Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli pilasi työmarkkinat

Vierailija
01.04.2026 |

En viitsi hakijanakaan enää edes seurata avoimia paikkoja sillä tiedän että markkina on täytetty pakkohakemuspaskalla. Yritykset eivät avaa samasta syystä rekryjä eivätkä markkinoi itseään työnantajina. Valtio pilasi jälleen toimivan systeemin täysin.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei "aktiivimalli" mitään "pakkohakemuksia" vaadi. Jos tulee pakkohakemuksia niin se kertoo VAIN yhdestä asiasta. On ERITTÄIN PALJON TYÖHALUTTOMIA. 

Työhaluisille tuo 4 hakemusta /kk ei ole ongelma eikä mikään vaan he hakevat valmiiksi reilusti useampaa paikkaa joka tapauksessa. 

Mitähän kohtaa tässä sinä haiseva vatipäinen idioottivajakki et nyt oikein tajua? Tämä ei ole ongelma työnhakijan kannalta, että joutuu neljä hakemusta tekemään. Tämä on ongelma työnantajan kannalta, joka saa joka ikiseen paikkaan satoja ja taas satoja hakemuksia sen pakkohaun takia, joiden läpikäyminen on valtavan kallista ja täysin turhaa. 

Luulisi tuon verran joku noin typerän kusimutterin kuin sinä tajuavan, mutta ei kai sitten. Sattuuko se fyysisenä kipuna korvien välissä tuollainen tyhmyys?

Vierailija
42/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, aivan turhaan pakkohaku, ei erotu todelliset työhön haluavat. Liian tiukka myös jos unohtaa hakea hakujaksossa kuitata paikat työkkärin sivuille niin velvoitetaan menemään töihin vaikka ei työtä saa . Tähän pitäisi joku parempi systeemi kehitellä. Vanhat systeemit oli paljon parempia työllistyä.  Ei leikkauksille !

Työkokeilupaikan saa aina koska se on työnantajalle maksuton. Työssäolovelvoitteen voi kuitata työkokeilulla.

Ihan ymmärrettävästi työnantajilla on tosi korkea kynnys ottaa ihmisiä palkkatyöhön koska tessin mukaiset palkat sivukuluineen ovat melkein alalla kuin alalla vähintään 2500-3000 euroa kuussa.

Ei kaikki yritykset ota enää työkokeilijoitakaan niin suurella halulla. Työkokeilija sitoo yhden vakituisen työntekijän kokeilijan valvojaksi.

Enkä missään nimessä toivo, että työhaluttomat kokeilijat menevät yrityksiin istuskelemaan, pilaten siten työhaluisilta mahdollisuudet päästä edes työkokeiluihin.

Kunnalla työkokeilun ja palkkatukityön päättyessä yksi työkaveri, sanoi päin naamaani, epäilleensä minunkin työhaluja. Kuulemma kaikenlaista kokeilijaa käy kääntymässä.

Tietenkään kaikki eivät ota, esim. koska niillä ei ole tarvetta sellaiselle työvoimalle. Toisaalta ei työkokeilija mitään "lapsenvahtia" tarvitse. Muut työntekijät tekevät hommiaan ihan normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä estää työttömiä perustamasta yrityksiä. Työttömien joukossa on pakko olla paljon osaajia jotka voisivat elättää itsensä osaamistaan myymällä. Aloittava yrittäjä saa tukea ja verotus on kevyttä. Miksi emme näe enempää uusia yrityksiä kysyn vaan.

Mitä tukea?

Minun käsitykseni on, että jo yrittämisen suunnittelu katkaisee työttömyysetuuden aika suurella todennäköisyydellä.

Vierailija
44/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikka tuhosi suomen työmarkkinat.

Eihän oikeasti näin sosialistinen maa voi pärjätä maailman markkinoiden kapitalistisessa kilpailussa.

Ei pärjännyt ddr ja cccp maatkaan.

Kaikki rikkaimmat maat ovat tehokkaita hardcore kapitalistimaita -sossula-suomi ei ole sellainen lainkaan.

Vierailija
45/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä estää työttömiä perustamasta yrityksiä. Työttömien joukossa on pakko olla paljon osaajia jotka voisivat elättää itsensä osaamistaan myymällä. Aloittava yrittäjä saa tukea ja verotus on kevyttä. Miksi emme näe enempää uusia yrityksiä kysyn vaan.

Mitä tukea?

Minun käsitykseni on, että jo yrittämisen suunnittelu katkaisee työttömyysetuuden aika suurella todennäköisyydellä.

Näyttäähän tuo harrastelijamuusikkouskin katkaisevan tuet.

Vierailija
46/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä työttömien kiusaaminen, ja demonisointi on tarkoituksellista. Tämä saa Suomen mediaa seuraavien ilman kriittistä ajattelukykyä olevien ihmisten huomion käännettyä siihen, että kaikki syy Suomen ongelmiin on työttömissä, ja heidän tulee joutua kadulle.

ei 4 työpaikan hakeminen ja ilmoittaminen viranomaiselle kyllä mitään "kiusaamista" ole. 

Eipä, kiusaamista on leikkaukset tukeen, vaikka on tehnyt hakemuksia hallitusohjeen mukaisesti. 

Vierailija
47/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, aivan turhaan pakkohaku, ei erotu todelliset työhön haluavat. Liian tiukka myös jos unohtaa hakea hakujaksossa kuitata paikat työkkärin sivuille niin velvoitetaan menemään töihin vaikka ei työtä saa . Tähän pitäisi joku parempi systeemi kehitellä. Vanhat systeemit oli paljon parempia työllistyä.  Ei leikkauksille !

Niinpä. Sen ymmärtää kyllä ettei tämä perskekohallitus aktiivimallista pakkohakuineen luovu mutta minkä ihmeen takia Marinin hallitus tällaisen kiusan työttömille järjesti? Miksi demarit (ja vasemmistokin) haluaa kyykyttää työtöntä?

Vierailija
48/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on osaajista jäätävän karsea pula niin mitenkä olisi jos työtönkin voisi opiskella vaikkapa osatutkintoja tai kursseja työnhaun ohessa? Vai minkälaisia osaajia tänne tarvitaan - avaisiko joku, tietääkö joku?

Vierailija
49/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilän perskekoHallituksen aktiivimallissa muhi mojova tilastotemppu - tunti viikossa ponnautti työttömän työlliseksi!

https://yle.fi/a/3-10020082

Vierailija
50/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aktiivimallia syytä siittä kun on aivan liikaa ihmisiä jotka ajattelee että minun ei tarvi töitä tehdä ja että on yhteiskunnan velvollisuus elättää ja maksaa minun elämä. 

Älä syytä seurausta vaan syytä niitä joiden takia tämä seuraus oli pakko tehdä. 

Jokainen aikuinen ihminen on velvollinen kasvamaan aikuiseksi ja ottamaan vastuu omasta elämästä hankkimalla omia tuloja ja maksamalla itse oman elämänsä

Vierailija
51/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sipilän perskekoHallituksen aktiivimallissa muhi mojova tilastotemppu - tunti viikossa ponnautti työttömän työlliseksi!

https://yle.fi/a/3-10020082

Sipilän Aktiivimalli tarjosi hallitukselle kätevän apuvälineen. Kun työttömiltä edellytettiin 18 tunnin työntekoa 65 päivän tarkastelujakson aikana, ne työttömät, jotka tutkimusviikolla olivat tehneet vähintään tunnin työtä aktiivimallin puitteissa, tilastoituvat työllisiksi.🙈

Vierailija
52/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä aktiivimallia syytä siittä kun on aivan liikaa ihmisiä jotka ajattelee että minun ei tarvi töitä tehdä ja että on yhteiskunnan velvollisuus elättää ja maksaa minun elämä. 

Jokainen aikuinen ihminen on velvollinen kasvamaan aikuiseksi ja ottamaan vastuu omasta elämästä hankkimalla omia tuloja ja maksamalla itse oman elämänsä

Se velvollisuus ei toteudu turhilla työhakemuksilla. Turhien työhakemusten ainoa seuraus on se, että työpaikat ovat menneet tiskin alle eli niitä saa lähinnä vain suhteilla. Tämä heikentää työhaluistenkin työttömien työllistymistä.

Vierailija
53/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se velvollisuus ei toteudu turhilla työhakemuksilla. Turhien työhakemusten ainoa seuraus on se, että työpaikat ovat menneet tiskin alle eli niitä saa lähinnä vain suhteilla. Tämä heikentää työhaluistenkin työttömien työllistymistä.

Ei se velvollisuus silläkään toteudu että palataan jakamaan avokätisesti vastikkeettomia tukia.... 

Vierailija
54/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sosiaalituet pitäisi lakkauttaa tilapäisesti pariksi vuodeksi ihan kokonaan  

Vierailija
55/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskapa noi työmarkkinat olisi olleet toimiva konsepti. Enemmän se on kusetus vähälahjaisille työn perässä juoksijoille. Olen sen verran kauan seurannut sivusta miten typerää tuo kaikki touhu on. Ei sille voi kuin nautaa miten ääliöitä ihmiset on, kun asettavat itsensä lampaan asemaan.

Vierailija
56/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Sen ymmärtää kyllä ettei tämä perskekohallitus aktiivimallista pakkohakuineen luovu mutta minkä ihmeen takia Marinin hallitus tällaisen kiusan työttömille järjesti? Miksi demarit (ja vasemmistokin) haluaa kyykyttää työtöntä?

Mutta eivätpä leikelleet mitään tukia niin kuin sekä edeltävä että seuraava hallitus.

Vierailija
57/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki sosiaalituet pitäisi lakkauttaa tilapäisesti pariksi vuodeksi ihan kokonaan  

Ai myös lapsilisät ja Kelan elatustuet?

Vierailija
58/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se velvollisuus silläkään toteudu että palataan jakamaan avokätisesti vastikkeettomia tukia.... 

Asia kiteytyy siihen, että mitään ei voida tehdä joten ainoa vaihtoehto on järjestää jotain teatteria jotta näyttäisi siltä, että asia on hoidossa. Suomeen ei tule sellaista hallitusta joka oikeasti järjestäisi töitä työttömille.

Vierailija
59/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sinulla ole edunvalvojaa, kun kerran olet aivovammainen?

Vierailija
60/69 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinut pitäisi lakkauttaa lopullisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän