Miten puuttua rasismiin ja vihapuheeseen?
Otsikossa se kysymys tulikin. En hyväksy rasismia ja esim. n-sanan käyttöä. Minusta on ylipäätään järkyttävää että joku vielä nykypäivänä kehtaa ääneen puhua todella törkeään sävyyn ja vihamielisesti eri vähemmistöistä. Valitettavasti omassa tuttavapiirissäni on tällaisia henkilöitä, niin sukulaisissa kuin työkavereissakin. Menen aina jotenkin lukkoon noista jutuista kun en tiedä miten minun pitäisi toimia. He tietävät kyllä, että en ole samaa mieltä, ja suuttuvat jos ilmaisen ettei tuollainen ole mielestäni hyväksyttävää. En ole mikään kukkahattutäti, mutta tuntuu pahalle näiden haukuttujen ihmisten puolesta, enkä halua olla sellaiseen osallisena. Toivoisin neuvoja ja vinkkejä siihen, miten noissa tilanteissa tulisi toimia, ja onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki elävästä elämästä. Bussi ajoi ohi pysäkistä ja siinä missä näin suomalaisena tuli ekana ajatus että onpas kuski ajatuksissaan niin muualta tullut alkoi mekastamaan kuskin olevan rasisti.
Kyydistä oli siis jäämässä useampiakin ihmisiä ja siinä missä suomalaiset alkoi huhuilemaan, että hei pysähdy jne niin tämä yksi muualta tullut uhriutui.
Näitä tapauksia ne enimmäkseen on mistä nämä honkasalot ja muut vasemmistosuvaitsevat nostaa säännöllisin väliajoin hirmuisen metakan. Tosin se tilanne/rasistisuus voidaan ihan kokonaankin keksiä jotta saadaan sopiva tarina mediaan. Pääasia on, että voidaan pitää yllä mielikuvaa suomalaisten umpirasistisuudesta.
Mutta ihan hyvin tuossa ja monessa muussakin tapauksessa voi olla kyse siitä että toinen ihminen on enemmän päivittynyt kuin toinen. Ei sellaisen vuoksi saa syrjiä. Se on juurikin sitä rasismia. Ja kun ei sitä päivettymisastetta voi itse päättää. Esimerkiksi Afrikassa paistaa niin ylhäältä ja kirkkaasti aurinko, että kuka tahansa siellä päivettyisi runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki elävästä elämästä. Bussi ajoi ohi pysäkistä ja siinä missä näin suomalaisena tuli ekana ajatus että onpas kuski ajatuksissaan niin muualta tullut alkoi mekastamaan kuskin olevan rasisti.
Kyydistä oli siis jäämässä useampiakin ihmisiä ja siinä missä suomalaiset alkoi huhuilemaan, että hei pysähdy jne niin tämä yksi muualta tullut uhriutui.
Näitä tapauksia ne enimmäkseen on mistä nämä honkasalot ja muut vasemmistosuvaitsevat nostaa säännöllisin väliajoin hirmuisen metakan. Tosin se tilanne/rasistisuus voidaan ihan kokonaankin keksiä jotta saadaan sopiva tarina mediaan. Pääasia on, että voidaan pitää yllä mielikuvaa suomalaisten umpirasistisuudesta.
Mutta ihan hyvin tuossa ja monessa muussakin tapauksessa voi olla kyse siitä että toinen ihminen on enemmän päivittynyt kuin toinen. Ei sellaisen vuoksi saa syrjiä. Se on juurikin sitä rasismia. Ja kun ei sitä päivettymisastetta voi itse päättää. Esimerkiksi Afrikassa paistaa niin ylhäältä ja kirkkaasti aurinko, että kuka tahansa siellä päivettyisi runsaasti.
Päivettyneet? Et varmaan ole tosissasi :Ddddd
On kuin ryhtyisit taistelemaan ihmisen perusluonnetta vastaan joten sarka on päättymätön.
Ihminen on laumaeläin ja se tarkoittaa sitä, että osaamme haarukoida nopeasti joukosta "omat" ja "muut". Tämä ei rajoitu pelkästään etnisyyteen ja ulkonäköön vaan moneen muuhunkin asiaan. Hakeudumme mielellämme samankaltaiseen seuraan ja vältämme asuinalueita ja porukoita, jotka koemme erilaiseksi tai uhkaavaksi. Toisilla ihmisillä on paljon herkemmällä tuntemattomien ja uusien asioiden vieroksuminen, sekä huonompi kyky antaa uusia tilaisuuksia jos luottamus on kerran menetetty.
Vasemman laidan tyypit näkee rasismia sielläkin missä sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
On kuin ryhtyisit taistelemaan ihmisen perusluonnetta vastaan joten sarka on päättymätön.
Ihminen on laumaeläin ja se tarkoittaa sitä, että osaamme haarukoida nopeasti joukosta "omat" ja "muut". Tämä ei rajoitu pelkästään etnisyyteen ja ulkonäköön vaan moneen muuhunkin asiaan. Hakeudumme mielellämme samankaltaiseen seuraan ja vältämme asuinalueita ja porukoita, jotka koemme erilaiseksi tai uhkaavaksi. Toisilla ihmisillä on paljon herkemmällä tuntemattomien ja uusien asioiden vieroksuminen, sekä huonompi kyky antaa uusia tilaisuuksia jos luottamus on kerran menetetty.
"Toisilla ihmisillä on paljon herkemmällä tuntemattomien ja uusien asioiden vieroksuminen, sekä huonompi kyky antaa uusia tilaisuuksia jos luottamus on kerran menetetty"
Entä jos kyseessä onkin suurempi itsesuojeluvaisto. Joiltain se voi tietty puuttua lähes kokonaan.
Itse käytän sellaista metodia, että kerran huomautan ja sitten tulee tukkapöllyä jos ei ala mennä perille. Persu on laitettava kuriin, oli kyse sitten työpaikan penasta tai Maire-mummista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se, että yleisesti ottaen toisille ihmisille ja toisista ihmisistä puhutaan asiallisesti, lähtee kotoa ja sen jälkeen koulu voi tehdä oman osansa.
Tämä on totta. Nykyään tuntuu ylipäätään kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan puuttuvan. Mielipiteitä saa mielestäni olla monenlaisia, mutta asoista voisi keskustella asiallisemminkin.
Jos kuuntelee mitä sanavalinta jotkut jopa poliitikot käyttää, niin huomaa, että on kuplia joissa ne sanat ovat normaaleja. Eivätkä he edes huomaa omaa rasistisuuttaan. Suoraan haukkumiseen on helppo puuttua. Sanoo siihen oman mielipiteensä ensin rasistista kommentista.
Vierailija kirjoitti:
Muuta Tampereelle ja ilmianna.
-Tampereen kaupunki ottaa käyttöön uuden sähköisen rasismista ilmoittamisen kanavan kesällä 2026. Ilmoituskanava tulee osaksi kaupungin uudistuvaa palautejärjestelmää.-
Voi ilmiantaa missä vaan
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa meistä on noussut tuon yläpuolelle, mutta sitten on näitä vähemmän kehittyneitä.
Minulle on ihan sama mitä väriä ihminen on, mutta tiettyjen kyldyyrien edustajat, heidän käytös on vastenmielistä enkä pidä siitä. Menisivät sinne omaan maahansa mölisemään. Haluan myös kaikki Kelan tukien varassa olevat ulkomaalaiset pihalle täältä. Ei Suomella ole varaa näitä elättää.
Omat kansalaiset ENSIN, sitten vasta tulijat jos jotain jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Tampereen kaupunki ottaa käyttöön uuden sähköisen rasismista ilmoittamisen kanavan kesällä 2026. Ilmoituskanava tulee osaksi kaupungin uudistuvaa palautejärjestelmää.-Ihan sairasta! Siis ihmisiä! ilmiannetaan sanoistaan. Kielletyistä sanoista jotka vasemmisto on määritellyt. Jokainen joka ilmiantelee muita ihmisiä, on itse vihapuheen ilmentymä ja totalitarismin kannattaja. Samaa kastia kuin Kiinan, Venäjän ja Pohjois-Korean sortavat hallinnot. Tampere on muuttunut ihan sekopäiseksi mestaksi.
Täysin oikea suunta. Miksi sallisimme rasismin? Tuo kanava täytyy saada koko Suomeen!
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama mitä väriä ihminen on, mutta tiettyjen kyldyyrien edustajat, heidän käytös on vastenmielistä enkä pidä siitä. Menisivät sinne omaan maahansa mölisemään. Haluan myös kaikki Kelan tukien varassa olevat ulkomaalaiset pihalle täältä. Ei Suomella ole varaa näitä elättää.
Omat kansalaiset ENSIN, sitten vasta tulijat jos jotain jää.
Erityisesti persukulttuurin edustajat ovat vastenmielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Tampereen kaupunki ottaa käyttöön uuden sähköisen rasismista ilmoittamisen kanavan kesällä 2026. Ilmoituskanava tulee osaksi kaupungin uudistuvaa palautejärjestelmää.-Ihan sairasta! Siis ihmisiä! ilmiannetaan sanoistaan. Kielletyistä sanoista jotka vasemmisto on määritellyt. Jokainen joka ilmiantelee muita ihmisiä, on itse vihapuheen ilmentymä ja totalitarismin kannattaja. Samaa kastia kuin Kiinan, Venäjän ja Pohjois-Korean sortavat hallinnot. Tampere on muuttunut ihan sekopäiseksi mestaksi.
Ei rasismi riipu sanoista. Kyse ei ole siitä. Vaikka siitä ehkä pitää alkaa. Mutta miksi joku haluaa käyttää loukkaavia sanoja. Minulle on sanottu, että Persut on loukkaava, vaikka perussuomalaiset käyttää sitä itse. Sen jälkeen yritän jaksaa kirjoittaa perussuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin oikea suunta. Miksi sallisimme rasismin? Tuo kanava täytyy saada koko Suomeen!
Kuka tahansa voi sinustakin tehdä ilmiannon. Kiusallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rasismi riipu sanoista. Kyse ei ole siitä. Vaikka siitä ehkä pitää alkaa. Mutta miksi joku haluaa käyttää loukkaavia sanoja. Minulle on sanottu, että Persut on loukkaava, vaikka perussuomalaiset käyttää sitä itse. Sen jälkeen yritän jaksaa kirjoittaa perussuomalainen.
Nykyään korrektit termit ovat persa tai peräpersu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään korrektit termit ovat persa tai peräpersu.
Myös Pöllönsilmän veljeskuntaa käytetään usein.
Täytyy liittyä taivaallisen federaation taikuusporukkaan, mikäli haluaa huuhaa-jutuista eroon.
Suomessa on aivan liikaa rasisteja ja persuja. Täällä tarvitaan enemmän diversiteettiä. Esim miksi presidenttinä ei ole vielä ollut tummaihoinen ihminen? Se täytyy korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi sinustakin tehdä ilmiannon. Kiusallaan.
Niinpä. Anonyymisti voi ilmiantaa. Mikä voisikaan mennä pieleen...
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000195159.html
Alkuperäisen korjaus yritys