Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläasteikäisen seurustelu ja yökylä

Vierailija
01.04.2026 |

Mulla on vain poikia, joten olen aidosti hämmästynyt.

Vanhempi poikamme on 14 vuotias ja on seurustellut 12 - 14 vuotiaiden tyttöjen kanssa. "Seurustelusuhteet" on kaikki olleet hyvin lyhyitä... siitä huolimatta, kahden eri tytön äidit on toivottaneet tervetulleeksi myös yökylään ihan alkumetreillä, tyyliin viikon tuntemisen jälkeen. Heidän tytöt on olleet 1 - 2 vuotta nuorempia. Ja minä olen oikeasti aivan puulla päähän lyöty. Tämä mun teinipoika on jo kokenut, yhden samanikäisensä kanssa, joten tiedän että hänen ajatus yökylään menosta ei ole "kädestä pitelyä"

Olenko oikeasti vaan kalkkis?? Vai onko tosiaan ok, että 12 vuotias tyttö (vaikka onkin tänä vuonna 13) saa yöpyä hieman vanhemman poikakaverinsa kanssa, suomeksi sanottuna, harrastaa seksiä? Kutosluokkalainen?? Vai onko nuo äidit ihan kujalla ja luulevat että 13 - 14-vuotias poika ei vielä yritä mitään? 

Mitä mieltä? 

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai päästä tuonikäistä poikaasi yökylään? Ja mistä tiedät hänen olevan "kokenut"? 

Vierailija
62/66 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä isänä hyväksyisi jos 14 v. kolli yrittäisi kajota 12v.  tyttäreen.  Niskaperseotteella tulis lähtö. Vähän kummallista että yleensä kiinnostuu noinkin nuoresta. Muistan itse tuossa iässä että 12 v. tuntui aivan lapselta, vaikka lapsi toki olin itsekin. Mutta 14 ja 12, siinä on jo ratkaiseva ero.

Olen samaa mieltä, että 12-vuotias on yökyläilyyn liian nuori. On muuten yllättävän lyhyt tuo aikaikkuna, jolloin yökyläily ei ole "sopivaa". Itselläni on 8v tyttö, ja hänellä on ollut luokaltaan sekä tyttöjä että poikia yökylässä.

Muista toki, että tytöt aloittavat murrosiän 15-18 kk aikaisemmin kuin pojat, ja murrosikä kestää heillä vuoden vähemmän. Ei ole mitenkään epätavallista, että tytöt ovat ikäisiään poikia kehityksessä edellä, ja etsivät muutamaa vuotta kypsempää seuraa. Tässä onkin vaaran paikkoja, koska ainakin omassa lapsuudessa oli yleistä, että jo täysi-ikäistyneet nuoret miehet käyttivät hyväkseen yläasteikäisiä tyttöjä, ja tämä oli ns. normaalia. Mitä vanhempi poikaystävä, sitä suositumpi tyttö. Ennen lukiota luokkamme tytöt eivät vilkaisseetkaan ikäisiinsä poikiin päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai päästä tuonikäistä poikaasi yökylään? Ja mistä tiedät hänen olevan "kokenut"? 

Oon vastannut molempiin kysymyksiin jo monta kertaa, en enää viitsi copypastettaa, lukaise läpi jos kiinnostaa... 

Vierailija
64/66 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näköjään tuo on sitten tapauskohtaista. Itse en ollut 14-vuotiaana todellakaan valmis seksiin. Vasta lukioikäisenä tuli se vaihe. 

M27" 

Komppaan tätä. Olin 14-16-vuotiaana ihastunut, eikä tunteeseen liittynyt mitään seksuaalista. Jos olisin päässyt ihastukseni luokse yökylään, mitään sen ihmeempää ei olisi tapahtunut. Ei musta mitään swksipetoa olisi kuoriutunut, kun en ois uskaltanut edes kädestä pidellä. 

M23

Olette varmaan jotain poikkeuksia, sillä yleensä 14-16-vuotiaiden ihastumiseen liittyy paljonkin jotain seksuaalista

Eivät he silti välttämättä pane, vaan homma voi hyvinkin olla lähinnä pussailua ja kädestä pitämistä. Ja usein onkin. 

Lasten kanssa pitää puhua suoraan asioista, ei kysellä vauvapalstalla. Ap:kin voisi puhua suoraan niiden tyttöjen äitien kanssa, mutta ap kuulostaa kieltämättä siltä, ettei sivistys asu ap:n kotona sen enempää kuin pojan tyttökavereidenkaan kotona, niin tällaista vauvapalstalla äimistelyä ja kyselyä se sitten on.

"Ap:kin voisi puhua suoraan niiden tyttöjen äitien kanssa, mutta ap kuulostaa kieltämättä siltä, ettei sivistys asu ap:n kotona sen enempää kuin pojan tyttökavereidenkaan kotona, niin tällaista vauvapalstalla äimistelyä ja kyselyä se sitten on."

Ihanan ymmärtäväinen ja ilmeisen sivistynyt ihminen se siellä. Kuule se seurustelu tyssäsi siihen, kun kielsin pojalta yökyläilyn, niin ei tullut sitten juteltua näiden äitien kanssa sen koommin. Että tässäpä sitten äimistelen, tätä ihmisten pikkusieluisuutta, kun ei pysty keskustelemaan itse aiheesta vaan käännetään syyttävä sormi ties mihin. Nyt sitten minun suunnassani ei sivistys asu tämän kirjoittajan mielestä, kun tänne kirjoitin (mitäpä itse teet?). 

Lasten kanssa voi puhua suoraan asioista, ja onkin puhuttu,  seurustelusta, ehkäisystä, suostumuksesta / painostuksesta,  rajojen kunnioituksesta, ym, ym, ym. Se ei mitenkään sulje pois sitä että asiaa voi kysellä MYÖS vauvapalstalla. Se ei ole "joko tai" vaan voi hyvin tehdä molemmat. 

Mutta kuitenkin opetet pojalle tekemään tarpeitaan eli jätteitään naiseen? Poikien äidit ovat kyllä melkein yhtä oksuja kuin poikansa.

Missäs näin luki? 

Mistä sä oikein puhut? Olen opettanut toisen ihmisen kunnioitusta, on se sitten nainen tai mies se toinen osapuoli. Seurusteluun ja seksiin ja suostumukseen kuuluu paljon muutakin kuin yhdyntä (josta sinä käytit niin näppärää sanamuotoa kuin tarpeiden teko tai jätteet) 

Se on tuo siitoshullu, palstan vakiojäseniä. Ei kannata tuhlata aikaa vastailuun.

Vierailija
65/66 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitinä kyllä häpeäisin sitä, jos poikani olisi menettänyt viattomuutensa jo 14-vuotiaana. Kyllä sitä nyt kiellellään yökylää, mutta maito on jo maassa.

Ei ole maassa kuin pillussa tai naamalla :D

Ai kauhee 🤣🤣

Vierailija
66/66 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seksirikos se on, jos 12-vuotiaaseen yhtyy, oli minkä ikäinen tahansa.

Alle suojaikärajaiset voivat seksiä harrastaa keskenään jos ovat suht samanikäisiä, mutta 12-vuotias on alakoululainen eikä ole edes teini-ikäinen.

Surkea provo taisi muutenkin olla, mistäpä kenenkään äiti kuulisi 14-vuotiaalta pojaltaan tämän käyneen nussimassa jotakuta pikkutyttöä. Aamiaispöydänkö ykkösaihe?

Lakihan on kirjoitettu niin, että mikä tahansa seksuaalinen kanssakäyminen alle 16-vuotiaan kanssa on potentiaalisesti rangaistavaa. Kuitenkaan lakia ei sovelleta nuorten keskinäisen kanssakäymisen rajoittamiseen, vaan siinä pyritään suojelemaan nuoria aikuisilta. Kuitenkin, jos esim. 15-vuotias käyttää väkivaltaa painostaakseen toisen 15-vuotiaan seksiin, voi tulla tuomituksi törkeästä lapsenraiskauksesta. Nämä arvioidaan aina kypsyys ja kehitystaso huomioiden, ja tapauskohtaisesti. 

Oikeusministeriön sivuilta: "Syyllistyykö 18-vuotias rikokseen, jos hän on seksuaalisessa kanssakäymisessä 15-vuotiaan kanssa"--"Ei, jos osapuolet osallistuvat siihen riittävän tasavertaisista lähtökohdista. Osapuolten kypsyydessä ei saa olla suurta eroa eikä toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta saa loukata".

Tilanne muuttuisi, jos vaikkapa hatkanuorelle olisi tarjottu päihteitä seksiä vastaan.

En tunne Suomesta yhtään tapausta, jossa 14-vuotias olisi tuomittu seksuaalisesta kajoamisesta tai raiskauksesta. 15-vuotiaita on kyllä tuomittu. Yhdysvalloissahan jopa 10-vuotiaita on heitetty vankilaan kun leikkivät lääkärileikkiä 8-vuotiaan sisaruksen kanssa. Tai lapsia, joilla on puhelimessa kuvia itsestään on tuomittu vuosien vankeusrangaistuksiin lapon hallussapidosta. Tuollainen moraalipaniikki saa välillä vastenmielisiä piirteitä. Ajattele, että et saa koskaan asuntoa, tai työpaikkaa maassa, jossa ei ole juuri ollenkaan turvaverkkoja, ja otsassasi on ikuinen seksirikollisen leima, koska otit kuvan omista vehkeistäsi tai näytit neljännellä luokalla pippeliä naapurin tytölle... Yhtä sairasta kuin Suomen liian lepsut seuraamukset ihan oikeasta lasten raiskaamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan