Missä olit 13.04.1976, klo 7,42, kun Lapualla patruunatehdas rähähti?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hetkellä varmasti matkalla kouluun. Aamuhartaus pidettiin koulun juhlasalissa ja sen aikana opettaja kertoi meille koululaisille, että meidän syntiemme tähden jumala räjäytti Lapuan patruunatehtaan ja tappoi valtavasti ihmisiä. Terveisiä vaan kaikille, jotka kävivät samaa koulua!
Miksiköhän tätä alapeukutetaan? Asia on tosi. Muut opettajat järkyttyivät noista puheista ja asiasta nousi jonkinlainen kohu. Me lapset oltiin totuttu sen juttuihin, eikä oltu moksiskaan. Ko. ope joutui myöhemmin pitämään uuden aamuhartauden ja selittelemään sanojaan.
Isä oli kuullut jo varhain aamun uutiset ja oli ulkona sitten hommissa ja äiti oli ystävän kanssa pihalla.Tuliko sitten kahdeksan vai yhdeksän aikaan ensimmäisen kerran ja kerroin sitten heille.
"Missä olit 13.04.1976, klo 7,42, kun Lapualla patruunatehdas rähähti?"
Arvelen että aika moni oli matkalla töihin tai jo työpaikalla.
Eikö Lapualla vanhempansa menettäneille tai nöille perheille tarjottu jotain sosiaalitukea esimerkiksi lasten opiskeluun?
Töissä olin, ja äitini soitti ja kertoi, että radiossa soitetaan vaan surumusiikkia.
Arvelimme, että olisiko Kekkonen kuollut, mutta sitten radion uutisissa kerrottiin patruunatehdas oli räjähtänyt.
Seisoin kotini portailla ja katsoin Lapuan suuntaan.
Olin 2,5 -vuotias pk-seudun pikkulapsi, joten enpä tainnut olla tietoinen koko asiasta.
Olin tuolloin keskikoulun viimeisellä eli 5. luokalla, joten olin varmaan kotona aamutoimissa, tai jos oli aikainen koulupäivä niin menossa linja-autolle. Sain tietää tapauksesta varmaan vasta illalla, ei ole tarkkaa mielikuvaa. Nuorena tällaiset menivät kuin vesi hanhen selästä, kyllähän sen ymmärsi että paha juttu oli mutta muuten ei aiheuttanut isompia mielenliikkeitä, varsinkaan kun asiaa ei kotona sen enempiä taivasteltu.
Ei minkän valtakunnan muistikuvaa, olin n. puolivuotias.
Olin matkalla kouluun, kun kuulin räjähdyksen Seinäjoelle. Ihmettelin mikä se oli. En enää muista, milloin kuulin mitä oli tapahtunut.
En edes vanhempieni aatoksissa, eivät olleet tavanneet vielä tuolloin.
Sori ap, olen syntynyt yli 10 vuotta myöhemmin. Omat vanhemmat ovat olleet tuolloin lapsia...
Olin uudessa työpaikassa eräässä hienossa ravintolassa. Siellä oli radio päällä. Kyllä meni väki hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha sai palkkansa, ihmisiähän sillä ruudilla oli tarkoituskin räjäyttää.
Miten täällä on niin mauttomia kommentteja. Ihmisillä ei ole empatiakykyä enää. Olet varmaan joku nuori höntti, jota elämä ei ole vielä opettanut. Luuletko, ettei itsellesi tapahdu ikinä mitään??
Maailma olisi parempi paikka kun kaikki sotatehtaat räjähtäisivät ja kukaan ei menisi uusiin töihin.
Voi sua, lapsikulta, koeta kestää. Tehtaat on niin ilkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha sai palkkansa, ihmisiähän sillä ruudilla oli tarkoituskin räjäyttää.
Miten täällä on niin mauttomia kommentteja. Ihmisillä ei ole empatiakykyä enää. Olet varmaan joku nuori höntti, jota elämä ei ole vielä opettanut. Luuletko, ettei itsellesi tapahdu ikinä mitään??
Inhorealismi on aivan tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä vatsassa, mutta jo keksimässä reittiä pihalle. Synnyin seuraavana päivänä. Äitini kertoi olleensa hyvin järkyttynyt tapahtuneesta. Liekö aiheuttanut synnytyksenkin moinen järkytys.
Vatsassa, eikö sikiö sula sinne ?
Olin 11 ja kauhuissani kun niin monta naista kuoli, ajattelin niitä kaikkia lapsia joilta meni äiti.