Miten saada vanhus ympärivuorokautiseen hoivakotiin? Emme maksa!
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin kotihoidon käynnit maksimiin, meillä 5krt/vrk.
Arvio ettei niillä pärjää..
Palvelutarpeenarvio, jossa katsotaan kannattaako asiaa viedä eteenpäin.
Monialainen työryhmä tekee lopullisen päätöksen. Jos se on myönteinen, niin paikka pitäisi tulla 3kk sisällä.
Maksu määräytyy eläkkeen mukaan.
Miten luulet noita kotihoitokäyntejä järjestyvän maaseudulla? Hyvä jos saa 5 kertaa kuukaudessa.
Eipä siellä maaseudulla ole niitä hoivapaikkojakaan jos sellaisen saa tai saisi joutuu muuttamaan jokatapauksessa. Eikö järkevämpää olisi muuttaa lähelle palveluja jo siinä vaiheessa kun niitä palveluja pystyy käyttämään ja niistä nauttimaan? Onko pakko odottaa sinne asti että muuta vaihtoehtoa ei enää ole?
On maalla hoivakoteja tietenkin, siinähän on niitä paljon kaivattuja työpaikkoja, ja vanhuksia riittää maaseudulla. Esim. Kiuruvedellä Pohjois-Savossa on kolme kaupungin hoivakotia ja viisi yksityistä. Usein nämä yksityiset hoivakodit ovat sivukylillä.
Kirjoitetaan, että eläke menee palvelukotiin.
Palvelukotiin päästessä huomioidaan kaikki verotettavat tulot.
Jos on vaikka vuokralaisia omistamissaan asunnoissa, tulot ovat veronalaisia.
Puhelinosakkeiden pörssinoteeraukset ovat veronalaista tuloa.
Jotkut ovat ulosoton asiakkaita.
Nekin huomioidaan menona palvelumaksuissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hoiva maksetaan sen vanhuksen eläkkeestä, jos ei ole riittävästi niin hoitakaapa itse.
Sori nyt mutta kukaan ei kyllä joudu hoitamaan itse, oli sitten kuinka persaukinen ikäihminen kyseessä hyvänsä. Kenelläkään ei ole mitään velvollisuutta tässä maassa hoitaa yhtään ketään täysi-ikäistä. Valtio hoitaa jos omaiset ei tahdo, näin se kuule menee ihan lainkin mukaan. Pakko ei ole ketään hoitaa, eikä toisten hoidosta senttiäkään maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosikymmeniä kun kotiin jätetty iäkkäät ihmiset jotka ei sinne kuulu.Kauhulla ajattelin monesti kotipalvelu työtä kun tein mitä näin.Mutta koti paras ja kuka sieltä haluaa lähteä istumaan, makaamaan laitoksiin.Tulee aika kun ei kotona enää pärjää.Iäkäs itse maksukykynsä mukaan paikasta.Sinne menee eläke..
Hoitopaikan kustannus on vanhukselle 85% eläkkeestä. Sillä saa paikan missä asua, kaikki ateriat ja hoidon. Eläke menee siis elämiseen. Mitä muuta sillä eläkkeellä pitäisi tehdä kuin kustantaa elämistään?
Sen pitäisi mennä nimenomaan siihen elämiseen eikä mukaelämiseen. Tuo maksubon täysin ylimitoitettu. Vanhukset maksaisivat murto-osan kotona asuessaan, asunnosta, jonka ovat töissä ollessaan maksaneet.
Varmaan ymmärrät että ei siinä makseta asunnosta, vaan ympärivuorokautisesta hoidosta.
Hoidosta juu, mutta se hoitohan on kaikkea muuta kuin hoitoa.
Kyllä, juuri näin. Hoitokodissa vanhukset maksavat siitä, että periaatteessa ehkä joku on läsnä koko ajan. Päivät on oikeasti makaamista, istumista ja ruoan saantia, ei hoitoa tai seuraa tai mitään muutakaan.
Jos vanhuksella on vaatteet päällä ja istuu ylhäällä niin on saanut hoitoa. Mutta ulkopuolinenhan olettaa, että vanhus nousee itse ylös, menee vessaan, peseytyy. pukee ja saapuu päiväsaliin. Ottaa itse lääkkeensä, syö aamupalan jne.
Ihmiset ovat niin vieraantuneita omista läheisistään, etteivät edes ymmärrä, mitä kaikkea siihen hoitoon sisältyy.
Omaiset itse jaksavat hyvässä lykyssä käydä kerran viikossa katsomassa iäkästä läheistään tunnin verran. Jos vanhus on halunnut vuoteeseen lepäämään, omainen vetää herneet nenäänsä, miksi vanhus ei ole ylhäällä päivystämässä ja odottamassa. Se on kuulkaas pitkä odotus.
Se vanhus olisi paljon toimintakykyisempi erilaisessa ympäristössä. Pitääkin odottaa että kovia summia maksava saa muutakin kuin ne vaatteet päälle. Vanhustenhoito on ihan retuperällä, älkää lykätkö vanhempianne noihin paikkoihin.
"Noihin paikkoihin" mennään vasta, kun se toimintakyky on jo mennyt.
Jaa jaa. Jännä kun niihin siirrytään kotihoidosta. Eli pärjäävät kotona vartin käynneillä ja sitten onkin täysin toimintakyvytön siitä suoraan.
Noissa paikoissa vanhuksella on toimintakykyä vaikka kuinka paljon.Kotona pärjäämiseen tarvitaan toimintakykyä sen verran että pääset jotenkin itsenäisesti liikuttamaan itseäsi ja hälyttämään tarvittaessa apua. Eli välttämättä se toimintakyky ei kummoinen ole kotihoidon asiakkasllakaan.
Mikä se toimintakyky tässä kohtaa nyt siis on sun mielestä siihen että voi edellä mainittuja asioita tehdä?
Mitään merkitystä ei ole sinun eikä minun mielipiteellä. Toimintakyky arvioidaan mittareilla.
No niin tehdään. Mutta sinä väitit, että hoitokodissa olevat vanhukset eivät ole toimintakyvyltään matkustamiseen tai kokemuksiin kykeneviä. Perustele ihmeessä miksi ei.
Koska heihin suhtaudutaan taakkana ja heidät lääkitään sänkyyn. Siksi.
Miten ihminen jonka toimintakyky on ok ja joka tietää mitä lääkkeitä tarvitsee ja mitä syö lääkitään toimintakyvyttömäksi. Toimintakykyiselle henkilölle harvemmin joutuu mitään lääkkeitä syöttämään vaan hän ottaa lääkkeensä ihan itse.
Hoivakoteihin on älyttömän pitkä jonotusaika. Kannattaa mennä jonoon heti kun pääsee eläkkeelle. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo vuosikymmeniä kun kotiin jätetty iäkkäät ihmiset jotka ei sinne kuulu.Kauhulla ajattelin monesti kotipalvelu työtä kun tein mitä näin.Mutta koti paras ja kuka sieltä haluaa lähteä istumaan, makaamaan laitoksiin.Tulee aika kun ei kotona enää pärjää.Iäkäs itse maksukykynsä mukaan paikasta.Sinne menee eläke..
Hoitopaikan kustannus on vanhukselle 85% eläkkeestä. Sillä saa paikan missä asua, kaikki ateriat ja hoidon. Eläke menee siis elämiseen. Mitä muuta sillä eläkkeellä pitäisi tehdä kuin kustantaa elämistään?
Sen pitäisi mennä nimenomaan siihen elämiseen eikä mukaelämiseen. Tuo maksubon täysin ylimitoitettu. Vanhukset maksaisivat murto-osan kotona asuessaan, asunnosta, jonka ovat töissä ollessaan maksaneet.
Varmaan ymmärrät että ei siinä makseta asunnosta, vaan ympärivuorokautisesta hoidosta.
Kyllä, juuri näin. Hoitokodissa vanhukset maksavat siitä, että periaatteessa ehkä joku on läsnä koko ajan. Päivät on oikeasti makaamista, istumista ja ruoan saantia, ei hoitoa tai seuraa tai mitään muutakaan.
Jos vanhuksella on vaatteet päällä ja istuu ylhäällä niin on saanut hoitoa. Mutta ulkopuolinenhan olettaa, että vanhus nousee itse ylös, menee vessaan, peseytyy. pukee ja saapuu päiväsaliin. Ottaa itse lääkkeensä, syö aamupalan jne.
Ihmiset ovat niin vieraantuneita omista läheisistään, etteivät edes ymmärrä, mitä kaikkea siihen hoitoon sisältyy.
Omaiset itse jaksavat hyvässä lykyssä käydä kerran viikossa katsomassa iäkästä läheistään tunnin verran. Jos vanhus on halunnut vuoteeseen lepäämään, omainen vetää herneet nenäänsä, miksi vanhus ei ole ylhäällä päivystämässä ja odottamassa. Se on kuulkaas pitkä odotus.
Se vanhus olisi paljon toimintakykyisempi erilaisessa ympäristössä. Pitääkin odottaa että kovia summia maksava saa muutakin kuin ne vaatteet päälle. Vanhustenhoito on ihan retuperällä, älkää lykätkö vanhempianne noihin paikkoihin.
Jaa jaa. Jännä kun niihin siirrytään kotihoidosta. Eli pärjäävät kotona vartin käynneillä ja sitten onkin täysin toimintakyvytön siitä suoraan.
Noissa paikoissa vanhuksella on toimintakykyä vaikka kuinka paljon.
Ajatteletko, että hoivakotiin menijät ovat kuin Pikku Britannian pyörätuolipotilas?
No eivät ole nykyään.
Itse en missään olosuhteissa laittaisi vanhempiani laitokseen.
Toivottavasti sinulla on sisaruksia tai muita, joiden kanssa voit jakaa hoitopäivän kolmeen osaan: yhdellä päivävuoro, sitten iltavuoro ja yövuoro.
Itse yritin hoitaa äkillisesti dementoitunutta isääni (94 v) kaikki "vuorot", hänellä oli pakko-oireita, halusi ylös istumaan, sitten taas alas, tätä koko ajan. Nukahti vihdoin yhdeltä yöllä ja heräsi viideltä aamulla ja herätti minut taas auttamaan, nukuin samassa huoneessa. Uuvuin perusteellisesti, olin jo itse eläkkeellä.
Kun hän muutti hoitolaitokseen, sama rumba jatkui niin että työntekijät ottivat välillä soittokellon pois, kun jonkun olisi pitänyt koko ajan mennä hänen huoneeseensa viiden minuutin välein. Tätä on todellisuus dementiassa.
Eli älä uhoa ennen kuin olet kokenut. Ja kun ryhdyt omaishoitajaksi, huolehdi siitä, että saat tarpeeksi unta. Se on yhtä välttämätöntä kuin pikkuvauvan hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa paikoissa vanhuksella on toimintakykyä vaikka kuinka paljon.Ajatteletko, että hoivakotiin menijät ovat kuin Pikku Britannian pyörätuolipotilas?
No eivät ole nykyään.
Millaiseksi sä heidät kuvittelet?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla on sisaruksia tai muita, joiden kanssa voit jakaa hoitopäivän kolmeen osaan: yhdellä päivävuoro, sitten iltavuoro ja yövuoro.
Itse yritin hoitaa äkillisesti dementoitunutta isääni (94 v) kaikki "vuorot", hänellä oli pakko-oireita, halusi ylös istumaan, sitten taas alas, tätä koko ajan. Nukahti vihdoin yhdeltä yöllä ja heräsi viideltä aamulla ja herätti minut taas auttamaan, nukuin samassa huoneessa. Uuvuin perusteellisesti, olin jo itse eläkkeellä.
Kun hän muutti hoitolaitokseen, sama rumba jatkui niin että työntekijät ottivat välillä soittokellon pois, kun jonkun olisi pitänyt koko ajan mennä hänen huoneeseensa viiden minuutin välein. Tätä on todellisuus dementiassa.
Eli älä uhoa ennen kuin olet kokenut. Ja kun ryhdyt omaishoitajaksi, huolehdi siitä, että saat tarpeeksi unta. Se on yhtä välttämätöntä kuin pikkuvauvan hoidossa.
Hän ei ole kokenut oloaan turvalliseksi selvästi. Ja kyllä, hoidan vanhempani kuten hoidin isovanhempanikin.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin hienoa, että häntä ei lääkitty tainnoksiin.
Miten kokopäivätöissä käyvä pystyy hoitamaan vanhuksen. Kotihoidontuella ei pysty töistä jäämään pois. Sillä ei vain makseta asumista ja laskuja. Vielä jos on yksinhuoltaja. Ja sitten kun sitä hoidettavaa ei enään ole, niin sinulla ei ole myöskään sitä työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin hienoa, että häntä ei lääkitty tainnoksiin.
Kyllä hänet tainnutettiin. Tuollaista ei laitoksessa katsella.
Hoidon tarve ja taloudellinen tilanne määrittävät. Ota yhteyttä kotikuntasi vanhuspalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Muuta kauas pois ja katso, miten menee. Asun itse yli 1000 km päässä vanhemmistani, ja vanhemmat ovat vielä kuusikymppisiä, mutta vaikea kuvitella, että joutuisin koskaan itse tekemään mitään konkreettista vanhempieni hoidon eteen. Eikä kyllä huvitakaan tehdä, välit ovat sen verran huonot.
Tuon ikäiset huolehtivat vielä omista vanhemmistaan. Asia ei todellakaan ole ajankohtainen. Se tulee eteen vasta, kun jäät itsekin eläkkeelle, kuka silloin muuttaa ja mihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän ei ole kokenut oloaan turvalliseksi selvästi. Ja kyllä, hoidan vanhempani kuten hoidin isovanhempanikin.
Miten sinulla on noin vähän ymmärrystä jos olet kerran mustisairaita vanhuksia hoitanut? Muistisairauksiin kuuluu täysin normaalina oireena se ettei tunneta oloa turvalliseksi edes tutussa paikassa ja seurassa. Siinä ei hoitaja paljon mahda kun hoidettava ei tiedä missä on (edes kotonaan) miksi on, kenen kanssa on ja kokee turvattomuutta vaikka hänelle on 190 kertaa asiaa rauhallisesti selittänyt, ollut läsnä, kuunnellut, jutellut, ohjannut toimintaa ja huomiota muualle täysin tuloksetta. Jännä että siihen väsyy, eikö? Myös masennus, ahdistus, pakko-oireet, pelot, agressiivisuus yms ovat aivan täysin normaaleita muistisairauden oireita, eikä siinä kyllä nukuta millään jos sinulla on yksin hoidettavana vanhus joka esim. Huutaa sekavuutensa vuoksi 5min välein päivin öin ja lopou ajan koittaa käydä käsiksi. On paljon vanhuksia joiden oireille ei voida yhtään mitään eivätkä tunne oloaan turvalliseksi edes omassa rakkaassa kodissaan perheen ympäröimänä kun eivät tunnista perhettä ja kotia. Itse hoidan laitoskuntoisia muistisairaita ja pidän tuota kirjoitteluasi todella näköalattomana ja tietämättömän vaikka väitätkin että sinulla olisi asiasta kokemusta. Ei vaikuta kyllä yhtään siltä että sulla on aavistustakaan mistä sä puhut.
Jotkut kaltaisesi ovat skipanneet hoitokodin ja jättäneet vanhuksen muumioitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksella ei mitenkään. Toisella vanhemmalla kävi kotihoito 5 kertaa päivässä. Silti toistuvasti makasi kaatuneena lattialla tunteja ym. Tuhri ulosteilla. Ei syönyt. Silti oli aina vaan liian hyväkuntoinen edes hoivapaikka jonoon.
Toisella vanhemmalla on dementia. Ei ole suostuvainen kotihoidon apuun. Nyt on saatu suostuun kerta päivässä että saadaan lääkkeet valvottua. Ei syö eikä peseydy mutta ei pääse edes arviointiin.
Tee huoli-ilmoitus. Sen jälkeen arviointi on pakollinen, lakisääteinen. Ja raja tulee jossain vaiheessa, milloin dementiaa sairastava ei kykene päättämään enää itse. Silloin se hiovakotiin lähtö ei ole enää suostumiskysymys.
"Miten saada vanhus ympärivuorokautiseen hoivakotiin?"
ÄIypääpiö, onko olemassa osa-aikaisia hoivakoteja?
Vierailija kirjoitti:
"Miten saada vanhus ympärivuorokautiseen hoivakotiin?"
ÄIypääpiö, onko olemassa osa-aikaisia hoivakoteja?
AI-yhteenveto
Kyllä, on olemassa osa-aikaisia hoivakoteja, joita kutsutaan usein päivähoivaksi, päiväkeskustoiminnaksi tai lyhytaikaiseksi palveluasumiseksi. Nämä palvelut on tarkoitettu ikäihmisille, jotka asuvat vielä kotona, mutta tarvitsevat tukea arjessa, sosiaalisia kontakteja tai joiden omaishoitaja tarvitsee tauon.
Tässä keskeiset tavat, joilla "osa-aikainen hoiva" toteutuu:
Päivähoiva/Päiväkeskustoiminta: Ikäihminen voi viettää hoivakodissa tai palvelutalossa muutaman tunnin tai koko päivän, osallistuen toimintaan ja aterioiden, mutta palaa yöksi kotiin.
Lyhytaikainen palveluasuminen (kiertävä hoiva): Vanhus voi asua hoivakodissa esimerkiksi 1–2 viikkoa kerrallaan (ns. intervallihoito), mikä auttaa omaishoitajaa jaksamaan.
Palvelutalo/Senioritalo: Näissä asutaan omassa vuokra- tai omistusasunnossa, mutta palvelut (kuten siivous, ateriat tai hoivapuhelut) on saatavilla tarpeen mukaan.
Muuta kauas pois ja katso, miten menee. Asun itse yli 1000 km päässä vanhemmistani, ja vanhemmat ovat vielä kuusikymppisiä, mutta vaikea kuvitella, että joutuisin koskaan itse tekemään mitään konkreettista vanhempieni hoidon eteen. Eikä kyllä huvitakaan tehdä, välit ovat sen verran huonot.