät maanitella että no jos et syö ruokaa niin syö edes sämpylä.
Eivät välittäneet piirun vertaa kun sanoin että ei minulla tähän aikaan nälkä ole koska olen syönyt aamulla aamupalan.
Joo en ollu onnellisempi. Kuntoutus oli täällä aikuisten lastentarha, sormien pyörittelyä ja kahvinjuontia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. En minä palkkatöitä se takia tee, että haluaisin tätä enemmän tehdä kuin vaikkapa oman pihan hoitoa. Olen palkkatöissä, jotta saisin elätettyä itseni. En ymmärrä, miten ilkkumisenne liittyy mitenkään mihinkään.
Siis tarkoitatko, että työttömät eivät halua elättää itseään palkkatyöllä, koska työttömät haluavat mieluimmin tehdä palkattomia töitä ja maksimoida sosiaaliset tukensa?
Meillä eräs aamuisin vahvasti lasolille tuoksuva asiakas selitti juurta jaksain kahvipöydässä, kuinka saunan kiukaalla pystyy valmistamaan pontikkaa.