Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt päiväkodissa loukkaantunut lapsi on kuollut

Vierailija
03.04.2026 |

Ei voi olla totta. 

Kommentit (1661)

Vierailija
1381/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko lattiatason patjat tulleet kalliimmiksi kuin nämä mekanismisängyt, jotta säästettäisiin siinä ettei tule kustannuksia erillisestä nukkumatilasta?

Patjoja ei saisi käyttää hygieniasyistä. Mihin ne kaikkien patjat, peitot ja tyynyt kasattaisiin päivän ajaksi niin, että ne eivät koske toisiinsa? Petivaatteet eivät pysy puhtaana, jos niiden päälle kasataan patjoja, jotka ovat olleet pölyisellä lattialla, eikä niitä ole aikaa vaihtaa päivittäin. Lisäksi, jos jollain on esim. täitä, niin kohta on koko ryhmällä täitä...

Patjoille on kaapit, joihin ne nostetaan pystyasentoon. Niille on omat kolot väliseinillä. Eivät kosketa toisiaan. Patjapinot lattialla olisi vaarallisia kiipeilyn vuoksi ja myös epähygieenisiä. 

Vierailija
1382/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mielehen, että, saatiinko lapsi elvytettyä vai oliko sairaala ajan hengityskoneessa ja missä meni vikaan, että lapsi menehtyi, annettiinko elvytystä liian rajusti, jos, niin kuoleman saattoi aiheuttaa se, eikä sänky?

Mutta, kun on ollut sairaalassa useamman päivän, niin, mietityttää, mitä on tapahtunut, mihin oikeasti menehtyi?

Mäkin mietin. Oliko koko ketju epäonnistunut. 

Todennäköisesti lapsen pää vammautui pahasti puristuksessa ollessa. Ammattitaitoiset kyllä osaavat lasta elvyttää ja saada hengityksen toimimaan, mutta millaisia vammoja oli tullut, sitä emme tiedä. Tehohoidossa tietysti lapsi on ollut. Minun sydämeen koskee ja itkettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse poistaa sänkyjä, vaan poistaa työntekijät jotka:

- toimivat kuin autopilot robotit

- eivät ole läsnä tilanteessa

- ovat puhelimella

- multitasking-ihmiset, jotka eivät tee yhtä asiaa kerrallaan. KYLLÄ, jos toimii läsnäolevasti ja tietoisesti, keskittyen yhteen asiaan, EI käy näin. 

Onko työntekijä keskittymiskyvytön? Tai ADHD huseeraaja? Jos on, EI pidä palkata ennen kuin opettelee keskittymistä (olen itse ADHD, joten tiedän, mistä puhun, enkä tuomitse).

Syy ei ole sängyn tai koulutuksen puutetta, vaan työntekijässä on haasteita. 

Sänky jossa on lapsi on painava ei sitä paukauteta kiinni, hello!

Päiväkodit ja koulut eivät valitettavasti ole työympäristöinä sellaisia, joissa olisi mahdollista työskennellä jokaisena hetkenä läsnäolevasti ja tietoisesti, yhteen työtehtävään kerrallaan keskittyen. Jotta ne olisivat, ryhmäkokoja pitäisi pienentää tai vaihtoehtoisesti aikuisten määrää lisätä merkittävästi.

Nojaa. Itse vakatyöntekijänä täytyy kyllä sanoa, että alalla työskentelee täysin sinne kuulumatonta porukkaa! Välillä on juu kiire, mutta enpä minä näiden 15 vuoden aikana ole koskaan kokenut työtä kuormittavaksi tai sellaiseksi, ettenkö pystyisi olemaan valppaana joka hetki. Sama se on hoitoalallakin. 

Joillakin tuntuu olevan muut asiat mielessä kuin työ ja työskennellään hälläväliä-asenteella eli juuri noin kuin joku kirjoittikin "olen vain töissä täällä". Kun työskentelet ihmisten parissa, jotka ovat sinusta riippuvaisia, niin et voi työskennellä tuolla ajatusmaailmalla. 

Kokemusta on näin sosionomina muustakin kuin varhaiskasvatuksesta.

Samaa mieltä, olen valpaana, koska olen valpas ja vastuullinen ihminen ja otan työni varhaiskasvatuksessa vakavasti. 

Lisäksi nukun yöni hyvin, ei ole univelkaa, ei pahaa laiteriippuvuutta, enkä ole krapulassa jaa muutenkin olen teräväpäinen kun lähen töihin. 

Miten mahtoi olla tuo lapsenkaapittaja? Paastossa ja verensokerit matalalla?

Voi rakas kun vuosia univajeesta kärsivänä olen kaikki kikkakolmoset kokeillut ja lääkärissä ravannut, eikä auta. Silti olen hyvä ja kehuttu työssäni. Parempi usein kuin ne hyvin nukkuneet. Silti tiedostan että mulle voi käydä tuollainen moka jonain päivänä.

Sympatiat tuolle hoitajalle. Emme ole robotteja, vaan erehtyväisiä ihmisiä.

Vierailija
1384/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sänky ole vaarallinen vaan ihminen. Patjat ei pelasta mitään. Niille pitäisi olla lukittava varasto.

Mitä ihmettä! Turvallisuus ennenkaikkea. Ja kun mainitsin tuosta kiehuvan kuumasta teemukillisesta, niin huolehtikaa.

Huolehdittu on. Nuorin täytti 22 vuotta. Tuokin  pitäisi jokaisen tajuta.

Niin pitäisi, mutta epähuomiossa näitä pahoja asioita ja palovammoja sattuu. Muista mainita asia kun sinulla on lapsenlapsia. 

Vierailija
1385/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja ei ole uhri. Hän on syyllinen. Ja vastuussa. Tragedia tietysti mutta ei siitä vastuusta voi paeta.

Vierailija
1386/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli vaan mielehen, että, saatiinko lapsi elvytettyä vai oliko sairaala ajan hengityskoneessa ja missä meni vikaan, että lapsi menehtyi, annettiinko elvytystä liian rajusti, jos, niin kuoleman saattoi aiheuttaa se, eikä sänky?

Mutta, kun on ollut sairaalassa useamman päivän, niin, mietityttää, mitä on tapahtunut, mihin oikeasti menehtyi?

Menehtyi varmaan rusentumisvammoihin tai tukehtui jos rintakehä tai kaula olleet puristuksissa. Elvytys ei varmasti ole syypää. Näin pienen kohdalla on pidetty kaikki toivo yllä ja tehty aivan kaikki voitava sairaalassa, siksi kestänyt. Pienten aivot selviävät hapettomuudesta paremmin kuin aikuisen. Ei ole hätiköity, vaan annettu aikaa toipua ja katsottu saadaanko jotain vastetta. Varmasti myös huonojen uutisten tullessa annettu vanhempien valmistautua rauhassa ja tehty lopulliset päätökset kun aika on oikea.

Todella äärimmäisen surullinen tapahtuma. Sydän särkyy kun miettii vanhempia ja pientä lasta. Hoitajaa kohtaan vaikea tuntea mitää  myötätuntoa. Niin moni asia meni pieleen. Miksi ei varmistunut? Miksi ei katsonut? Miksi ei lopettanut kun sänky painoi enemmän? Miksi niitä ylipäätään nostettiin jos lapsia pyöri seassa? Lapsen tukehtuminen nakinpalaan olisi vahinko. Tämä tuntuu vain käsittämättömältä huolimattomuudelta. 

Vierailija
1387/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi kerran niin, että yksi taapero oli päättänytkin mennä takaisin sänkyyn. Olin sängyn jo aiemmin pedannut, mutta en ollut laittanut sitä vielä kaappiin.  Onneksi taapero oli sen verran jo iso, että huomasin tämän heti enkä edes yrittänyt laittaa sänkyä kaappiin, koska tarkastin ne niin monta kertaa, että sinne kaappiin ei joudu yhtään mitään ylimääräistä. Mitä tahansa voi lasten kanssa kuitenkin sattua. En siis puolustele tätä virhettä, mutta toisaalta ymmärrän, kun tiedän millaista kaaosta se voi olla.

Tarkistit monta kertaa, hyvä. Niin tekee kuka tahansa ennen kun nostaa sängyn kaappiin. 

Ei tarkista, jos niitä sänkyjä nostetaan 60 vartissa. 

Vaikka menisi tunti, kyllä pitää tarkistaa.

Ja tarkistikin. Älä nyt jaksa. Epähuomiossa nosti väärän sängyn/väärään aikaan.  

Niinkö se tapahtui? En ole seurannut uutisointia.

Miten on mahdollista ettei nähnyt lasta??

Näki. Sanoi nähneensä. He ovat olleet nostamassa sänkyjä ja tuossa sängyssä on hoitaja huomannut vielä lapsen nukkuvan. Toinen lapsi tarvitsi hänen huomionsa ja sen jälkeen jatkoi sänkyjen nostoa ja nosti sängyn, jota ei pitänyt nostaa (jossa hetki sitten oli huomannut lapsen nukkuvan). 

Tarkoittaa sitä, ettei tarkistanut sänkyä sitä nostaessaan. Onnettomuutta ei olisi sattunut, jos olisi ennen nostoa katsonut sitä sänkyä eikä vaan nostellut summamutikassa.

Ei ole nostanut summamutikassa vaan järjestyksessä pedattuaan, virhe on tapahtunut siinä että on nostanut edellisen sängyn kuin piti. 

Virhe oli siinä että ei keskeytyksen jälkeen, joka oli ilmeinen, katsonut että mihin jäikään, vaan ajattelematta vaan jatkoi. Tätä en kyllä ymmärrä. Jos tulee keskeytys niin yleensä hieman pitää palata että mihin sitä jäi ennen jatkamista.

Vierailija
1388/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on harvinainen. Eiköhän yhtä kuolemaa kohden ole paljon läheltä piti tilanteita joista vanhemmat eivät kuule mitään 

Minä haluaisin ehdottomasti tietää jos päiväkoti on vaarallinen ja pitäisin vastuussa jokaista hoitajaa joka on jättänyt informoinatta nopeasti jotta osaan vaihtaa päoväkotia

Vierailija
1389/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ovat puhelimella

- multitasking-ihmiset, jotka eivät tee yhtä asiaa kerrallaan. KYLLÄ, jos toimii läsnäolevasti ja tietoisesti, keskittyen yhteen asiaan, EI käy näin. 

Onko työntekijä keskittymiskyvytön? Tai ADHD huseeraaja? Jos on, EI pidä palkata ennen kuin opettelee keskittymistä (olen itse ADHD, joten tiedän, mistä puhun, enkä tuomitse).

Päiväkodit ja koulut eivät valitettavasti ole työympäristöinä sellaisia, joissa olisi mahdollista työskennellä jokaisena hetkenä läsnäolevasti ja tietoisesti, yhteen työtehtävään kerrallaan keskittyen. Jotta ne olisivat, ryhmäkokoja pitäisi pienentää tai vaihtoehtoisesti aikuisten määrää lisätä merkittävästi.

Nojaa. Itse vakatyöntekijänä täytyy kyllä sanoa, että alalla työskentelee täysin sinne kuulumatonta porukkaa! Välillä on juu kiire, mutta enpä minä näiden 15 vuoden aikana ole koskaan kokenut työtä kuormittavaksi tai sellaiseksi, ettenkö pystyisi olemaan valppaana joka hetki. Sama se on hoitoalallakin. 

Joillakin tuntuu olevan muut asiat mielessä kuin työ ja työskennellään hälläväliä-asenteella eli juuri noin kuin joku kirjoittikin "olen vain töissä täällä". Kun työskentelet ihmisten parissa, jotka ovat sinusta riippuvaisia, niin et voi työskennellä tuolla ajatusmaailmalla. 

Just. Kykeneekö arvon sosionomi hahmottamaan skenaariota, jossa molemmat asiat ovat totta, ei vain toinen?

Päiväkodit ja koulut ovat työympäristöinä äärimmäisen vaativia JA alalla työskentelee myös sille täysin kuulumatonta porukkaa.

Kokemukseni mukaan kuulut vähemmistöön. Ainakin useimmat meistä opettajista kokevat työnsä palkitsevaksi mutta kuormittavaksi, eivätkä todellakaan pysty olemaan valppaana joka hetki.

Eli sinusta on ihan normaalia, että näin voi käydä? Kyllä pitäisi olla sen verran valppaana eikä niin kuormittunut, että runttaa lapsen sängyn väliin.

Näissä työskentelyolosuhteissa ei ole millään lailla yllättävää, että vakaviakin virheitä sattuu. Normaalia se ei tietenkään ole.

En kyllä allekirjoita. Kyllä se syy on niissä työskentelijöissä, että tällaista sattuu. 

Vierailija
1390/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ovat puhelimella

Ei pidä paikkansa. Olen ehdottomasti eri mieltä. 

Seltittelysi ei poista sitä tosiasiaa, että moni alan ihminen ei kuulu sinne ja virheellisesti palkattu. 

Ei auta ryhmien pienentäminen tai aikuisten lisääminen, kun ongelma on asenteissa, hälläväliä-mentaliteetissa, haluttomuudessa tehdä työtä, koska ajatus ja mieli ovat muualla, eikä ole kunnioitusta lapsia, ihmisiä tai alaa kohtaan. 

Ratkaisuna on palkata OIKEITA. ihmisiä, ei vain "paperilla hyviä". 

Olen edelleenkin kanssasi samaa mieltä siitä, että alalla työskentelee myös alalle soveltumattomia ihmisiä. Heidän lisäkseen alalla työskentelee alalle soveltuvia ihmisiä, jotka ovat liian kilttejä ja tunnollisia jäädäkseen sairauslomalle ja jättääkseen lapsia soveltumattomien ja/tai vaihtuvien sijaisten armoille. Toisaalta nämä kiltit ja tunnolliset uupuneet tekevät työssään myös ylikuormituksesta johtuvia virheitä.

Voisin vastapalloon heittää, että tuo sinun pätemisesi ja sädekehän kiillotuksesi ei poista sitä tosiasiaa, että niitä "oikeita ihmisiä" saadaan palkattua alalle yhä vähenevissä määrin, koska he ymmärtävät kouluttautua ja hakeutua töihin, joissa olosuhteet ovat kunnossa tai ainakin paremmat.

Vierailija
1391/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko lattiatason patjat tulleet kalliimmiksi kuin nämä mekanismisängyt, jotta säästettäisiin siinä ettei tule kustannuksia erillisestä nukkumatilasta?

Patjoja ei saisi käyttää hygieniasyistä. Mihin ne kaikkien patjat, peitot ja tyynyt kasattaisiin päivän ajaksi niin, että ne eivät koske toisiinsa? Petivaatteet eivät pysy puhtaana, jos niiden päälle kasataan patjoja, jotka ovat olleet pölyisellä lattialla, eikä niitä ole aikaa vaihtaa päivittäin. Lisäksi, jos jollain on esim. täitä, niin kohta on koko ryhmällä täitä...

Patjoille on kaapit, joihin ne nostetaan pystyasentoon. Niille on omat kolot väliseinillä. Eivät kosketa toisiaan. Patjapinot lattialla olisi vaarallisia kiipeilyn vuoksi ja myös epähygieenisiä. 

Höpön epähygienisyys, aina tämä sama veruke. No voi niille laittaa kaapin sinne huoneen kulmaan, vähemmän se tilaa vie kuin nuo ilmaa täynnä olevat kaapit.

Vierailija
1392/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi kerran niin, että yksi taapero oli päättänytkin mennä takaisin sänkyyn. Olin sängyn jo aiemmin pedannut, mutta en ollut laittanut sitä vielä kaappiin.  Onneksi taapero oli sen verran jo iso, että huomasin tämän heti enkä edes yrittänyt laittaa sänkyä kaappiin, koska tarkastin ne niin monta kertaa, että sinne kaappiin ei joudu yhtään mitään ylimääräistä. Mitä tahansa voi lasten kanssa kuitenkin sattua. En siis puolustele tätä virhettä, mutta toisaalta ymmärrän, kun tiedän millaista kaaosta se voi olla.

Tarkistit monta kertaa, hyvä. Niin tekee kuka tahansa ennen kun nostaa sängyn kaappiin. 

Näki. Sanoi nähneensä. He ovat olleet nostamassa sänkyjä ja tuossa sängyssä on hoitaja huomannut vielä lapsen nukkuvan. Toinen lapsi tarvitsi hänen huomionsa ja sen jälkeen jatkoi sänkyjen nostoa ja nosti sängyn, jota ei pitänyt nostaa (jossa hetki sitten oli huomannut lapsen nukkuvan). 

Tarkoittaa sitä, ettei tarkistanut sänkyä sitä nostaessaan. Onnettomuutta ei olisi sattunut, jos olisi ennen nostoa katsonut sitä sänkyä eikä vaan nostellut summamutikassa.

Ei ole nostanut summamutikassa vaan järjestyksessä pedattuaan, virhe on tapahtunut siinä että on nostanut edellisen sängyn kuin piti. 

Virhe oli siinä että ei keskeytyksen jälkeen, joka oli ilmeinen, katsonut että mihin jäikään, vaan ajattelematta vaan jatkoi. Tätä en kyllä ymmärrä. Jos tulee keskeytys niin yleensä hieman pitää palata että mihin sitä jäi ennen jatkamista.

Joo o, mutta missä tahansa rutiinihommassa sitä sattuu, että ei tarkista vaan jatkaa siitä mihin jäi. Siksihän vahinkoja sattuu. 

Vierailija
1393/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ovat puhelimella

Samaa mieltä, olen valpaana, koska olen valpas ja vastuullinen ihminen ja otan työni varhaiskasvatuksessa vakavasti. 

Lisäksi nukun yöni hyvin, ei ole univelkaa, ei pahaa laiteriippuvuutta, enkä ole krapulassa jaa muutenkin olen teräväpäinen kun lähen töihin. 

Miten mahtoi olla tuo lapsenkaapittaja? Paastossa ja verensokerit matalalla?

Voi rakas kun vuosia univajeesta kärsivänä olen kaikki kikkakolmoset kokeillut ja lääkärissä ravannut, eikä auta. Silti olen hyvä ja kehuttu työssäni. Parempi usein kuin ne hyvin nukkuneet. Silti tiedostan että mulle voi käydä tuollainen moka jonain päivänä.

Sympatiat tuolle hoitajalle. Emme ole robotteja, vaan erehtyväisiä ihmisiä.

Tiedostat, että sulle voi käydä tuollainen MOKA? :D menepäs noilla sanoin kipinkapin sinne lääkäriin, niin ehkä alkaa tapahtua!

Vierailija
1394/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täit vai giljotiini? Kyllä turvallisuus on hygieniaa tärkeämpää 

Vierailija
1395/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo o, mutta missä tahansa rutiinihommassa sitä sattuu, että ei tarkista vaan jatkaa siitä mihin jäi. Siksihän vahinkoja sattuu. 

Rutiinihomma? Siksikö sitä kutsut, liukuhihna hommaksi? Ei halvattu, onneksi mulla ei oo enää päiväkotiikäisiä

Vierailija
1396/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näissä töissä tarvita kuin  -äiti- , äidit joutuvat kotona huolehtimaan aivan samoista asioista. Ettei lapsi kiipeä ikkunalaudalle, ettei lapsi kiipeä tai ylipäätään mene parvekkeelle tippumaan. Kuumat keitokset ja lasiastiat ja vesiastiat lapsen lähettyviltä poistettava. Äiti huolehtii ja samalla vaikka kuka tahansa  _äiti-  kykenee näihin toimiin tarhoissa.

Mikä on pitkän pedagogian tarkoitus, jos ei turvallisuus jaergonomia koulutusta opita. Nuoret naiset ehkä eivät oikein tajua, mutta vanhemmat kyllä. Toisekseen pedagogin työn suorittaa sitten ammattilainen.

Vierailija
1397/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ovat puhelimella

Ei pidä paikkansa. Olen ehdottomasti eri mieltä. 

Seltittelysi ei poista sitä tosiasiaa, että moni alan ihminen ei kuulu sinne ja virheellisesti palkattu. 

Ei auta ryhmien pienentäminen tai aikuisten lisääminen, kun ongelma on asenteissa, hälläväliä-mentaliteetissa, haluttomuudessa tehdä työtä, koska ajatus ja mieli ovat muualla, eikä ole kunnioitusta lapsia, ihmisiä tai alaa kohtaan. 

Ratkaisuna on palkata OIKEITA. ihmisiä, ei vain "paperilla hyviä". 

Olen edelleenkin kanssasi samaa mieltä siitä, että alalla työskentelee myös alalle soveltumattomia ihmisiä. Heidän lisäkseen alalla työskentelee alalle soveltuvia ihmisiä, jotka ovat liian kilttejä ja tunnollisia jäädäkseen sairauslomalle ja jättääkseen lapsia soveltumattomien ja/tai vaihtuvien sijaisten armoille. Toisaalta nämä kiltit ja tunnolliset uupuneet tekevät työssään myös ylikuormituksesta johtuvia virheitä.

Voisin vastapalloon heittää, että tuo sinun pätemisesi ja sädekehän kiillotuksesi ei poista sitä tosiasiaa, että niitä "oikeita ihmisiä" saadaan palkattua alalle yhä vähenevissä määrin, koska he ymmärtävät kouluttautua ja hakeutua töihin, joissa olosuhteet ovat kunnossa tai ainakin paremmat.

Aika moni hyvä tyyppi on viime aikoina haihtunut alalta. Joukkopako ja jäljelle jää mitä saadaan.

Vierailija
1398/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puukolla lyöminen (uhri kuolee) tuomitaan yleensä tappona. 

Työtapaturma (lapsi oli sängyssä, hoitaja ei huomannut) tuomitaan kuolemantuottamuksena. 

Jos joku ei hahmota tapon ja kuolemantuottamuksen eroa, niin ette ansaitse koskaan saada yhtään lasta. Lapsistanne tulisi häiriintyneitä kauhukakaroita ilman maalaisjärkeä ja suhteellisuudentajua. 

Terveisin, 

3 lapsen äiti

Hoitaja huomasi. Mitä kohtaa et ymmärrä?

Hoitaja ei huomannut, että lapsi oli sängyssä VIELÄ silloinkin kun sänkyä ryhdyttiin nostamaan ylös. Mitä kohtaa tässä kuviossa sinä et ymmärrä? Hoitaja oli huomannut lapsen, sitten teki jotain muuta (toinen lapsi repimässä housunlahkeesta) ja sitten jatkoi töitään. Ei huomannut, että lapsi on yhä sängyssä. 

Miten voi ensin huomata, mutta sitten ei muka huomaakaan? Mikäli lapsi on nukkunut, niin eihän se ole sieltä missään vaiheessa mihinkään poistunut ja ollut siis ihan samalla tavalla huomattavissa koko ajan.

Eihän hän ole sanonut ettei sitten huomannutkaan vaan huomasi kyllä siinä sängyssä lapsen eikä nostanut sänkyä ylös. Hetkeksi huomio oli toisessa lapsessa ja epähuomiossa nosti tuon sängyn, jossa lapsi oli. Eli oli nostamassa sänkyjä ja nosti väärän sängyn. 

Miten ei muka huomannut uudelleen ennen nostoa, jos ensin kuitenkin selkeästi huomasi? Joku tuossa selityksessä ei nyt toimi.

Tuolla on selvästi ollut tapana nostaa sängyt ylös petivaatteineen päivineen. Siksi nukkuvaa lasta ei huomattu. Jos petivaatteet olisi pedattu pois, lapsi olisi paljastunut peiton alta ja tragedialta olisi vältytty.  Sekin tuossa tapauksessa ihmetyttää, miksi tuolla on ylipäätään ollut tapana nostaa sänkyjä ylös silloin, kun osa lapsista on vielä ollut nukkarissa nukkumassa tai heräilemässä. Sehän on jo itsessään turvallisuusriski, vaikkei olisikaan hengenvaarallinen: pieni nopealiikkeinen, unenpöpperöinen lapsi saattaa esimerkiksi kulkea liian läheltä nousevaa sänkyä ja satuttaa itsensä. Ei nukkarit mitään hehtaarihalleja ole. Liikkumatila lattialla on yleensä ahdas. Miksi tehdä ahtaasta toimintaympäristöstä vielä riskialttiimpi nostelemalla sänkyjä ylös lasten ollessa vielä läsnä? Petivaatteet voi toki ottaa pois ja pistää kaappeihin sitä mukaa kun lapset heräävät, mutta sängyt nostetaan ylös vasta, kun viimeinenkin lapsi on poistunut nukkarista. Siihen ei kauaa mene.

Vierailija
1399/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin suuntaan lpsilla on pää näissä sängyissä?

Vierailija
1400/1661 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisista pysty etukäteen varottamaan. Ei yksikään pomo tai kollega. 

Sama kuin sanoisi töissä etukäteen siistijälle "varo imurin johtoa ettet kompastu siihen" tai sairaanhoitajalle "varo ettet tökkää kanyylineulalla potilaan silmään." Ne olisi itsestäänselvyyksiä.

Epähuomiossa ja väsyneenä tehdylle mokalle ei voi mitään. 

Koulutaksi voi ajaa ojaan, rekkakuskit samoin, lääkäri määrätä väärän annoksen lääkettä vaikka 30 vuoden ajan olisi toiminut tarkasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi