Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten puuttua rasismiin ja vihapuheeseen?

Vierailija
05.04.2026 |

Otsikossa se kysymys tulikin. En hyväksy rasismia ja esim. n-sanan käyttöä. Minusta on ylipäätään järkyttävää että joku vielä nykypäivänä kehtaa ääneen puhua todella törkeään sävyyn ja vihamielisesti eri vähemmistöistä. Valitettavasti omassa tuttavapiirissäni on tällaisia henkilöitä, niin sukulaisissa kuin työkavereissakin. Menen aina jotenkin lukkoon noista jutuista kun en tiedä miten minun pitäisi toimia. He tietävät kyllä, että en ole samaa mieltä, ja suuttuvat jos ilmaisen ettei tuollainen ole mielestäni hyväksyttävää. En ole mikään kukkahattutäti, mutta tuntuu pahalle näiden haukuttujen ihmisten puolesta, enkä halua olla sellaiseen osallisena. Toivoisin neuvoja ja vinkkejä siihen, miten noissa tilanteissa tulisi toimia, ja onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti ilmoittaa vihervasemmiston rasismi valkoisia kantiksia kohtaan viranomaisille ja poliisille kiihottamisena kansanryhmää vastaan. Samoin ilmoittaa vassareiden vihapuhe PS kohtaan.

Entäs sinerpersujen rasismi kaikkia muita kuin heitä itseään kohtaan?

Vierailija
42/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö ne H- sanaa. Jos käyttää se on paha juttu

Entä M- sana, ei kai sentään sitä 😬

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun joku nostaa rasismikortin esiin niin tietää heti kenen kanssa ei kannata enää olla missään tekemisissä

Kääntyisin kannoillani vähin äänin ja poistuisin tilasta mahdollisimman nopeasti. Ei näitä tyyppejä vaan jaksa.

Vierailija
44/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa kerta kaikkiaan! Kun ei ole mitään millä päteä, päteminen tapahtuu hyvesignaloinnilla. Mutta kun minä olen niin paljon parempi ihminen. 

Oikeasti noi hyvesignalistit ovat niitä kaikkeista mulkvisteimpia ihmisiä.

Vierailija
45/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaaleat ihmiset ovat maapallolla vähemmistön edustajia, eivätkä etnisesti tummat. 

Rasismia on monenlaista ( mm. ikärasismi, sukupuoleen liittyvä rasismi, seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvä rasismi yms)  miksi Ap olet huolissasi vain etnisesti tummiin liittyvästä rasismista? Oletko kenties itse kuitenkin rasistinen etkä välitä muunlaisesta rasismista, kuin mitä mediassakin yleisesti toitotetaan?

Vierailija
46/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon asiasta niin kauan että menee perille, eli joko vaikenee ja muuttaa käytöstään kaikkia kunnioittavaksi tai poistuu. Ja sanon siis silleen rakentavasti enkä haasta riitaa. Kun vaan jankuttaa tarpeeksi kauan niin se toimii. Mun supervoima on se ettei hävetä yhtään kiusalliset tilanteet, mutta ymmärrän että ei toimi kaikille.

Fiksut poistuvat koska eivät todellakaan jaksa kuunnella sun jankutusta.

No mut sittenhän se ratkeaa se tilanne kun "fiksu" rasse poistuu. 

Niin ratkeaakin. Ei idioottien kanssa kannata jäädä vänkäämään kun eivät suostu hyväksymään mitään muuta kuin oman mielipiteensä.

No jos pitää ihmisoikeuksia ja jakamatonta ihmisarvoa mielipiteenä niin sitten on tosiaan aika eri lähtökohdat kuin normaaleilla ihmisillä. Mut eipä siinä, sitten vaan pitää jauhaa aiheesta niin kauan että riittää, tavalla tai toisella.

Vierailija
47/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki huono käytös ei ole rasismia. Ihmiset on tympeitä toisilleen muutenkin.

Yleisesti ottaen rasismia on aina ollut ja tulee olemaan. Sitä on täällä poikkeuksellisen vähän ja länsimaissa ylipäätään, koska se on sosiaalisesti huono juttu. Mutta silti se on pinnan alla. Se kai on biologiaa, että vierasta karsastetaan ja sellaiset ihmispopulaatiot on säilyneet hengissä, jotka on olleet epäluuloisia ja negatiivisia vieraita kohtaan. Muistutanpa tähän vaikka atsteekeistä, jotka päästi konkvistadorit kaupunkiinsa ja sitten Cortez "kahlasi veressä".  Vain tyhmät on antaneet vieraiden tulla sisään ja olleet avomielisiä. Sellaiset geenit kuoli nopeasti pois.

Mutta tottakai meidän pitää kohdella toisia ihmisiä hyvin. Silti en ymmärrä tätä monikulttuurisuussontaa. Sehän juuri tuhoaa kulttuurit, kun niistä tulee epämääräistä mössöä. Toisaalta rinnakkainelo ei toimi, ei ole koskaan toiminut, eikä tule toimimaan. Sivilisaation viimeinen etappi on aina se, kun aletaan ylimielisyyttään halveksimaan omia tapoja ja kulttuuria ollen turhan avomielisiä vieraita kohtaan. Siihen ne kaatuu. Luullaan, että tulijat huomaa, kuinka fiksuja me olemme ja haluavat muuttua meiksi. Ei se niin mene. Imperiumi luhistuu siihen. 

Oma linjani on, että tänne ei pidä ottaa muualta ihmisiä kuin hyvin rajatusti ja vaatia ehdotonta sopeutumista. Mutta jos ken on otettu, pitää kohdella tasavertaisesti ja ystävällisesti kuten kaikkia muitakin ihmisiä. 

Vierailija
48/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaaleat ihmiset ovat maapallolla vähemmistön edustajia, eivätkä etnisesti tummat. 

Rasismia on monenlaista ( mm. ikärasismi, sukupuoleen liittyvä rasismi, seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvä rasismi yms)  miksi Ap olet huolissasi vain etnisesti tummiin liittyvästä rasismista? Oletko kenties itse kuitenkin rasistinen etkä välitä muunlaisesta rasismista, kuin mitä mediassakin yleisesti toitotetaan?

Rasismi tule sanasta race eli rotu. Muu on syrjintää, puhutaan myös rotusyrjinnästä (silloin kun suomi oli vielä tämän maan ykköskieli, heheh).

Vierailija
49/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen murjaisemaan jaskat housuihisi protestina. Näytä niille!

Vierailija
50/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanon asiasta niin kauan että menee perille, eli joko vaikenee ja muuttaa käytöstään kaikkia kunnioittavaksi tai poistuu. Ja sanon siis silleen rakentavasti enkä haasta riitaa. Kun vaan jankuttaa tarpeeksi kauan niin se toimii. Mun supervoima on se ettei hävetä yhtään kiusalliset tilanteet, mutta ymmärrän että ei toimi kaikille.

Niin ratkeaakin. Ei idioottien kanssa kannata jäädä vänkäämään kun eivät suostu hyväksymään mitään muuta kuin oman mielipiteensä.

No jos pitää ihmisoikeuksia ja jakamatonta ihmisarvoa mielipiteenä niin sitten on tosiaan aika eri lähtökohdat kuin normaaleilla ihmisillä. Mut eipä siinä, sitten vaan pitää jauhaa aiheesta niin kauan että riittää, tavalla tai toisella.

Sano hippi yksikin järkevä syy miksi minun pitäisi antaa "ihmisarvo" tunkeutujalle, joka vihaa kaikkea länsimaalaista koko sydämestänsä ja jolla ei ole pienintäkään halua kotoutua? 

Ihmisarvo ja arvot. Voi luoja, mitä peetä vasemmiston suusta. He ovat monopolisoineet nuo vanhat sanat tarkoittamaan, että heidän poliittinen linjansa on jotain arvojen mukaista ja muut on jotain pahaa. 

Ihmisarvo? Sehän voi myös tarkoittaa sitä, että kenenkään ei tarvitse tehdä joka päivä töitä elättääkseen jotain toista ihmistä. Ihmisarvo voi tarkoittaa sitä, että saa vapaasti sanoa sanottavansa ilman, että joku vaientaa vetoamalla omiin arvoihinsa. Arvoja on monenlaisia ja valitettavasti vasemmisto on ominut sanan itselleen. Se tarkoittaa, että sosialistinen ajattelu sisältää arvoja. Ei mikään muu. Todellisuudessa heidän arvonsa ovat yhtä huonoja tai hyviä kuin muidenkin. Minun arvoni eivät vastaa Minja Koskelan arvoja ja mielestäni minun arvoni ovat parempia kuin hänen. Hänen arvonsa ovat mätiä. Minun mielestäni. 

Vierailija
51/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisoikeuksien nimissä ei voida ajaa järjettömiä asioita. Se mistä järjettömyys alkaa tajuaa suunnilleen jokainen henkisesti terve kansalainen. On erittäin epämoraalista kiristää tälläisen asian varjolla ja myös tärkeää osoittaa tuon toiminnan alhaisuus, vaikka uudelleen ja uudelleen, jos tarve niin vaatii.  Valhe ei muutu totuudeksi loputtomasti toistamalla, vaan se pysyy valheena.

Vierailija
52/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mahdat jauhaa ihmisoikeuksista ja jakamattomasta ihmisarvosta näille, joiden oma kulttuuri/uskonto pakkohunnuttaa naiset/tytöt ja julistavat kuolemantuomiota homoille? Melko tekopyhää vedota johonkin ihmisoikeuksiin ja rasismiin, jos esim. näistä asioista kritisoi kyseistä kansanryhmää. 

Vierailija
53/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano hippi yksikin järkevä syy miksi minun pitäisi antaa "ihmisarvo" tunkeutujalle, joka vihaa kaikkea länsimaalaista koko sydämestänsä ja jolla ei ole pienintäkään halua kotoutua? 

Ihmisarvo ja arvot. Voi luoja, mitä peetä vasemmiston suusta. He ovat monopolisoineet nuo vanhat sanat tarkoittamaan, että heidän poliittinen linjansa on jotain arvojen mukaista ja muut on jotain pahaa. 

Ihmisarvo? Sehän voi myös tarkoittaa sitä, että kenenkään ei tarvitse tehdä joka päivä töitä elättääkseen jotain toista ihmistä. Ihmisarvo voi tarkoittaa sitä, että saa vapaasti sanoa sanottavansa ilman, että joku vaientaa vetoamalla omiin arvoihinsa. Arvoja on monenlaisia ja valitettavasti vasemmisto on ominut sanan itselleen. Se tarkoittaa, että sosialistinen ajattelu sisältää arvoja. Ei mikään muu. Todellisuudessa heidän arvonsa ovat yhtä huonoja tai hyviä kuin muidenkin. Minun arvoni eivät vastaa Minja Koskelan arvoja ja mielestäni minun arvoni ovat parempia kuin hänen. Hänen arvonsa ovat mätiä. Minun mielestäni. 

Sinä et selvästikään tiedä tai ymmärrä, mitä ihmisarvo tarkoittaa. Ihmisarvo on itseisarvo ja se on jokaisella ihan vain siksi, että hän on olemassa. Se on täysin riippumaton hänen ajatuksistaan, arvoistaan, teoistaan, asemastaan, poliittisesta ideologiastaan, etnisyydestään, kultturistaan, uskonnostaan jne. Siihen ei vaikuta se, miten paljon hyvää tai pahaa hän elämänsä aikana tekee. Esim. Hitlerin ja Äiti Teresan ihmisarvo on tismalleen sama. Mitä he ovat tehneet, ajatelleet tai arvostaneet jne. on sitten kokonaan toinen asia.

Vierailija
54/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun reunavasemmalla aletaan vaatimaan miekkareissa  Pridea Gazaan Hizbollahin siihen puuttumatta niin voidaan puhua että kannattavat ihmisoikeuksia universaalisti. 

Mutta hiljaisuus tästä aiheesta on heidän piireissään korviahuumaavaa.

Vierailija
55/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persujen ainoa vaaliase on nyt kohkata ulkomaalaisista ja se näkyy täällä palstalla. Koko hallituskausi on mennyt joka suhteessa pieleen ja yhtäkään vaalilupausta ei ole täytetty. Nyt on sitten kiire kohkata ulkomaalaisista niinkuin niitä olisi yhtäkkiä maa täynnä ja niinkuin ne olisivat yksin syypää lamaan ja valtion velkaantumiseen. 

Vierailija
56/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi AI

Vierailija
57/57 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persujen ainoa vaaliase on nyt kohkata ulkomaalaisista ja se näkyy täällä palstalla. Koko hallituskausi on mennyt joka suhteessa pieleen ja yhtäkään vaalilupausta ei ole täytetty. Nyt on sitten kiire kohkata ulkomaalaisista niinkuin niitä olisi yhtäkkiä maa täynnä ja niinkuin ne olisivat yksin syypää lamaan ja valtion velkaantumiseen. 

Ulkomaille ja ulkomaihin upotetaan joka vaalikaudella miljarditolkulla euroja. Niillä saisi sotea kummasti pönkitettyä.

T:Demari

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän