Missä olit 13.04.1976, klo 7,42, kun Lapualla patruunatehdas rähähti?
Kommentit (99)
Varmaan silloin vielä kotona. Kuulin asiasta koulussa, kun lapualainen luokkakaveri kertoi. Tosin sinä päivänä ei asiasta vielä paljon tiedetty. Lehdestä sitten luettiin.
Tuolla hetkellä varmasti matkalla kouluun. Aamuhartaus pidettiin koulun juhlasalissa ja sen aikana opettaja kertoi meille koululaisille, että meidän syntiemme tähden jumala räjäytti Lapuan patruunatehtaan ja tappoi valtavasti ihmisiä. Terveisiä vaan kaikille, jotka kävivät samaa koulua!
En muista, mutta Elviksen kuoleman muistan, olin just lähtenyt koulusta (ylä-asteella, seiska luokalla), R-kioskin ikkunassa Ilta-sanomien otsikko Kuningas on kuollut, sen muistan.
En edes pilke vanhempien silmäkulmassa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan matkalla kouluun, olin kolmosluokalla. Äitini oli päivällä kotona ja kun radiossa sanottiin, että silloin ja silloin tulee ylimääräinen uutislähetys, hän säikähti, että Kekkonen on kuollut.
Tapausta seurattiin lehdistä ja televisiosta, meillekin alettiin ostaa Iltasanomia juuri tuon tapauksen jälkeen. Muistaakseni Seurassa oli kuvat ja syntymä-ajat kaikista kuolleista. Hautajaiset näytettiin TV:ssä.
Asuin ulkomailla enkä tiennyt mitään Lapuan räjähdyksestä. En juuri koskaan lukenut siellä suomalaisia lehtiä. Tosin siellä räjähti lähistöllä ilotulitetehdas, jonka lähes vuoden tuotanto tuhoutui.
Vierailija kirjoitti:
En muista. Olin 12v.
Niin minäkin. Uskoakseni kävelin Tammelan kansakouluun juuri tuohon aikaan. Opettaja on varmasti asiasta maininnut, mutta muistan vain katsoneeni koulun telkkarista siunaustilaisuuden. Arkkurivistö on piirtynyt verkkokalvoilleni ja muistan pohtineeni, miltä tuntuisi menettää kertaheitolla molemmat vanhemmat. Itketti.
Vielä vatsassa, mutta jo keksimässä reittiä pihalle. Synnyin seuraavana päivänä. Äitini kertoi olleensa hyvin järkyttynyt tapahtuneesta. Liekö aiheuttanut synnytyksenkin moinen järkytys.
Jos se oli arkipäivä, niin olin varmaan koulussa tokaluokkalaisena. En muista tapahtumaa.
Onneksi en ollut ainakaan Lapualla. Ei sen takia, että siellä räjähti, vaan koska Pohjanmaa on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ollut ainakaan Lapualla. Ei sen takia, että siellä räjähti, vaan koska Pohjanmaa on perseestä.
Lapua on Etelä-Pohjanmaalla 😎
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapua on Etelä-Pohjanmaalla 😎
Pohjanmaa = Etelä-Pohjanmaan maakunta, Keski-Pohjanmaan maakunta ja Vaasan rannikkoseutu eli nykyinen Pohjanmaan maakunta.
Tehtaan patruuna rähähti työläisille. Ilkesivät esittää palkankorotusvaatimuksen.
Olin 11v ja koulusta tullessa näin lähikaupan ikkunassa Ilta-Sanomien ylimääräisen painoksen lööpin 'Lapualla 40 kuollut räjähdyksessä' tai jotain siihen suuntaan. Oli se kova uutinen.
Olin kotona ja potalla