Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko järkevää ajaa ajokortti automaatti autolla?

Vierailija
15.07.2025 |

Vai manuaalilla vaikka ei tule manuaalia ajamaan.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajava teslukka on varmaan sinulle paras.

Vierailija
2/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos voi olla todella satavarma ettei ikinä tarvitse manulla ajamaan? 

Mutta onhan se niin että me jotka osataan ajaa manulla, osataan myös automaatilla, mutta toisinpäin ei toteudu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opetella jotain taitoa jota ei käytä?

Vierailija
4/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi typerimmistä pykälistä tuo automaattirasti ajokortissa.

Vierailija
5/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajanut manuaalia viimeksi inssissä vuonna 2000. Olisi ollut aivan sama ajella automaatilla, mutta isä painosti manuaaliin.

Vierailija
6/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhaa ajaa kuulla kun automaatilla, auto vaihtaa ihmista paremmin vaihteensa ja moderni auto on automaatti

Vierailija
7/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos voi olla todella satavarma ettei ikinä tarvitse manulla ajamaan? 

Mutta onhan se niin että me jotka osataan ajaa manulla, osataan myös automaatilla, mutta toisinpäin ei toteudu. 

No jos sitä tarvitsee niin ylimääräisiä kustannuksia tulee 100€ edestä kun käy ajamassa uuden inssin manuaaliautolla.

Vierailija
8/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajaa ihan sillä manuaalilla, ettei tule korttiin rajoituksia. Ite ajelen kummallakin vaihteistolla olevalla autolla, niin oli aikanaan helpompi ajaa manuaalilla kortti. Kyseisellä autokoululla ei tainnut edes olla automaattivaihteista autoa käytössä.

Vierailija
9/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin manukortin ja sitten tokassa vaiheessa piti kysyä opettajalta mites tämä manu taas toimikaan, kun perheen auto oli automaattivaihteinen. Niillä muutaman autokoulun opetustunnilla ei painunut vielä mitenkään mieleen auton käsittely selkäytimeen. Ajo-opettaja oli ensin epäuskoinen, mutta ymmärsi sitten tilanteen.

Vierailija
10/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän poistuu parin vuoden päästä se manu-hässäkkä. 

Ja kuka hullu haluaa ajaa manu-autolla muutenkaan.

Vierailija
11/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja vaan automaattikortti, jos siltä tuntuu ja oma/perheen auto on automaatti. Todennäköisesti hyvin harvoin tarvii manuaalilla ajaa jos koskaan. Ennen automaattivaihteisto oli harvinainen mutta näin ei ole ollut enää aikoihin.

Vierailija
12/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt voi tuntua että et tule ajamaan manuaalilla koskaan. 

Mietipä uudestaan,  voi tulla tilanne että alla onkin manuaali. Ai niin, enkä saa ajaa. Voi mennä vuosiakin ennen kuin tarve. Mutta sitten se harmittaa. 

Itsellä automaatti mutta työmaalla autot pääasiassa manuaaleja. 

Vierailija
13/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan turhaa ajaa kuulla kun automaatilla, auto vaihtaa ihmista paremmin vaihteensa ja moderni auto on automaatti

Minä olen kuullut että jotkut haluavat nimenomaan vaihdella niitä vaihteita itse koska se on se juttu.

Vierailija
14/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen tietää varmaksi, ettei sitä taitoa koskaan tarvitse?

Vierailija
15/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ennustaja olet, minkä ikäinen?

Vierailija
16/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän poistuu parin vuoden päästä se manu-hässäkkä. 

Ja kuka hullu haluaa ajaa manu-autolla muutenkaan.

Hullu? Ei sillä manuaalilla ajo ole sen kummempaa, kuin automaatillakaan. Toki samalla on vaikea pitää puhelinta toisessa kädessä ja lisätä huulipunaa toisella... itse ajamisessa ei ole isoa eroa. Silloin, kun ajoin työkseni lähinnä keskusta-alueella, oli automaatti kivempi, mutta ns. normaaliajossa sillä ei ole kyllä mitään väliä.

Vierailija
17/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisit sanoa tuon saman lauseen koulussa turhan monta kertaa XD

Vierailija
18/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vaihteenvaihto käy ihan nätisti, kun sen osaa. Esim. työautoksi voi osua manuaali.

Vierailija
19/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ajaa ihan sillä manuaalilla, ettei tule korttiin rajoituksia. Ite ajelen kummallakin vaihteistolla olevalla autolla, niin oli aikanaan helpompi ajaa manuaalilla kortti. Kyseisellä autokoululla ei tainnut edes olla automaattivaihteista autoa käytössä.

Mulla ei ollut Bedfordissa edes synkronoituja vaihteita kun kortin ajoin.  Välikaasulla piti pienemmälle vaihtaa.  Siitäkin ollut hyötyä pari kertaa kun autosta hajonnut kytkin, herennyt irrottamasta.  Ykkönen päällä startilla käyntiin ja menoksi.  Liikennevaloissa vaan oli hankalaa.

Vierailija
20/52 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aja vaan automaattikortti, jos siltä tuntuu ja oma/perheen auto on automaatti. Todennäköisesti hyvin harvoin tarvii manuaalilla ajaa jos koskaan. Ennen automaattivaihteisto oli harvinainen mutta näin ei ole ollut enää aikoihin.

Aika moni ajaa työautolla, joka on manuaali. Mulla on myös itsellä yksi auto manuaali, vaikka aiemmin ajattelin, että en manuaalia osta. Ostin kuitenkin.