Oikeasti köyhä: tällaista se on
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011901203.html
Mites opiskelu ja työt?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoripset
Hiusvärit
Tekoturkkia
Kaikkeen on varaa paitsi vuokraan ja ruokaan
Kato muilla on niin hänellekin pitäisi vaikka ei tee tarpeeksi siihen elintasoon
Noh sitä kohtiLuitko sitä juttua? Kampaajaopiskelija varmasti saa hiusten värjäykset ja ripset istumalla koeasiakkaana muille opiskelijoille. Vaatteet voi olla osyettu kirppikseltäkin tai itse tuunattu. Saa kai sitä kaunistautua aikansa kuluksi. Nainen on kerännyt pullojakin, joten ei hän työtä nirsoile, ja sanoo olevansa raitis. Pisteet hänelle, että uskalsi tulla julkisuuteen, vaikka alas lyöjiä riittää.
Hiusvärit ja meikit ja turkit maksaa vaikka kamu tekisi työn
Hiusvärejä saa myös hyvin edulliseen hintaan. Voi myöskin olla hiusmallina jossakin niin saa hiusvärjäyksen ilmaiseksi.
Jos kyse on siitä, että tilillä on senttejä rahaa, niin silloin ei ole varaa minkäänlaiseen kosmetiikkaan. Tai sitten näin ei oikeasti ole, vaan raha riittää ihan hyvin
Entäpä jos hakee töitä ja pitää olla edustavan näköinen? Tuskinpa työhaastatteluun lähetään meikittä, hiukset pesemättä ja värjäämättä. Mutta ai niin, eihän miehet ymmärrä tämmöisistä mitään…
Edustavan näköinen? Nenärengas ja hilettä poskilla 😂. Aikuiviihteeseenkö Heta siis tähtää?
Sanoo Erkki tai Seija 70-v
Vierailija kirjoitti:
Eipä se työ rahaa tuo. Perheen isä joka ollut 21 vuotta vakityössä, säästössä on 0,37€ ja käyttö tilillä 37€ tili tulee perjantaina ja se on jo etukäteen imastu kokonaan. Olisikin niin että käyt töissä, saat palkan, maksat laskut ja vielä jää satoja euroja yli.
No, sehän voi vauvapalstan logiikalla tilata tukusta nenärenkaan itselleen. Ei kuulemma maksa paljoa
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä köyhältä. Hienot vaatteet, irtoripset jne. Jostain sitä rahaa tulee..
Tuollainen brittiläinen wt tuksutyyli on kaikista halvin. Tuollaisia vaatteita on kirppikset pullollaan, Normalista saa parilla kympillä usean kuukauden hiusvärit, kynnet ja meikit. Kampaajaksi opiskellut osaa värjätä itse hiuksensa.
Kyllä nuoret saa olla nuoria, meikata ja pukeutua haluamallaan tavalla, vaikka olisi köyhä. Toimeentulotuki on laskettu siten, että ihmiselle jää myös käyttörahaa ruoan lisäksi. Kukin saa päättää ostaako/ maksaako sillä rahalla esim. auton kuluja, Bussikorttia, harrastuksia, meikkejä ja kampaajakäyntejä, kotieläimen kuluja, sanomalehden tilauksen, ryyppää ja polttaa, matkustaa silloin tällöin kotimaassa jne. Kaikkea ei kuitenkaan saa. Ja monilla se tuen ruoasta ylijäämä osuus menee vuokraan, opintolainan tai velkojen lyhennyksiin, tai esim. Optikon osamaksutiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäön ylläpitoon kuluu runsaasti rahaa kuvista päätellen. Siinä voisi olla säästökohde.
Eiköhän hän leikkaa ja värjää hiuksensa itse. Mistä tiedät miten vanhoja kaikki meikit jm ovat? Opiskelijana tukusta eivät myöskään ole kalliita!
Opiskelijatukku? Mikä se on?
Opiskelijat voivat ostaa yleensä välineitä ja hänen tapauksessaan meikkejä, hiusvärejä jne samoista tukuista kuin esim alan yrittäjät
Eivät taida kuitenkaan ammattikäyttöön tarkoitetut aineet ihan ilmaisia kuitenkaan olla, enkä ole ikinä tällaisesta opiskelijaedusta edes kuullut
Tämä ei nyt edes ole alan opiskelija koska on keskeyttänyt opintonsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä köyhältä. Hienot vaatteet, irtoripset jne. Jostain sitä rahaa tulee..
Tuollainen brittiläinen wt tuksutyyli on kaikista halvin. Tuollaisia vaatteita on kirppikset pullollaan, Normalista saa parilla kympillä usean kuukauden hiusvärit, kynnet ja meikit. Kampaajaksi opiskellut osaa värjätä itse hiuksensa.
Kyllä nuoret saa olla nuoria, meikata ja pukeutua haluamallaan tavalla, vaikka olisi köyhä. Toimeentulotuki on laskettu siten, että ihmiselle jää myös käyttörahaa ruoan lisäksi. Kukin saa päättää ostaako/ maksaako sillä rahalla esim. auton kuluja, Bussikorttia, harrastuksia, meikkejä ja kampaajakäyntejä, kotieläimen kuluja, sanomalehden tilauksen, ryyppää ja polttaa, matkustaa silloin tällöin kotimaassa jne. Kaikkea ei kuitenkaan saa. Ja monilla se tuen ruoasta ylijäämä osuus menee vuokraan, opintolainan tai velkojen lyhennyksiin, tai esim. Optikon osamaksutiliin.
Eli siis. Todellisuudessa mistään ei ole puutetta
Ihan hyviä pointteja tuossa toki on. Mielestäni on kuitenkin ristiriitaista, kun puhutaan yksilöllisen vastuun korostumisesta, mutta toisaalta juuri nuoret ovat etenevissä määrin yksilökeskeisiä. Ei voi poimia rusinoita pullasta, yksilön oikeuksien myötä elämään tulee myös yksilön vastuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäön ylläpitoon kuluu runsaasti rahaa kuvista päätellen. Siinä voisi olla säästökohde.
Eiköhän hän leikkaa ja värjää hiuksensa itse. Mistä tiedät miten vanhoja kaikki meikit jm ovat? Opiskelijana tukusta eivät myöskään ole kalliita!
Opiskelijatukku? Mikä se on?
Opiskelijat voivat ostaa yleensä välineitä ja hänen tapauksessaan meikkejä, hiusvärejä jne samoista tukuista kuin esim alan yrittäjät
Eivät taida kuitenkaan ammattikäyttöön tarkoitetut aineet ihan ilmaisia kuitenkaan olla, enkä ole ikinä tällaisesta opiskelijaedusta edes kuullut
Tämä ei nyt edes ole alan opiskelija koska on keskeyttänyt opintonsa
Mistähän sinä olisit mitään kuullut? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ”oikea köyhä”.
Sellainen joka oikeasti miettii kaupassa ostaako eurolla tekoripset vai paketin leipää
Mistä saa eurolla paketin leipää?
Kaupasta. Oletko koskaan käynyt sellaisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tarve porukalla on aina painaa alas vaikeassa tilanteessa olevia? Tuottaako se nautintoa?
Hyvin on tyttönen terveen ja hyvinvoivan näköinen. Vaikeassa elämäntilanteessa olevat ovat todella aivan toisen näköisiä. Eivätkä he poseeraa kameralla huulet tötteröllä, silleen sopivasti ettei huulikiilto leviä.
Tuolla lailla rikkaat välttivät nälänhädässäkin auttamasta köyhiä suomalaisia. Aina olivat liian iloisen ja pullean näköisiä, ei voinut olla mitään hätää. 200 000 ihmistä kuoli.
TÄMÄ. Rikas persereikå ei köyhä elämästä mitään tiedä eikä ymmärrä. Ei edes halua ymmärtää
Olen minäkin opiskellut kolme tutkintoa. Missä minun työpaikka. Olen 50 v. Olen kolme kertaa saanut potkut koska väkeä vähennettiin tuotanto syistä ja säästöjen takia. Tehdas lopetettiin kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Naiserhan voivat aina myydä persettä, turha itkeä.
Turpakii Incel
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen köyhyys näyttää tällaisen keskituloisen silmissä aika kivalta. Ei ole puuteta vaatteista, ruuasta, asunnosta, kivoista asioista. Toki joutuu miettimään, että muilla on paremmin, mutta joskus olisi kiva lukea juttu sellaisesta köyhästä, joka on oikeasti köyhä eikä vain tukieurojen kuluttaja.
Amiksessa muuten pidetään kynsin hampain kiinni jokaisesta, jonka valmistuminen seuraavan 3 vuoden sisällä on todennäköistä. Kumma juttu, että hänelle tehtiin toisin.
No jos on jokin pitkäaikaissairaus niin eipä sellaista oteta huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin opiskellut kolme tutkintoa. Missä minun työpaikka. Olen 50 v. Olen kolme kertaa saanut potkut koska väkeä vähennettiin tuotanto syistä ja säästöjen takia. Tehdas lopetettiin kaksi kertaa.
Ja nyt joku tollo tulee huutamaan sulle, että "ota se vastuu itsestäsi".
Miten? Työnantajathan ne määräävät työpaikoista, ei siinä työntekijä voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen köyhyys näyttää tällaisen keskituloisen silmissä aika kivalta. Ei ole puuteta vaatteista, ruuasta, asunnosta, kivoista asioista. Toki joutuu miettimään, että muilla on paremmin, mutta joskus olisi kiva lukea juttu sellaisesta köyhästä, joka on oikeasti köyhä eikä vain tukieurojen kuluttaja.
Amiksessa muuten pidetään kynsin hampain kiinni jokaisesta, jonka valmistuminen seuraavan 3 vuoden sisällä on todennäköistä. Kumma juttu, että hänelle tehtiin toisin.
No jos on jokin pitkäaikaissairaus niin eipä sellaista oteta huomioon.
Jos pitkäaikaissauraudessa on ollut huono vaihe, niin varmasti saa sairaslomatodistuksen joka otetaan opiskelupaikassa huomioon. Jos sairaus olisi jatkuvasti niin paha, että aiheuttaa toimintakyvyttömyyttä, niin silloin varmaan olisi myönnetty jo eläke
Mulla on ollut opiskelutoveri, jolla oli krooninen suolistosairaus, välillä oli lyhyitä jaksoja sairaslomalla, mutta valmistui kyllä koulusta
Oikeasti köyhällä ei ole varaa meikkeihin eikä tekoripsiin jne.
Toisaalta kun nuo jättää jatkossa hankkimatta niin siihen normaaliin arkeen jää paljon paremmin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin tuon ikäisenä olin köyhä kun makselin opintotukea ja myös joitakin pikavippejäni. En edes tiennyt että ehkä olisin jotain Kelan tukia voinut hakea.
Illat tein jotain markkinatutkimus haastatteluja ja viikonloppuisin kävin väliin siivoamassa jotain kämäistä toimistoa.
En bilettänyt enkä ostellut uusia vaatteita.
Selvisin.
Ennen pärjäsi vaikka provikkapuhelinmyynnillä. Nyt sillä ei todellakaan pärjää kuin harvat, joilla on hyvä myyntituote. Aku Ankkojen ja Kodin Kuvalehden myyntikään ei provikalla mahdollista edes toimeentulotuen verran rahaa.
Minua suorastaan V*TUTTAA lukea tällaisia juttuja. Tämä nainen vinkuu julkisuudessa kuinka vaikeaa hänellä oli opiskelijana elää opintotuella ja asumistuella.. Tämä vaikeus oli TÄYSIN VAPAAEHTOISTA. Kyseisellä naisella vaikeus johtui siitä, että hän valitsi olla nostamatta opintolainaa.
Aiemmin ihmiset nostivat opintolainan ja vieläpä ilman julkista itkemistä. Näin myös 90- luvun laman aikoihin, jolloin työttömyys oli ennätyskorkealla. Mutta ei nykyään. Nykyään näillä on aina niin helvetin vaikeeta. Paaaaljon vaikeampaa kuin kenellekään ikinä.