Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajat! Miksi ette ota ihmisiä töihin?

Vierailija
04.04.2026 |

Varmasti tiedätte missä jamassa Suomi on. Ihmiset tarvitsee töitä koska raha. Raha liikuttaa kaikkea. Palkatkaa niitä joilla on se koulutus ja kokemus alalta. Kaikki maksaa.

Kommentit (430)

Vierailija
321/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole rahaa, joten eivät osta yrityksiltä juuri mitään, eikä yrityksillä täten ole varaa palkata uusia työntekijöitä. Syöksykierre on jo alkanut. 

Jos ihmisillä ei ole rahaa, miten selitetä sen, että jatkuvasti pörrää Wolt-kuskeja ynnä muita lähettejä ympäri kaupunkia? Tyhjiä laukkujako ne kantaa? 

Vierailija
322/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat tulee velvoittaa rekrytoimaan työttömiä, ei työllisiä. Muuten yritystuet pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat tulee velvoittaa rekrytoimaan työttömiä, ei työllisiä. Muuten yritystuet pois. 

Ei meille ainakaan palkata kuin niitä, joilla ei ole työtä. Jos ihmisellä on jo työ, se on siellä työpaikallaan tekemässä töitä, 

Vierailija
324/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksavalla asiakkaalla ei ole töitä, niin se ei osta sulta mitään.

Työttömät eivät koskaan syö mitään, eivät käytä vaatteita, eivät sähköä, eivät vettä, eivätkä asu missään? Vai olisiko kuitenkin niin ,että myös työttömät ostavat aika paljonkin asioista? 

Minulla ainakin menee työttömyystuki laskujen jälkeen ruokakauppaan ja bensaan. Joskus ostan uusia sukkia mutta vaatteet kaikki on hommattu käytettynä. Kengät ostin kolme vuotta sitten ja ne kestää vielä ainakin toiset kolme vuotta. Tämmöistä on työttömän elämä.

Vierailija
325/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen irtisanonut kaikki työntekijät koska sivukulut on niin suuret, palkka hyvin pieni osa työntekijästä aiheutuvia kuluja. Varsinkin jos lapsia ja niitä jäädään joka flunssan takia hoitamaan.

Tuo on ollut jo vuosia kummallista valittamista. Työnantajille ei kelpaa keski-ikäiset naiset, joiden lapset on jo isoja (ei sairaslomaoikeutta siksi), tai lapset on jo täysi-ikäiseksi ehtineitä. Eikä tulevaisuudessa uusia raskauksia tule. Aikuisilla, joille lastenkasvatus on antanut paljon muitakin hyödyllisiä taitoja/ominaisuuksia (organisointikykyä, priorisointitaitoja jne.). Naisilla ikäsyrjintä alkaa vielä aikaisemmin kuin miehillä. Työelämää usein takana vuosia ja vuosia, joten työelämän peruskäytänteet ihan selviä jo valmiiksi. Alanvaihtajatkaan ei kelpaa, joilla uusinta tietoa alasta usein. Festarikenkä ei vipata, eikä kaveripiirin sosiaalinen paine vaikuta normisti enää. Peruskäytössäännöt on opittu aikanaan, jolloin ne vielä oli opetuslistalla olennaisena osana. Yöpelaamiset ja -somettamiset tuskin tämän ikäluokan helmasyntejä, eikä välitön reagointi somekanaviinkaan ole "pakkotoistoista pakkoliikettä".

Vierailija
326/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee tämä ajatus, että jonkun muun pitäisi aina ratkaista kaikki? Jos sinulla ei ole töitä, niin ala itse yrittäjäksi tai tee asioita, jotka tekevät sinusta houkuttelevamman työntekijän. Maailmanloppuun asti saat jäädä odottelemaan, jos toiveissa on, että yritykset alkavat hyväntekeväisyyttään palkkaamaan tappiollisia työntekijöitä.

Vierailija
327/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusta oma firma ja ala palkata tekijöitä. Ai eikö kuulostakaan helpolta? No ei se olekaan!

Mä rakastan tätä pointtia. Oikeistolainen toteaa ettei meidän systeemi toimi. Siitäs sait vasemmistolainen. 
Suosikki pointtini oikeistolsisilta. Perusta firma, niin näet miten huonosti oikeistolainen järjestelmä toimii. Perusta firma, niin huomaat, että oikeiston unelmayhteiskunnassa riistäminen on pakollista. 

Perusta sinä vasemmistolainen firma. Maksat tuplasti TESin ylittäviä palkkoja, myönnät tuplat lomaoikeudet, määräät päivittäiseksi työajaksi 4 h ja vapaat perjantait. Maksat työntekijöillesi työterveyshuollon kaikilla herkuilla ja vuosibonukset päälle jouluna ja juhannuksena. Kyllä lähtee!

Vierailija
328/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin menee työttömyystuki laskujen jälkeen ruokakauppaan ja bensaan. Joskus ostan uusia sukkia mutta vaatteet kaikki on hommattu käytettynä. Kengät ostin kolme vuotta sitten ja ne kestää vielä ainakin toiset kolme vuotta. Tämmöistä on työttömän elämä.

///

Ja kenelle yksityishenkilölle sinä ne laskut maksat? Vai olisiko ne kuitekin ihan yritysten sinulle lähettämiä laskuja sinun yrityksiltä ostamistasi palveluista/tuotteista? 

Vierailija
329/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinullakin on rahaa ostella vaikka ja mitä kun tulee laskuja ja vielä bensaankin jää rahaa. Minulla työssäkäyvänä ei ole varaa pitää autoa, koska bensa on niin kallista. 

Vierailija
330/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen irtisanonut kaikki työntekijät koska sivukulut on niin suuret, palkka hyvin pieni osa työntekijästä aiheutuvia kuluja. Varsinkin jos lapsia ja niitä jäädään joka flunssan takia hoitamaan.

Tuo on ollut jo vuosia kummallista valittamista. Työnantajille ei kelpaa keski-ikäiset naiset, joiden lapset on jo isoja (ei sairaslomaoikeutta siksi), tai lapset on jo täysi-ikäiseksi ehtineitä. Eikä tulevaisuudessa uusia raskauksia tule. Aikuisilla, joille lastenkasvatus on antanut paljon muitakin hyödyllisiä taitoja/ominaisuuksia (organisointikykyä, priorisointitaitoja jne.). Naisilla ikäsyrjintä alkaa vielä aikaisemmin kuin miehillä. Työelämää usein takana vuosia ja vuosia, joten työelämän peruskäytänteet ihan selviä jo valmiiksi. Alanvaihtajatkaan ei kelpaa, joilla uusinta tietoa alasta usein. Festarikenkä ei vipata, eikä kaveripiirin sosiaalinen paine vaikuta normisti enää. Peruskäytössäännöt on opittu aikanaan, jolloin ne vielä oli opetuslistalla olennaisena osana. Yöpelaamiset ja -somettamiset tuskin tämän ikäluokan helmasyntejä, eikä välitön reagointi somekanaviinkaan ole "pakkotoistoista pakkoliikettä".

Keski-ikäisessä naisessa on oikeastaan vain yksi vika. Sitä ei saa työaikana puhelimella kiinni, koska on oppinut aiemmin ettei puhelinta töissä tuijotella. Alanvaihtajana erityisesti aivan helmi, jos nyt ei haittaa tuo saavutettavuusongelma.

Vierailija
331/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopii minulle.

t. työnantaja, joka ei ole koskaan saanut senttiäkään yritystukia, kuten ei ole suurin osa muistakaan pienyrittäjistä 

Vierailija
332/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yksi syy nuorien käytökseen on se, että työnantaja odottaa ammattilaista. Eihän se näin ole. Nuorta tulee opastaa ja nykyään siihen ei varata aikaa.

Ei kukaan ole sepää syntyessään. Olette itsekin aloittaneet jostain ja tehneet omat virheenne. T:Yrittäjä M57"

No kyllä minä odotan ammattilaista, jos työnhakijalla lukee todistuksessa autonasentaja. Työharjoittelut suoritetaan opiskeluaikana. Sitten kun siirrytään aikuisten töiihin, pitää olla edes perusasiat hallussa.

t. se korjaamoyrittäjä 

Työ tekijäänsä opettaa, mutta tottahan tuo, että perusasiatkaan ei ole kunnossa. Amisnuorilla usein jäänyt päälle leuhotusasenne. Koulu on paskaa työt kans. Mulla tuli eri alan työhön pariksi vastavalmistunut nuorukainen. Kiroilua, puhelimen räpläystä. Urakkahommaa piti tehdä ja aikataulut painoi päälle, jannulla ei ollut mitään kiirettä eikä priorisointikykyä vaan mittaili ja tuusaili omiaan. Lopulta laitettiin pihalle, ei se vaan toimi jos ei rivakkuutta löydy. Kaikkea ei voi osata heti, mutta kyllä valmistuneella pitäisi olla joku käry työnteosta olla. 

Noh, seuraavaksi tuli viiskymppinen kokenut mies liippaavalta alalta, eipä sekään rivakkuudella loista, vaan on ihan stereotypisen kalkkeutunut jäärä joka vieläpä jaksaa kitistä joka asiasta, mutta näillä on nyt mentävä. 

Itsekin ihan siis uutena alanvaihtajana ja duunarina tuossa hommassa, mutta osaan kyllä priorisoida ja huomioin työn urakkavaatimukset enkä ulise turhia.

"Itsekin ihan siis uutena alanvaihtajana ja duunarina tuossa hommassa, mutta osaan kyllä priorisoida ja huomioin työn urakkavaatimukset enkä ulise turhia."

Maksat tietenkin myös urakkapalkkaa? Urakan määritelmähän on, että urakkatyöksi lasketaan, kun työteho (rivakkuus) nousee tavanomaisesta 20%. Vai maksatko TESsin, joka on minimipalkka? Katsos kun työn tehokkuuden nousun ei kuulu valua vain työnantajan kukkaroon, niin kuin nykyään tuppaa olemaan monissa pakkotahtisissa töissä (esim. ravintola-ala ja siivous jne.).

Vierailija
333/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusta oma firma ja ala palkata tekijöitä. Ai eikö kuulostakaan helpolta? No ei se olekaan!

Mä rakastan tätä pointtia. Oikeistolainen toteaa ettei meidän systeemi toimi. Siitäs sait vasemmistolainen. 
Suosikki pointtini oikeistolsisilta. Perusta firma, niin näet miten huonosti oikeistolainen järjestelmä toimii. Perusta firma, niin huomaat, että oikeiston unelmayhteiskunnassa riistäminen on pakollista. 

Perusta sinä vasemmistolainen firma. Maksat tuplasti TESin ylittäviä palkkoja, myönnät tuplat lomaoikeudet, määräät päivittäiseksi työajaksi 4 h ja vapaat perjantait. Maksat työntekijöillesi työterveyshuollon kaikilla herkuilla ja vuosibonukset päälle jouluna ja juhannuksena. Kyllä lähtee!

Kiinnostavaa olisi nähdä, kuinka moni asiakas olisi valmis maksamaan tällaiselle yritykselle tuplahintaa kilpailijoihin nähden. Maksaisitko sinä hiustenleikkuusta 70 euroa naapuriliikkeen 35 euron sijasta, jos tietäisit, että palkatkin ovat tuplat ja lomia on?

Melkoinen ristiriita, että itse temutetaan menemään, mutta sitten kun työnantaja temuttaa työntekijöitä, niin mikä röyhkeys.

Vierailija
334/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä TJ:n palkka on 35 000e kuussa.

Ei ole enää varaa työntekijöihin.

Ja mitähän se oikeesti tekee palkkansa eteen? Patsastelee ja käy liikelounailla. 5000 riittäisi.

Vierailija
335/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika varakas työtön olet, kun on rahaa pitää autoa. Itse jouduin luopumaan autosta, kun työttömyyden pitkittyessä talous meni liian tiukoille. 800€/kk tuloilla ei autoa maksella. 

Vierailija
336/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinullakin on rahaa ostella vaikka ja mitä kun tulee laskuja ja vielä bensaankin jää rahaa. Minulla työssäkäyvänä ei ole varaa pitää autoa, koska bensa on niin kallista. 

Heh, "Ostella vaikka ja mitä" Jos kerran kolmeen vuoteen on varaa ostaa kengät... Ja ruoka on kyllä aika pakollista, se ei ole mitään huviostelua.

Vierailija
337/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä TJ:n palkka on 35 000e kuussa.

Ei ole enää varaa työntekijöihin.

Ja mitähän se oikeesti tekee palkkansa eteen? Patsastelee ja käy liikelounailla. 5000 riittäisi.

Itse palkan maksajat ovat arvioineet, että 35 000e kuussa kannattaa hänelle maksaa. Sinä et tiedä edes sitä, minkälainen yritys on kyseessä.

Voisiko ajatella, että sinä et kenties ole tässä tilanteessa se parempi osapuoli arvioimaan tilannetta?

Vierailija
338/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos perustaisi yrityksen josta kaikki omistaa yhtäsuuren osan. 
Kaikki tienaa jos yritys kannattaa, eikä kukaan loisi toisten työllä. 
Saako kannatusta, no ei saa. Yrittäjän uhriutuminen ja loisiminen ei silloin onnistu, eli ei käy. 

Vierailija
339/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos perustaisi yrityksen josta kaikki omistaa yhtäsuuren osan. 
Kaikki tienaa jos yritys kannattaa, eikä kukaan loisi toisten työllä. 
Saako kannatusta, no ei saa. Yrittäjän uhriutuminen ja loisiminen ei silloin onnistu, eli ei käy. 

Perusta vaan. Niitähän on valtava määrä olemassa. Tyypillistä erityisesti partnerivetoisissa asiantuntijayrityksissä, mutta aika moni teknologiastartuppi ja muukin on perustettu tasaosuuksin.

Vierailija
340/430 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa olisi nähdä, kuinka moni asiakas olisi valmis maksamaan tällaiselle yritykselle tuplahintaa kilpailijoihin nähden. Maksaisitko sinä hiustenleikkuusta 70 euroa naapuriliikkeen 35 euron sijasta, jos tietäisit, että palkatkin ovat tuplat ja lomia on?

Melkoinen ristiriita, että itse temutetaan menemään, mutta sitten kun työnantaja temuttaa työntekijöitä, niin mikä röyhkeys.

Kummat tämän temuttamisen aloitti? Työnantajat vai työntekijät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän