Oletko oikeasti vaurastunut sijoittamisella?
Minua kiinnostaisi tietää, onko joku oikeasti vaurastunut sijoittamalla? Mihin olet sijoittanut, kuinka pitkäksi aikaa jne.? Mistä alkupääoma on tullut? Millaista nettotuloa sijoituksesi ovat sinulle tuoneet?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (201)
Olet varmaankin oikeassa. Sijoittaminen on minulle aivan uusi maailma, enkä tiedä siitä oikeastaan mitään. Joku Kroisos Pennonen ja Roope Ankka tulevat mieleen ja myykää myykää, ostakaa ostakaa, tai pörssiromahduksen jälkeiset itsemurhat...
Okei! Olet mitä ilmeisimmin sijoittajavelho. Luulenpa, että Warren Buffetillakin olisi opittavaa sinulta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vaurastunut. En ymmärrä näistä mitään enkä uskalla tehdä mitään etten häviä loppujakin rahojani. Olen kyllä yrittänyt lukea näistä ja kuunnella sijoituskästiä mutta en vaan ymmärrä enkä saa aikaiseksi laittaa rahaani mihinkään. Tilillä on rahaa n. 10k ja osinkoa tuottavissa osakkeissa tämän hetken kurssilla n. 22k, niistä tulee osinkoja vajaa tonni vuodessa, ihan kiva että saa edes jotain laskuja maksettua vaikka. Vanhempani nuo on minulle joskus lapsena ostanut. 36 on ikää ja myöhässä tässä jo ollaan, harmittaa kun tiedän asiat olisi paljon paremmin jos en olisi näin aasi. Sentään olen 10 vuotta maksanut omaa asuntoa helsingin keskustassa. Kai sekin jotain on vaikka siitäkin hinnasta sulanut viime vuosina voitot pois.. kyllä viikottain käy mielessä että pitäisi varmaan laittaa tilillä makaavat rahat ja myydä vaikka noita osakkeita vuosittain vähän ja siirtää johonkin rahastoihin tai indekseihin tai johonkin mutta kun ei ymmärrys riitä niin ei riitä. Narun jatkoksi.
Vajaa tonni osinkoja vuodessa netto on ihan ok tuotto salkulle, jonka arvo on tällä hetkellä 22 000 euroa. En näe mitään syytä myydä noita osakkeita, ellet sitten usko, että jollain firmoista rupeaa kohta menemään huonosti etkä sitten enää saa ko. firman osakkeille osinkoa tai arvonnousua.
Mutta tuosta tilillä olevasta kymppitonnista voisit ruveta vähitellen sijoittamaan pienen summan (esim. 100 €/kk) johonkin pienikuluiseen osakeindeksirahastoon. Sijoitussuosituksia ei pidä toisille antaa, mutta sen verran voin sanoa, että jos osakkeesi ovat suomalaisten firmojen osakkeita, ei kannata valita suomalaisiin firmoihin sijoittavaa rahastoa. Näin ihan hajautuksen vuoksi.
Paljonko sulla on kulujan noista sijoituksista vuositasolla? Hoitaako salkkua joku pankki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vaurastunut. En ymmärrä näistä mitään enkä uskalla tehdä mitään etten häviä loppujakin rahojani. Olen kyllä yrittänyt lukea näistä ja kuunnella sijoituskästiä mutta en vaan ymmärrä enkä saa aikaiseksi laittaa rahaani mihinkään. Tilillä on rahaa n. 10k ja osinkoa tuottavissa osakkeissa tämän hetken kurssilla n. 22k, niistä tulee osinkoja vajaa tonni vuodessa, ihan kiva että saa edes jotain laskuja maksettua vaikka. Vanhempani nuo on minulle joskus lapsena ostanut. 36 on ikää ja myöhässä tässä jo ollaan, harmittaa kun tiedän asiat olisi paljon paremmin jos en olisi näin aasi. Sentään olen 10 vuotta maksanut omaa asuntoa helsingin keskustassa. Kai sekin jotain on vaikka siitäkin hinnasta sulanut viime vuosina voitot pois.. kyllä viikottain käy mielessä että pitäisi varmaan laittaa tilillä makaavat rahat ja myydä vaikka noita osakkeita vuosittain vähän ja siirtää johonkin rahastoihin tai indekseihin tai johonkin mutta kun ei ymmärrys riitä niin ei riitä. Narun jatkoksi.
Vajaa tonni osinkoja vuodessa netto on ihan ok tuotto salkulle, jonka arvo on tällä hetkellä 22 000 euroa. En näe mitään syytä myydä noita osakkeita, ellet sitten usko, että jollain firmoista rupeaa kohta menemään huonosti etkä sitten enää saa ko. firman osakkeille osinkoa tai arvonnousua.
Mutta tuosta tilillä olevasta kymppitonnista voisit ruveta vähitellen sijoittamaan pienen summan (esim. 100 €/kk) johonkin pienikuluiseen osakeindeksirahastoon. Sijoitussuosituksia ei pidä toisille antaa, mutta sen verran voin sanoa, että jos osakkeesi ovat suomalaisten firmojen osakkeita, ei kannata valita suomalaisiin firmoihin sijoittavaa rahastoa. Näin ihan hajautuksen vuoksi.
Paljonko sulla on kulujan noista sijoituksista vuositasolla? Hoitaako salkkua joku pankki?
En ole varma, kenelle kysymys oli suunnattu, mutta kun oma viestini (vastaus ekalle kysyjälle) oli juuri ennen kysymystä, niin vastaan.
Minulla on suoria osakesijoituksia Nordeassa ja rahastosijoituksia Seligsonissa. Nordeassa olevista osakesijoituksista (yhteisarvo tällä hetkellä noin 52 000 €) minulla ei ole mitään muita kuluja kuin että maksan kaupankäyntipalkkion, kun ostan tai myyn osakkeita. Tämä palkkio on alle 800 euron ostoissa / myynneissä 1 % kauppasummasta (eli 10 euron ostossa 10 senttiä) ja yli 800 euron kaupoissa 0,2 %, mutta niissä kuitenkin vähintään 8 €. Olen enemmän osta ja pidä -tyyppinen sijoittaja ja teen kauppoja aika harvoin, joten käytännössä minulla menee kaupankäyntikuluihin yleensä alle 30 euroa vuodessa.
Jatkuu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Duunaritöissä säästin kuukausittain ylimääräiset rahat osakesijoituksiin. Myös vanhempani antoivat 3v välein verottoman 4999€ lahjan. 10v aikana sain sijoituksilla 80k€ osakesalkun millä maksoin asuntolainan pois 5v etuajassa.
M39
Miksi ihmeessä käytit sen asuntolainan? Eivätkö sijoitukset ole yleensä hyviä. Tuotto reilusti kovempi kuin asuntolainan korko niin miksi tuhlata se lainaan aloittaen alusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Duunaritöissä säästin kuukausittain ylimääräiset rahat osakesijoituksiin. Myös vanhempani antoivat 3v välein verottoman 4999€ lahjan. 10v aikana sain sijoituksilla 80k€ osakesalkun millä maksoin asuntolainan pois 5v etuajassa.
M39
Miksi ihmeessä käytit sen asuntolainan? Eivätkö sijoitukset ole yleensä hyviä. Tuotto reilusti kovempi kuin asuntolainan korko niin miksi tuhlata se lainaan aloittaen alusta
Minä tein täsmälleen päinvastoin. Otin asuntolainaa lähes koko asunnon hinnan verran ja niin pitkällä maksuajalla kuin vain ikinä pystyy. Olisin voinut ostaa asunnon käteisellä jos olisin myynyt sijoituksiani. Mutta minä olen laskelmoinut saavani paremman tuoton sijoituksille kuin mitä maksan korkoa asuntolainasta. Joten minun kannattaa käyttää mahdollisimman vähän omaa rahaa asuntoon. Rahoja ei kannata sitoa seiniin jos ne voi pitää tuottamassa pääomatuloja!
t. Eräs toinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Puuttuu se miljoonaomaisuus pohjakassasta
Sijoittaa voi pienilläkin summilla. Minä aloitin 5000 eurolla. Toiset laittaa 30€/kk. Toiset polttaa tupakkaa ja rahaa menee savuna ilmaan 2000€ vuodessa. Sen rahan kun sijoittaisi!!
Mutta sanotaan usein että se pienikin summa kannattaa sijoittaa niin jos minä nyt sijoitan 30€ kk ja elän tämän koko parhaimman aikuis elämäni kurjuudessa koska 30€ on itselleni iso raha käytettäväksi laskujen jälkeen. Niin montako kymmenentä tuhatta nostan kun jään eläkkeelle? Olen nyt 40v
185 jatkaa. Seligsonin osakeindeksirahastoissa minulla on tällä hetkellä 113 000 euroa, josta 55 000 euroa on rahastoihin itse laittamaani rahaa ja 58 000 euroa tuottoa. Tuossa rahastossa kulut ovat 0,42 % vuodessa eli minun omistuksellani tällä hetkellä vähän alle 500 euroa vuodessa. Rahasto-osuuksien ostoista ja myynneistä menee 0,1 % palkkio eli esim. 1000 euron ostosta tai myynnistä palkkio on 1 euro ja 10 euron ostosta 1 sentti.
185 vielä. Vastauksena viimeiseen kysymykseen. Sijoituksiani ei varsinaisesti hoida mikään pankki eli teen kaikki sijoituspäätökset oman harkintani mukaan, mutta toki osakkeiden säilytys on Nordean arvo-osuus- ja osakesääntötileillä (ja kaupankäynti Nordean kautta) ja Seligsonin indeksirahastot taas seuraavat indeksejä, eli niissä ainoa päätökseni on se, paljonko rahaa rahastoihin laitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaa voi pienilläkin summilla. Minä aloitin 5000 eurolla. Toiset laittaa 30€/kk. Toiset polttaa tupakkaa ja rahaa menee savuna ilmaan 2000€ vuodessa. Sen rahan kun sijoittaisi!!
Mutta sanotaan usein että se pienikin summa kannattaa sijoittaa niin jos minä nyt sijoitan 30€ kk ja elän tämän koko parhaimman aikuis elämäni kurjuudessa koska 30€ on itselleni iso raha käytettäväksi laskujen jälkeen. Niin montako kymmenentä tuhatta nostan kun jään eläkkeelle? Olen nyt 40v
Sellaisia rahoja ei kannata sijoittaa, joiden sijoittaminen aiheuttaisi sen, että elää kurjuudessa. Suurimmalla osalla on kuitenkin turhia menoja, joista voi hyvin karsia ilman, että elämänlaatu kärsii.
Vierailija kirjoitti:
185 vielä. Vastauksena viimeiseen kysymykseen. Sijoituksiani ei varsinaisesti hoida mikään pankki eli teen kaikki sijoituspäätökset oman harkintani mukaan, mutta toki osakkeiden säilytys on Nordean arvo-osuus- ja osakesääntötileillä (ja kaupankäynti Nordean kautta) ja Seligsonin indeksirahastot taas seuraavat indeksejä, eli niissä ainoa päätökseni on se, paljonko rahaa rahastoihin laitan.
Korjaus: tarkoitin osakesäästötiliä enkä osakesääntötiliä.
8 asunnon salkku yhdessä puolison kanssa. Perheen nettovarallisuus puoli milkkua. Pääoma kerätty vähitellen töitä tekemällä ja hartiapankista. Se varsinainen hauskuus piilee korkoa korolle efektissä. Kasvukäyrä ei ole suora viiva vaan lätkämailan muotoinen ja vähitellen siirrytään mailan lavasta sitä vartta kohti.,
Vierailija kirjoitti:
8 asunnon salkku yhdessä puolison kanssa. Perheen nettovarallisuus puoli milkkua. Pääoma kerätty vähitellen töitä tekemällä ja hartiapankista. Se varsinainen hauskuus piilee korkoa korolle efektissä. Kasvukäyrä ei ole suora viiva vaan lätkämailan muotoinen ja vähitellen siirrytään mailan lavasta sitä vartta kohti.,
Miten korkoa korolle toimii asuntosijoittamisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin 50 markalla.
Ei sillä ole väliä millä summalla aloittaa, vaan kuinka AIKAISTEN aloittaa ja kuinka paljon panee MATKAN AIKANA töihin... loppujen lopuksi sillä aloitussummalla ei ole yhtään mitään merkitystä.
Olen vaurastunut ja merkittävästi, vaikka en ole edes varallisuuden kasvua optimoinut. Saan sijoituksista nettona tällä hetkellä vähän reilun tonnin ylimääräistä käyttörahaa kuukausittain osinkoina. Helpottaa oikein mukavasti arkea.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaurastunut ja merkittävästi, vaikka en ole edes varallisuuden kasvua optimoinut. Saan sijoituksista nettona tällä hetkellä vähän reilun tonnin ylimääräistä käyttörahaa kuukausittain osinkoina. Helpottaa oikein mukavasti arkea.
Mikä sinulla on osakesalkun tämänhetkinen arvo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinulla on osakesalkun tämänhetkinen arvo?
sellainen 250 k€, eli hyvinkin tavallisen tallukan saavutettavissa oleva.
Olen keskituloisena onnistunut muun ohessa vaurastumaan sijoittamalla sen verran, että sijoitettavaa on 7-numeroinen summa. Säästöjä oli aika alkuvaiheessa jokunen kymppitonni, välillä niitä ei perheellisenä kertynyt palkasta yhtään ja myöhemmin tulojen kasvaessa alkoi taas jäädä 10-20 t/vuosi. Joku 100-200 t on säästettyä, loppu sijoitustuottoa ja melkein vuosikymmen meni välillä, kun ei sijoittaminen napannut yhtään. Aloitin joskus ihan vuosituhannen alussa. Suoria osakesijoituksia, ei mitään päiväpeliä, vaan pitkällä tähtäimellä ja osakkeiden pitoajat olleet käytännössä 1-12 vuotta.
Melkein tekisi mieli sanoa, että noin hyvä tuotto vaivaan nähden ei nykyisin yhtä helposti onnistuisi. IT-kuplan puhkeamisen jälkeen ja toisaalta finanssikriisin jälkeen oli helppoa tehdä ihan järjettömiä voittoja. Veroahan niistä meni ihan pirusti, mutta bruttona sijoitukset noissa 3-4 kertaistui ja finanssikriisissä lähes 10-kertaistui. Eli TUURIA on ollut myös paljon, että sijoittamisen alkutaipaleella sattui tuollaiset tilaisuudet.
Mutta tänä päivänä on osakesäästötiliä ja paljon helposti saatavissa olevaa tietoa ja ohjeita, että vakaampaa tuottoa voi saada aiempaa helpommin heti aloittaessa. Ja muistaa hajautuksen myös ajallisesti, vaikka yrittäisikin ostaa pitkällä aikavälillä edulliseen aikaan ja myydä kalliilla. Semmoiset no-brainer osto- ja myyntipaikat on kortilla, kun kaiken maailman botit ja analyytikot laskee reaaliajassa hintatasoja. Mutta eiköhän sellainenkin pankkikriisi taas jossain välissä tule, että oikeasti halpaa on. Nyt ei kohta kahteen vuosikymmeneen ole ollut. Ja silti paljon parempaa tuottoa kuin jossain asunnoissa tai metsässä ja varat ovat likvidejä!
Sain yllättäen 16000. Maksoin velat pois.
Jäi vielä vähän yli 5000e. Mihin sioittaa se?
Toisaalta voi ajatella, että tyypillisesti tavallinen työssäkäyvä käyttää tuhansia tunteja aikaa palkkansa ansaitsemiseksi.
Sitten valitetaan kun ei viitsitä muutamaa kymmentä tuntia käyttää oman itsensä kehittämiseen. Sijoittamisen opettelu tottakai vaatii työtä ja vaivaa, mutta mahdollinen saatava hyötykin on todella suuri. Onko se varmasti se asia mistä kannattaa tinkiä? Ennemmin kannattaisi ajatella, että on parempi ottaa vaikka palkatonta vapaata töistä tätä varten koska se on oman vaurastumisen kannalta niin tärkeää. Harva kuitenkaan ajattelee näin.