Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan

Vierailija
06.04.2026 |

83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.

Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.

Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011876419.html

Kommentit (599)

Vierailija
481/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhia, mielen sairauksia, päihdeongelmia, kyräilyä, väkivaltaa...

Luettele Suomen paikkakunnat joissa ei näitä ongelmia ole.

Helsingissä kuoli yksikin mies bussiin eikä kukaan välittänyt.

Oho, vai kuoli. No, se on sen ongelma se...

Vierailija
482/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lempi ei halua jättää asuntoaan lastensa riesaksi, joka kertoo asunnosta kaiken oleellisen.

Pahoittelut faktasta.

Lempi kauppaa riesaa 5000 euron hintaan. Miksi tuohon kukaan lankeaa? 

Lempille vinkki, kokeile lahjoittaa asuntosi jollekin järjestölle.

Et ajattele järkevästi. Monen järjestön taloustilanne on kääntynyt ikävään suuntaan. Miksi ne haluaisivat taloudellisia riskejä tässä tilanteessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo rakennettu vuonna 1970. Jutussa ei sanottu, onko taloyhtiössä ollut peruskorjauksia. Tuon ikäisessä talossa putkisto on jo ohittanut teknisen käyttöiän. Samoin julkisivu, ikkunat ja kattopinnoitteet. Tulee ihan hemmetin kallis " halpa* asunto ostajalleen, jos vaikka kaksikin noista tarvittavista remonteista on jäänyt tekemättä. Lisäksi Ilomantsin taajama-aluekin on aivan kuollut paikka. Sitten on vielä Venäjän raja kivennheiton päässä. Aika masentavan huono kokonaisuus.

Tuossa maankolkassa putkistot korjataan yleensä ajoissa, toisin kuin monessa helsinkiläisessä yhtiössä, missä asuu kitsaita vanhuksia. Toki poikkeuksiakin voi olla, mutta yleensä tuo asia on noin päin.

Asuintalonsa remontteja vastustavat ihmiset eivät normaalisti ole kitsaita vaan pienituloisia. Ainoa omaisuus maan päällä on juuri se asunto, koti, jossa asutaan.  (en tiedä miksi tähän tuli noin musta teksti)

Vierailija
484/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestöillä on aika usein myös itsellää ongelma kiinteistöjä syrjäseudulla. Järjestöissä ei ole juuri toimintaa mutta olrmassa olevat kiinteistöt pitäisi saada lämmitettyä ja pidettyä kunnossa jota toiminta edes teoriassa olisi mahdollista.

Vierailija
485/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattuvaaran tsasouna on Suomen vanhin rukoushuone

Vierailija
486/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi kannattanut tekohengittää syrjäseutuja vuosikymmenien ajan. Muissa maissa on annettu syrjäkylien autioitua omalla painollaan. Näin vähäväkisessä maassa kaikki mahtuisivat asumaan länsi- ja etelärannikolle.

Vierailija
487/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan puhutaan vain siitä , ettei ole palveluja lähellä. Tuo kävisi hyvin introvertille , joka ei ole töissä ja omaa terveen luontosuhteen . Mainio paikka . Ei kaikki halua miniyksiöön suureen kaupunkiin. Voisi vuokrata jollekin , haluaa eroon ettei lapsille jää riesaksi ymmärrettävää. Voisi kuitenkin kokeilla vuokrausta niille , jotka retkeilee vaikka muutaman päivän . Lapset voisivat jatkaa tät jos osoittautuu hyväksi ideaksi . Jos ei kauppa käy voi katsoa muita vaihtoehtoja . Kai lapset voi auttaa jos ei mummolla voimia ole vuokraukseen. 

Mutta silloinhan kaikki asuntoon liittyvät riskit jäisivät omistajan kontolle. Mitä hyötyä siitä olisi?

Vierailija
488/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Moniko eläkeläinen ostaa noin ison asunnon? Remontti voi olla laadukas mutta liian vanhanaikainen tuo sisustus on perheelle joka kenties tarvitsisi isompaa asuntoa.

Ai mattoja ja huonekaluja? Eihän  ne nyt sen asunnon kanssa tule.

Lattiamateriaalit, kaakelit, seinät, keittiokaapit jne. Oikeastaan koko pohjaratkaisu on hieman vanhanaikainen. Jos tuosta haluaisi perheellisiä kiinnostavan melko iso remontti olisi edessä.

Ei monikaan oikeasti halua nykyisiä avokeittiöhirvityksiä. 70-lukulaisissa asunnoissa on järjestään hyvät pohjaratkaisut, sen kunnon keittiön lisäksi hyvän kokoiset makkarit ja vaatehuoneet toisin kuin nykykoppiasunnoissa, myös isoissa.

Sen ajan asunnoissa on jopa seiniä, joita usein puuttuu nykyajan asunnoista.

Vierailija
489/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut tekohengittää syrjäseutuja vuosikymmenien ajan. Muissa maissa on annettu syrjäkylien autioitua omalla painollaan. Näin vähäväkisessä maassa kaikki mahtuisivat asumaan länsi- ja etelärannikolle.

Ja Venäjä mahtuisi miehittämään muun Suomen.

Vierailija
490/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Asun yksin mutta tarvitsen kaksion Hgin keskustasta, koska minulla on mummolta perimäni tyylihuonekalut. Ja toinen vauvalainen tarvitsee tttukena robotti-imurin, koska on niin kiireinen. Tätä on nämä nykyajan valitukset.

Vierailija
491/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin? 

Ei löydy vuokralaisia Ilomantsista kun asunnot ovat tyhjillään. Kaikki piti houkutella Helsinkiin Tampereelle ja Turkuun asumaan. Tämä oli tosi kannattava veto poliitikoilta. Mitä välii et 80 vuodeksi rakennettuja asuntoja käytetään 30?

Ja sitten ne tyypit lorvii siellä kaupungeissa jossain betoniyksiössä työttöminä. Mitä järkeä?

Tämä. Pitäisi muuttaa lakia siten,että jos elät kelan tuilla, valtio voi osoittaa sinulle asuinpaikan. Asu missä haluat, jos maksat asumisesi ja elämisesi itse. 

Jopa te ymmärrätte ettei näillä paikkakunnilla kukaan asu kuin pakotettuna. 

Katsoppa huviksesi Pohjois-Karjalan avoimia työpaikkoja. Oli useammanlaista työtä tarjolla, mm. Sahalla, ja kokoonpano työtä, eli sellaista, joka sopii liki kelle vain. On varhaiskasvatuksen paikkoja ja hoitajan paikkoja. 

Kyllä niitä töitä löytyy, kuten löytyy muualtakin Suomesta, kun vaan haluaa tehdä. 

Eli tuollainen voisi olla vaihtoehto ihmiselle, joka ei työllisty nykyisellä paikkakunnalla, ja voi muuttaa työn perässä. 

Pampalo hakee jatkuvasti monenlaisia työntekijöitä, myös esimiespuolelle.

Vierailija
492/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Kyllä pitää olla lapsellista tällainen kommentointi. Laitetaan sanoja suuhun ihmisille joita ei ole koskaan nähnyt eikä edes tiedä onko olemassakaan.

Vierailija
493/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätävää menoa.

Politiikan tulosta?

Vierailija
494/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Lehtijutun mukaan kyseessä on sadan neliön asunto. Aloin heti miettiä, kuinka valtavat maksut tulee taloyhtiön mahdollisista putkiremonteista  ja muista.  Toki joku voi ostaa, jos on muutenkin tarkoitus asua sielläpäin. 

Put-ki-re-mont-ti on tehty. Jospahan tuo sinulle menisi tavutettuna aivoihin asti.

Vierailija
495/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Suomessa on halpoja asuntoja. Ongelmaksi muodostuukin se, että halpojen asuntojen alueilta palvelut on viety kokonaan tai lähes kokonaan pois. Jopa terveyspalvelut ovat monin paikoin kadonneet.

Täällä toinen perstakala missä ei ole enää edes postitoimipaikkaa. Kylän ainoan s-marketin eteisessä on muutama hassu postilokero ja kun postiasiamies lopetti toimintansa niin kaupan pihalle tuotiin muutama hassu lokero lisää. Ongelma on ilmeisesti tällä ratkaistu. Ei tänne viitsi enää edes tilailla mitään kun on niin suuri todennäköisyys että paketti ohjautuu lähimpään kaupunkiin lokeroon monen kymmenen kilsan päähän.

Pienelläkin paikkakunnalla on asukkaita useampi tuhat ja heistä luultavasti lähes kaikki tilailee joskus jotain netistä, joten postiautomaatin luukkuja tarvisi ainakin sata jotta pakettien toimitus sujuisi jotenkin järkevästi. Puhumattakaan että kun niitä on joku pari kymmentä niin nehän on aina täynnä, ihan parodiaksi menee tämä touhu.

Vierailija
496/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilomantsissa on kyllä mukava asua mutta työtä pitää keksiä itse . Vaikka kasvihuone .  Itärajalle tulee nyt uutta aitaa mikä hidastaa laittomien hiippailua ja varastelemista. 

Pampalo, ei tarvitse keksiä.

Vierailija
497/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.

Tuskin on useita kilometrejä kauppaan, jos koulut lukiota myöten ovat lähellä. 

Kaikki eivät halua asua Helsingissä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ihan toisella puolella Suomea, mutta jos olisin Ilomantsin lähellä, voisin hyvin harkita tätä asuntoa

Aina somessa on näitä huutelijoita kun itsellä samanlainen pommia alla, mutta kuten nyt nähdään, ei talo mene kaupaksi millään hinnalla. Miksi maksaa vastikkeita, kun samalla hinnalla asuu vuokralla ja ei velvotteita?

Siinä puhutaan kylläkin kerrostaloasunnosta. Ei omakotitalosta.

Vierailija
498/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan että joku ostaa. Voi käydä muuten niin että puretaan koko talo, josjää paljon tyhjiä asuntoja. Kaikki hakeutuvat sinne missä on töitä ja palveluita.

No perustetaan paikkoja, jossa asustavat kaikessa rauhassa ihmiset, jotka eivät ole työelämässä. Tässä potentialinen alue.

Vierailija
499/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Suomessa on halpoja asuntoja. Ongelmaksi muodostuukin se, että halpojen asuntojen alueilta palvelut on viety kokonaan tai lähes kokonaan pois. Jopa terveyspalvelut ovat monin paikoin kadonneet.

Täällä toinen perstakala missä ei ole enää edes postitoimipaikkaa. Kylän ainoan s-marketin eteisessä on muutama hassu postilokero ja kun postiasiamies lopetti toimintansa niin kaupan pihalle tuotiin muutama hassu lokero lisää. Ongelma on ilmeisesti tällä ratkaistu. Ei tänne viitsi enää edes tilailla mitään kun on niin suuri todennäköisyys että paketti ohjautuu lähimpään kaupunkiin lokeroon monen kymmenen kilsan päähän.

Pienelläkin paikkakunnalla on asukkaita useampi tuhat ja heistä luultavasti lähes kaikki tilailee joskus jotain netistä, joten postiautomaatin luukkuja tarvisi ainakin sata jotta pakettien toimitus sujuisi jotenkin järkevästi. Puhumattakaan että kun niitä on joku pari kymmentä niin nehän on aina täynnä, ihan parodiaksi menee tämä touhu.

Kun kysyntää on palvelulle niin miksei palveluun panosteta, kysynpähän vaan?? Juuri näin ne syrjäseudut kuivuu kasaan.

Vierailija
500/599 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela voisi ostaa asunnon ja siirtää nämä ammattimaiset Kelaelätit sinne. Miksi heille maksetaan vuokratuet Helsingin kalleimmilta paikoilta?  Muutaman kuukauden vuokrasäästöllä ostaa jo kokonaisen asunnon Tuusniemeltä. Isoon asuntoon voi Helsingistä siirtää useamman syrjäytyneen. Säästö kasvaisi. 

Ja Kela maksaisi sitten kaikki taloyhtiön korjaukset ja asunnon kulumisen ym. Loppuvaiheessa sitten osallistuisi purkukustannuksiin. Jaaha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän