Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhde ja erilaiset elämäntavat, erityisesti liikunnallisuus

Vierailija
06.04.2026 |

Olen jonkin aikaa tapaillut miestä joka on monella tavalla oikeasti tosi ihana. Luotettava, arvostava, rehellinen, huomaavainen, ystävällinen, rakastava. Listaa voisi vaan jatkaa. Yhdessäolo on helppoa ja muutenkin tuntuu, että luonteen puolesta samanlaista miestä ei välttämättä heti tule uudestaan vastaan.

Isoin ongelma tällä hetkellä itselleni on omat ja miehen elintavat, erityisesti liikunnallisuus ja omasta terveydestä huolehtiminen. Olen itse liikunnallinen ja treenaan useamman kerran viikossa. Mies on ollut aiemmin reilusti ylipainoinen, mutta sittemmin laihduttanut huomattavasti. Ylipainoa on kuitenkin edelleen reippaasti ja kaikki yhteinen tekeminen johon liittyy liikunta, vaikka ihan pelkkä kävely, pitää suorittaa miehen jaksamisen mukaan. Vapaa-ajallaan mies ei harrasta liikuntaa. Kuulemma kiinnostusta on ja haluaa kanssani liikkua, mutta toistaiseksi en ole nähnyt käytännössä juurikaan edistystä tai tekoja asian hyväksi.

Haluaisin kuulla rehellisiä kokemuksia teiltä joilla on tämän tyyppinen parisuhde ja miten teillä on mennyt. Pelkään että tämä on loppujen lopuksi itselle ratkaiseva tekijä, mutta yritän kovasti keskittyä kaikkeen hyvään mitä meillä on. Mietityttää vaan, että riittääkö se. En ole ottanut aihetta puheeksi miehen kanssa, mutta aion sen ennen pitkää tehdä ja keskustella asiasta.

Kommentit (559)

Vierailija
361/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on liikunnallisempi yksilö, eikä se häntä haittaa. Käy salilla, minua ei salilla käyminen kiinnosta ja olen sanonut tämän suoraan. Kysyi minua mukaan joskus, sanoin että voin HÄNEN MIELIKSI joskus käydä, mutta ei ole minulle mieluinen liikuntamuoto. Sen sijaan ehdotin, että minulle mieluisia liikuntamuotoja on uinti ja lenkkeily (kävely), ja näitä mielellään yksin ja yhdessä harrastan.

Tällaista suoraselkäisyyttä ei oikein miehiltä yleensä saa. Sanovat että haluavat liikkua, mutta eivät keksi millä tavalla, jos juuri se naisen ehdottama liikuntamuoto ei ole itselle mieluinen. Itseä ei puntilla käyminen kiinnosta yhtään, mutta voin tosiaan joskus mennä vaikka kuntopyörällä tai crosstrainerilla polkemaan jos mies seuraa kaipaa, mutta mitään monen tunnin treenejä en tule koskaan tekemään eikä minusta myöskään tule koskaan mitään fitness-mimmiä ja sen olen tehnyt hyvin selväksi. Uimassa taas voisin käydä vaikka monta kertaa viikossa, mutta tuo miesyksilö ei yleensä taas jaksa omien treeniensä väleissä uida, niin ei se ihan hirveän tehokasta liikuntaa minullekaan ole silloin. Yksin uiminen olisi tehokkaampaa.

AP:n miehen pitäisi löytää itselle sopiva liikuntamuoto, jotta olisi motivaatiota oikeasti liikkua eikä vain satunnaisesti AP:n mieliksi, koska kun tekee toisen vuoksi, siitä ei koskaan tule säännöllistä ja luultavasti ei mielekästäkään.

Olennaista parinmuodostuksessa olisi löytää sellainen kumppani, jolla on samankaltainen liikunnallisuus tai vaihtoehtoisesti sellainen, jota ei haittaa toteuttaa omaa juttua ilman kumppania. En minäkään odota oman kumppanini kirjoittavan tai lukevan kanssani. Riittää että on jotain yhteistä, kaikkea ei tarvitse jakaa. Silti, en minäkään täyttä sohvaperunaa voisi ottaa, koska näillä ei seiso ja jos olisi vielä huonompi kunto kuin minulla, niin se olisi jo surullista. Kyllä vähintään tässä tahdissa pitää pysyä.

Yleensä naisilta loppuu kunto sänky puuhissa, eivät jaksa kolmeatuntia monipuolista puuhaa.. 

Vierailija
362/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja olen samanlaisessa tilanteessa, mutta niin päin että olen itse liikuntaa harrastava. olen normaalipainoinen BMI 23 mies, minulle tärkeää on itsestäni huolehtiminen, liikuntaa monipuolisesti, lenkkeilyä lähes joka päivä, laskettelu, pyöräily, uinti, vaellus, hiihto, lihaskunto treeniä. Syön tosi terveellisesti kasviksia ja kiinnostusta terveellistä ruokaa kohtaan on. Näkyy itsessäni päällepäin. Vaimo taas on BMI yli 40 nainen ja ei liiku vähääkään, ei ole ollenkaan kiinnostunut samoista asioista. Itse olen sitä mieltä että todellakin tällä on merkitystä, on esimerkiksi todella vaikeaa löytää yhteisiä kiinnostuksenkohteita, lisäksi liikkumattomuus valitettavasti näkyy myös saamattomuutena, aina on väsynyt ja kipeä, kaikki tuntuu olevan liikaa. Olen tosissani miettinyt eroa ja uuden kumppanin kanssa yksi tärkeimmistä asioista olisi juuri se yhteisen tekemisen ja kiinnostuksen kohteiden löytyminen. Ei todellakaan riitä että luonteet metsää ja on ihan kivaa yhdessä. Varsinkin kun arki tulee eteen niin se yhteinen juttu pitää olla 

Ei pysty arvostamaan tämmöisiä henkisiä tossukoita, olet näköjään suhteessa siksi ettet uskalla yksinkään olla ja pelkäät ettei löydy ketään parempaa tilalle. 1. Eroa, 2. kasva aikuiseksi, ja sitten ehkä jossain vaiheessa parisuhde jos vaihe 2 onnistui

Taas sellaisia oletuksia asioista joista ei tiedä vähääkään. Ensinnäkin minne lähdet yhtäkkiä suhteesta jossa on pieniä lapsia ja vastuu heistä, lisäksi vaikka olet ollut 20 vuotta vakityössä niin tilillä on rahaa alle sata euroa, johtuen siitä että elämässä on ollut aika rankkoja solmuja, mm koti on kerran mennyt. Olen jutellut asioista aika monien naisten kanssa ja olisin hetkessä varattu toiselle naiselle jos niin haluaisin. Olisikin elämä sellaista että joka hetkessä voisi tehdä niin kuin itsestä parhaaksi tuntuu. Olen huomannut että naiset ovat usein olleet huonoissa suhteissa, on ollut alkoholisti mies, väkivaltaa monenlaista pahaa, mutta kun kysytään mitä mieheltä haluaa niin minkäänlaisia kriteereitä ei löydy, kelpaisi samanlainen ansakin, kunhan vain alkuun olisi kiva. Sensijaan minä miehenä tiedän, liikunnallisuus on niin tärkeää että en hyväksy naista joka ei liiku ollenkaan umppanikseni, elämästä hänen kanssaan jää elämättä ja kokematta liikaa.

Haluaisitko kertoa mitä jää kokematta ihmisen kanssa joka ei ole niin liikunnallinen?

Esimerkiksi itse haluaisin käydä lomareissuilla vaikkapa Lapin luonto kohteissa ja muuallakin niitä nähtävyyksiä on, niihin ei huonokuntoinen pääse. Ei satakiloinen ihminen jaksa kiivetä tunturin huipulle nähdäkseen kauniita maisemia. Jos ei niille reissuille lähde yksin niin ne jää käymättä. Käyn talvella laskettelemassakin, vaimo ei saa edes laskettelumonoja jalkaan, jää se yhteinen päivä rinteessä viettämättä, huvipuisto, et mahdu laitteisiin, minä mahdin. Kyllä on todella tärkeää että liikunnallisella ihmisellä on liikunnallinen kumppani. Sitä kannattaa myös arvostaa.

Ohis, mutta pakko huomauttaa: Tiedän montakin satakiloista naista ja noin 140 kiloisen miehen, jotka ovat ihan hyvässä fyysisessä kunnossa ja kiipeävät joka vuosi useammalle tunturille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmasti koittaisin coachata läskistä huippu-urheilijan, mutta kuten tiedät, niin se ei tule onnistumaan. Edellisessä suhteessa mä olin se pyöreämpi mutta tosi liikunnalinen, mies oli langanlaiha, mutta joi aika paljon tai tosi paljon. Juo edelleen. Kumminkin lenkille sitä sain pakotettua, mutta en muuten. En enää ota alkoholistia, enkä ei-hoikkaa. Hoikkuus siksi että se jaksaa tehdä jotain ja ei-alkoholisti siksi että se pystyy tekemään jotain.

Eli jos oot sinut sen kanssa että mies ei liiku, niin voit jatkaa. muuten ei tule onnistumaan.

Vierailija
364/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyse ei ole vain siitä että kyllä kumpikin voi harrastaa omiaan mutta jos toinen on liikunnallinen niin haluaisi lomallakin ehkä käydä pitkiä kävelyretkiä yhdessä lomakohteessa ym mutta ei voida koska toisella niin huono kunto. Eli ymmärrän oikein hyvin miksi ap miettii asiaa. Kyse ei ole vain eri harrastuksista tai liikunnasta itsessään.

Tämä on juuri nyt se pointti, mitä minä ja monet ovat sanoneet. Jos pyrit parisuhdetta aloittamaan, niin itselleni ainakin olisi iso red flag, jos toinen alkaa omista lähtökohdistaan yksipuolisesti luettelemaan, mitä parisuhteen vuoksi pitää alkaa nyt kehittämään. Eli vaikka nostamaan kuntoaan, jotta toinen sitten pääsee kanssasi pitkille kävelyretkille lomamatkoilla, 20 km vaelluksille tai mitä muuta tahansa, mikä tavoite pitää nyt saavuttaa.

Miten tämä eroaa siitä, että toinen ilmoittaisi, että jotta parisuhteemme voi kehittyä ja jatkua, odotan sinun maksavan minulle kaukomatkan ja vaihtaa autoa kerran kahdessa vuodessa, jotta kehtaan tulla kyytiisi?

Toisin sanoen: en ole tippaakaan kiinnostunut siitä, kuka sinä olet, eikä minua kiinnosta se, että olet aivan mahtava ihminen ja meillä on hauskaa yhdessä. Minua kiinnostaa se, miten valmis olet toteuttamaan minun halujani ja toiveitani. 

Ja minun toiveeni on, että juuri se kumppani tekee niitä asioita, jotka kiinnostavat minua. Lisäksi "olen huolissani" terveydestäsi, koska en ajattele, että olet aikuinen kykenevä ihminen sitä arvioimaan. Sen vuoksi kyselen, mitä teet vapaa-ajallasi = kun emme ole yhdessä, noudatatko näitä neuvojani ja pyrit nyt sitkeästi olemaan sen arvoinen, että suhde voi jatkua. Koska nyt sinä et siihen todellakaan riitä.

Vierailija
365/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mitä jos kerrot haaveista miehelle. Olisi ihana käydä patikoimassa esim 20 km lenkki yhdessä kesällä tai pyöräillä Turun saaristossa x kilometriä. Mitä mieltä olet? Jne 

Jos mies väittää haluavansa niin ehdota että teette treenisuunnitelman sitä varten. Jos mies innostuu ja toteuttaa niin mies saattaa innostua liikunnallisemmaksi. Jos taas mies makaa sohvalla edelleen niin tiedät että muutosta tuskin tulee jatkossakaan,

Tosiaan kannattaa laittaa heti sellainen tavoite, että toinen tietää, ettei siihen tule pystymään. Sillä tavalla sopivasti kertoo, että tämä suhde oli tässä.

Vierailija
366/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä naisilta loppuu kunto sänky puuhissa, eivät jaksa kolmeatuntia monipuolista puuhaa.. 

Ei heiltä kunto lopu, vaan kiinnostus. Se johtuu siitä, että juuri kun nainen alkaa olla lähellä orgasmia sinä rykäiset homman toisin päin, alat puuhata jotain muuta kuin sitä, mistä olisi äsken tullut. Eli ollaan vaikka yhdessä asennossa, jossa tuntuu hyvältä sinä vedät ulos ja alat rynkyttää toisessa asennossa.

Ja kunto ei näissä hommissa ikinä korvaa taitoa. 

Vierailija
367/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mitä jos kerrot haaveista miehelle. Olisi ihana käydä patikoimassa esim 20 km lenkki yhdessä kesällä tai pyöräillä Turun saaristossa x kilometriä. Mitä mieltä olet? Jne 
Jos mies väittää haluavansa niin ehdota että teette treenisuunnitelman sitä varten. Jos mies innostuu ja toteuttaa niin mies saattaa innostua liikunnallisemmaksi. Jos taas mies makaa sohvalla edelleen niin tiedät että muutosta tuskin tulee jatkossakaan,

Voisiko joku nyt kertoa minulle, miksi nämä, jotka ehdottomasti parisuhteelta haluavat sitä, että käydään yhdessä patikoimassa 20 km lenkit ja pyöräillään Turun saaristossa x kilometriä eivät hae seuraa ainoastaan pitkän matkan patikoijista ja pyöräilijöistä?

Miksi heidän pitää alkaa tiukkaamaan muilta näitä tehtäväksi ja pyrkiä muuttamaan heitä treenisuunnitelmillaan?

Ja aplle vastaus: kyse on sinusta, ei miehestä. Jos sinä et kestä sitä, että vastaisuudessa on hyvinkin mahdollista, että rankemmat liikunnalliset suoritukset (käsittääkseni suorittamisesta on kyse) teet yksin ja miehen kanssa muuta, suhteenne ei tule kestämään. 

Jos ehdottomasti haluat, että näitä asioita tehdään kumppanin kanssa, mies ei ole sinua varten ja ennen kaikkea, sinä et ole häntä varten. Joku muu hyvinkin mielellään ottaisi miehen, jolla on mainitsemasi luonteenpiirteet ja haluaa olla hänen kanssaan, koska yhdessä oleminen on kivaa ja helppoa sellaisen ihmisen kanssa.

Vierailija
368/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voisiko joku nyt kertoa minulle, miksi nämä, jotka ehdottomasti parisuhteelta haluavat sitä, että käydään yhdessä patikoimassa 20 km lenkit ja pyöräillään Turun saaristossa x kilometriä eivät hae seuraa ainoastaan pitkän matkan patikoijista ja pyöräilijöistä?"

Tämä! Tämä! Koko ajan hoetaan, että miksi ei ymmärretä, että haluaa, että puolisolla on samankaltaisia kiinnostuksen kohteita. Kyllä ymmärretään, mutta ihmetellään, miksi sitä puolisoa ei haeta niiden samanhenkisten joukosta, vaan aletaan aivan toisenlaisille ehdottelemaan, mitä voisi tehdä, jotta tulisi semmoiseksi, mitä oikeastaan halutaan.

Minä en voisi olla miehen kanssa, joka treenaa hulluna monta kertaa viikossa ja ei sen vuoksi ole kotona puuhastelemassa puutarhassa, laittamassa kotia jne. mun kanssa. 

Joten tadaa! En ole alkanut deittailemaan tai seukkailemaan semmoisten miesten kanssa, jotka noin tahtovat treenata. En alkaisi kuin kaveriksi miehelle, joka vahtii jokaista suupalaa ja ajoittaa elämänsä treenien mukaan. Ei kiinnosta, miten timmejä ne on, sillä ei korvata sitä, että haluan läsnäolevan miehen, joka osaa nauttia elämästä ilman suorituspaineita.

Vierailija
369/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mies ja olen samanlaisessa tilanteessa, mutta niin päin että olen itse liikuntaa harrastava. olen normaalipainoinen BMI 23 mies, minulle tärkeää on itsestäni huolehtiminen, liikuntaa monipuolisesti, lenkkeilyä lähes joka päivä, laskettelu, pyöräily, uinti, vaellus, hiihto, lihaskunto treeniä. Syön tosi terveellisesti kasviksia ja kiinnostusta terveellistä ruokaa kohtaan on. Näkyy itsessäni päällepäin. Vaimo taas on BMI yli 40 nainen ja ei liiku vähääkään, ei ole ollenkaan kiinnostunut samoista asioista. Itse olen sitä mieltä että todellakin tällä on merkitystä, on esimerkiksi todella vaikeaa löytää yhteisiä kiinnostuksenkohteita, lisäksi liikkumattomuus valitettavasti näkyy myös saamattomuutena, aina on väsynyt ja kipeä, kaikki tuntuu olevan liikaa. Olen tosissani miettinyt eroa ja uuden kumppanin kanssa yksi tärkeimmistä asioista olisi juuri se yhteisen tekemisen ja kiinnostuksen kohteiden löytyminen. Ei todellakaan riitä että luonteet metsää ja on ihan kivaa yhdessä. Varsinkin kun arki tulee eteen niin se yhteinen juttu pitää olla 

Ei pysty arvostamaan tämmöisiä henkisiä tossukoita, olet näköjään suhteessa siksi ettet uskalla yksinkään olla ja pelkäät ettei löydy ketään parempaa tilalle. 1. Eroa, 2. kasva aikuiseksi, ja sitten ehkä jossain vaiheessa parisuhde jos vaihe 2 onnistui

Taas sellaisia oletuksia asioista joista ei tiedä vähääkään. Ensinnäkin minne lähdet yhtäkkiä suhteesta jossa on pieniä lapsia ja vastuu heistä, lisäksi vaikka olet ollut 20 vuotta vakityössä niin tilillä on rahaa alle sata euroa, johtuen siitä että elämässä on ollut aika rankkoja solmuja, mm koti on kerran mennyt. Olen jutellut asioista aika monien naisten kanssa ja olisin hetkessä varattu toiselle naiselle jos niin haluaisin. Olisikin elämä sellaista että joka hetkessä voisi tehdä niin kuin itsestä parhaaksi tuntuu. Olen huomannut että naiset ovat usein olleet huonoissa suhteissa, on ollut alkoholisti mies, väkivaltaa monenlaista pahaa, mutta kun kysytään mitä mieheltä haluaa niin minkäänlaisia kriteereitä ei löydy, kelpaisi samanlainen ansakin, kunhan vain alkuun olisi kiva. Sensijaan minä miehenä tiedän, liikunnallisuus on niin tärkeää että en hyväksy naista joka ei liiku ollenkaan umppanikseni, elämästä hänen kanssaan jää elämättä ja kokematta liikaa.

Haluaisitko kertoa mitä jää kokematta ihmisen kanssa joka ei ole niin liikunnallinen?

Esimerkiksi itse haluaisin käydä lomareissuilla vaikkapa Lapin luonto kohteissa ja muuallakin niitä nähtävyyksiä on, niihin ei huonokuntoinen pääse. Ei satakiloinen ihminen jaksa kiivetä tunturin huipulle nähdäkseen kauniita maisemia. Jos ei niille reissuille lähde yksin niin ne jää käymättä. Käyn talvella laskettelemassakin, vaimo ei saa edes laskettelumonoja jalkaan, jää se yhteinen päivä rinteessä viettämättä, huvipuisto, et mahdu laitteisiin, minä mahdin. Kyllä on todella tärkeää että liikunnallisella ihmisellä on liikunnallinen kumppani. Sitä kannattaa myös arvostaa.

Ohis, mutta pakko huomauttaa: Tiedän montakin satakiloista naista ja noin 140 kiloisen miehen, jotka ovat ihan hyvässä fyysisessä kunnossa ja kiipeävät joka vuosi useammalle tunturille. 

Jos ton miehen satakiloinen vaimo ei jaksa kiivetä, niin siinä ei paljon auta se, että joku muu satanelkytkiloinen jaksaa.

Vierailija
370/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Tämä! Koko ajan hoetaan, että miksi ei ymmärretä, että haluaa, että puolisolla on samankaltaisia kiinnostuksen kohteita. Kyllä ymmärretään, mutta ihmetellään, miksi sitä puolisoa ei haeta niiden samanhenkisten joukosta, vaan aletaan aivan toisenlaisille ehdottelemaan, mitä voisi tehdä, jotta tulisi semmoiseksi, mitä oikeastaan halutaan.

Noo minä kyllä tajuan. Koska näillä ihmisillä on itsestään niin korkea käsitys, että he ajattelevat, että heidän kuuluisi saada kaikki, ihana yhteensopiva luonne sekä samanhenkiset kiinnostukset. Eli suomeksi: jos sinussa on jotain, mikä kiinnostaa, kuten ihana luonne, niin pienellä viilauksella tehdään sinusta minulle oikeasti kiinnostava.

He siis todella uskovat, että heidän kanssaan päästääkseen kannattaa muuntautua jonkunlaiseksi, oli siihen intoa tai ei.

Myös päinvastoin: he eivät usko, että toinen ei alkaisi tavoitteellisesti treenaamaan ominaisuuksiaan saadaakseen heidät.

Vierailija
371/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kyse ei ole vain siitä että kyllä kumpikin voi harrastaa omiaan mutta jos toinen on liikunnallinen niin haluaisi lomallakin ehkä käydä pitkiä kävelyretkiä yhdessä lomakohteessa ym mutta ei voida koska toisella niin huono kunto. Eli ymmärrän oikein hyvin miksi ap miettii asiaa. Kyse ei ole vain eri harrastuksista tai liikunnasta itsessään.

Tämä on juuri nyt se pointti, mitä minä ja monet ovat sanoneet. Jos pyrit parisuhdetta aloittamaan, niin itselleni ainakin olisi iso red flag, jos toinen alkaa omista lähtökohdistaan yksipuolisesti luettelemaan, mitä parisuhteen vuoksi pitää alkaa nyt kehittämään. Eli vaikka nostamaan kuntoaan, jotta toinen sitten pääsee kanssasi pitkille kävelyretkille lomamatkoilla, 20 km vaelluksille tai mitä muuta tahansa, mikä tavoite pitää nyt saavuttaa.

Miten tämä eroaa siitä, että toinen ilmoittaisi, että jotta parisuhteemme voi kehittyä ja jatkua, odotan sinun maksavan minulle kaukomatkan ja vaihtaa autoa kerran kahdessa vuodessa, jotta kehtaan tulla kyytiisi?

Toisin sanoen: en ole tippaakaan kiinnostunut siitä, kuka sinä olet, eikä minua kiinnosta se, että olet aivan mahtava ihminen ja meillä on hauskaa yhdessä. Minua kiinnostaa se, miten valmis olet toteuttamaan minun halujani ja toiveitani. 

Ja minun toiveeni on, että juuri se kumppani tekee niitä asioita, jotka kiinnostavat minua. Lisäksi "olen huolissani" terveydestäsi, koska en ajattele, että olet aikuinen kykenevä ihminen sitä arvioimaan. Sen vuoksi kyselen, mitä teet vapaa-ajallasi = kun emme ole yhdessä, noudatatko näitä neuvojani ja pyrit nyt sitkeästi olemaan sen arvoinen, että suhde voi jatkua. Koska nyt sinä et siihen todellakaan riitä.

Erittäin hyvin kirjoitettu. Ap itse kirjoitti, että mies on pudottanut reippaasti painoaan. Se ei ihan vahingossa tapahdu, joten mies tuskin on piittaamaton terveytensä suhteen. Hän on nyt vain epämääräisesti vääränlainen ap:lle, jolla on ilmeisesti erittäin tarkat kriteerit. Jos mies on luonteeltaan niin huippu mitä ap kuvailee, tekisi melkein mieli sanoa, ettei ehkä ap:n luonne täytä miehen kriteerejä. Mies voisi saada arvoisensa naisen ja ap miehen, jonka kilometrivauhti on optimaalinen.

Vierailija
372/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on hyvin yleisestä ilmiöstä nykyisillä pariutumismarkkinoilla. Etsitään ihmistä, joka täyttää jokaisen kolosen elämässä ja jos yksikin pala puuttuu, kuva on epäkelpo ja uutta etsimään.

Siksi kannattaa myös "kokeilla erilaisia tyyppejä". Vaikka siis tiedät haluavasi vetää viisi rankkaa vaellusta vuodessa ehdottomasti juuri sen oman kumppanin kanssa, kannattaa kokeilla tyyppiä, joka ei ole liikunnallinen.

Kun kas mistäs tiedät, vaikka saisitkin sen toisen väännettyä listasi mukaiseksi. 

Mutta ole valpas, tarkka ja ankara! Jos ei tulosta ala tulemaan antamasi aikarajan sisällä, siirry kokeilemaan seuraavaa!

Vierailija
373/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko lapsia? Jos kyllä, millaiset elintavat toivot heille periytyvän? Minkä ikäisenä heidän olisi mielestäsi kohtuullista menettää toinen vanhempansa, sanotaan nyt vaikka elintavoista johtuvan sairauden vuoksi?

Vierailija
374/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko lapsia? Jos kyllä, millaiset elintavat toivot heille periytyvän? Minkä ikäisenä heidän olisi mielestäsi kohtuullista menettää toinen vanhempansa, sanotaan nyt vaikka elintavoista johtuvan sairauden vuoksi?

Elintavat koostuvat muustakin kuin liikunnasta. Koska mies oli onnistunut laihduttamaan paljon, hänen ruokavaliossaan ainakin on jotain hyvää. Entä ap:lla? Ravintoaineet, alkoholi, tupakka, nukkuminen, henkinen vireys älyllisten ja luovien harrastusten myötä, antoisat ihmissuhteet... Onhan näitä terveyteen vaikuttavia tekijöitä vaikka kuinka. Ja tietty geenit päälle.

Vierailija
375/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi sydämellä, ap: Jos saisit miehen, joka on rakastava, huomioiva, hellä, älykäs, luotettava, rehellinen, käytökseltään herrasmies JA sen lisäksi urheilullinen ja komea, kumman ottaisit mieluummin, sen, vai tämän nykyisen? 

Jos vastaus on tämän nykyisen, jatka sen kanssa. Jos vastaus on sen toisen, älä jatka tämän kanssa. 

Maailma on oikeasti väärällään miehiä ja todella monella niistä on sekä erinomainen luonne, että urheilullinen elämäntapa ja sen mukainen vartalo. 

Jos taas valitset jatkaa tämän kanssa, mieti sitä että erektio-ongelmat tulee olemaan paljon todennäköisempiä tulevaisuudessa. Jokainen 5 kg ylipainoa lyhentää penistä sentillä, häpyluun päälle kerääntyneen rasvan takia. Eli seksielämäsi on merkittävästi heikompaa kuin olisi hoikan miehen kanssa, vallankin jos tämä on oikeasti niin huonossa kunnossa ettei kävelykään onnistu naisen tahtiin. 

Kuka hyvänsä voi pudottaa painoa. Kaikki "amerikanlihavat" ovat pudottaneet koko ruumiinpainonsa verran painoa moneen kertaan. Ongelma on, että se pudotettu paino ei pysy poissa. Tutkitusti. Joten jos tahdot kumppanin joka ei ole ylipainoinen, ota kumppani joka ei ole ylipainoinen. Älä toivo, että toinen muuttuu. 

Lisäksi, jos aikuinen mies haluaisi harrastaa liikuntaa, se harrastaisi sitä. Jos mies sanoo tapailuvaiheessa että "kyllä mä sun kanssa tahtoisin liikkua" se on pelkkää sanahelinää. Katso mitä ihminen tekee itse, omasta vapaasta tahdostaan. Se kertoo kuka se oikeasti on. 

Vierailija
376/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintavat koostuvat muustakin kuin liikunnasta. Koska mies oli onnistunut laihduttamaan paljon, hänen ruokavaliossaan ainakin on jotain hyvää. Entä ap:lla? Ravintoaineet, alkoholi, tupakka, nukkuminen, henkinen vireys älyllisten ja luovien harrastusten myötä, antoisat ihmissuhteet... Onhan näitä terveyteen vaikuttavia tekijöitä vaikka kuinka. Ja tietty geenit päälle.

Laihduttaa voi vaikka kahvilla tai tupakalla tai ENE-pusseilla. Se, että on onnistunut pudottamaan painoa, ei kerro terveistä elämäntavoista oikein mitään. Anorektikotkin onnistuvat laihtumaan, ja bulimikot. 

Hoikalla ja urheilullisella on yleensä ne muutkin elämäntavat paremmassa kunnossa, koska a) ei jaksa urheilla, ellei syö terveellisesti ja b) kun urheilee ja syö terveellisesti, on paljon enemmän jaksamista kaikkeen muuhunkin mieltä virkistävään. Lisäksi luovuus ei kuki missään niin kuin lenkkipolulla. Liikuntaharrastuksissa tulee sitä tärkeää yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta, palauttavat treenit ovat yleensä luonteeltaan jokseenkin meditatiivisiä ja nykyään kun jopa Suomessa on alettu ymmärtää psyykkisen valmennuksen päälle, se ajukoppakin alkaa olla kunnossa. Puhumattakaan siitä paremmasta stressinsietokyvystä, mitä urheilullinen elämäntapa tuo tullessaan. 

Vierailija
377/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies haluaa istua vain sohvalla omissa oloissaan, ja vaimo taas on aktiivinen ja eloisa, kyllä se alkaa pakosti etäännyttää puolisoita. 

Vierailija
378/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tärkeä pointti. Se liikunnallinen voi vaikka halvaantua vaelluksillaan, mitäs sitten tehdään? Tai saada sydärin, koska on lähtenyt treenaamaan, vaikka on vielä flunssaa päällä. Tai kenties se vinksahtaa täysin ortopedian puolelle ja alkaa syöttää lapsille ainoastaan maissinaksuja. 

Kyllä se on totta, että jos treenaa tavoitteellisesti on automaattisesti kaiken huonon onnen tai elämän vaikeuksin ulottumattomissa.

Vierailija
379/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos kirjoittaisin aloituksen uudelleen, niin en varmaan käyttäisi sanaa "suorittaa". Ehkä muotoilisin tekstin muutenkin hieman eri tavalla. Mutta ihmiset vetää omat johtopäätöksensä, käytti sitten mitä sanaa tai sanoja hyvänsä. 
Osa kommenteista menee kyllä totaalisen huti. Ymmärrettävää tietysti ja oikeastaan nekin on olleet ihan huvittavaa luettavaa. Olen huomannut, että en saa pelkän tekstin välityksellä täydellisesti avattua omaa ajatusmaailmaa tämän asian osalta ja siitä on hetki kun on viimeksi tullut mihinkään omia ajatuksia kirjoiteltua. Hyvä kuitenkin, että keskustelua on syntynyt siitä huolimatta.

Edelleenkään en ole hiki hatussa aamusta iltaan treenaava (Vai oliko "treeni" sanakin varattu pelkille huippu-urheiluun tähtääville) "sähköjänis" jolla ei ole muuta elämää, vaan ihan normaalisti itsestään ja (perus)kunnostaan huolehtiva, liikunnallinen ihminen. Minulla on ystäviä, joiden kanssa voin kaikkia omia kiinnostuksen kohteita harrastaa. En tarvitsemalla tarvitse miestä siihen.
Niille jotka miettivät, että miksi liikunnallinen ihminen ei etsi liikunnallista kumppania. Omalla kohdalla kun törmäsin tähän kyseiseen mieheen, niin en ollut etsimässä parisuhdetta. Se oli sattumanvarainen kohtaaminen netissä ja ajan mittaa suhde muodostui sellaiseksi kuin se on nyt. Omissa harrastuksissa on hyvin epätodennäköistä edes tavata miehiä, suurin osa on naisia. Pitäisi siis ihan varta vasten lähteä vaikkapa sinne salille, jos tarkoitus olisi etsiä sporttinen kumppani.

Asia ei alkuvaiheessa ollut näin paljoa mielessä, ei vaikka tiesin jo silloin ettei mies ole urheilullinen. Tapaamisten ja suhteen kehittymisen myötä se on alkanut realisoitumaan, enkä ole aiemmin tätä asiaa joutunut miettimään. Kuitenkin näin sen isona positiivisena, että oli jo niinkin paljon tehnyt töitä pudottaakseen painoa. Joku kommentoi, että pitää itsekin olla positiivisella mielellä kun lähdetään yhdessä liikkumaan ja tekemään asioita. Näin olen todella ollutkin ja aion olla jatkossakin. Osaan olla kannustava ja tietenkin iloinen jos ja kun mies lähtee kanssani vaikka sinne lenkille. Ei ole ongelma kävellä sellaista vauhtia ja sellaista reittiä, että molemmat jaksaa.

AP

Vierailija
380/559 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu oli se, kun otin puheeksi miehen tekemiset hänen vapaa-ajallaan. Minun puolestani jokainen saa käyttää vapaa-aikansa kuten haluaa, mutta en voi kieltää ettenkö näkisi sitä ongelmana jos ei tosiaan kiinnosta edes silloin tällöin vartiksi sinne ulos lähteä jos on koko päivä aikaa. Näin kärjistetysti. Varsinkin kun siitä olisi pidemmän päälle tosi paljon hyötyä. Ja tämä on nimenomaan sitä miehen omaa suhtautumista liikuntaan ja tietenkin toivon, että kiinnostusta löytyisi muulloinkin kun silloin kun minä olen paikalla. En tiedä onko tämä ajattelutapa sitten jonkun mielestä jostain syystä tosi väärin, minusta ei.

Joku sanoi jotenkin, että mies pistää minut heti vaihtoon jos ja kun otan tämän asian puheeksi ja ns. nostan kissan pöydälle. Hyvin epätodennäköistä, en näe mahdollisena meidän tapauksessa. Mutta ehdottomasti tämä on asia josta on puhuttava ja niin aion tehdäkin. Haluan antaa miehelle mahdollisuuden kehittyä asian suhteen vaikka tiedän, että se ei mikään pikainen muutos varmasti olekaan. Se on sitten hänestä kiinni, että miten aikoo edetä ja ottaako asian tosissaan. En voi tietää, että miten suuriin muutoksiin toinen pystyy ellei anna edes mahdollisuutta yrittää. Ehkä se sitten on ajan tuhlausta, ehkä ei. Kukaan ei ole täydellinen ja se on tosi. Ei vaikka useasta viestistä täällä saakin sen kuvan, että täydellisesti itselle sopivia miehiä/naisia löytyy ihan joka oksalta, sen kun menee ja poimii mieluisan.
Mikäli miehellä ei olisi lainkaan motivaatiota lähteä kanssani liikkumaan ja/tai kieltäytyisi siitä kokonaan, niin en usko että katsoisin suhdetta pidemmälle.

Mukavaa, aurinkoista ja liikunnallista kevättä kaikille
AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän