Vieläkö 5,5 vuotiasta lasta tarvii nukuttaa?
Tuttavien luona oltiin pääsiäisenä, aina jompi kumpi hävisi iltaisin nukuttamaan lasta joka kohta 6 v
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Ikuisuuskysymys. Vieläkin muistan kun äidit perhekerhossa juttelivat että kun jaksaa ravata lapsen tai lasten huoneessa tunnin, puolitoista JOKA ILTA niin yö on sitten rauhallisempi. Tsiisus! Yhden naapurin ja yhden tuttavaperheen lapsi pistettiin yöunille jotain seiskan aikaan illalla ja sitten riekkuivatkin aamulla jo viideltä ja äidit olivat rättiväsyneitä.
Meillä nukahti vauva ja taapero illalla syliin kympin aikaan josta nostin sitten perhepetiin tai pinnasänkyyn. Onneksi jo sairaalassa sanottiin että vauvaa ei kannata alkaa "rytmittää" koska vauva hakee itse oman tahtinsa. Meillä jäi säännölliset päikkärit pois jo 2-vuotiaana, autossa, rattaissa tai reissussa nukkui kyllä päivälläkin.
Nyt lukiolaisena menee nukkumaan 22-23 ja herää viikonloppuisinkin kasin, ysin aikaan :)
Meillä 3v menee nukkumaan seitsemältä tai vähän jälkeen, kun ei nuku enää päiväunia. Nukkuu yöt heräämättä seiskaan asti aamulla. Myös 6v menee vielä kahdeksalta nukkumaan ja on hänelle ihan oikea aika.
Vierailija kirjoitti:
Me lopetettiin lapsen huoneessa pällistely kun lapsi oli 3v. Nyt luetaan satu, jutellaan päivän asiat ja sanotaan hyvää yötä. Lapsen yöheräilyt loppuivat itsenäiseen nukahtamiseen jo tuolloin. Tunnen ihmisiä joiden lapset on nukahtaneet itsenäisesti jo vauvasta, mutta he eivät kyllä sitten imettäneet.
Olen imettänyt molempia lapsia yli 1,5-vuotiaiksi mutta molemmat ovat nukahtaneet itsenäisesti puolivuotiaasta alkaen. Imetyksen jälkeen on luettu satu tai loruja ja sitten laitettu omaan sänkyyn nukkumaan. Että ei se siitä ainakaan ole kiinni. Enemmän lapsen persoonasta ja siitä mihin ovat tottuneet.
Ainoastaan vieraassa paikassa olen jäänyt huoneeseen odottamaan, että lapset nukahtavat. Molemmat ovat kyllä sellaisia, että pysyvät nätisti sängyssä eivätkä pompi sieltä, joten ehkä se on turhaa huolenpitoa.
Meidän 5-vuotias vaatii vielä nukuttamista, mutta on ollut vauvasta lähtien sosiaalinen ja kaipaa läheisyyttä. Joku sellainen, että vanhemmat vaikka istuisi sohvalla ja hän leikkisi keskenään jotain on aina ollut ihan utopiaa. Aina tullaan hakemaan leikkiin tai ainakin vingutaan jatkuvasti, että seura kelpaisi.
Työkaveri kertoi, että hänen samanikäinen lapsensa herää aamulla aikaisemmin kuin vanhemmat ja menee vaan itsekseen leikkimään ja antaa vanhempien nukkua. Meillä vingutaan aamulla vaikka kaksi tuntia putkeen, että joku nousee sängystä seuraksi.
Lapset on erilaisia ja toiset kaipaa enemmän seuraa kuin toiset. Mekin joudutaan istumaan lapsen huoneessa, kunnes hän nukahtaa. Onneksi ei tarvitse mitään silitellä, vaan saadaan istua sängyn vieressä sijaitsevalla nojatuolilla. Samalla lailla siinä kännykkää näpyttää kuin sohvallakin.
Vierailija kirjoitti:
Me lopetettiin lapsen huoneessa pällistely kun lapsi oli 3v. Nyt luetaan satu, jutellaan päivän asiat ja sanotaan hyvää yötä. Lapsen yöheräilyt loppuivat itsenäiseen nukahtamiseen jo tuolloin. Tunnen ihmisiä joiden lapset on nukahtaneet itsenäisesti jo vauvasta, mutta he eivät kyllä sitten imettäneet.
Olen imettänyt molempia lapsia 3vuotiaaksi, eikä ole vaikuttanut mitenkään nukahtamiseen tai öihin. Päinvastoin, ovat molemmat hyviä nukkujia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 4 lasta. En ole ikinä sekuntiakaan ketään nukuttanut. Yhdelläkään ei ole ollut uniongelmia. Se nukuttaminen on aikuisten höpökeksintöä. Aikuisen pitää opettaa jo vauvalle, että yöllä nukutaan, ei seurustella. Ja jos lapsi yöllä herää, hän osaa nukahtaa uudelleen itse kun tilanne on tuttu. Iltasadut, laulut ja sylit sohvalla, siitä sänkyyn. Helppoa.
Vau oletpa täydellinen äiti. En minäkään ole kolmesta lapsesta yhtäkään 3v jälkeen nukuttanut mutta en nyt ihmettelisi, jos joku vielä kuusivuotiaana tarvitsee nukahtamiseen apua. Lapset ovat erilaisia.
Lapset ovat erilaisia, mutta vanhemman tehtävä on kasvattaa ja vieroittaa pikkulapsen tavoista pikkuhiljaa.
Jos joutuu leikkaukseen, niin mielellään, ellei puudutus riitä.
Tosi hienoa, että vanhemmat haluavat nukuttaa vaikka isommankin lapsen.
Meillä luettiin iltasatu usein vielä 10-vuotiaillekin, lasten omasta toiveesta.
Läheisyys on tärkeää ja yöunille mennessä rauhoittaa kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ole ymmärtänyt tuota nukuttamista. Vuosia saatetaan istua illat sängyn reunalla kun sen ajan voisi käyttää omiin juttuihin. Mun serkkua nukutettiin vielä kymmenen vuotiaana, ja se nukutus kesti pari tuntia illassa, sairasta touhua.
Ennnäkin ei kuulu sulle . Toiseksi joka perheessä on omat tavat . Joten tuki turpasi. 👹
Mitä ap tarkoittaa nukuttamisella?
Normaalia on jokaisen perheen omat tavat, eivätkä ne lasten osalta muutu oltiin sitten kylässä muualla tai muut meillä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat erilaisia, mutta vanhemman tehtävä on kasvattaa ja vieroittaa pikkulapsen tavoista pikkuhiljaa.
Niin ovat. Joka perhe haluaa antaa rakkautta vielä nukkumaan mennessä...on molemmille ihana hetki.
Vierailija kirjoitti:
huomaa ettei teillä itsellä ilmeisesti lapsia ja hyvä niin
Ei olekaan 🐖
Vierailija kirjoitti:
Minua ns. nukutettiin niin pitkään kuin oli pituuskasvua. Epämuodostuma ja kasvukivut oli yhdessä todella paha yhdistelmä ja kivut oli sellaiset että hierominen ja lämpö olivat ainoat millä sain nukahdettua.
Nykyäänkin keski-ikäisenä kaipaan joitain kertoja vuodessa että olisi joku joka hieroisi uneen. Ammattihierojilla olen yrittänyt käydä mutta he eivät osaa hieroa niin että siitä olisi jotain hyötyä minulle. Eikä heiltä saa nukuttamishierontaa.
Uskotaan...🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Meidän 5-vuotias vaatii vielä nukuttamista, mutta on ollut vauvasta lähtien sosiaalinen ja kaipaa läheisyyttä. Joku sellainen, että vanhemmat vaikka istuisi sohvalla ja hän leikkisi keskenään jotain on aina ollut ihan utopiaa. Aina tullaan hakemaan leikkiin tai ainakin vingutaan jatkuvasti, että seura kelpaisi.
Työkaveri kertoi, että hänen samanikäinen lapsensa herää aamulla aikaisemmin kuin vanhemmat ja menee vaan itsekseen leikkimään ja antaa vanhempien nukkua. Meillä vingutaan aamulla vaikka kaksi tuntia putkeen, että joku nousee sängystä seuraksi.
Lapset on erilaisia ja toiset kaipaa enemmän seuraa kuin toiset. Mekin joudutaan istumaan lapsen huoneessa, kunnes hän nukahtaa. Onneksi ei tarvitse mitään silitellä, vaan saadaan istua sängyn vieressä sijaitsevalla nojatuolilla. Samalla lailla siinä kännykkää näpyttää kuin sohvallakin.
Tottakai se lapsi vinkuu kun sinä annat sen vinkua ja ihan itse olet opettanut sen mukulan siihen että joku istuu koko ajan vieressä.
Lapset on erilaisia. Sen lisäksi se että mukahtaa yksin, on yliarvostettua. Monelle lapselle se aikuisen läsnäolo on tärkeää, iltasatu tai ihan vaan jutustelu tai se että vanhempi on siinä. Meillä ei koskaan ole lapsilla ollut tarvetta nukutukselle vauvavuoden jälkeen, mutta se 10-15 min. oltiin kyllä läsnä, jollei sitten ollut vieraita tai ellei oltu kylässä jossakin vielä 10-vuotiaaksi. Silloin lapsi oppii nukahtamaan ilman vanhempaa, mutta tietää että vanhempi on kuitenkin silloinkin paikalla ja kiinnostunut lapsen asioista. Teinit (yli 10v) ei edes halua enää huoneeseen vaan hyvät yöt sanotaan, halit annetaan ja sitten painuvat lukemaan sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tarkoittaa nukuttamisella?
Normaalia on jokaisen perheen omat tavat, eivätkä ne lasten osalta muutu oltiin sitten kylässä muualla tai muut meillä.
Kaikki tavat ei todellakaan ole normaaleja.
Meillä luettiin iltasatu lapsille joka jumalan ilta niin pitkään kun kumpikin halusi, oliko se sitten sitä nukuttamista en tiedä, mutta yöt olivat tosi rauhallusia ja kirjoja kului.
Mun lapsi on 14 v. enkä ole nukuttanut sitä ikinä. Kun se oli pieni ja nukkui omassa sängyssä meidän makkarissa, annoin sen valvoa yhtä kauan kuin itsekin, ja sitten mentiin samaan aikaan nukkumaan. Jos lapsi pyöri tai höpötteli sängyssään sanoin vaan että hyvää yötä, äiti nukkuu nyt.
Eskari-iässä siirtyi omaan huoneeseensa, ja silloinkin laitettiin lapsi nukkumaan vasta kun se oli väsynyt. Jos uni ei tullut heti sai kuunnella äänikirjaa ajastimella, mutta hyvänyöntoivotusten jälkeen en ikinä itse jäänyt huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se lapsi vinkuu kun sinä annat sen vinkua ja ihan itse olet opettanut sen mukulan siihen että joku istuu koko ajan vieressä.
Ei kuullu moukka sulle muiden tavat. Lapsia ei kutsuta mukuloiksi.
Lapset ovat erilaisia mutta kyllä tuon ikäisen kanssa jompi kumpi vanhemmista häviää tekemään iltatoimet vaikkei varsinaisesti tarvitse nukuttaa. Huolehtii, että lapsi on käynyt iltapisulla ja laittanut yöpuvun ja aikuinen pesee lapsen hampaat. Mahdolliset rasvaukset ja monelle lapselle luetaan iltasatu. Kyllä siinä helposti menee puoli tuntiakin, kunnes kaikki iltatoimet on tehty lapsen kanssa vaikka varsinaista nukuttamista ei tehtäisikään.