Vanhuksen väkivaltafantasiat
Mitä tehdä, kun iäkäs sukulainen kertoo naapuriensa kyttäävän ja vainoavan ja uhkaa eri tavoin käydä heidän kimppuunsa? Ei ehkä tosissaan ole, mutta tällaisen kuunteleminen ahdistaa. Mistä apua? Muuten tuntuu olevan järjissään.
Kommentit (21)
Jos tämä sukulainen ei kaikkea keksi omasta päästänsä, niin osa tästä vainoamisesta on saattanut tapahtuakin. Mutta joihinkin en usko, mitä kertoo tapahtuneen. Yritän vaan saada selvyyttä, mistä suunnasta tätä vanhusta voisi lähteä auttamaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Puppa 👴🏻
Panee naapurit kuriin.
Kysypä niiltä naapureilta mitä siellä oikein tapahtuu. Kuulostaa muistisairauden alkamisesta.
Onko se uhoa vain. Vai aikoo käydä.
Vanhuksille on oma geropsykiatrinen osastonsa. Sinne voi päätyä myös ns. pakkohoitoon.
Vierailija kirjoitti:
No sepä siinä, kun siitä ei oikein ota selvää. Ehkä enemmän kovaa puhetta jollekin, joka kuuntelee, mutta pieni pelko on, että myös tekisi jotain. Säälittää joka tapauksessa, kun kokee tuommoista tarvetta ja kuuntelijan osassa ei ole mukava olla. Veikkaan, että jotain ongelmaa on, jota olisi hyvä hoitaa, mutta miten, kun hän itse ei koe tarvetta käydä keskustelemassa asiasta terv.huollossa. Huonosti nukkuu ilmeisesti myös ja pelkää eri asioita varsinkin öisin.
Rivitalossa asuu eli nämä naapuritkin ovat lähellä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepä siinä, kun siitä ei oikein ota selvää. Ehkä enemmän kovaa puhetta jollekin, joka kuuntelee, mutta pieni pelko on, että myös tekisi jotain. Säälittää joka tapauksessa, kun kokee tuommoista tarvetta ja kuuntelijan osassa ei ole mukava olla. Veikkaan, että jotain ongelmaa on, jota olisi hyvä hoitaa, mutta miten, kun hän itse ei koe tarvetta käydä keskustelemassa asiasta terv.huollossa. Huonosti nukkuu ilmeisesti myös ja pelkää eri asioita varsinkin öisin.
Ota yhteyttä vanhustenneuvolaan, jos sellainen löytyy ja kysy sieltä neuvoja miten vanhus pääsisi lääkärintarkastukseen ja muistitestiin. Unettomuus pahentaa harhoja ja pelkoja.
Äkkiä vanhus avun piiriin. Hänelle voi käydä huonosti jos lähtee hyökkäämään jonkun kimppuun ja saakin itse osumaa. Vanhukset ovat jo melko hauraita.
Toisinaan vanhuksetkin tekevät jotain väkivaltaista. Hänet pitäisi saada psykiatrin arviointiin. Huoli-ilmon voit tehdä, eri asia auttaako mitään. Ambulanssi t poliisi paikalle, jos sattuu jotain arveluttavaa.
Mä varoittaisin niitä naapureita, joiden kimppuun vanhus on uhannut käydä. Hyvinkin voi olla muistisairauden ensimmäisiä oireita, mutta voi olla jotain muutakin. Voivat sitten halutessaan tarkkailla vanhuksen touhuja enemmän ja ilmoittaa joko sulle tai tehdä ainakin huoli-ilmpituksen.
Mun isän naapuriin -rivitalo tämäkin - muutti reilu vuosi sitten uudet asukkaat. Edellinen asukas oli samanlainen huru-ukko kuin isäkin. Isä ei yhtään tykännyt uusista naapureistaan ja kun aikani olin kuunnellut isän vouhotusta, otin yhteyttä näihin naapureihin . Isä ei sentään väkivallalle uhkaillut...itseasiassa ei olisi pärjännyt edes sen naapurin koiralle... mutta sen verran sekavaa settiä jutut oli, että annoin sille naapurille käyntikorttini ja kehotin reippaasti vaan tekemään huoli-ilmoituksen tai tarpeen vaatiessa soittamaan 112:een. Tämä naapuri myöhemmin kiitti mua siitä, että varoitin etukäteen. Ei isä ole mitään tehnyt, mutta onhan se ihan hyvä tietää, jos joku kuulapää asuu seinän takana.
Vierailija kirjoitti:
Muutto kivemmalle alueelle.
Jostain kumman syystä harhat seuraavat mukana.
Tulee kaikille jossain määrin, elimistö heikkenee ja se aiheuttaa kaikenlaista, jos pelännyt pikkuskidinä mörköjä sängyn alla niin pelkää vanhuksena vainoamista, ei ole sen kummoisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee kaikille jossain määrin, elimistö heikkenee ja se aiheuttaa kaikenlaista, jos pelännyt pikkuskidinä mörköjä sängyn alla niin pelkää vanhuksena vainoamista, ei ole sen kummoisempaa.
Ei tuo onneksi kaikille tule.
Ei ole fantasia, muistisairauden oire? Jos et siis usko että naapurit vainoavat. Hyvin tavallinen oire.