Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä olit 13.04.1976, klo 7,42, kun Lapualla patruunatehdas rähähti?

Vierailija
02.04.2026 |

Mitä muistat siitä?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin töissä ja 20 v. Koko päivä soitettiin radiosta surumusiikkia. Ihmiset puhuivat vain tuosta,aina joku tunsi jonkun joka oli tuntenut jonkun menehtyneen tai siellä asuvan. Huhu puheita enimmäkseen, asuin ihan toisella puolella Suomea. Oli se kyllä  järkyttävä tapahtuma.

Vierailija
42/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona valmistautumassa ylioppilaskirjoituksiin. Ehkä olin tullut keittämään aamukahvia itselleni muiden lähdettyä menoihinsa ja avannut radion, koska kuulin sen tuoreeltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työelämässä, mutta talvilomalla. Autoin äitiäni tiskaamalla astioita, kun radiosta kuulin tämän järkyttävän uutisen. Äitini tuli ulkoa ja kerroin, mitä järkyttävää oli tapahtunut, oli kyllä ankea tunnelma loppupäivän.

Vierailija
44/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona, olin 1v, en muista mitään.

Vierailija
45/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään, synnyin vasta 10 vuotta myöhemmin.

Vierailija
46/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä olin ja mulla  oli työkaveri, joka oli sieltä kotoisin. Hieman arastellen kerroin hänelle räjähdyksestä, kun olin kuullut uutisista sen,  Siihen aikaan kaukopuhelutkin piti tilata ja aikaa meni, mutta hänen omaisilleen ei ollut sattunut mitään.

Vuonna 1974 ei todellakaan tilattu mitään kaukopuheluja, kaikki Suomen puhelinkeskukset oli jo automatisoitu.

Vierailija
47/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa Pirkanmaalla. Rehtori kertoi onnettomuudesta keskusradiossa, ja muistaakseni noustiin ja pidettiin hiljainen hetki. Kyllä se järkyttävä tapaus oli. 

Vierailija
48/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut olemassa silloin 

Oikea tapa sanoa tämä on: Minua ei ollut vielä silloin. Tai: En ollut vielä syntynyt.

Vierailija
49/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

9- vuotias. mustavalkoisia uutisia vanhemmat katsoivat telkkarista vakavina. ihmettelin, miten ihmiset uskaltavat olla paukkutehtaalla töissä.

Vierailija
50/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9- vuotias. mustavalkoisia uutisia vanhemmat katsoivat telkkarista vakavina. ihmettelin, miten ihmiset uskaltavat olla paukkutehtaalla töissä.

ai siis tuo kellonaika. kyllä on täytynyt olla vasta iltauutiset, korkeintaan radiosta kuuli aamulla.

Vierailija
51/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ollut ainakaan Lapualla. Ei sen takia, että siellä räjähti, vaan koska Pohjanmaa on perseestä.

Täysin tarpeeton kommentti.

Vierailija
52/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän yli neljä vuotias, varmaan tuohon aikaan kotona nukkumassa, kun vanhemmat oli vuorotyössä meillä oli hoitaja, joten sai nukkua niin pitkään kun nukutti. En muista koko asiasta mitään, kun oli muut asiat tuohon aikaan kiinnostavampia 

Vierailija
53/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töissä olin ja mulla  oli työkaveri, joka oli sieltä kotoisin. Hieman arastellen kerroin hänelle räjähdyksestä, kun olin kuullut uutisista sen,  Siihen aikaan kaukopuhelutkin piti tilata ja aikaa meni, mutta hänen omaisilleen ei ollut sattunut mitään.

Vuonna 1974 ei todellakaan tilattu mitään kaukopuheluja, kaikki Suomen puhelinkeskukset oli jo automatisoitu.

Ei niin, toki täällä oli Telian lennätin josta oli halvempi soittaa kaukopuhelut 

Vierailija
54/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin, toki täällä oli Telian lennätin josta oli halvempi soittaa kaukopuhelut 

No ei kai se lennätin Telian ollut vaan Postin. Olin melkein unohtanut lennättimet. Sieltä oli kyllä kätevä soittaa kaukopuhelut. Oli hiljainen koppi eikä tarvinnut koko ajan työntää markkoja koneeseen.

Vierailija
55/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Vaikka suurimmassa osassa Suomea puhelinkeskukset oli automatisoitu, niin osassa ei ollut. Vielä 1980, kun olin seurakunnan järjestämällä hiihtolomamatkalla Lapissa Kittilän syrjäkylällä, piti kaukopuhelu sieltä kotiin tilata keskuksen kautta.

Vierailija
56/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 4v. tod näk nukuin. Vantaalla.

Vierailija
57/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä Helsingin keskustassa ja raskaana

Vierailija
58/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin asiasta linja-autossa matkalla Helsingistä Jörvenpäähän (asuimme epäonneksemme pari vuotta Järvenpäässä).

Vierailija
59/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 2kk vanha, joten ei mielikuvia tapauksesta.

Vierailija
60/99 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin alle kymmenvuotias, ja kuulin jo melko tuoreeltaan aamulla, kun aikuiset siitä puhuivat. Kouluaamu. Tosin ymmärtänyt kunnolla tilanteen traagisuutta, vasta myöhemmin ymmärsi paremmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän