Raskaana ja söin Subwayn patongin :(
siinä on sitä juustoa,varmaankin pastöroimatonta ku eiks se oo jotain parmesania tmv... paskakakka. Se oli kyllä paahdettu... oisko ketään joka tietäis "riittääkö" tuo paahto,ei taida tarpeeksi kuumentua??
Kommentit (45)
Ehkä sitten jatkossa (seuraaan raskauden kohdalla?) olet tarkempi mitä syöt.
Googlella löytää vaikka mitä. Ei kannata turhaan stressata, ennen kuin on ottanut asioista selvää:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopak…
Tilamaito lienee vähän eri asia kuin "kaupan maito". Tilamaidon tie pöytään voi olla vain muutamia minuutteja tai tunteja eikä sillä ole pitkiä kuljetusaikoja, purkittamista meijerissä, säilytystä myymälässä ja vielä säilytystä kotona.
Kaupunkilaisäidit käyttävät vain kaupasta ostettua maitoa, joten noiden pastörointien kanssa kannattaa olla valppaana. Listeriaa voi olla myös muissa elintarvikkeissa kuin maidossa. Vakuumipakattu kala ja leikkeleet on toinen esimerkki. Eikä maidon pastörointikaan takaa, että tuote olisi 100% puhdas listeriasta. Pääsihän Valioltakin (muistaakseni Joensuun tehtaalta) muutamia vuosia sitten myyntiin pastöroidusta maidosta tehtyä tuotetta, jossa sitten myöhemmin havaittiin listeriaa. Oli ilmeisesti tullut huonosti puhdistetusta tuotantolinjastosta.
Mutta tilamaito ei kulje tuollaista reittiä, joten ei kai siinä ole koskaan vaaraa. Näillä palstoilla vaan valtaosta mammoista on ns. kaupunkilaismammoja, joten tilamaidosta ei siksikään yleensä puhuta. Maaseudun asukeilla toimii myös paremmin ns. maalaisjärki ;-)
Noitten teidän puheitten mukaan tila maitoa eli käsittelemätön lehmän maito olisi listeria vaaran takia myös pannassa.
Itse olen kyllä juonut tilamaitoa aivan hyvillä mielin , ei varmasti ole käsiteltyää eikä muokattua . Ja itse lypsäny niin tietäää ettei siellä mitään paskaa joukossa.
minusta nykyisin lietsotaan liikaa hysteriaa mitä voi tehdä ja syödä raskaus aikana. vai onko nyky ihmiset todella niin paljon vieraantuneet järjen käytöstä todellisessa elämässä.
terv kuuden lapsen äiti
ja eiks cheddar lasketa sulatejuustoihin ja niitä voi syödä
Söin subeja raskausaikana ja nyt lapsi kakkaa 5 kertaa päivässä. Onko listeriaa?
Mites parmesanin tyyppiset juustot? Ne on usein pastöroimattomasta maidosta tehtyjä... tosin kovia juustoja...?
Niin arvelinkin, kiitti. Kysellään nyt oikein urakalla... kun vissiin vakuumipakattuja kylmäsavu- ja graavilohituotteita pitäis vältellä, niin mites lämminsavulohi yms.? Siis tietty luonnollisesti oikeassa lämpötilassa säilytettynä.
Aikauhee, ku miettii mitä kaikkee herkkua joulupöydässä odotteleekaan..;) Mutta on tää sen arvoista, jos kaikki menee hyvin :).
Suomessa myydään pastöroimattomia juustoja! Tuontijuustoja on myynnissä vaikka missä. Ja mistä sitä tietää ravintolassa tai juhlissa, onko pastöroitua vai ei...
pastöroimattomat juustot tänne tuodaan jos kuulemma kaikki eurooppalaiset juustotkin jo nykyään pastöroidaan...???
missä on tiedotuskatko ja vanhentunutta infoa?
Suomessa myydään pastöroimattomia juustoja! Tuontijuustoja on myynnissä vaikka missä. Ja mistä sitä tietää ravintolassa tai juhlissa, onko pastöroitua vai ei...
ja itkit täällä parmesanin mahdollisista vaikutuksista vauvaan.
Etkö sinä ikinä opi oi ap?
olen tehnyt sinusta lastensuojeluilmoituksen supolle
Se on ainoa keino näissä tapauksissa estää lisävahinkojen syntyminen. Juusto on sentään aika kova juttu..
Käyttöä ei suositella raskauden aikana. Kaikki Valion valmistamat juustot valmistetaan pastöroidusta maidosta, paitsi tuontijuustot Appenzeller Switzwerland, Grana Padano, Parmesan kokonainen. Arla Foodsin kaikki tuotteet on valmistettu pastöroidusta maidosta. Homejuustoa ei tule syödä, paitsi pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä jos se on kypsennetty hyvin (esim. uuniruuassa).
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
vaan vastaa kooltaan kesäkurpitsaa ja teholtaan kahta ydinvoimalaa.
Mieti ensi kerralla kahdesti ennen kuin menet subiin!!
Se on ainoa keino näissä tapauksissa estää lisävahinkojen syntyminen. Juusto on sentään aika kova juttu..
vaan monet ns. hienommat juustot on pastöroimattomasta maidosta tehty. Itsekin olen juustotarjottimeen ostanut pastöroimattomia juustoja esim. pastöroimattomasta maidosta tehtyä stiltonia. Valiokin tuo maahan pastöroimattomia juustoja, mm. appenzelleria. On aika pelottava ajatus, että ravintola-alan ammattilaisilla on asioista aivan väärää tietoa, jota sitten raskaana olevillekin annetaan...
pastöroimattomat juustot tänne tuodaan jos kuulemma kaikki eurooppalaiset juustotkin jo nykyään pastöroidaan...???
missä on tiedotuskatko ja vanhentunutta infoa?Suomessa myydään pastöroimattomia juustoja! Tuontijuustoja on myynnissä vaikka missä. Ja mistä sitä tietää ravintolassa tai juhlissa, onko pastöroitua vai ei...
mö oon kyllä syönyt niitä raskausaikana jo monia ja en ees aatlellut sitä juustoa, muuten kyl mieitn voiks olla jotain niissä mausteosastossa..
Siis mitä ihmettä täällä oikein noidutaan ihan vaan asiallisesti kysyvälle? Eikö tää ole juuri mammojen palsta, jolla saa kysyä juuri näistä asioista? Noi BB-jutut sun muut ei kuulu kyllä ihan tälle palstalle, mutta kyseisen ap:n viesti kyllä ihan erityisesti. Tälläsiä huolia nyt sattuu olemaan raskaana ollessa, varsinkin jos odottaa ensimmäistään.