Yleistuki - miten kela saa reaaliaikaiset tiedot tuloista esim sijoitukset?
Eli 1.5 alkaen kaikki mahdolliset tulot jotka vaikuttavat yleistukeen on Kelassa tiedossa? Miten tämä onnistuu?
Kommentit (22)
Hakijan pitää ilmoittaa ne hakemuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hakija ilmoittaa ne itse.
Osakkeiden arvo voi muuttua paljonkin lyhyessä ajassa? Eihän sitä tiedä paljonko kurssinousu tai lasku itsekään?
Vierailija kirjoitti:
Hakijan pitää ilmoittaa ne hakemuksessa.
Yleistukea haettaessa pitää ilmoittaa mitä tuloja itse?
Ove ja vuokratulot tiedot menee verottajan kautta tai ne on ilmoitettu kelaan ihan itse.
Joku tässä ei nyt täsmää.
Pankit ja sijoitusyhtiöt raportoivat omistuksesi. Tulorekisteristä saa tulotiedot. Loput raportoit itse, jos jätät ilmoittamatta tai ilmoitat väärin niin muuttuu poliisiasiaksi ja rikosnimike on petos.
Mitkä yleistukeen vaikuttavat tulot pitää ilmoittaa itse? Ja miten? Eipä ole paljon tiedotettu viranomaisen puolelta miten toimia ja minkälainen lomake kyseessä.
Ei mitenkään jos sijoitukset on esim. somaliassa.
Vierailija kirjoitti:
Pankit ja sijoitusyhtiöt raportoivat omistuksesi. Tulorekisteristä saa tulotiedot. Loput raportoit itse, jos jätät ilmoittamatta tai ilmoitat väärin niin muuttuu poliisiasiaksi ja rikosnimike on petos.
Reaaliajassa? Esim toukokuun tiedot ilmoitetaan viranomaisten puolesta toukokuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakkeiden arvo voi muuttua paljonkin lyhyessä ajassa? Eihän sitä tiedä paljonko kurssinousu tai lasku itsekään?
Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Höh. Eikä se näin mene.
Olisko sama kuin asumistuessa on jo ollut eli ilmoitat itse mitä rahaa sinulla missäkin on ja minkä verran
Viime kädessä sinun pitää toimittaa ne tiedot. Viime kädessä myös sinun pitää tarkistaa, että Kela on ymmärtänyt ne tiedot oikein. Jos maksetaan liikaa Kelan virheen takia, syy on silti sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Eikä se näin mene.
Menee, mutta kerro toki sinun versiosi.
Mulla ost ja ilmoitan osingot kaksi kertaa vuodessa. Saan myös omaishoidonpalkkiota. Näin mennään neljä vuotta ja sitten jään eläkkeelle.
En osta osakkeita missä osingon maksu neljä kertaa vuodessa.
Toukokuussa ilmoitan kun olen saanut Mandatumin osingon. Sitten ei tule enää kun syksyllä seuraavat. Huomenna Nordea maksaa osingon.
En halua että joudun maksamaan takautuvasti takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat omistuksia niin kauan, kuin niitä ei myy. Kun myy, siitä tulee pääomatuloa.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä yleistukeen vaikuttavat tulot pitää ilmoittaa itse? Ja miten? Eipä ole paljon tiedotettu viranomaisen puolelta miten toimia ja minkälainen lomake kyseessä.
Ei ole mitään lomaketta. Lähetän viestiä ja kuvakaappauksen.
No ainakin yrittäjyyden (sivutoiminen) kohdalla katsotaan kerran vuodessa verottajalta tieto, joka sitten vaikuttaa ensi vuoden tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Viime kädessä sinun pitää toimittaa ne tiedot. Viime kädessä myös sinun pitää tarkistaa, että Kela on ymmärtänyt ne tiedot oikein. Jos maksetaan liikaa Kelan virheen takia, syy on silti sinun.
Tuollainen on perusteeton etu ja se pitää aina palauttaa.
Ei pelkkä osakkeiden omistaminen ole tuloa. Tuloa on vasta siinä vaiheessa kun myyt osakkeita voitolla (tai saat osinkoja).
Tulorekisteri.