Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisten lääkäriasemien hinnat on nousseet valtaviksi. Kenellä on varaa?

Vierailija
07.04.2026 |

Esim terveystalossa on 10 minuutin erikoislääkäriaikoja valtavalla hinnalla. Kuka näitä käyttää. Täytyy olla paljon hyvätuloisia Suomessa. 

Itsekin käytin ennen, mutta hinnat on nousseet todella paljon. 

(Entä terveysvakuutukset. Niissä on elinikäinen maksimi eli esim aikuisella tyttärelleni(minä kustannan) se on 200 000. Olen miettinyt, onko kalliissa vakuutusmaksuissa järkeä, kun on olemassa tuo maksimikorvaus. Vuosien mittaan se kuluu, jos käyttää paljon yksityistä eikä sitten riitä todella pahassa paikassa. Ehkä kannattaisi laittaa nuo rahat säästöön.)

Oletteko muuten kauhistelleet yksityisten hintoja? 

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsikää joku ketjuun kuulumaton yksityinen, kyllä niitäkin vielä löytyy. Esim. Tampereella tuli uusi toimija loppuvuodesta, LähiTerveys.

Niillä on liian pienet resurssit, eikä erikoislääkäreitä. Vaaran paikka, että selviytyäkseen mainostavat myöntävänsä burnout-lomia, se ilmaistaan kiertoteitse ("mielen asiat kiinnostavat meitä", jne.). Työnantajat ovat tämän nyt huomanneet ja myöntävät pidempiä sairaslomia työntekijän oman ilmoituksen perusteella. Tästä oli juuri uutisissa. Työnantajan intressissä ei ole maksaa kalliita työterveysmaksuja työntekijöiden mielenterveyskuntoutusta varten. 

Vierailija
62/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveys on missä on, sitä ei voi valita. Eikä saikkulappua voikaan hakea muualta. Suosittelin näitä ketjuun kuulumattomia yksityisiä lähinnä niille, jotka haluavat asioida yksityisellä ns. omaan piikkiin jos varaa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansa halutaan maksamaan näitä kusetushintoja jenkkityyliin. Nykyään on sellainen olo, että joka paikassa yritetään vaan pissiä silmiin ja ihmisillä ei ole mitään merkitystä, koska amerikkalainen riistohinnoittelu on rantautunut tännekin. Terveyspalvelut ovat perustarve. 

Tämä. Lapselta "poistettiin" syylä, kesti 3 minuuttia. Siis lääkäri vähän ruiskutti typpeä ja laittoi laastarin. Hinta mehiläisen kassalla 430 €. Pelkästään kanta- ja toimistomaksut ovat kohta satasen.

No, osakkeenomistajat ja niiden poliitikkokaverit tykkää. Onkohan kohta jenkkityyliin 80 sentin ruisku tai suolaliuos 500 € laskussa...

Saksassa ja Hollannissa kun asuttiin, siellä oli oikeasti toimiva terveydenhuolto. Pakollinen sairausvakuutus, joka korvaa yksityiset ja julkiset käynnit, hinta jotain 400 kuussa koko perheelle. 

Vierailija
64/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erittäin ikävää, että tässä on täysi kahtiajako, kun osalla on työterveydessä täydet yksityiset palvelut käytössä ja osalla on minimit. Työttömällä ja eläkeläisellä ei kukaan muu kustanna yksityistä terveydenhuoltoa. 

Muistan, miten työttömänä menin gynekologille. Yksi asiakas sanoo, että hän maksaa 20 euroa ja työnantaja loput. Minä taas maksoin itse koko laskun. 

Erityisen ongelmallista on kuitenkin nämä terveysjätit, joiden myötä kaikki yksityispuolen hinnat ovat aivan järkyttävän suuria. 

Liialliseen voitontavoitteluun pitäisi päättäjien puuttua jotenkin. Tällaisestahan on ollut puhetta. Teot puuttuvat. 

Minä kävin eläkeläisenä yksityisellä ja erikoislääkärilla hintaan 99,- ja odotusaika vähän yli tunti. Julkinen olisi ollut yli 40,- mutta aikaa ei saanut kuin kuukausien päähän ja lääkärinä tietysti joku murtaen suomea solkkaava sanitääri. Ei ollut vaikea valita kumpaan menee. Äityleitä ei koskaan haittaa joku tyvivärjäyksen hinta 200,- kampaajalla, jonka koulutus kestää pari vuotta, miksi?

Vierailija
65/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen sairausvakuutukseni maksaa sen joka tapauksessa, joten ei merkitystä.

Ajan mittaan käytät sen kattosumman loppuun. Ja ainakin yksi vakuutusyhtiö perkasi vakuutukset ja pudotti pois ihmisten ilmenneet pitkäaikaissairaudet. Katalaa. 

Lisäksi vakuutusmaksut on niin suuret, että onko vakuutus edes kannattava suhteessa että säästäisi rahat jonnekin muualle. 

Itse lakkautin terveysvakuutukseni juuri sen takia, että oli sen verran kallis. Kalleudesta huolimatta omavastuu per kausi sitä luokkaa,  että tosi pahasti olisi saanut käydä, että tuosta jotain olisi hyötynyt. Laitan mieluummin sen vakuutukseen menevän rahan säästöön ja maksan sillä.

Vierailija
66/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On erittäin ikävää, että tässä on täysi kahtiajako, kun osalla on työterveydessä täydet yksityiset palvelut käytössä ja osalla on minimit. Työttömällä ja eläkeläisellä ei kukaan muu kustanna yksityistä terveydenhuoltoa. 

Muistan, miten työttömänä menin gynekologille. Yksi asiakas sanoo, että hän maksaa 20 euroa ja työnantaja loput. Minä taas maksoin itse koko laskun. 

Erityisen ongelmallista on kuitenkin nämä terveysjätit, joiden myötä kaikki yksityispuolen hinnat ovat aivan järkyttävän suuria. 

Liialliseen voitontavoitteluun pitäisi päättäjien puuttua jotenkin. Tällaisestahan on ollut puhetta. Teot puuttuvat. 

Minä kävin eläkeläisenä yksityisellä ja erikoislääkärilla hintaan 99,- ja odotusaika vähän yli tunti. Julkinen olisi ollut yli 40,- mutta aikaa ei saanut kuin kuukausien päähän ja lääkärinä tietysti joku murtaen suomea solkkaava sanitääri. Ei ollut vaikea valita kumpaan menee. Äityleitä ei koskaan haittaa joku tyvivärjäyksen hinta 200,- kampaajalla, jonka koulutus kestää pari vuotta, miksi?

Mistä sait tuohon hintaan? Jo kymmenen vuotta sitten oli kalliimpaa.

Vierailija
67/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, kuten moni muukin, käy yksityislääkärillä työnantajan kustantamana, joten se ei maksa minulle mitään.

Mietitkö edes sitä, että jonain päivänä jäät eläkkeelle ja työnantaja ei kustanna enää. 

Tai sitä ennen työttömäksi! Siinähän sitten ihmettelet, kun terveysasemalle ei pääse. Alkaa työttömänä todella kirpasta yksityisen hinnat. Juuri jouduin käymään gyniksellä. Järjettömän kallista!

Vierailija
68/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoislääkäri 99 eur, nyt ei joku täsmää? Mikä odotusaika? Yksityiselle jos itse varaa/maksaa pääsee silloin, kun haluaa.

Vierailija
69/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on ollut törkykallista eikä kela korvaa enää siitä oikein mitään kun ne indeksit on jostain ajalta ennen ysärin lamaa.

Mutta, pakkohan se on kipeänä mennä ja maksaa kun omaan terkkariin ei saa lääkäriaikaa kuin ehkä ensi viikolla (ja siitäkin pitäisi kipeänä jaksaa tapella jonkun portinvartijahoitsun kanssa) ja lääkäriin pitää päästä tässä ja nyt.

Vierailija
70/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin eräältä tutultani että jopa yksityislääkärit istuu pyöritellen sormia koska potilaita ei ole. Myös monet työnantajat ovat rajanneet työterveyshuoltoa koska esim. terapiakäynnit ovat tulleet kestämättömän kalliiksi.

Vierailija
71/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten jouduin tilanteeseen, jossa en saanut aikaa lääkärille ja oman mielenterveyden puolesta halusin "heti". Jouduin tilanteessa meneen yksityiselle ja lasku oli n. 500 euroa. Ihan mieletön raha ja kyse oli vieläpä arkipäivästä... 

Tästä oppineena otin vakuutuksen (maksaa n. 200e/vuosi). En ole sen jälkeen joutunut lääkärille, mutta jatkossa jos joudun, voin mennä heti yksityiselle. Laitan joka kuukausi 20e "säästötilille", josta siis maksan aina vakuutusmaksuja. Tämä tuo suuren mielenrauhan. Voin mennä viikonpäivästä riippumatta "heti", jos on suuri tarve.

Tuon vuosimaksun lisäksi on omavastuut. Omalla kohdalla laskin, että järkevämpää laittaa säästöön tuo vuosimaksu+kausittainen omavastuu, niin sillä rahalla pääsee käymään jos tarve tulee.

Vakavan sairauden kohdalla kun jokatapauksessa menee sitten erikoissairaanhoitoon.

Vierailija
72/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kelaeläjillä on varaa yksityiseen terveydenhoitoon maksusitoumuksilla.

Vierailija
73/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää pöntöt käyttäkö niitä yksityisiä terveyspalveluja. Mitä enemmän niitä käytetään, niin sitä enemmän terveydenhuolto eriytyy, ja lopputulos on aina vain huonompi ja kalliimpi kaikille osapuolille. 

Vierailija
74/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin soittamaan reseptinuusinnan julkiseen sairaalaan.

Puhelu kesti max 5 min, lasku perästä 70e.

Reseptin pystyy uusimaan apteekissa tai omakannassa ilmaiseksi. En ymmärrä että joku maksaa siitä 70€.

Ei kaikkia reseptejä pysty. Esim kolmiolääkkeitä.

Vierailija
75/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toivottavasti ihmiset lakkaavat käyttämästä noita riistohinnoiteltuja palveluita. Siinäpä sitten koittavat veloittaa hunajaa.

Vierailija
76/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tilanne olla sellainen missä julkiselta on vaikea saada hoitoa tai edes lääkärin aikoja, niin yksityiselle puolelle on muodostunut tavallaan markkinavoimien vaikutuksesta monopolia muistuttava tilanne. Silloin tietysti hintoja on helppo nostaa. Taitaa olla tahallaan aiheutettu tilanne. Tai Suomelta on vaan rahat loppu.

En sitten tiedä onko kyse enemmän oikeistopuolueiden ideologiasta vai kuvitteliko SOTE:n toteuttanut viime hallitus sen oikeasti toimivaksi järjerjestelmäksi? Tilanne kuitenkin on huonontunut merkittävästi muutaman viime vuoden aikana. 

Tämähän oli Riikkulin ja Petterin aikaansaannos. Leiktaan julkiselta ja annetaan rahat kevätpörriäisille.

Vierailija
77/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan niitä juuri käteisellä maksa. Käyttävät työterveyteen tai vakuutusta. Hinnat ovat tietysti valtavat. 

Vierailija
78/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin eräältä tutultani että jopa yksityislääkärit istuu pyöritellen sormia koska potilaita ei ole. Myös monet työnantajat ovat rajanneet työterveyshuoltoa koska esim. terapiakäynnit ovat tulleet kestämättömän kalliiksi.

Oon sitä miettinykki, että kun esim. yleislääkärille näyttää olevan paljon aikoja Terveystalossa joka päivä, niin täyttyykö ne kaikki ajat asiakkaista? Mitä ne lääkärit silloin tekevät kun jollekin ajalle ei tule ketään?

Vierailija
79/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää pöntöt käyttäkö niitä yksityisiä terveyspalveluja. Mitä enemmän niitä käytetään, niin sitä enemmän terveydenhuolto eriytyy, ja lopputulos on aina vain huonompi ja kalliimpi kaikille osapuolille. 

No, eihän sieltä terveysasemalta saa apua. Menen suoraan erikoislääkärille ja maksan omasta pussista että saan avun heti vaivaani enkä arvailujen jälkeen joskus. Sen verran arvostan omaa terveyttäni.

Vierailija
80/80 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystysmaksu terveyskeskuksessa täälläpäin 70e + mahdollinen kelataksi 50e.

Jos hoitoon ei pääse julkisella puolella ajoissa, yksityiselle meneminen voi olla elämän ja kuoleman kysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme