Parisuhde ja erilaiset elämäntavat, erityisesti liikunnallisuus
Olen jonkin aikaa tapaillut miestä joka on monella tavalla oikeasti tosi ihana. Luotettava, arvostava, rehellinen, huomaavainen, ystävällinen, rakastava. Listaa voisi vaan jatkaa. Yhdessäolo on helppoa ja muutenkin tuntuu, että luonteen puolesta samanlaista miestä ei välttämättä heti tule uudestaan vastaan.
Isoin ongelma tällä hetkellä itselleni on omat ja miehen elintavat, erityisesti liikunnallisuus ja omasta terveydestä huolehtiminen. Olen itse liikunnallinen ja treenaan useamman kerran viikossa. Mies on ollut aiemmin reilusti ylipainoinen, mutta sittemmin laihduttanut huomattavasti. Ylipainoa on kuitenkin edelleen reippaasti ja kaikki yhteinen tekeminen johon liittyy liikunta, vaikka ihan pelkkä kävely, pitää suorittaa miehen jaksamisen mukaan. Vapaa-ajallaan mies ei harrasta liikuntaa. Kuulemma kiinnostusta on ja haluaa kanssani liikkua, mutta toistaiseksi en ole nähnyt käytännössä juurikaan edistystä tai tekoja asian hyväksi.
Haluaisin kuulla rehellisiä kokemuksia teiltä joilla on tämän tyyppinen parisuhde ja miten teillä on mennyt. Pelkään että tämä on loppujen lopuksi itselle ratkaiseva tekijä, mutta yritän kovasti keskittyä kaikkeen hyvään mitä meillä on. Mietityttää vaan, että riittääkö se. En ole ottanut aihetta puheeksi miehen kanssa, mutta aion sen ennen pitkää tehdä ja keskustella asiasta.
Kommentit (70)
Sä vasta tapailet miestä ja nyt jo haluat muuttaa häntä?
Mies kuulostaa kultaiselta. Anna hänen olla. Hän voi vielä löytää naisen, joka oikeasti rakastaa häntä, sellaisena kuin hän on.
Olin suht samanlaisessa suhteessa, mutta kumppanillani oli suhteen alussa vielä jonkinlainen peruskunto. Erinäisistä syistä, ml alkoholi ja herkuttelu, se alkoi rapistua hiljaksiin. Ehkä rasittavinta oli yrittää tukea miestä elämäntaparemontissa, joka iski about joka toinen kuukausi ja jota kesti maksimissaan kolme vuorokautta, sitten ostoskorissa oli taas viiniä, olutta, juustoja, pekonia, makkaraa, kermaa... Siis arkenakin. Käsitys vihanneksista oli viinirypäle ja terveellisestä herkusta kuorrutettu taateli. Aloin tosissani olemaan huolissani hänen terveydestään, kun ikää jo 64 ja veriarvot meni vaan huonommiksi koko ajan. Olin myös huolissani omasta terveydestäni (53), koska mies oletti mun osallistuvan ruokailuun, tietenkin, kun olin luonaan. Ei siis onneksi asuttu yhdessä, joten hoidin omat kuntoiluni lopulta yksin. No, ero tuli sitten muista syistä, mutta valehtelisin, jos väittäisin ettei tästä ollut tulossa ongelma.
Pro tip, testosonni himoliikkuja ei sitten ole ihana. Se ihanuus tulee nimenomaan rasvakudoksesta, joka tuottaa estrogeeniä, ja testosteronin vähäisyydestä. Urheilu lisää testosteronintuotantoa. Joten nauti siitä mitä sinulla on äläkä ala sörkkimään asioita mistä et mitään ymmärrä, kuten metaboliikkaa.
Vaihda miestä. Täällä olisi hyvä.
Ap kirjoittaa, että mies on laihduttanut paljon - siis sehän on oikeasti saavutus, ei se lopulta monelta onnistu. Eli miten voi sanoa, ettei mies olisi terveydestä kiinnostunut? Totta kai edes kohtuullinen liikuntakin on tärkeää, mutta eikö ole itsestään selvää, että huonokuntoinen liikkuu hitaammin? Rääkkiliikunnalla se vähäinenkin liikkumisen ilo katoaa. Miksei ap voi treenata kovaa itse ja miehen kanssa käydä lisäksi hitaammilla lenkeillä tms.?
Väkisinkin tulee mieleen, että ap on tällainen muumien reippailijahemuli, jonka mielestä kaikkien pitää rakastaa liikuntaa x, koska hän itse sitä rakastaa. Harrastus tarkoittaa liikuntaharrastusta, kaikki muu lukemisesta kielten opiskeluun on joutavaa lorvimista.
Jos ap haluat, voitte tehdä kivoja rauhallisempia lenkkejä ja laittaa yhdessä terveellisiä, herkullisia ruokia, jos terveys on tärkeää. Voit itsekin yllättyä mitä kaikkea voi kuulua sellaiseen riittävän terveelliseen elämäntapaan.
Viehätytkö tuosta miehestä seksuaalisesti? Vastaa rehellisesti.
Ap, jos toivot kumppania nimenomaan kaveriksi liikuntaharrastuksiin ja että hän olisi kiinnostunut myös terveistä elämäntavoista, tämä mies todennäköisemmin on väärä kumppani sinulle. Jos sinulle näillä asioilla ei ole väliä, siis rehellisesti, niin hän saattaa silti olla loistava kumppani sinulle.
Itselle liikunta mm vaellusten muodossa on niin isossa roolissa elämässäni, että en voi kuvitellakaan kumppania, joka ei edes joskus osallistuisi mun kanssa. Tokikaan ei kaikkien harrastusten olla samoja, mutta tämä on ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo: kaikki yhteinen tekeminen johon liittyy liikunta, vaikka ihan pelkkä kävely, pitää suorittaa miehen jaksamisen mukaan.
Eli mies liikkuu sittenkin ap:n mukana vaikka toisin väittää. Kumpi se on?
Ap liikkuu miehen mukana. Riittääkö se aplle?
Olen mies ja olen samanlaisessa tilanteessa, mutta niin päin että olen itse liikuntaa harrastava. olen normaalipainoinen BMI 23 mies, minulle tärkeää on itsestäni huolehtiminen, liikuntaa monipuolisesti, lenkkeilyä lähes joka päivä, laskettelu, pyöräily, uinti, vaellus, hiihto, lihaskunto treeniä. Syön tosi terveellisesti kasviksia ja kiinnostusta terveellistä ruokaa kohtaan on. Näkyy itsessäni päällepäin. Vaimo taas on BMI yli 40 nainen ja ei liiku vähääkään, ei ole ollenkaan kiinnostunut samoista asioista. Itse olen sitä mieltä että todellakin tällä on merkitystä, on esimerkiksi todella vaikeaa löytää yhteisiä kiinnostuksenkohteita, lisäksi liikkumattomuus valitettavasti näkyy myös saamattomuutena, aina on väsynyt ja kipeä, kaikki tuntuu olevan liikaa. Olen tosissani miettinyt eroa ja uuden kumppanin kanssa yksi tärkeimmistä asioista olisi juuri se yhteisen tekemisen ja kiinnostuksen kohteiden löytyminen. Ei todellakaan riitä että luonteet metsää ja on ihan kivaa yhdessä. Varsinkin kun arki tulee eteen niin se yhteinen juttu pitää olla
Vierailija kirjoitti:
Siellä se rouva taas tahkoaa spinnigpyörää. Ja mäkättää kun en "liiku" yhtään.
Niin, hänellä ylipainoa 15 kg ja minulla 5 kg. Hänen ylipainoonsa vaikuttavat mm jatkuvat suklaaherkuttelut etc, joten olen sanonut että palataan minun liikkumattomuuteeni sitten kun omaa itsekurin jolla saavuttaa max 5 kg ylipainon.
Meilläkin minä olen ylipainoisempi, mutta jatkuvasti liikkuva. Kyseessä on erilaiset ihmistyypit. Mieheni saa olla miten haluaa, ja minä myös, rakkautta riittää
Vierailija kirjoitti:
''Luotettava, arvostava, rehellinen, huomaavainen, ystävällinen, rakastava.''
Jotenkin surullista, jos nämä ovat harvinaisia piirteitä miehissä, ja puhut kuin tuntisit miehen syvällisemmin, vaikka kyse on vasta alkudeittailusta. Jotenkin aloituksesta muutenkin välittyy, ettet ole edes erityisen viehättynyt, ihastunut tähän kyseiseen mieheen, et vaikuta itsekään olevan vakuuttunut, että suhteessa olisi mitään järkeä. Hyvää kannattaa odottaa, mikä kiire on pariutumisessa.
Mielestäni tuo on jo erittäin paljon että ylipäätään nainen on hyväksynyt sen että miehessä voi olla tuollaisia piirteitä
Vierailija kirjoitti:
Olen mies ja olen samanlaisessa tilanteessa, mutta niin päin että olen itse liikuntaa harrastava. olen normaalipainoinen BMI 23 mies, minulle tärkeää on itsestäni huolehtiminen, liikuntaa monipuolisesti, lenkkeilyä lähes joka päivä, laskettelu, pyöräily, uinti, vaellus, hiihto, lihaskunto treeniä. Syön tosi terveellisesti kasviksia ja kiinnostusta terveellistä ruokaa kohtaan on. Näkyy itsessäni päällepäin. Vaimo taas on BMI yli 40 nainen ja ei liiku vähääkään, ei ole ollenkaan kiinnostunut samoista asioista. Itse olen sitä mieltä että todellakin tällä on merkitystä, on esimerkiksi todella vaikeaa löytää yhteisiä kiinnostuksenkohteita, lisäksi liikkumattomuus valitettavasti näkyy myös saamattomuutena, aina on väsynyt ja kipeä, kaikki tuntuu olevan liikaa. Olen tosissani miettinyt eroa ja uuden kumppanin kanssa yksi tärkeimmistä asioista olisi juuri se yhteisen tekemisen ja kiinnostuksen kohteiden löytyminen. Ei todellakaan riitä että luonteet metsää ja on ihan kivaa yhdessä. Varsinkin kun arki tulee eteen niin se yhteinen juttu pitää olla
Ei pysty arvostamaan tämmöisiä henkisiä tossukoita, olet näköjään suhteessa siksi ettet uskalla yksinkään olla ja pelkäät ettei löydy ketään parempaa tilalle. 1. Eroa, 2. kasva aikuiseksi, ja sitten ehkä jossain vaiheessa parisuhde jos vaihe 2 onnistui
Vierailija kirjoitti:
Sä vasta tapailet miestä ja nyt jo haluat muuttaa häntä?
Mies kuulostaa kultaiselta. Anna hänen olla. Hän voi vielä löytää naisen, joka oikeasti rakastaa häntä, sellaisena kuin hän on.
Muuttaa? Ehkä ennemminkin tervettä pohdintaa, onko tämä kumppani oikea. Sitä se toiseen, hänen elämäänsä ja tapoihinsa tutustuminen on. Joskus todetaan, että on parempi jatkaa eri teille.
Mun mielestä liikunta ja terveelliset elämäntavat on arvo. Joskus parin arvomaailma on liian erillainen jaettavaksi tai edes kompromisseille.
Ap, sun täytyy nyt vaan päättää, miten merkittävä tämä asia on sulle. Et tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, uskotko muutokseen (jota miehen pitää itse haluta) vai et?
Olen yrittänyt useammankin ei-liikunnallisen naisen kanssa seurustella ja alkuun he kyllä liikkuvat kanssani ja puhuvat miten haluavat esim. laihtua, mutta nopeasti se sohva vie voiton. Itse en ole mikään himoliikkuja enkä todellakaan ole ketään painostanut liikkumaan, mutta olen siis huomannut sen, että ei se toisen mieliksi liikkuminen tule olemaan pysyvä tapa. Parempi etsiä heti itsensä kaltainen liikkuja, jos haluaa kumppanin kanssa harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas nainen yrittämässä muuttaa miestä.
Ja siihen suhde tuleekin kompastumaan.
Mä olen ollut saman naisen kanssa parisuhteessa vuodesta 2000. Sanoisin, että onnellisuus suhteessa nousi ihan uusiin sfääreihin, kun nainen lopetti miehen muutosyritykset. Koin sen käytöksen todella alistavana.
Minun mieheni taas on ollut hyvillään kun on saanut terveyttään takaisin kannustuksellani. Joskun ei itse tajua muutoksen tarvetta ja silloin on hyvä jos puoliso sen näkee ja tukee.
Vierailija kirjoitti:
Pro tip, testosonni himoliikkuja ei sitten ole ihana. Se ihanuus tulee nimenomaan rasvakudoksesta, joka tuottaa estrogeeniä, ja testosteronin vähäisyydestä. Urheilu lisää testosteronintuotantoa. Joten nauti siitä mitä sinulla on äläkä ala sörkkimään asioita mistä et mitään ymmärrä, kuten metaboliikkaa.
Miten kertoa, ettei ymmärrä mitään ylipainon ongelmista kertomatta, ettei ymmärrä 😂
Urheilullisuus ja liikunta elämäntapana on itselleni hylkääviä ominaisuuksia kumppanissa. Toki en alunperinkään sellaiseen suhteeseen lähtisi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda miestä. Täällä olisi hyvä.
Hyvä idea. Mä voin sitten ottaa ap:n eksän.
Ap sanoo: kaikki yhteinen tekeminen johon liittyy liikunta, vaikka ihan pelkkä kävely, pitää suorittaa miehen jaksamisen mukaan.
Eli mies liikkuu sittenkin ap:n mukana vaikka toisin väittää. Kumpi se on?