Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vastata puolitutulle, joka ilmoittaa eronneensa?

Vierailija
08.04.2026 |

Yllättävän moni kollega, entinen opiskelukaveri ja työkuvioista tuttu henkilö on tänä keväänä eronnut ja aloittanut keskustelun tällaisella avauksella. Mitä tähän on sopivaa vastata? En tiedä eron taustoja enkä joskus edes tiennyt, että henkilö oli naimisissa, oliko ero hänelle yllätys vai helpotus. Mitä vastaisitte?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vastaat vaikka ok, ja alat kysellä jotain esimerkiksi käytännön järjestelyistä. Että onko uusi arki lähtenyt hyvin rullaamaan jne. Pidät keskustelun tuttavallisella tasolla, ellei se toinen sitten väkisin halua avautua enemmän. 

Vierailija
2/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen pahoillani, vai onko aihetta onnitteluun?" Tai joillakin muilla sanoilla yrittäisin selvittää, oliko ero hänelle hyvä vai huono asia. Tai sitten "Oho, en edes tiennyt että olit naimisissa. Miten voit nyt?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa aha? Mitäs minä sillä tiedolla teen? 

Vierailija
4/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onnea! Nyt se elämä vasta alkaa"

Vierailija
5/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan harmitellut asiaa ja sanonut jotain ympäripyöreää että joskus ihmiset vain kasvavat erilleen. En ala utelemaan mutta kuuntelen, jos toinen itse haluaa puhua asiasta.

Vierailija
6/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä miten eronnut itse kokee tilanteensa. Ilon vai surun paikka. Ja onko jättäjä vai jätetty

Vierailija
7/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy treffeille.

Vierailija
8/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vastaat mitä tulee mieleen.

Vierailija
9/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen pahoillani, vai onko aihetta onnitteluun?" Tai joillakin muilla sanoilla yrittäisin selvittää, oliko ero hänelle hyvä vai huono asia. Tai sitten "Oho, en edes tiennyt että olit naimisissa. Miten voit nyt?"

Pitääkö kukaan feikeistä ihmisistä?

Vierailija
10/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onneksi pääsit siitä siasta"

Vierailija
11/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin varmaan: Oi että, kiitos kun kerroit. Voin kuvitella, että se on voinut olla raskasta.

Tai: Kiitos kun kerroit, toivottavasti asiat nyt etenevät sinun kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. 

Tai jos voin kuunnella murheita: Kiitos kun kerroit. Jos haluat puhua siitä lisää, kuuntelen mielelläni. 

Tai jos en halua kuulla lisää: No voimia sinulle, ja kaikkea hyvää jatkoon. 

Jotain tuollaista. 

Vierailija
12/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Suhteet voivat olla hankalia.

Vierailija
13/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä vastaisin riippuisi ihmisestä, mikä on ns suhteeni häneen, miten hän keskustelun avasi, jne. 

Vierailija
14/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen miltä nyt tuntuu sopii aina.

Vierailija
15/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kahdesti puolituttu naapuri tullut avautumaan vastavanlaisista asioista ja molemmilla kerroilla menin aivan lukkoon.

Vierailija
16/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi. En minä ryhtyisi jollekin tutulle kovin suuresti avautumaan, miltä tuntuu. Tahditon kysymys.

-Lapseni kuoli. 

-Miltä nyt tuntuu?

Vierailija
17/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sovi. En minä ryhtyisi jollekin tutulle kovin suuresti avautumaan, miltä tuntuu. Tahditon kysymys.

-Lapseni kuoli. 

-Miltä nyt tuntuu?

No jos olet juuri avannut keskustelun sanomalla, että olet eronnut, niin pidätkö tosiaan tahdittomana, jos joku kysyy, miltä sinusta tuntuu? Tässä ei puhuttu lapsen kuolemasta.

Vierailija
18/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin sanoisin "jaa jaa, mitenkäs se silleen?" neutraalilla äänellä toteamuksen lailla.

Vierailija
19/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että hieno homma, kunpa minäkin uskaltaisin.

Vierailija
20/24 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti noin vaikeaa käydä normaalia keskustelua ihmisten kanssa? Juokse vaikka kirkuen kädet ylhäällä karkuun ja selitä sitten jälkikäteen, että sinulla on kirjainyhdistelmä ja ahdistuit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä