Miten puuttua rasismiin ja vihapuheeseen?
Otsikossa se kysymys tulikin. En hyväksy rasismia ja esim. n-sanan käyttöä. Minusta on ylipäätään järkyttävää että joku vielä nykypäivänä kehtaa ääneen puhua todella törkeään sävyyn ja vihamielisesti eri vähemmistöistä. Valitettavasti omassa tuttavapiirissäni on tällaisia henkilöitä, niin sukulaisissa kuin työkavereissakin. Menen aina jotenkin lukkoon noista jutuista kun en tiedä miten minun pitäisi toimia. He tietävät kyllä, että en ole samaa mieltä, ja suuttuvat jos ilmaisen ettei tuollainen ole mielestäni hyväksyttävää. En ole mikään kukkahattutäti, mutta tuntuu pahalle näiden haukuttujen ihmisten puolesta, enkä halua olla sellaiseen osallisena. Toivoisin neuvoja ja vinkkejä siihen, miten noissa tilanteissa tulisi toimia, ja onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki elävästä elämästä. Bussi ajoi ohi pysäkistä ja siinä missä näin suomalaisena tuli ekana ajatus että onpas kuski ajatuksissaan niin muualta tullut alkoi mekastamaan kuskin olevan rasisti.
Kyydistä oli siis jäämässä useampiakin ihmisiä ja siinä missä suomalaiset alkoi huhuilemaan, että hei pysähdy jne niin tämä yksi muualta tullut uhriutui.
Niin? Eikö muissa etnisyyksissä saa olla tyhmiä yksilöitä? Onko se valkoisen etuoikeus?
Niin? Miksi sivuutit tuon asian ytimen eli sen että ruskea käytti valtaansa jonka hänen ruskeutensa hänelle antoi? Miksi pelaat tällaista peliä vaikka hyvin ymmärsit mikä kirjoituksen pointti oli?
Minkä vallan se antoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki elävästä elämästä. Bussi ajoi ohi pysäkistä ja siinä missä näin suomalaisena tuli ekana ajatus että onpas kuski ajatuksissaan niin muualta tullut alkoi mekastamaan kuskin olevan rasisti.
Kyydistä oli siis jäämässä useampiakin ihmisiä ja siinä missä suomalaiset alkoi huhuilemaan, että hei pysähdy jne niin tämä yksi muualta tullut uhriutui.
Niin? Eikö muissa etnisyyksissä saa olla tyhmiä yksilöitä? Onko se valkoisen etuoikeus?
Tietenkin saa, mutta tuossakin koettiin rasismia eli tällä tasolla ne suomalaisten rasistiset teot todellisuudessa on. Tosin en ole ihan varma oliko se kuskikaan suomalainen kun ei ole tapana kiinnittää huomiota kenenkään ihonväriin toisin kuin tällä rasismin uhrilla eli kai se sitten oli ainakin valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy eka määritellä rasismi, mutta jos vaikka eka todetaan sellainen, että kaikki moraali pohjaa todellisuudelle. Rikos tilastoista puhuminen ei esim. ole rasismia. Jos aidosti inhoaa toisia, ihan vaan siksi, että on eri näköinen, se ei ole cool.
Rikostilastot on yksi asia ja niistä tehdyt johtopäätökset toinen. Tilastot ovat faktoja, joista ei voi kiistellä, mutta niistä faktoista tehdyistä tulkinnoista ja päätelmistä kyllä voi. Ja nimenomaan näissä asioissa monilla lähtee homma lapasesta siinä määrin, että heitä voi ihan hyvällä syyllä pitää rasisteina. Ja pahinta on se, että he itse eivät sitä ollenkaan tiedosta/tajua.
Jos kyse on pienistä erimielisyyksistä ja tavallaan pinnallisemmista asioista, niin yksinkertaisesti pyrin välttämään tietyistä aiheista puhumista. Sillä pääsee jo aika pitkälle ja pystyy estämään turhat kiistelyt, riitelyt ja mielensä pahoittamiset. Esim. hyvää ystävyyttä ei kannata rikkoa pienten asioiden takia, jos muuten arvot on aika lailla samat.
Mutta jos kysymys on isommasta asiasta eli ihmisellä on aivan eri arvomaailma/maailmankatsomus/ihmiskäsitys, niin että koen sen ihan aidosti vastenmieliseksi tai järkyttäväksi, niin en ole edes tekemisissä sellaisen ihmisen kanssa ellei ole ihan pakko. Lähipiiriin ei ole mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun täytyy eka määritellä rasismi, mutta jos vaikka eka todetaan sellainen, että kaikki moraali pohjaa todellisuudelle. Rikos tilastoista puhuminen ei esim. ole rasismia. Jos aidosti inhoaa toisia, ihan vaan siksi, että on eri näköinen, se ei ole cool.
Rikostilastot on yksi asia ja niistä tehdyt johtopäätökset toinen. Tilastot ovat faktoja, joista ei voi kiistellä, mutta niistä faktoista tehdyistä tulkinnoista ja päätelmistä kyllä voi. Ja nimenomaan näissä asioissa monilla lähtee homma lapasesta siinä määrin, että heitä voi ihan hyvällä syyllä pitää rasisteina. Ja pahinta on se, että he itse eivät sitä ollenkaan tiedosta/tajua.
Mitä ihmeen sönkötystä tuo on? Tilastot on faktaa. Tilastoista tehdään yleensä kaikki päätelmät ja toimitaan niiden mukaisesti. Siksi tilastoja tehdään. Sitä paitsi kulttuurit suhteessa naisten koskemattomuuteen, tai toisten omaisuuteen ym. on kiistämättä erilaiset jo ilman tilastotietoakin. Terve varovaisuusko on rasismia, niinkö ajattelet esim. matkoilla valkoisena turistina Afrikassa, Lähi-idässä?
Pahimmat razzet mitä itse tiedän on paikalliset aasialaiset halpatyöläiset, jotka jaksaa arvostella päivästä toiseen suomalaisia ja Suomea ja muita ma muja Suomessa. Sitä kun kuuntelee, niin ihmetyttää miksi ovat täällä. Toki aina välillä ovat muuttamassa Ruotsiin, kun siellä on ilmaisesti kaikki paremmin, mutta sitä päivää ei ole tullut.
Mä sanon asiasta niin kauan että menee perille, eli joko vaikenee ja muuttaa käytöstään kaikkia kunnioittavaksi tai poistuu. Ja sanon siis silleen rakentavasti enkä haasta riitaa. Kun vaan jankuttaa tarpeeksi kauan niin se toimii. Mun supervoima on se ettei hävetä yhtään kiusalliset tilanteet, mutta ymmärrän että ei toimi kaikille.
Kaikki ovat rasisteja. Rasismia ei ole myöskään kriminalisoitu.
Uskooko täällä joku, että populaatioilla ei ole biologisia eroja, joilla on sosiaalisia seurauksia? Katsokaa vaikka maakohtaisia indeksitietoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon asiasta niin kauan että menee perille, eli joko vaikenee ja muuttaa käytöstään kaikkia kunnioittavaksi tai poistuu. Ja sanon siis silleen rakentavasti enkä haasta riitaa. Kun vaan jankuttaa tarpeeksi kauan niin se toimii. Mun supervoima on se ettei hävetä yhtään kiusalliset tilanteet, mutta ymmärrän että ei toimi kaikille.
Fiksut poistuvat koska eivät todellakaan jaksa kuunnella sun jankutusta.
Kaikille helpompaa jos vain puutut siitä ja menet joihinkin järkeviin töihin
Irekeenien vienti ahtailla ja tautisilla puulaivoilla hitaasti atlantin yli Ahrikasta jenkkivlatojen plantaaseille oli ra-sismia, nalkuta siinttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut sittenhän se ratkeaa se tilanne kun "fiksu" rasse poistuu.
Asiaa pitää pöyhiä ja ruotia. Rehellisesti. Ilman valheellista manipulointia.
Kamalaa kerta kaikkiaan! Kun ei ole mitään millä päteä, päteminen tapahtuu hyvesignaloinnilla. Mutta kun minä olen niin paljon parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut sittenhän se ratkeaa se tilanne kun "fiksu" rasse poistuu.
Niin ratkeaakin. Ei idioottien kanssa kannata jäädä vänkäämään kun eivät suostu hyväksymään mitään muuta kuin oman mielipiteensä.
Kun joku nostaa rasismikortin esiin niin tietää heti kenen kanssa ei kannata enää olla missään tekemisissä
Kyllä se nyt vaan on ihan saatanan rasistinen termi. Sanomalla mustaihoinen tai tummaihoinen et lisää historian synkkää painolastia tai erehtymisen mahdollisuutta siitä haluatko alistaa tai toiseuttaa.