Vieläkö 5,5 vuotiasta lasta tarvii nukuttaa?
Tuttavien luona oltiin pääsiäisenä, aina jompi kumpi hävisi iltaisin nukuttamaan lasta joka kohta 6 v
Kommentit (72)
huomaa ettei teillä itsellä ilmeisesti lapsia ja hyvä niin
Meillä luetaan iltasatu 4- ja 7-vuotiaille joka ilta. Kun satu on luettu, vaihdetaan hyvän yön suukot ja toivottelut ja senjälkeen lapset nukahtavat nopeasti. Ei siinä mitään ihmeellisiä nukutustemppuja tarvita.
Riippuu kovasti lapsesta. Meillä 7v haluaa vielä iltasadun ja joskus loikoilla äidin kainalossa ja kertoa päivän jutut ennen nukahtamista. Eivät he kauaa tässä ole. Ehdin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ole ymmärtänyt tuota nukuttamista. Vuosia saatetaan istua illat sängyn reunalla kun sen ajan voisi käyttää omiin juttuihin. Mun serkkua nukutettiin vielä kymmenen vuotiaana, ja se nukutus kesti pari tuntia illassa, sairasta touhua.
No voiskohan se olla niin, että lapset on yksilöitä ja tarvitsevat erilaisia asioita? Vai ei missään nimessä voi olla niin?
Iltasatu tai jokin vastaava luetaan lapselle joka ilta. Sitten annetaan vielä aikaa, jos lapsi haluaa kysyä, kertoa tai jutella jotain ennen nukahtamistaan. Iltaruokailun aikaan on siihen myös hyvä mahdollisuus mutta jokin asia saattaa tulla mieleen siinä vuoteella aivan niinkuin aikuisellakin saattavat asiat nousta pinnalle vuoteessa. En katso televisiota, en vietä aikaani netissä enkä keskustelupalstoilla iltaisin. Silloin on aika läsnäoloon läheisten ihmisten kanssa. Nyt kutsuu elämä, tapaamisiin taas huomenna pikku hetkeksi!
Minulla on 4 lasta. En ole ikinä sekuntiakaan ketään nukuttanut. Yhdelläkään ei ole ollut uniongelmia. Se nukuttaminen on aikuisten höpökeksintöä. Aikuisen pitää opettaa jo vauvalle, että yöllä nukutaan, ei seurustella. Ja jos lapsi yöllä herää, hän osaa nukahtaa uudelleen itse kun tilanne on tuttu. Iltasadut, laulut ja sylit sohvalla, siitä sänkyyn. Helppoa.
Meillä nukutetaan vielä 12-vuotiasta niin, että ollaan huoneen oven ulkopuolella istumassa, kunnes äänikirjaa on mennyt 15 min.
Me lopetettiin lapsen huoneessa pällistely kun lapsi oli 3v. Nyt luetaan satu, jutellaan päivän asiat ja sanotaan hyvää yötä. Lapsen yöheräilyt loppuivat itsenäiseen nukahtamiseen jo tuolloin. Tunnen ihmisiä joiden lapset on nukahtaneet itsenäisesti jo vauvasta, mutta he eivät kyllä sitten imettäneet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 4 lasta. En ole ikinä sekuntiakaan ketään nukuttanut. Yhdelläkään ei ole ollut uniongelmia. Se nukuttaminen on aikuisten höpökeksintöä. Aikuisen pitää opettaa jo vauvalle, että yöllä nukutaan, ei seurustella. Ja jos lapsi yöllä herää, hän osaa nukahtaa uudelleen itse kun tilanne on tuttu. Iltasadut, laulut ja sylit sohvalla, siitä sänkyyn. Helppoa.
Mulla on kaksi lasta. Eka lapsi piti nukuttaa, tokaa ei. Tokalla oli uniongelmia n. 4-vuotiaaksi asti. Ensimmäinen lapsi vain huusi, jos sieltä poistui. Nukutuksen vaati, mutta sitten nukkui hyvin, ja on aina nukkunut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
huomaa ettei teillä itsellä ilmeisesti lapsia ja hyvä niin
Mistä niin päättelet?
Mitä sillä nukuttamisella nyt varsinaisesti "tarkoitetaan"?
Meillä kuuluu iltatoimiin iltapala, pesut ja pyjamanvaihto, rasvaukset ja lääkkeet, sitten omaan sänkyyn ja silloin luetaan iltasatua max 15 minuuttia. Sitten hyvänyöntoivotukset jne. Pää tyynyyn ja simmut kiinni. Sitten ei enää kysellä eikä höpötellä.
Minua ns. nukutettiin niin pitkään kuin oli pituuskasvua. Epämuodostuma ja kasvukivut oli yhdessä todella paha yhdistelmä ja kivut oli sellaiset että hierominen ja lämpö olivat ainoat millä sain nukahdettua.
Nykyäänkin keski-ikäisenä kaipaan joitain kertoja vuodessa että olisi joku joka hieroisi uneen. Ammattihierojilla olen yrittänyt käydä mutta he eivät osaa hieroa niin että siitä olisi jotain hyötyä minulle. Eikä heiltä saa nukuttamishierontaa.
Varmaan nyt kannattaa erottaa toisistaan nukuttaminen ja vaikka iltasadun lukeminen osana iltarutiineja. Meillä luettiin / kerrottiin lapselle iltasatu alakouluikäisellekin vielä (kunnes hän itse sanoi, ettei enää tarvitse), mutta varsinaisesti ei ole nukutettu kuin ihan pientä lasta. Lapsi on siis jätetty itsekseen nukahtamaan iltasadun jälkeen.
Yksilöllistä. Luin iltasadun siihen asti, et nuorin meni kouluun. Ja jäin istumaan lasten huoneeseen 15 minuutiksi. Siinä ajassa melkein aina nukahtivat.
En ymmärrä sitä rumbaa jossa lapsi juoksee milloin milläkin asialla ja kokoajan käydään käskemässä nukkumaan. Kun leikitään vielä 1,5 tuntia.
Jäi siitä iltakasista 3 tuntia omaa aikaa.
Meillä isompi 5vuotiaasta eteenpäin nukahtanut itse omaan huoneeseen iltasadun jälkeen. Mutta 3vuotias vaatii vielä nukutuksen eli makoilen hänen vieressään kunnes nukahtaa (yleensä 15minuutissa on jo nukahtanut). Isommallakin meni hyvin "kivuttomasti" tämä ja en stressaa asiasta. Nukahtaa yksin, kun on siihen valmis.
Ikuisuuskysymys. Vieläkin muistan kun äidit perhekerhossa juttelivat että kun jaksaa ravata lapsen tai lasten huoneessa tunnin, puolitoista JOKA ILTA niin yö on sitten rauhallisempi. Tsiisus! Yhden naapurin ja yhden tuttavaperheen lapsi pistettiin yöunille jotain seiskan aikaan illalla ja sitten riekkuivatkin aamulla jo viideltä ja äidit olivat rättiväsyneitä.
Meillä nukahti vauva ja taapero illalla syliin kympin aikaan josta nostin sitten perhepetiin tai pinnasänkyyn. Onneksi jo sairaalassa sanottiin että vauvaa ei kannata alkaa "rytmittää" koska vauva hakee itse oman tahtinsa. Meillä jäi säännölliset päikkärit pois jo 2-vuotiaana, autossa, rattaissa tai reissussa nukkui kyllä päivälläkin.
Nyt lukiolaisena menee nukkumaan 22-23 ja herää viikonloppuisinkin kasin, ysin aikaan :)
Lapset on erilaisia. Tai vanhemmat on, en ole varma. Meillä kuopus on aika tasan tuon 5,5 v, ja varsinainen nukuttaminen lopetettiin vuoden iässä, sen jälkeen on riittänyt, että annetaan iltahalit ja -pusut ja peitellään. Lähipiirissä kaksi perhettä, jossa kuopukset 6v ja yökyläillään joskus puolin ja toisin. Molemmissa perheissä äiti pötköttää vieressä niin kauan, että nukahtavat.
Ei kai siinäkään mitään vikaa ole, mutta on se vähän hankalaa kun joskus ovat meilläkin yötä ilman vanhempia ja se nukkumaan meno menee sitten aina äidin perään itkemiseksi, kun taas omat lapset voi hyvällä omatunnolla päästää yökylään kun tietää, että tuttujen aikuisten kanssa se nukkumaan meno on ihan yhtä helppoa mitä kotonakin.
Mun lapsi on 13v ja vielä haluaa että heitän hänelle peiton päälle ja toivotan hyvät yöt. Eri juttu tuo vanhempi teini. Murisee vaan jos avaat huoneen oven. Oi sori,öitä.
Ikinä ole ymmärtänyt tuota nukuttamista. Vuosia saatetaan istua illat sängyn reunalla kun sen ajan voisi käyttää omiin juttuihin. Mun serkkua nukutettiin vielä kymmenen vuotiaana, ja se nukutus kesti pari tuntia illassa, sairasta touhua.