Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleistuki - miten kela saa reaaliaikaiset tiedot tuloista esim sijoitukset?

Vierailija
31.03.2026 |

Eli 1.5 alkaen kaikki mahdolliset tulot jotka vaikuttavat yleistukeen on Kelassa tiedossa? Miten tämä onnistuu?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulorekisteri. 

Vierailija
2/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijan pitää ilmoittaa ne hakemuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakija ilmoittaa ne itse.

Vierailija
4/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeiden arvo voi muuttua paljonkin lyhyessä ajassa? Eihän sitä tiedä paljonko kurssinousu tai lasku itsekään? 

Vierailija
5/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakijan pitää ilmoittaa ne hakemuksessa.

Yleistukea  haettaessa pitää ilmoittaa mitä tuloja itse?  

Ove ja vuokratulot tiedot menee verottajan kautta tai ne on ilmoitettu kelaan ihan itse.

Joku tässä ei nyt täsmää. 

Vierailija
6/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit ja sijoitusyhtiöt raportoivat omistuksesi. Tulorekisteristä saa tulotiedot. Loput raportoit itse, jos jätät ilmoittamatta tai ilmoitat väärin niin muuttuu poliisiasiaksi ja rikosnimike on petos.

Vierailija
7/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä yleistukeen vaikuttavat tulot pitää ilmoittaa itse? Ja miten? Eipä ole paljon tiedotettu viranomaisen puolelta miten toimia ja minkälainen lomake kyseessä.

Vierailija
8/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään jos sijoitukset on esim. somaliassa.

Vierailija
9/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankit ja sijoitusyhtiöt raportoivat omistuksesi. Tulorekisteristä saa tulotiedot. Loput raportoit itse, jos jätät ilmoittamatta tai ilmoitat väärin niin muuttuu poliisiasiaksi ja rikosnimike on petos.

Reaaliajassa? Esim toukokuun tiedot ilmoitetaan viranomaisten puolesta toukokuussa? 

Vierailija
10/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeiden arvo voi muuttua paljonkin lyhyessä ajassa? Eihän sitä tiedä paljonko kurssinousu tai lasku itsekään? 

Huoh!

Vierailija
11/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Eikä se näin mene. 

Vierailija
12/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko sama kuin asumistuessa on jo ollut eli ilmoitat itse mitä rahaa sinulla missäkin on ja minkä verran

Vierailija
13/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kädessä sinun pitää toimittaa ne tiedot. Viime kädessä myös sinun pitää tarkistaa, että Kela on ymmärtänyt ne tiedot oikein. Jos maksetaan liikaa Kelan virheen takia, syy on silti sinun.

Vierailija
14/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh. Eikä se näin mene. 

Menee, mutta kerro toki sinun versiosi.

Vierailija
15/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ost ja ilmoitan osingot kaksi kertaa vuodessa. Saan myös omaishoidonpalkkiota. Näin mennään neljä vuotta ja sitten jään eläkkeelle. 

En osta osakkeita missä osingon maksu neljä kertaa vuodessa.

Toukokuussa ilmoitan kun olen saanut Mandatumin osingon. Sitten ei tule enää kun syksyllä seuraavat. Huomenna Nordea maksaa osingon.

En halua että joudun maksamaan takautuvasti takaisin.

Vierailija
16/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat omistuksia niin kauan, kuin niitä ei myy. Kun myy, siitä tulee pääomatuloa.

Vierailija
17/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä yleistukeen vaikuttavat tulot pitää ilmoittaa itse? Ja miten? Eipä ole paljon tiedotettu viranomaisen puolelta miten toimia ja minkälainen lomake kyseessä.

Ei ole mitään lomaketta. Lähetän viestiä ja kuvakaappauksen.

Vierailija
18/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin yrittäjyyden (sivutoiminen) kohdalla katsotaan kerran vuodessa verottajalta tieto, joka sitten vaikuttaa ensi vuoden tuloihin.

Vierailija
19/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kädessä sinun pitää toimittaa ne tiedot. Viime kädessä myös sinun pitää tarkistaa, että Kela on ymmärtänyt ne tiedot oikein. Jos maksetaan liikaa Kelan virheen takia, syy on silti sinun.

Tuollainen on perusteeton etu ja se pitää aina palauttaa.

Vierailija
20/22 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkkä osakkeiden omistaminen ole tuloa. Tuloa on vasta siinä vaiheessa kun myyt osakkeita voitolla (tai saat osinkoja).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän