Karitsat teurastetaan jo 3-8kk ikäisinä
Eikö tällänen asia vaivaa teitä yhtään? Elämä päättyy noin nuorena.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Pidän kyllä eläimistä, mutta kuoleminen on sen verran luonnollinen osa elämää, että en jaksa siitä järkyttyä.
Niin, eläimistähän voi pitää sekä elävänä että lautasella. Ajatusrakenteiltaan jäykistyneille tämä on liian monimutkaista käsittää.
Miksi ketjut vegaaneista, jotka syövät kaikkea elollista häviävät? Näitä saa olla! Ja tämäkin on mennyt ihan sairaaksi!
Tämäkin aloitus on Moden hilloama.
Koko lihan- ja maidontuotantoteollisuus pitäisi läväyttää kuluttajien silmille videokuvin, kokonaisuudessaan. Miltä se eläinten todellisuus oikeasti näyttää. Suurin osa ihmisistä ei edes tiedä (halua tietää?) käytännöistä jotka ovat laillista eläinrääkkäystä ja kidutusta, esim. sikojen kivesten irroitus ilman anestesiaa/puudutusta, porsitushäkit, poikasten riistäminen emoilta yms. Kaikki tuo, plus teuraskuljetukset ja teurastus pitäisi näyttää jokaiselle eläinperäisiä asioita syöville ihmisille.
Mutta eihän näin tulla tekemään. Pitää saada hyväksikäyttää eläimiä tietämättä eläinten todellisuuden kauhuista mitään. Itse pidän nolona jokaista lihansyöjää, joka ei viitsi/suostu näitä videoita ja kuvia katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruoka vaivaa sinua, ap?
Eettinen pohdinta vaatii kehittyneempää ajattelua. Vain sika syö ihan kaikkea.
Ihminen, karhu ja koirakin syövät. Mutta lammas ei. Siitähän tässä nyt keskusteltiin. Lammas on vegetaristi eli siis eettinen ruokailija ja ruoka(kin?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ruoka vaivaa sinua, ap?
Miksi ruoka vaivaa sinua?
Vierailija kirjoitti:
Koko lihan- ja maidontuotantoteollisuus pitäisi läväyttää kuluttajien silmille videokuvin, kokonaisuudessaan. Miltä se eläinten todellisuus oikeasti näyttää. Suurin osa ihmisistä ei edes tiedä (halua tietää?) käytännöistä jotka ovat laillista eläinrääkkäystä ja kidutusta, esim. sikojen kivesten irroitus ilman anestesiaa/puudutusta, porsitushäkit, poikasten riistäminen emoilta yms. Kaikki tuo, plus teuraskuljetukset ja teurastus pitäisi näyttää jokaiselle eläinperäisiä asioita syöville ihmisille.
Mutta eihän näin tulla tekemään. Pitää saada hyväksikäyttää eläimiä tietämättä eläinten todellisuuden kauhuista mitään. Itse pidän nolona jokaista lihansyöjää, joka ei viitsi/suostu näitä videoita ja kuvia katsomaan.
Kaikin mokomin.
Mitali?
Just eilen ostettiin kaksi kiloa karitsan parikyljyksiä, ihan helkkarin hyvää.
MOOSES UHRAA JAHVELLE VIELÄ ELUKKAA 2026 JÄLKEEN JEESUKSEN YLÖSNOUSEMUKSEN !
Kyllä se vähän vaivaa. Olen itsekin muutamana pääsiäisenä syönyt karitsaa ja myös ulkomailla. Mutta onhan se aika sääli ajatella niiden teurastusta, niin kuin monen muunkin eläimen. Ne luottavat ihmiseen, joka sitten ottaakin niiltä nirrin pois. Sen takia olen koittanut lisätä kasvisten syöntiä.
Hullunlehmän tauti niistä tuli kun arabit syötti lehmille lampaan teurasjätteet rehuna .
Mooses vielä uhraa elukkaa kun ei tunne Jeesusta.
Mohametti uhraa vuohia. Mooses puhaltaa oinaan sarveen.
Kanojen jälkeläiset syödään usein vieläkin nuorempana, ennen syntymää (kuoriutumista). Erilaiset toukat syödään myös ennen kuin niistä tulee mitään sen ihmeellisempää. Jos tämä tuntuu pahalta, niin ei kannata syödä eläinperäisiä tuotteita. Mutta ei tämä mikään uutinen ole, tiesin tähän jo 70-luvulla ja minua edeltävät sukupolvet myös ihan pentuna.
Ja kuten moni jo mainitsi, Suomessa lammas kasvatetaan tosi vanhaksi, monissa maissa niin vanhaa lihaa ei syötäisi koska maku ei vastaa heidän laatutasoa. Ei ihme, että Suomessa lampaan lihan kulutus on tosi pientä, tätä probleemaa puitiin 90-luvulla lammastutkijoiden kanssa, mutta markkinathan täällä määrää (ja hinta).
Vierailija kirjoitti:
Pidä huoli omista syömisistäsi!
Niin kauan kuin muiden syöminen aiheuttaa tuskaa jä kärsimystä muille eläville olennoille, on hyvä pitää huoli myös muiden syömisistä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena sen maku on parasta, valitettavasti Suomessa huijataan siten että kasvatetaan ne vanhemmaksi = painavaksi. Tällöin liha ei ole niin hyvää. Olen ap:n kanssa samaa mieltä että vaivaa kun Suomessa "huijataan"
Suomessa huijataan kaikessa. Muualla lammas on nuori eläin, Suomessa vanha. Nuorelle on keksitty oma nimi. Muualla myydään sikaa, lehmää ja kanaa. Suomessa kaikki nimet on muutettu. Possua, nautaa, kananpoikaa, jauhettuja jänteitä ja jauhomakkaraa on tiskit täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän vaivaa. Olen itsekin muutamana pääsiäisenä syönyt karitsaa ja myös ulkomailla. Mutta onhan se aika sääli ajatella niiden teurastusta, niin kuin monen muunkin eläimen. Ne luottavat ihmiseen, joka sitten ottaakin niiltä nirrin pois. Sen takia olen koittanut lisätä kasvisten syöntiä.
Ei ne kyllä luota. Lampaat on säikkyjä ja vainoharhaisia. Ne luottaa vain laumaan. Lauman suojissa ne hyppäävät vaikka rotkoon tai siis käytännössä iloisena marssivat teurasautoon.