On huomattu että kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa työtön on onnellisempi kuin työtön jolla ei ole merkityksellistä tekemistä
Kommentit (35)
Työni kautta tiedän nuoria ihmisiä, joita ei vain kiinnosta itsensä elättäminen vaan on niin mukavaa loisia veronmaksajien rahoilla. Syynä on useimmiten laiskuus eikä se, että mitään ei oikeasti kykenisi tekemään. Itse olen sitä mieltä, että tukia maksetaan liikaa, jos niillä kelpaa tästä hetkestä ikuisuuteen elellä. Inhoan elämäntapatyöttömiä. Niin, mikäpäs siinä sitten, jos itse maksavat elämisensä perinnöillään, lottovoitoillaan tai jollain muulla laillisella tavalla. Tervetuloa reaalielämään sieltä omasta, oudosta kuplasta.
En ikinä suostuisi mihinkään askartelu kerhoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta pitäisi lopettaa kokonaan ja kieltää lailla. Mitä järkeä pakottaa aikuisia ihmisiä puuhastelemaan ilman palkkaa. Todella alentavaa.
Tykkäsin olla. Maalasin tauluja ja keskusteltiin. Lue edes uutisia. Kuntouttava työtoiminta loppuu tämän vuoden lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla merkityksellistä tekemistä ihan siellä siviilielämässä ja kaikki kuntouttava tai paremminkin "kuntouttava" tekeminen ei ole työttömälle mielekästä eikä millään tavoin kuntouttavaa.
Nehän ovat kaksi eri asiaa ihan kokonaan. Työtön pystyy työhön, kuntouttavaa oleva ei ilman kuntoutusta.
Kaikille työttömänä oleville pitäis olla jotain sosiaalista.
Olette nolaja ja tyhmiä,
Kuntouttava työtoiminta loppuu joulukuu 2026.
Päinvastoin. Osa pärjää paremmin muualla. Orjapaja on vankilatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, harrastaisivat sitä työntekoa 👴🏼👍🏼
Henna töihin sieltä eläkkeeltä sluibailemasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava työtoiminta pitäisi lopettaa kokonaan ja kieltää lailla. Mitä järkeä pakottaa aikuisia ihmisiä puuhastelemaan ilman palkkaa. Todella alentavaa.
Tykkäsin olla. Maalasin tauluja ja keskusteltiin. Lue edes uutisia. Kuntouttava työtoiminta loppuu tämän vuoden lopulla.
Kuntouduitko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin samalla tehdä tutkimus miten onnellisia työntekijät olisi jos palkanmaksu lakkautetaan ja tilalle 9 euroa päivä kulukorvauksia. Olisi sitä merkityksellistä sisältöä kuitenkin elämässä.
Olen pätevä opettaja ja olen opettanut tuolla 9 eurolla päivä opettajan sairastaessa. Tiesin, että sijaista ei palkata kuitenkaan, ellei opettajia ole niin paljon sairaana, että eivät ehdi katsoa kaikkien luokkien perään.
Tässä ei nyt varmaan ollut kyse satunnaisesta sijaistamisesta. Minäkin olen opettajana sijaistanut sairastunutta opettajaa ihan ilmaiseksi, en ottanut edes 9 euroa. En saanut muutakaan hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, eli ap haluaa maksaa lisää veroja siitä ilosta, että saa työttömiä kuntouttavaan. No mikäs siinä. Maksakoon vain, vaikka eikös kuntouttavat ole pääasiassa lakkautettu Orpo-Purran hallituksen toimesta?
Ei vaan Marinin hallituksen toimesta. Kuntouttava jne. lakkautettiin samalla kun työkkärir siirrettiin kunnille. Kun ei noilla mitään oikeaa funktiota koskaan ollutkaan. Toki saatiin joku narkki ja rapajuoppo joskus päivähoitoon sinne mutta muuten niillä lähinnä kaunisteltiin tilastoja. Pajalle pakotettu työtön on tilastoissa työllinen 🤣 Näin välteltiin pitkäaikaistyöttömien välillisiä sakkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä voi olla merkityksellistä tekemistä ihan siellä siviilielämässä ja kaikki kuntouttava tai paremminkin "kuntouttava" tekeminen ei ole työttömälle mielekästä eikä millään tavoin kuntouttavaa.
Nehän ovat kaksi eri asiaa ihan kokonaan. Työtön pystyy työhön, kuntouttavaa oleva ei ilman kuntoutusta.
Miksi kuvittelet ettei työttömällä ole sosiaalista elämää? Taidat olla niitä uuvatteja jotka kuvittelevat työttömien olevan joku tietty muuttumaton joukko syrjäytyneitä. Näin että todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava loppuu täysin tämän vuoden loppuun mennessä. Joiltakin paikkakunnilta se on jo loppunut. Tilalle tulee osallistava sosiaaliturva ja siitä puuhastelusta ei sit makseta enää edes sitä 9 € päivältä.
Tuo osallistuva sosiaaliturva onkin jännittävä asia, kun jotkut meistä saa vaan 600 e kuussa työmarkkinatukea esim. minä. Jotkut saa toimeentulotukea ja jotkut saa ansiosidonnaista. Melko erilaiset tuntipalkat noista tulis sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava loppuu täysin tämän vuoden loppuun mennessä. Joiltakin paikkakunnilta se on jo loppunut. Tilalle tulee osallistava sosiaaliturva ja siitä puuhastelusta ei sit makseta enää edes sitä 9 € päivältä.
Tämäkin varmasti parempi työttömälle kuin toimettomuus
Parasta työttömälle olisi ettei tarvitsisi olla karenssin uhalla toimettomana vaan saisi tehdä mieluista vapaaehtoistyötä (jos sellainen kiinnostaa), harrastaa sitä mistä tykkää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole mitään käsitystä kuntouttavan työtoiminnan ja kuntoutettavien todellisuudesta. Minulla on, terv entinen Työpajaohjaaja.
Kuntouttava työtoiminta pitäisi ajaa kokonaan alas tehottoman työllisyyspolitiikan kukkasena. Sen me kaikki tiedämme, että kuntouttavan toimet ei ole työvoimaministeriön oman datan tietojen mukaan ole edistänyt harjoittelijan pääsyä avoimille työmarkkinoille, sekä yritysten kiinnostuksia työurien luomisessa. Valtion euroja on palanut turhaan kokeiluun jo vuosikausia. Suomessa ei ole työvoimapulaa, kuin harvemmissa yrityksissä, siksi valtiovallan pitäisi saattaa yritykset "ryhtiin" ja vaatimaan vastikeperusteiseksi mm. yritysveroja, myös maahanmuuton rajaamista kysynnän ja tarjonnan suhteessa työmarkkinoilla. Suomi nousee kun kaikki ovat vastuussa työllisyydestä.