Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan

Vierailija
06.04.2026 |

83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.

Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.

Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011876419.html

Kommentit (599)

Vierailija
441/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisin Helsingissä ja olisin työtön, ja vieläpä perheellinen, niin todellakin kannattaisi muuttaa tuonne omaan asuntoon, saisi lapset kasvaa paremmassa ympäristössä. 

Tuonne muuttamalla varmistaisit että pysytkin työttömänä. 

Vierailija
442/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Ei halua. Maantieto ei taida olla sulla vahva.

Tampere

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Ei mulle ole kukaan "antanut" kämppää Helsingistä vaan olen sen itse ostanut.

Muu Suomi on täynnä entisiä teollisuuspaikkakuntia jossa on hienoja asuntoja myynnissä pilkkahintaan, sieltä on vaan työt ulkoistettu Uruguayhin tai jonnekin. Samoin tämän hallituksen aikaansaama ja ylläpitämä leikkauslama tuntuu  asuntojen hinnoissa. Edes pitkän päivätyön tehnyt eläkeläinen ei ole turvassa orpopurran pitkiltä kynsiltä - kerran määrättyyn eläkkeeseen halutaan kajota ja elinikäisin säästöin hankitusta asunnosta ei saa kuin pilkkahinnan. Kiva päättää ahkeran työn täyttämä elämä tyhjätaskuna, sosiaalitapauksena.  

kyllä se eläkeläinen on itse sijoittanut rahansa eikä Orpon hallitus. Tämä ei voi tulla kenellekään yllätyksenä, maaseutu on autioitunut vuosikymmenet ja nyt boomerit kuolevat ja se autioituu lopullisesti.

Niinpä miksi tämän eläkeläisen lapset eivät muuta tähän jos on niin hyvä asunto?

Voisiko olla mahdollista, että heillä on jo omat asunnot? 

Miten et ymmärrä, että kaikki eivät asu koko elämäänsä vuokralla? 

Vierailija
444/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo rakennettu vuonna 1970. Jutussa ei sanottu, onko taloyhtiössä ollut peruskorjauksia. Tuon ikäisessä talossa putkisto on jo ohittanut teknisen käyttöiän. Samoin julkisivu, ikkunat ja kattopinnoitteet. Tulee ihan hemmetin kallis " halpa* asunto ostajalleen, jos vaikka kaksikin noista tarvittavista remonteista on jäänyt tekemättä. Lisäksi Ilomantsin taajama-aluekin on aivan kuollut paikka. Sitten on vielä Venäjän raja kivennheiton päässä. Aika masentavan huono kokonaisuus.

Tuossa maankolkassa putkistot korjataan yleensä ajoissa, toisin kuin monessa helsinkiläisessä yhtiössä, missä asuu kitsaita vanhuksia. Toki poikkeuksiakin voi olla, mutta yleensä tuo asia on noin päin.

Kumma kyllä Suomi on maailman ainoa maa jossa tehdään tällaisia piikataan puoli taloa auki putkiremontteja.

Siksi joudutaan piikkaamaan koska vanhoissa taloissa putket on yleensä vedetty betonin sisään.

Vanhat putket voi jättää paikalleen ja vetää uudet muuta kautta. Sukitus voi olla myös vaihtoehto kun tuskin tuo talo tulee olemaan pystyssä muutamaa vuosikymmentä pitempään.

Sinne on tehty putkiremontti, joten en tiedä, mikä se sun ongelma on

Vierailija
445/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on tuo usko, että jokaisen kämpän arvo vaan nousee ja nousee? Idiootinkin pitäisi tajuta alunperinkin että noin ei voi olla kuin ehkä alle kymmenessä maantieteellisessä kohdassa Suomea. Lempin olisi pitänyt älytä alunperinkin välttää tuota aluetta ja olla sijoittamatta omaan kotiin, mutta käytännössä se ei ole ollut hänen sinne muuttaessaan tekemisen ja omistamisen kulttuuri. Hän on tullut sinne asumaan ja tekemään töitä ja joutui ottamaan lainaa, mikä on hirmu monen kohtalo ellei alunperinkin kieltäydy omistusasumisesta. 

Kyllä mä mieluummin omistan kotini, sellaisenkin, jolla ei ole jälleenmyyntiarvoa, kuin kartutan jonkun toisen omaisuutta maksamalla vuokraa. Laina tulee maksettua joskus ja sen jälkeen maksaa vain käyttökulut, vuokranmaksu taas ei lopu ikinä. 

Toki yhtiömuotoisen asunnon omistaminen on melkein yksi yhteen vuokralla asumisen kanssa. Eihän siitä omista kuin osakekirjan. Mutta mieluummin silti maksaisin pelkän vastikkeen omasta kuin vuokranantajalle vastikkeen plus voittoa. 

Ja remontit! 

Vierailija
446/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Imatralla on myynnissä 20 000€. Ikivanhoja kerrostalo kaksioita . Onhan ne lähes purettavia . Mutta voi niissä asua ehkä vielä 2-5 vuotta hyvinkin.  

Vierailija
447/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan muuttaisi Ilomantsiin lähivuosina purettavaan kerrostaloon ja maksaisi siitä 500 € kuukaudessa?

Vierailija
448/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 5000 lienee alakanttiin kyllä . Mutta vanhus pääsee eroon siitä niin saa ostettua rollaattorin. 

Vierailija
449/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin? 

Ei löydy vuokralaisia Ilomantsista kun asunnot ovat tyhjillään. Kaikki piti houkutella Helsinkiin Tampereelle ja Turkuun asumaan. Tämä oli tosi kannattava veto poliitikoilta. Mitä välii et 80 vuodeksi rakennettuja asuntoja käytetään 30?

Ja sitten ne tyypit lorvii siellä kaupungeissa jossain betoniyksiössä työttöminä. Mitä järkeä?

Tämä. Pitäisi muuttaa lakia siten,että jos elät kelan tuilla, valtio voi osoittaa sinulle asuinpaikan. Asu missä haluat, jos maksat asumisesi ja elämisesi itse. 

Jopa te ymmärrätte ettei näillä paikkakunnilla kukaan asu kuin pakotettuna. 

Katsoppa huviksesi Pohjois-Karjalan avoimia työpaikkoja. Oli useammanlaista työtä tarjolla, mm. Sahalla, ja kokoonpano työtä, eli sellaista, joka sopii liki kelle vain. On varhaiskasvatuksen paikkoja ja hoitajan paikkoja. 

Kyllä niitä töitä löytyy, kuten löytyy muualtakin Suomesta, kun vaan haluaa tehdä. 

Eli tuollainen voisi olla vaihtoehto ihmiselle, joka ei työllisty nykyisellä paikkakunnalla, ja voi muuttaa työn perässä. 

Vierailija
450/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Lehtijutun mukaan kyseessä on sadan neliön asunto. Aloin heti miettiä, kuinka valtavat maksut tulee taloyhtiön mahdollisista putkiremonteista  ja muista.  Toki joku voi ostaa, jos on muutenkin tarkoitus asua sielläpäin. 

Vierailija
451/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan muuttaisi Ilomantsiin lähivuosina purettavaan kerrostaloon ja maksaisi siitä 500 € kuukaudessa?

Omistajana pääset vielä maksamaan osuutesi rakennuksen purkamisesta ja erilaisista veloista.

Vierailija
452/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilomantsissa on kyllä mukava asua mutta työtä pitää keksiä itse . Vaikka kasvihuone .  Itärajalle tulee nyt uutta aitaa mikä hidastaa laittomien hiippailua ja varastelemista. 

Vierailija
453/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asunto ei käy kaupaksi niin hinta on liian korkea.

Millähinnalla ostaisit kyseisen asunnon?

Itse en maksaisi yhtään mitään. 

En minäkään maksaisi mitään asunnosta Helsingissä, koska en koskaan haluaisi muuttaa sinne. Olisiko asunto siis arvoton? Ei. 

Helsingissä ostajia riittääisi vaikka sinä et asunnosta olikaan kiinnostunut. Ilomatsissa asunnon ostajia on huomatavasti vähemmän joten sijaonnilla on melko olennainen baikutus asunnon arvoon.

Montako asuntoa jankuttaja omistat? Et yhtään, asut vuokralla. Miksi sinua ylipäänsä kiinnostaa, mihin joku muu käyttää rahansa, tai nouseeko hänen asuntonsa arvo? 

Ei se asia sinulle kuulu. 

Vierailija
454/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisten ja välittömien ihmisten Ilomantsi.

Vierailija
455/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin? 

Silti talossa joskus tehtävät isot  remontit jäävät omistajan, joko nykyisen tai hänen jälkeensä tulevien, riesaksi.  

Vierailija
456/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisin Helsingissä ja olisin työtön, ja vieläpä perheellinen, niin todellakin kannattaisi muuttaa tuonne omaan asuntoon, saisi lapset kasvaa paremmassa ympäristössä. 

Tuonne muuttamalla varmistaisit että pysytkin työttömänä. 

Juuri katsoin, ja Pohjois-Karjalan alueella oli paljon työpaikkoja auki. Ihan laidasta laitaan. Veikkaanpa, että siellä on helpompi työllistyä kuin kaupungissa, sellaisen, joka ei kaupungista töitä ole löytänyt. 

Vierailija
457/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestetäänkö Ilomantsissa herätysliikkeiden tapahtumia?

Vierailija
458/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä halvalla asuvien alkuperäisessä kunnossa olevia kämppiä on rutkasti tarjolla pitkin maata ja pyyntihinnat utopistista, ei koske Lempin kämppää. Suomalaisia on kautta vuosikymmenten uunotettu, että asuntojen hinnat jatkaa lopuntonta nousuaan, omat pitää saada pois ja paljon voittoa ja jotku jäärät pitää tästä utopiasta edelleen kiinni. 

paljon olet saanut voittoa kun asut vuokralla?

Osakesalkun verran. 

Vierailija
459/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilomantsissa on jokunen yritys ja kauppa . Sopii liikunta tyypeille jotka hiihtää ja metsästää. 

Vierailija
460/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätävää menoa.

Vapaata markkinataloutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan