Nyt päiväkodissa loukkaantunut lapsi on kuollut
Kommentit (793)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sängyn valmistaja vieläkään tiedossa? Suomi on kuin Venäjä, ei varoituksia, ei mitään. Asia salataan ja on vain ajan kysymys kun onnettomuus tapahtuu uudestaan.
Ei tässä ole kysymys mistään onnettomuudesta, vaan lasten"hoitajan" törkeästä huolimattomuudesta ja välinpitämättömyysestä.
Tämä. Jos olisi pedannut sängyn ja pistännyt remmillä vuodevaatteet kiinni, olisi silloin nähnyt tämän lapsen. Nyt jätti sängyn petaamatta ja paiskasi laiskuuttaan sängyn ripeästi vain ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulevat että päiväkotityö on helppoa leikkimistä. Ei ole, in oltava koko ajan aistit valppaana ja levänneenä. Mitä vain voi sattua koska vain. Pienten ryhmässä sattuu ja tapahtuu koko ajan. Olen ollut kaksin yhden työntekijän kanssa ryhmässä jossa oli 12 kpl alle 2 vuotiaita 2 viikkoa kun sijaista ei saatu palkata.
Pk työssä pitäisi kiinnittää huomiota työvuoroihin niin että lepoa on tarpeeksi ja taukoja saa pitää. Ryhmässä ollessa on oltava kaikki aistit auki 100% koko ajan. Ihmettelen ettei tästä puhuta enempää.
Olen tehnyt töitä päiväkodissa vuodesta 1998. 2000 luvulla jo opastettiin että kaappisängystä on otettava pois peitto ja tyynyt, kaikki irtonainen ennen nostoa jolloin vaaraa jäädä piiloon sinne ei ole.
Ihmettelen miksi lapsia ei laskettu esim välipalalla tai ketkä olivat nukkarista tulleet pois, pk työntekijät tietää että koko ajan pitää laskea kuinka monta lasta on missäkin ja sopia aikuisten paikat missä kuin on kuinka monen kanssa.
Ei tässä mitään laskemista olisi tarvittu. Tuo hutilus näki lapsen sängyssä, mutta siitä huolimatta runttasi sen kiinni. Joko tarkoituksella tai ympäripäissään.
Tuskinpa näki. En usko, että olisi tahallaan runtannut laasta puristuksiin. Mutta aikamoista huolimattomuutta tuossa kyllä on ollut. Törkeää suorastaan. Eniten ihmetyttää, että lapsia oli samassa huoneessa, jossa sänkyjä nosteltiin ylös. Niissä päiväkodeissa, joissa itse olen ollut, on aina ensin varmistuttu, että kaikki lapset ovat heränneet ja siirtyneet toiseen huoneeseen. Sitten kun nukkumahuone on ollut tyhjä, on kerätty tyynyt ja peitot pois ja nostettu sängyt.
On sanonut nähneensä lapsen sängyssä ja kääntynyt toisen lapsen puoleen, kun on vaatinut huomiota ja samalla ajatuksissaan nostanut sängyn.
Silkalta vahingolta kuulostaa.
Tiedetäänkö jo, että oliko hoitaja maahan muuttaja?
Tehdäänkö näille hoitajille huumetestejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulevat että päiväkotityö on helppoa leikkimistä. Ei ole, in oltava koko ajan aistit valppaana ja levänneenä. Mitä vain voi sattua koska vain. Pienten ryhmässä sattuu ja tapahtuu koko ajan. Olen ollut kaksin yhden työntekijän kanssa ryhmässä jossa oli 12 kpl alle 2 vuotiaita 2 viikkoa kun sijaista ei saatu palkata.
Pk työssä pitäisi kiinnittää huomiota työvuoroihin niin että lepoa on tarpeeksi ja taukoja saa pitää. Ryhmässä ollessa on oltava kaikki aistit auki 100% koko ajan. Ihmettelen ettei tästä puhuta enempää.
Olen tehnyt töitä päiväkodissa vuodesta 1998. 2000 luvulla jo opastettiin että kaappisängystä on otettava pois peitto ja tyynyt, kaikki irtonainen ennen nostoa jolloin vaaraa jäädä piiloon sinne ei ole.
Ihmettelen miksi lapsia ei laskettu esim välipalalla tai ketkä olivat nukkarista tulleet pois, pk työntekijät tietää että koko ajan pitää laskea kuinka monta lasta on missäkin ja sopia aikuisten paikat missä kuin on kuinka monen kanssa.
Ei tässä mitään laskemista olisi tarvittu. Tuo hutilus näki lapsen sängyssä, mutta siitä huolimatta runttasi sen kiinni. Joko tarkoituksella tai ympäripäissään.
Tuskinpa näki. En usko, että olisi tahallaan runtannut laasta puristuksiin. Mutta aikamoista huolimattomuutta tuossa kyllä on ollut. Törkeää suorastaan. Eniten ihmetyttää, että lapsia oli samassa huoneessa, jossa sänkyjä nosteltiin ylös. Niissä päiväkodeissa, joissa itse olen ollut, on aina ensin varmistuttu, että kaikki lapset ovat heränneet ja siirtyneet toiseen huoneeseen. Sitten kun nukkumahuone on ollut tyhjä, on kerätty tyynyt ja peitot pois ja nostettu sängyt.
On sanonut nähneensä lapsen sängyssä ja kääntynyt toisen lapsen puoleen, kun on vaatinut huomiota ja samalla ajatuksissaan nostanut sängyn.
Vai välinpitämättömyydeltä
Toivottavasti tutkivat myös sen montako työntekijää ryhmässä oli tuohon aikaan. Olin aikoinaan lastenhoitajana ja pahimmillaan meillä oli 12 taaperoa kahdella aikuisella.
Osa kysyi, että miksi sänkyjä nostettiin vaikka huoneessa oli vielä lapsia. Toisinaan ei itsellänikään ollut mitään muuta vaihtoehtoa. Kaksi työntekijää, 12 lasta. Toinen työntekijä yrittää olla hereillä olevien kanssa ja järjestellä samalla välipalaa. Toinen sitten yrittää herätellä viimeiset lapset ja saada huone siistiksi, koska sitä tarvitaan heti välipalan jälkeen. Niille lapsille kun ei ole mitään muuta tilaa sen jälkeen kun ovat syöneet.
Järkyttävä virhe lastenhoitajalta. Itse en kykenisi elämään itseni kanssa tuollaisen jälkeen. Mutta tunnen katkeruutta myös siitä, että alan ongelmille ei haluta tehdä yhtään mitään, vaan syytetään sänkyjä ja yksittäisiä hoitajia. Onneksi itse pääsin pois muihin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni vanhempi kieltää nyt käyttämästä näitä sänkyjä? Missä lapsesi nyt nukkuu päiväkodissa?
Ei helvetti mitä helikopterointia 😂
Tehdäänkö hoitajille säännöllisiä
h u u m e t e s t e j ä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheaa :(
En kyllä ymmärrä miten tuo onnettomuus tapahtui. Tuossa sängyssä on pääpuolella tuollainen laita, sänky on pitänyt nostaa ihan kunnolla ylä-asentoon että lapsi on pudonnut sen laidankin yli sinne koloon. Jos sänkyä nostaisi hitaasti niin lapsi valuisi niin että pää kolahtaa tuohon laitaan.
Olin 15 vuotta sitten päiväkodissa töissä ja siellä oli "nukkari" jossa oli patjat lattialla. Ne kerättiin sitten päiväuniajan jälkeen pois.
2-v nukkui varmaan alasängyssä
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on ollut tet harjoittelussa päiväkodissa. He kertoivat että ne hoitajat roikkuu paljon omilla puhelimillaan. Esim. ulkovalvonnan aikana.
Olin kyllä silleen että ei voi olla totta. Mut on.
Nykyään varmaan puhelimilla. Ennen ringissä juoruilemassa, aina selkä sinne missä tapahtuu. Näin lukuisia tilanteita, kun hain lapsen usein eri aikoihin hoidosta, kun oli liukuva työaika. Joskus lapsella oli niin kiva leikki kesken, että olin siellä pihalla pidempään.
Mutta jättipä petaamatta ja remmin laittamatta. Kuulostaa laiskuudelta, eikä vahingolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuksissaan?
Päiväkodeilla on vähennetty työntekijöitä ja tässä on tulos; Kokkareiden ja Persujen maine senkun kasvaa 🤬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sängyn valmistaja vieläkään tiedossa? Suomi on kuin Venäjä, ei varoituksia, ei mitään. Asia salataan ja on vain ajan kysymys kun onnettomuus tapahtuu uudestaan.
Ei tässä ole kysymys mistään onnettomuudesta, vaan lasten"hoitajan" törkeästä huolimattomuudesta ja välinpitämättömyysestä.
Tämä. Jos olisi pedannut sängyn ja pistännyt remmillä vuodevaatteet kiinni, olisi silloin nähnyt tämän lapsen. Nyt jätti sängyn petaamatta ja paiskasi laiskuuttaan sängyn ripeästi vain ylös.
Tämäpä juuri. Ei ole ottanut vastuuta kuten kuuluisi. Ehkä hermot mennyt ja paiskannut sängyn vittuuntuneena.
Tämä. Jos olisi pedannut sängyn ja pistännyt remmillä vuodevaatteet kiinni, olisi silloin nähnyt tämän lapsen
-Noita remmejä ei ole juuri missään paikassa, vain harvoissa.
Ei tässä ole kyse mistään lakanoiden viikkaamisesta (jotka valahtaa sängystä heti alas muutenkin), vaan huolimattomuudesta ja siitä ettei ole tarkastettu onko sänky tyhjä lapsista!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lue aloituksen kommentteja, koska niiden taso on varmasti kyseenalainen.
Totean vain näin varhaiskasvatuksen työntekijänä (Vantaa, ei kys pk), että tapahtunut on aivan valtava tragedia ja määrätön suru, useille osapuolille. En voi käsittää kuinka tuo on voinut käytännössä tapahtua, se olisi "hyvä" meidän alalla olevien saada tietoomme ihan vastaisen varalle, mutta eihän se suurelle yleisölle kaiketi kuulu.
Itku tuli kys uutisesta enkä voi kuin kuvitella kollegani tuntoja ja ajatuksia, en itse olisi tuollaisen jälkeen enää kykenevä alalla olemaan.
Suuri, suuri osanottoni ja voimia lapsen vanhemmille ja läheisille sekä sinulle "kollega" joka olet nyt ns syytettynä asiassa.
Aivan totaalisen järkyttävää 💔😭
Tottakai teonkuvaus kuuluu, ainakin alallaoleville. Varmaan tulee myös oikeudenkäynnissä esille.
Ihan hirveää varmasti työntekijälle, mun suuret sympatiani ainakin ovat hänen puolellaan. Samaten perheen, joille tämä on kertakaikkisen kamalaa.
Voimia sinne työntekijöille, kai se yksi syy tähän on liian vähäiset työntekijämäärät.
Käsittämätöntä roskaa ja törkeää, miten joku kehtaa pienen lapsen kuolemaa käyttää oman ideologiansa keppihevosena. Ei se työntekijämääriin liity, että työntekijä tekee käsittämättömän virheen kaikkien ohjeistusten vastaisesti. Mikään ei pakottanut häntä tekemään typeryyksiä eikä tämä mitenkään liity henkilömäärään. Häpeä. Toivottavasti kun sinun läheisiäsi kuolee kukaan ei tule noin törkeästi käyttämään tilannetta hyväksi. Sinusta ei niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista.
Onkohan päiväkodeissa turvallisuuteen liittyviä koulutuksia, sänkyjen käyttöopastuksia?
Kaikkeenko pitää olla opastuksia, eikö omat aivot sano mitään?? No ei nähtävästi! TARKASTA IHAN ENSIKSI ETTÄ SÄNKY ON T Y H J Ä!!!!!!!!!!!!!
Sinä tässä tyhmä oot. Se on fiksulle ihmisille NIIN itsestään selvää, että siitä ei tule "toimintaohjetta" päähän. SIKSI se pitää nimenomaan perehdyttää, ja vielä mielellään ettei vain katsota, että sänky on tyhjä, vaan jokin muu, konkreettisempi toiminta lisättävä siihen, että henkilö ei työskenetele "vain automaatiolla" ja havainnointi unohtuu. Kun 99,99% kerroista niissä sängyissä ei ole ketään tai jos on, sä huomaat sen. Siksi juuri sille pienellekään erehtymiselle ei saisi jäädä tilaa.
Voi ei! :'(
Meidän päiväkodissa myös tuollaiset sängyt, luin että näiden sänkyjen kanssa on ollut läheltä piti tilanteita ennenkin, tuleekohan noista sängyistä uutta suositusta tämän johdosta..? Toivon, että turvallisuutta mietitään uudestaan, ettei kuolema ollut vieläkin turhempi.
EN halua laittaa omaa lastani päiväkotiin :(