Missä olit 13.04.1976, klo 7,42, kun Lapualla patruunatehdas rähähti?
Kommentit (99)
Kotona valmistautumassa ylioppilaskirjoituksiin. Ehkä olin tullut keittämään aamukahvia itselleni muiden lähdettyä menoihinsa ja avannut radion, koska kuulin sen tuoreeltaan.
Olin työelämässä, mutta talvilomalla. Autoin äitiäni tiskaamalla astioita, kun radiosta kuulin tämän järkyttävän uutisen. Äitini tuli ulkoa ja kerroin, mitä järkyttävää oli tapahtunut, oli kyllä ankea tunnelma loppupäivän.
Kotona, olin 1v, en muista mitään.
En missään, synnyin vasta 10 vuotta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Töissä olin ja mulla oli työkaveri, joka oli sieltä kotoisin. Hieman arastellen kerroin hänelle räjähdyksestä, kun olin kuullut uutisista sen, Siihen aikaan kaukopuhelutkin piti tilata ja aikaa meni, mutta hänen omaisilleen ei ollut sattunut mitään.
Vuonna 1974 ei todellakaan tilattu mitään kaukopuheluja, kaikki Suomen puhelinkeskukset oli jo automatisoitu.
Olin lukiossa Pirkanmaalla. Rehtori kertoi onnettomuudesta keskusradiossa, ja muistaakseni noustiin ja pidettiin hiljainen hetki. Kyllä se järkyttävä tapaus oli.
Vierailija kirjoitti:
En ollut olemassa silloin
Oikea tapa sanoa tämä on: Minua ei ollut vielä silloin. Tai: En ollut vielä syntynyt.
9- vuotias. mustavalkoisia uutisia vanhemmat katsoivat telkkarista vakavina. ihmettelin, miten ihmiset uskaltavat olla paukkutehtaalla töissä.
Vierailija kirjoitti:
9- vuotias. mustavalkoisia uutisia vanhemmat katsoivat telkkarista vakavina. ihmettelin, miten ihmiset uskaltavat olla paukkutehtaalla töissä.
ai siis tuo kellonaika. kyllä on täytynyt olla vasta iltauutiset, korkeintaan radiosta kuuli aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ollut ainakaan Lapualla. Ei sen takia, että siellä räjähti, vaan koska Pohjanmaa on perseestä.
Täysin tarpeeton kommentti.
Olin vähän yli neljä vuotias, varmaan tuohon aikaan kotona nukkumassa, kun vanhemmat oli vuorotyössä meillä oli hoitaja, joten sai nukkua niin pitkään kun nukutti. En muista koko asiasta mitään, kun oli muut asiat tuohon aikaan kiinnostavampia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä olin ja mulla oli työkaveri, joka oli sieltä kotoisin. Hieman arastellen kerroin hänelle räjähdyksestä, kun olin kuullut uutisista sen, Siihen aikaan kaukopuhelutkin piti tilata ja aikaa meni, mutta hänen omaisilleen ei ollut sattunut mitään.
Vuonna 1974 ei todellakaan tilattu mitään kaukopuheluja, kaikki Suomen puhelinkeskukset oli jo automatisoitu.
Ei niin, toki täällä oli Telian lennätin josta oli halvempi soittaa kaukopuhelut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, toki täällä oli Telian lennätin josta oli halvempi soittaa kaukopuhelut
No ei kai se lennätin Telian ollut vaan Postin. Olin melkein unohtanut lennättimet. Sieltä oli kyllä kätevä soittaa kaukopuhelut. Oli hiljainen koppi eikä tarvinnut koko ajan työntää markkoja koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vaikka suurimmassa osassa Suomea puhelinkeskukset oli automatisoitu, niin osassa ei ollut. Vielä 1980, kun olin seurakunnan järjestämällä hiihtolomamatkalla Lapissa Kittilän syrjäkylällä, piti kaukopuhelu sieltä kotiin tilata keskuksen kautta.
Olin 4v. tod näk nukuin. Vantaalla.
Töissä Helsingin keskustassa ja raskaana
Kuulin asiasta linja-autossa matkalla Helsingistä Jörvenpäähän (asuimme epäonneksemme pari vuotta Järvenpäässä).
Olin 2kk vanha, joten ei mielikuvia tapauksesta.
Olin alle kymmenvuotias, ja kuulin jo melko tuoreeltaan aamulla, kun aikuiset siitä puhuivat. Kouluaamu. Tosin ymmärtänyt kunnolla tilanteen traagisuutta, vasta myöhemmin ymmärsi paremmin.
Muistan. Olin töissä ja 20 v. Koko päivä soitettiin radiosta surumusiikkia. Ihmiset puhuivat vain tuosta,aina joku tunsi jonkun joka oli tuntenut jonkun menehtyneen tai siellä asuvan. Huhu puheita enimmäkseen, asuin ihan toisella puolella Suomea. Oli se kyllä järkyttävä tapahtuma.