Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisten lääkäriasemien hinnat on nousseet valtaviksi. Kenellä on varaa?

Vierailija
07.04.2026 |

Esim terveystalossa on 10 minuutin erikoislääkäriaikoja valtavalla hinnalla. Kuka näitä käyttää. Täytyy olla paljon hyvätuloisia Suomessa. 

Itsekin käytin ennen, mutta hinnat on nousseet todella paljon. 

(Entä terveysvakuutukset. Niissä on elinikäinen maksimi eli esim aikuisella tyttärelleni(minä kustannan) se on 200 000. Olen miettinyt, onko kalliissa vakuutusmaksuissa järkeä, kun on olemassa tuo maksimikorvaus. Vuosien mittaan se kuluu, jos käyttää paljon yksityistä eikä sitten riitä todella pahassa paikassa. Ehkä kannattaisi laittaa nuo rahat säästöön.)

Oletteko muuten kauhistelleet yksityisten hintoja? 

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin ikävää, että tässä on täysi kahtiajako, kun osalla on työterveydessä täydet yksityiset palvelut käytössä ja osalla on minimit. Työttömällä ja eläkeläisellä ei kukaan muu kustanna yksityistä terveydenhuoltoa. 

Muistan, miten työttömänä menin gynekologille. Yksi asiakas sanoo, että hän maksaa 20 euroa ja työnantaja loput. Minä taas maksoin itse koko laskun. 

Erityisen ongelmallista on kuitenkin nämä terveysjätit, joiden myötä kaikki yksityispuolen hinnat ovat aivan järkyttävän suuria. 

Liialliseen voitontavoitteluun pitäisi päättäjien puuttua jotenkin. Tällaisestahan on ollut puhetta. Teot puuttuvat. 

Vierailija
22/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustasta tuli ehdotus, että aikuiset ei pääsisi julkiseen hammashoitoon enää ollenkaan. 

Tällaiseksiko tätä halutaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen sairausvakuutukseni maksaa sen joka tapauksessa, joten ei merkitystä.

Vierailija
24/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, kuten moni muukin, käy yksityislääkärillä työnantajan kustantamana, joten se ei maksa minulle mitään.

Mietitkö edes sitä, että jonain päivänä jäät eläkkeelle ja työnantaja ei kustanna enää. 

Säästössä on RAHAA

Vierailija
25/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ykistyistenkään terveysasemien yllä pitäminen ole ilmaista. Eikä sinne ole pakko kenenkään mennä, julkinen on vielä edullisempaa, paitsi veronmaksajille.

Vierailija
26/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ykistyistenkään terveysasemien yllä pitäminen ole ilmaista. Eikä sinne ole pakko kenenkään mennä, julkinen on vielä edullisempaa, paitsi veronmaksajille.

Yksityisillä on liian suuret voitot pelissä. 

Julkiselle ei helposti pääse. 

Vierailija
27/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten asian voi hoitaa erikoislääkärin kanssa 10 minuutissa. Sellainen on kyllä liian lyhyt aika. 20 minuuttia on mielestäni minimi. 

En edes varaisi  näitä 10 min aikoja erikoislääkärille, vähintään 20 minuutin aika oltava. En pidä erikoislääkärin palkkiota kohtuuttomana, kuitenkin pitkä koulutus ja ei siitä lääkärille jää käteen kuin osa kaikkien maksujen jälkeen .Toimistomaksu on kyllä kohtuuttoman kallis, kun käytännössä asiakas tilaa sen ajan netistä. 

Vierailija
28/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen sairausvakuutukseni maksaa sen joka tapauksessa, joten ei merkitystä.

Ajan mittaan käytät sen kattosumman loppuun. Ja ainakin yksi vakuutusyhtiö perkasi vakuutukset ja pudotti pois ihmisten ilmenneet pitkäaikaissairaudet. Katalaa. 

Lisäksi vakuutusmaksut on niin suuret, että onko vakuutus edes kannattava suhteessa että säästäisi rahat jonnekin muualle. 

Vierailija
29/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ramppaat yksityisellä jatkuvasti, silloin saattaa kannattaakin ottaa vakuutus. Laskin juuri että vain jos käyn erikoislääkärillä yli 2 kertaa vuodessa (30min käynnin) niin sitten vakuutus kannattaisi tällä hetkellä ottaa.

Vierailija
30/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana on Mehiläisen ja Terveystalon hintapolitiikka myös ammatinharjoittajalääkäreitä kohtaan. Kuulemma ehdot huonontuneet ja suorastaan pakotetaan antamaan näitä varttitunnin aikoja. Ainakin täällä on erikoislääkäreistä pulaa näilläkin asemilla, vaikka kyse on suht isosta eteläsuomalaisesta kaupungista. Täytyy tyytyä siihen, mitä on. Silmälääkärien ajat ovat poskettoman hintaisia ja joskus on pakko käyttää niitäkin. Lisäksi toimistomaksut ovat älyttömät: noin 38 euroa Mehiläisellä. Osakkeen omistajia on pakko lihottaa kaikin tavoin! 

Vierailija
31/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten asian voi hoitaa erikoislääkärin kanssa 10 minuutissa. Sellainen on kyllä liian lyhyt aika. 20 minuuttia on mielestäni minimi. 

En edes varaisi  näitä 10 min aikoja erikoislääkärille, vähintään 20 minuutin aika oltava. En pidä erikoislääkärin palkkiota kohtuuttomana, kuitenkin pitkä koulutus ja ei siitä lääkärille jää käteen kuin osa kaikkien maksujen jälkeen .Toimistomaksu on kyllä kohtuuttoman kallis, kun käytännössä asiakas tilaa sen ajan netistä. 

Mä kun olin töissä yhden noista puhelunpalvelussa niin sanottiin, että toimistomaksulla ylläpidetään mm sovellusta ja etäpalveluja. Tiedä sitten, ajanvarausohjelma ainakin oli vanha ja halpa ja kaatuili liian monen ollessa linjoilla yhtä aikaa.

Olen mäkin siihen langennut. Kolmen vuoden aikana yhtä monta gynekologia ei hoksannut diagnoosia, joka tuli naistentautien polulla ihan samassa ultrassa kertaheitolla. Liekö sitten laitteissa tosiaan noin suuret erot kuten radiologit aikanaan valittelivat.

Vierailija
32/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, kuten moni muukin, käy yksityislääkärillä työnantajan kustantamana, joten se ei maksa minulle mitään.

Nyt meni ohi otsikon ja aiheen.

Vierailija
33/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ramppaat yksityisellä jatkuvasti, silloin saattaa kannattaakin ottaa vakuutus. Laskin juuri että vain jos käyn erikoislääkärillä yli 2 kertaa vuodessa (30min käynnin) niin sitten vakuutus kannattaisi tällä hetkellä ottaa.

Ja kun ramppaat usein, vakuutuksen katto tulee lopulta täyteen. 

Ne on kuulkaa tarkoin laskeneet, että vakuutukset on erittäin kannattavia  vakuutusyhtiöille. 

Vierailija
34/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajan mittaan käytät sen kattosumman loppuun. Ja ainakin yksi vakuutusyhtiö perkasi vakuutukset ja pudotti pois ihmisten ilmenneet pitkäaikaissairaudet. Katalaa. 

Lisäksi vakuutusmaksut on niin suuret, että onko vakuutus edes kannattava suhteessa että säästäisi rahat jonnekin muualle. 

Mulla on ollut yksityinen sairausvakuutus 9-vuotiaasta lähtien ja täytän tänä vuonna 48.

Tämän nykyisen olen ottanut n. 20 vuotta sitten. Silloin sai vakuutuksia paljon paremmilla ehdoilla kuin nykyään, 

Ei ole mitään perussairauksia. Jos jokin kattosumma tulisi täyteen, lääkäri laittaisi diagnoosiksi jonkin ko. sairautta sivuavan koodin ja jälleen vakuutus korvaisi. Usein lääkärit kysyvätkin, minkä koodin haluan paperiin.

Vierailija
35/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se toimistomaksu mihinkään perustukaan, ovat vaan keksineet tavan millä voi nyhtää mahdollisimman paljon euroja ihmisiltä. Terveystalolla on nykyään yli 30€ toimistomaksu, siitä ei ole hirveän montaa vuotta kun sekin oli vielä alle 20€. 

Vierailija
36/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalolla on mulla työterveys ja palvelu on huonontunut. Lääkärien valikoima on suppea ja aikoja huonosti, jos haluaa livenä lääkärille. Lähetteiden antoa erikoislääkärille on myös tiukennettu. Minulla on melko paha siitepölyallergia ja joudun käyttämään montaa lääkettä pitkään keväisin. Työterveys ei kuitenkaan kustanna siedätyshoitoa, vaikka se auttaisi työkykyyn. Muuten palvelu siis korvaa yleislääkärikäynnit työterveydessä.

Vierailija
37/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tottunut käyttämään pelkästään yksityisiä terveyspalveluja lapsesta asti. 

Kotivakuutus, oikeusturvavakuutus + sairausvakuutus reilun 1000e vuodessa. Ei ole edes paljon. Erikoislääkärikäynti maksaa usein reilu 200€/käynti. Siihen vielä pari verokorttia tms, toinen 200€.

Vierailija
38/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se toimistomaksu mihinkään perustukaan, ovat vaan keksineet tavan millä voi nyhtää mahdollisimman paljon euroja ihmisiltä. Terveystalolla on nykyään yli 30€ toimistomaksu, siitä ei ole hirveän montaa vuotta kun sekin oli vielä alle 20€. 

Lisäksi on Kanta-maksu. Mikähän senkin todellinen kustannus oikeasti on?

Vierailija
39/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tottunut käyttämään pelkästään yksityisiä terveyspalveluja lapsesta asti. 

Kotivakuutus, oikeusturvavakuutus + sairausvakuutus reilun 1000e vuodessa. Ei ole edes paljon. Erikoislääkärikäynti maksaa usein reilu 200€/käynti. Siihen vielä pari verokorttia tms, toinen 200€.

* verikoetta

Vierailija
40/80 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä enemmän on erikoislääkäreinäkin ulkomaalaisiakin, mikä on hyvä. Suomalaiset lääkärit ovat vetäytyneet osa-aikatöihin ja pitkille lomille, kun rahaa tulee muutenkin.  Ulkomaalaisia vielä kiinnostaa kliininen asiakastyö. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä