Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.
Konstit on monet, sanoi mummo.
Vaihtelu virkistää, sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki.
Vierailija kirjoitti:
Pyörii kuin puolukka p*llussa.
Olen p*llullinen ihminen enkä ole koskaan kuullut, miksi sinne pitäisi puolukka laittaa, ja vaikka laitettaisikin, miksi se siellä pyörisi.
Puolukoiden siivouksessa käytetyn rännin yläpäässä ollutta suppiloa kutsuttiin pilluksi. Siitä se sanonta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen p*llullinen ihminen enkä ole koskaan kuullut, miksi sinne pitäisi puolukka laittaa, ja vaikka laitettaisikin, miksi se siellä pyörisi.
Puolukoiden siivouksessa käytetyn rännin yläpäässä ollutta suppiloa kutsuttiin pilluksi. Siitä se sanonta tulee.
Hölynpölyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nahkurin orsilla tavataan"
Liittyy johonkin vanhaan eläintarinaan. Kettu tms tokaisi noin jollekin toiselle turkiseläimelle.
Sai viimeisen sanan.
Jatko kuuluu "sanoi kettu sudelle. "
Isompi ja voimakkaampikin voi päätyä samaan, kurjaan lopputulemaan.
"Ei se ole sulta pois."
Sanotaan jos jostain valittaa tai sanoo jotain. Epäilen ettei ole edes suomalainen, tai moni käyttää väärin.
Kerran ihmettelin, kun yksi osti kolmet samanlaiset kengät, niin mulla sanottiin, että eihän se minulta ole pois.
Ja sanoin, että rasittavan kallis postimaksu, niin "eihän se sulta oo pois". Siinä nimenomaan on, raha on minulta pois.
Esim. 15-20 vuotta sitten en tuota kuullut.
Vierailija kirjoitti:
"Ei se ole sulta pois."
Sanotaan jos jostain valittaa tai sanoo jotain. Epäilen ettei ole edes suomalainen, tai moni käyttää väärin.
Kerran ihmettelin, kun yksi osti kolmet samanlaiset kengät, niin mulla sanottiin, että eihän se minulta ole pois.
Ja sanoin, että rasittavan kallis postimaksu, niin "eihän se sulta oo pois". Siinä nimenomaan on, raha on minulta pois.
Esim. 15-20 vuotta sitten en tuota kuullut.
No eihän se jonkun itse maksama ostos olekaan pois sinulta ja sinun hyvinvoinnistasi.
Toisten tekemisten ja omistusten pähkäilijää pidetään helposti kateellisena.
Joskus hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Asiayhteys on Kalevalan Marjatta, joka istui puolukkamättäällä ja tuli raskaaksi syötyään puolukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiayhteys on Kalevalan Marjatta, joka istui puolukkamättäällä ja tuli raskaaksi syötyään puolukan.
Meillä on täällä uusi palstahullu: Pilluhullu.
Kaiken saa käännettyä tähän kehonosaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?
Tuo tarkoittaa sitä että vaikka tulee yllätysvieras, perheen rutiinit la tavat eivät sen vuoksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Yrittänyttä ei laiteta.
Mihin? Luulisi asian riippuvan myös siitä, mitä on yritetty ja kuka on yrittänyt.
Mitään ei saa, jos ei yritä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.
Vaihtelu virkistää sanoi kissa kun emännällä pöytää pyyhki.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?
Talon väki ei häiriinny eikä keskeytä tärkeitä hommia jos joku vieras pistäytyy. Vieras on siinä omillaan.
Suomennetussa sananlaskussa *Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista* ei ole mitään järkeä. Samoin sananlasku tai hokema *Sillä se lähtee, millä se tullutkin* on täysin älytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on p*llufanin muunnos. Vanha sanonta on puolukka per*eessä kun ei ole enää muuta siellä (nälkä).
Vierailija kirjoitti:
Suomennetussa sananlaskussa *Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista* ei ole mitään järkeä. Samoin sananlasku tai hokema *Sillä se lähtee, millä se tullutkin* on täysin älytön.
Tuohon ekaan löytyy selitys, kun avaat vaikkapa Aisopoksen satukirjan.
Toinen perkaa humoristisesti vanhoja kansanuskomuksia.
Vierailija kirjoitti:
"En mä olis halunnutkaan" - kun ei ylettynyt, saanut. Toinen on eräänlainen homeopatia tai sellainen kansanviisaus.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilepa piirtää puolukkaan viiva tussilla.
Työnnä puolukka sisääsi ja paina mieleen apuviivan asento.
Nuku yön yli ja tarkasta puolukan asento aamulla ja hämmästy.
Vierailija kirjoitti:
Makuasiasta ei voi kiistellä.
Kyllä voi ja nimenomaan niistä pitääkin. Faktoista ei voi kiistellä koska ne ovat faktoja.
Toisaalta jos joku levittää valheellista tietoa, sen voi korjata.
Makuasioissa ei voi koskaan sanoa, että joku on väärässä.
Aivan. Kissa hoitaa suunnilleen itse itsensä, omistajan ei tarvitse -vanhan käsityksen mukaan- juuri huolehtia siitä. Riittää kun kiittää.
Ihmiselle se taas ei riitä.
"Kissa elää kiitoksella, koira korvan ruovinnalla."