Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Lähti kuin Puppa 👴🏻 Töölöstä
Tämä oli minulle uusi.
Vierailija kirjoitti:
Yrittänyttä ei laiteta.
Mihin? Luulisi asian riippuvan myös siitä, mitä on yritetty ja kuka on yrittänyt.
Eikös "laiteta" ole sama kuin "panna"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörii kuin puolukka p*llussa.
Olen p*llullinen ihminen enkä ole koskaan kuullut, miksi sinne pitäisi puolukka laittaa, ja vaikka laitettaisikin, miksi se siellä pyörisi.
Asiayhteys on Kalevalan Marjatta, joka istui puolukkamättäällä ja tuli raskaaksi syötyään puolukan.
Liittyykö samaan tapaukseen se "punertaa housut Marjatan, kuin verta niissä ois"? Eli punerrus johtuikin liiskaantuneista puolukoista eikä siitä, mitä luultiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?
Vieras käy ajallaan, ei tule. Eli talossa voi olla millaista vain ja vieras kun käy ajallaan, on sen kestettävä. Ennen vieraat kävi ilmoittamatta.
Ja jos oli ulko-ovella luuta pönkkänä niin vieraat tiesivät ettei olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen p*llullinen ihminen enkä ole koskaan kuullut, miksi sinne pitäisi puolukka laittaa, ja vaikka laitettaisikin, miksi se siellä pyörisi.
Asiayhteys on Kalevalan Marjatta, joka istui puolukkamättäällä ja tuli raskaaksi syötyään puolukan.
Liittyykö samaan tapaukseen se "punertaa housut Marjatan, kuin verta niissä ois"? Eli punerrus johtuikin liiskaantuneista puolukoista eikä siitä, mitä luultiin?
No niin, rakas uusi hullumme. Olet saanut varttisi julkisuudessa.
Nyt on muiden vuoro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täällä uusi palstahullu: Pilluhullu.
Kaiken saa käännettyä tähän kehonosaan.
On sillä tietty vetovoima kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomennetussa sananlaskussa *Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista* ei ole mitään järkeä. Samoin sananlasku tai hokema *Sillä se lähtee, millä se tullutkin* on täysin älytön.
"En mä olis halunnutkaan" - kun ei ylettynyt, saanut. Toinen on eräänlainen homeopatia tai sellainen kansanviisaus.
Näinhän se on ja Aisopoksen sadussa kettu havittelee rypäleitä, mutta pihlajanmarjat ovat happamia eli suomalaisessa versiossa ei ole järkeä. Ja eikö sairastuttavan aineen välittämisellä ole tervehdyttäviä vaikutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla
Pienikin saalis on tyhjää parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mennä tuhannen pillun päreiksi
Sehän oli sama kuin nykyinen pefletti. Naiset käyttivät saunassa sellaista saunassa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.
Tuohan pitää täysin paikkansa. Joku kuvittelee, että lainaamansa tavaran omistusoikeus siirtyy ennen pitkää itselle, kun alkuperäiset omistajat ovat menneet edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomennetussa sananlaskussa *Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista* ei ole mitään järkeä. Samoin sananlasku tai hokema *Sillä se lähtee, millä se tullutkin* on täysin älytön.
"En mä olis halunnutkaan" - kun ei ylettynyt, saanut. Toinen on eräänlainen homeopatia tai sellainen kansanviisaus.
Näinhän se on ja Aisopoksen sadussa kettu havittelee rypäleitä, mutta pihlajanmarjat ovat happamia eli suomalaisessa versiossa ei ole järkeä. Ja eikö sairastuttavan aineen välittämisellä ole tervehdyttäviä vaikutuksia?
Järki on siinä, että happamatkin marjat kelpaisivat, jos niitä olisi saanut.
Kun ne jäivät puuhun, ne olivat olevinaan yäk.
Varmaan sama juttu rypäleissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa
Eli ihan kaikkea ei kannata kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei se ole sulta pois."
Sanotaan jos jostain valittaa tai sanoo jotain. Epäilen ettei ole edes suomalainen, tai moni käyttää väärin.
Kerran ihmettelin, kun yksi osti kolmet samanlaiset kengät, niin mulla sanottiin, että eihän se minulta ole pois.
Ja sanoin, että rasittavan kallis postimaksu, niin "eihän se sulta oo pois". Siinä nimenomaan on, raha on minulta pois.
Esim. 15-20 vuotta sitten en tuota kuullut.
No eihän se jonkun itse maksama ostos olekaan pois sinulta ja sinun hyvinvoinnistasi.
Toisten tekemisten ja omistusten pähkäilijää pidetään helposti kateellisena.
Joskus hyvästä syystä.
Eli onko se sitten "oot vaan kateellinen" -tokaisu?
Ja korkeita postimaksuja harmitellessa olen kateellinen, kenelle?
Selvästi tuo on muillekin epäselvä sanonta.
Pohjoisesta oleva kysyy aina uusilta tuttavilta että mistä he on pois, eli mistä kotoisin. Ajattelin,
että tuo sanonta olisi jotenkin, että eihän sitä multa viedä, mutta esim. postimaksun maksan nimenomaan minä.
Ja kun valitin aurinkoa ja migreeniä, niin "no eipä se sulta oo pois", kuulostaa täysin oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Kurikka kurkkii orren nokassa
??
Kurikka= nuija.
Kuoleman symboli.
Vrt. Toinen jalka haudassa.
Loppu häämöttää jo, kuin astalo orsien päällä.
Boomerit ymmärtää nuo kaikki, nuoremmat ei mitään. Unohtakaa.