Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi on ihan pulassa tekoälyn kanssa

Vierailija
09.04.2026 |

Se vie ison osan työpaikoista ja toinen ongelma on suomalaisten haluttomuus oppia käyttämään sitä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on tyhmä (ja kallis) ratkaisu ongelmaan jota ei oikeastaan edes ole. 

Ja siksipä sitä tuolle yrityselämän tyhmimmälle porukalle eli johdolle niin kovasti tuputetaankin että saadaan firmojen rahat lypsettyä tekoälyfirmoille. 

Mikä sinusta on tuo ongelma? 

Itse käytän tekoälyä osana työtäni ja arjen esimerkki tältä viikolta. Joukosta lukuja piti hakea ne luvut, jotka luultavasti muodostavat tietyn luvun. Kokeilemalla eri arvojen yhdistelmiähän tuon tekee, mutta tuohon menee aikaa. Tekoäly teki tuon vertailun huomattavasti nopeammin kuin ihminen sen olisi tehnyt.  Toinen arjen esimerkki on urheiluseuran tiedotteet, mitkä tänä päivänä on hyvä olla myös englanniksi. Kyllä kääntäisin ne itsekin, mutta tekoäly tekee käännöksen nopeammin.

lol

Tekoäly on sinulle ja kaltaisillesi kuin taikasauva joka tekee jotain tavoilla joita et ymmärrä, eikä sinulla ole hajuakaan onko vastaus oikein. Mutta vakuuttavalta näyttää, ja se riittää. 

Ja siinä sen suuri ongelma olikin tiivistetysti. Ei se tee 100% oikeaa tulosta vaan jonkun muun luvun joka on alle 100% tarkkuudella. Eikä käyttäjät ymmärrä milloin se on väärässä. Mutta onnea ja menestystä vaan firmallesi jos teet esim. kirjanpitoa tai kannattavuuslaskelmia tuolla tavalla. 

Tekoäly= google?

Vierailija
22/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen tekoälyä (datatiedettä) yliopistossa, eli käytännössä tilastomatikkaa, lineaarialgebraa, algoritmejä, tieokantoja jne., mutta myös käytännöllisempiä kursseja esim. koneoppimisesta. Minua oikeasti vähän hirvittää se kuinka tehokas tekoäly jo on ja varsinkin kuinka nopeasti se kehittyy.

Esim. juuri nyt yhdellä kurssilla on harjoitustyö jossa liitetään pythonilla avoin kielimalli erääseen oikeaa myyntidataa sisältävään tietokantaan, jotta sieltä voi ihan ihmiskielellä pyytää erilaisia taloushallinnon raportteja. 

Jos minä voin opiskelijana koodata jotain tuollaista, joka pyörii ilmaiseksi omassa (kohtalaisen tehokkaassa) kotikoneessani, ja jolla periaatteessa voisi korvata jostain yrityksestä monta ihmistä, jotka ovat käsin kaivaneet dataa tietokannoista ja koostaneet niistä raportteja ja visualisointeja, niin onhan se oikeasti aika huolestuttavaa.

Erityisesti, kun koko ala kehittyy niin älyttömän nopeasti. Malleihin tulee uusia uskomattomia ominaisuuksia koko ajan, välillä melkein päivittäin. Koko ajan joku keksii jonkun uuden sovellusalan, johon niitä voi käyttää. Se on oikeasti tosi hurjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanut jo monta väärää tai puutteellista vastausta. Hirvittää, miten asiaa tuntemattomat uskovat tekoälyn kaikkitietävyyteen merkittävissä asioissa. Markkinoitiinhan jo aikoinaan tietotekniikkaa virheettömyydellä. Nykyään joutuu valvomaan ohjelmavirheiden vääristymiä jatkuvasti. 

Vierailija
24/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei ihminen sano virheen sattuessa että koneelta tuli .

Vierailija
25/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanut jo monta väärää tai puutteellista vastausta. Hirvittää, miten asiaa tuntemattomat uskovat tekoälyn kaikkitietävyyteen merkittävissä asioissa. Markkinoitiinhan jo aikoinaan tietotekniikkaa virheettömyydellä. Nykyään joutuu valvomaan ohjelmavirheiden vääristymiä jatkuvasti. 

Ongelma ei ole se, että tekoäly olisi virheetöntä ja kaikkitietävää.

Ongelma on, että se nopeuttaa kaikkea tietotyötä niin merkittävästi, että pian vain murto-osa entisistä työntekijöistä riittää, kun työksi jää vain kirjoittaa prompteja ja tarkistaa tekoälyn antamat vastaukset.

Vierailija
26/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä opiskelen tekoälyä (datatiedettä) yliopistossa, eli käytännössä tilastomatikkaa, lineaarialgebraa, algoritmejä, tieokantoja jne., mutta myös käytännöllisempiä kursseja esim. koneoppimisesta. Minua oikeasti vähän hirvittää se kuinka tehokas tekoäly jo on ja varsinkin kuinka nopeasti se kehittyy.

Esim. juuri nyt yhdellä kurssilla on harjoitustyö jossa liitetään pythonilla avoin kielimalli erääseen oikeaa myyntidataa sisältävään tietokantaan, jotta sieltä voi ihan ihmiskielellä pyytää erilaisia taloushallinnon raportteja. 

Jos minä voin opiskelijana koodata jotain tuollaista, joka pyörii ilmaiseksi omassa (kohtalaisen tehokkaassa) kotikoneessani, ja jolla periaatteessa voisi korvata jostain yrityksestä monta ihmistä, jotka ovat käsin kaivaneet dataa tietokannoista ja koostaneet niistä raportteja ja visualisointeja, niin onhan se oikeasti aika huolestuttavaa.

Erityisesti, kun koko ala kehittyy niin älyttömän nopeasti. Malleihin tulee uusia uskomattomia ominaisuuksia koko ajan, välillä melkein päivittäin. Koko ajan joku keksii jonkun uuden sovellusalan, johon niitä voi käyttää. Se on oikeasti tosi hurjaa.

Ne todellakin korvaa jo nyt ihmisiä yrityksistä. Tiedän asianajajan joka siirtyi hyvästä toimistosta yrittäjäksi monen vuoden uran tehtyään. Yrittää nyt tehdä samaa kuin kovapalkkaisessa jristin työssä ison toimiston valmiilla asiakkailla. Ei tietenkään saa esim isoja yrityksiä asiakkaakseen kun ne on jo isoilla firmoilla. Iso osa työstä oli ennakkotapausten selvittämistä ja lainsoveltamista. Nyt sen saa minuutissa koneella haettua, sen päätyön.

Vierailija
27/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yhdessä työkalussa tekoälyosio, joka toimii äärettömän huonosti. En ole ollenkaan huolestunut työpaikastani.

t. koodari

Ehkä ei vielä, mutta miten 5-10 vuoden päästä.

Vierailija
28/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on tyhmä (ja kallis) ratkaisu ongelmaan jota ei oikeastaan edes ole. 

Ja siksipä sitä tuolle yrityselämän tyhmimmälle porukalle eli johdolle niin kovasti tuputetaankin että saadaan firmojen rahat lypsettyä tekoälyfirmoille. 

Juu. Hevoskärryt ovat myös ylivetoja autoon verrattuna

Vierailija
29/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyllä ei tee oikein mitään oikeaa työtä, jos ei hallitse työn perusteita perusteellisesti.

Joo, saat jotain vakuuttavan näköistä ulos. Todista sitten, että se on oikein myös poikkeustapauksissa. Aijaa, että et tiedä mitä ne poikkeustapaukset on. Eli juuri niin, työ pitää edelleen hallita perusteellisesti.

T. teen tekoälyllä työtä ja käytössäni on parhaat maksulliset vimpeleet.

Vierailija
30/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden kauhuskenario, jossa tekoäly tekee diagnoosit, robotit leikkaavat potilaita, autot ja junat ohjaavat itse itseään, maata johtavat tekoälyn valitsemat henkilöt ja robotit käyvät loputtomia sotia.

Vierailija
31/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"haluttomuus oppia käyttämään sitä"

En kyllä tiedä yhtään henkilöä, joka olisi haluton oppimaan käyttää sitä paitsi vanhukset, jotka vaatii tietää, että kuka siellä toisessa päässä vastailee.

Mitä oppimista siinä edes on? Google ja MS pakkosyöttää sitä sulle mahaletkulla joka kohdassa. Tekoäly lukee sulle wikipediaa sun puolestasi. Vaihtoehtoisesti jos olet lukutaitoinen eli boomeri, voit lukea saman myös itse. Ammatillisesti tekoäly voi tehdä sulle vaikuttavan näköistä sisältöä, joka saattaa olla faktisesti aivan täyttä paskaa? Mutta ilmeisesti se pitää vaan hyväksyä, tekoälyn kehitysvaiheeseen kuuluvana luonnollisena asiana.

Vierailija
32/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälylle tarkkojen ohjeiden laatiminen on usein haastavampaa kuin itse työn tekeminen. Siinä toinen ongelma.

Vierailija
33/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yhdessä työkalussa tekoälyosio, joka toimii äärettömän huonosti. En ole ollenkaan huolestunut työpaikastani.

t. koodari

Niinhän sä luulet. Koko ajan tulee kehittyneempiä ulos joilla saa tehtyä ihan helposti saman muutamassa tunnissa mitä pari ketterää tiimiä teki ennen 3-4 viikkoa. 

Vierailija
34/34 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei? No kuvailemasi asiat tunnetaan laajemmin käsitteenä "työn tuottavuuden kasvu". Ei siinä ole mitään pahaa eikä varsinkaan mitään uutta. Jo kauan insinööritieteissä tietokone on kyennyt tehokkaalla FEM- laskennalla mitoittamaan rakenteita, joiden käsinlaskentaan olisi kulunut ihmiseltä vuosia. Mutta ei se tarkoita sitä, että jengi irtisanotaan, vaan sitä, että väkeä tarvitaan yhä enemmän, koska itse suunnittelun määrää ja tarkkuutta pitää kasvattaa. Eikä ainakaan toistaiseksi tietokoneohjelma, jollainen tekoälykin vain on, ole luova eikä pysty sumeaan logiikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi