Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetin kuntoutustuen kun en osannut kertoa itsestäni

Vierailija
31.03.2026 |

Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö joka on skitsofrenian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön välimuoto oireiltaan. Olen ollut kolme kertaa suljetulla osastolla psykoosin takia ja syön kahta eri neuroleptiä kun yksi neurolepti ei enää riittänyt pitämään psykoosia poissa. Viime vuodet olen lähinnä makoillut sängyssä. Kuntoutustukea olen saanut jo 17 vuotta ja minulle on tarjottu jo kerran Kelan toimesta pysyvää eläkettä mutta kieltäydyin siitä koska haluan vielä terapiaan ja pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä se ei olisi mahdollista. Nyt sitten kävi niin että lääkäri aikoi kirjoittaa kuntoutustuen jatkohakemuksen vain parille kuukaudelle eteenpäin, siihen asti kunnes aloitan opiskelut yliopistossa ja kysyi että saanko vielä opintotukea. Tässä pitäisi sitten opintotuelle alkaa vaikka ei ole minkäänlaista varmuutta siitä saanko opintoja suoritettua tarpeeksi. Hirvittää se että pitää koettaa opiskella 8 tuntia päivässä vaikka tuntuu että kaikki voimat menee perusasioihin. Monesti on käynyt myös niin että jos pusken itseäni väsymyksestä huolimatta saan psykoosoireita. Olen huonommassa kunnossa jaksamisen ja sosiaalisuuden suhteen kuin kaksi pysyvällä eläkkeellä olevaa kaveriani. Silti minun pitäisi olla kohta samalla viivalla terveiden kanssa yrittämässä. Mitähän oikein tässä tilanteessa tekisin? 

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuellahan voi myös opiskella. Samoin työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
22/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole saanut Kelan kuntoutusterapiaa sitten näiden 17 vuoden aikana? Valitettavasti terapia ei aina tee työkykyiseksi, myöskään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustuellahan voi myös opiskella. Samoin työkyvyttömyyseläkkeellä.

Opintojen tulee yleensä edetä tavoitteellisesti (esim. vähintään 60 opintopistettä/vuosi), ja kuntoutussuunnitelma on oltava voimassa.

Vierailija
24/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne ajattelit työllistyä opinnoilla? 

En tiedä vielä. Jos saisin kandidaatin tutkinnon tehtyä niin sitten ehkä tutkimusassistentiksi yliopistolle. 

Ap

Yksi neurolepti ei riitä pitämään psykoosia poissa ja viime vuodet olet lähinnä makoillut sängyssä mutta joo tottakai, kyllä sinä tutkimusassistenttina pärjäät. 

Vierailija
25/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet Ap? 

Olen 47-vuotias. Sairastuin 27-vuotiaana ensimmäisen kerran psykoosiin. 

Ap

Vierailija
26/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hevletti mielisairaita vetää yliopistoon? Meinaatteko että hommat helpottuu, kun vastuu kasvaa.

Lopussa meillä on joku skitso, jolla on 100 skitson skitsoilusta riippuvaista alaista ja 1000 muuten vaan sen skitsoilusta välillisesti kärsivää tai skitso, joka itkee kuinka korkeasti koulutettu se on, mutta kun kukaan ei anna töitä, vaikka kuinka vaatisi

Vierailija
27/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta köysi ja hyppää kaulakiikkuun 

Häpeä!!!

Vierailija
28/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole saanut Kelan kuntoutusterapiaa sitten näiden 17 vuoden aikana? Valitettavasti terapia ei aina tee työkykyiseksi, myöskään.

Aloitin Kelan kuntoutuspsykoterapian joskus kolmekymppisenä mutta keskeytin sen koska en tullut oikein juttuun terapeutin kanssa. Koin että terapeutti oli loukkaava ja väheksyvä ja ajattelin että menen vaan huonompaan kuntoon jos jatkan. 

Ap

Vierailija
29/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet Ap? 

Ap

Voi kun ikävää. Mutta eikö sinulle siis ole tarjottu Kelan psykoterapiaa näiden 17 vuoden aikana?  Ja saakohan sitä nyt Suomen taloustilanteessa edes..

Ikääsi huomioon ottaen suosittelen kyllä että ottaisit vastaan tk- eläkkeen. Moni täysi terve ei saa työtä, ja eteenkin kun ikää alkaa olla lähellä 50.

Vierailija
30/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kyseessä sinua pidemmältä ajalta tunteva lääkäri, vai esimerkiksi joku lausuntoja tekemään palkattu ulkopuolinen? Kaikki lääkärit eivät tunne opinto- ja kuntotussosiaalisia asioita, valitettavasti. Selvitytä asiasi kuntotuksenohjaajan tai sosiaalityöntekijän avulla. Jokin vaikuttaa jääneen sinun ja lääkärin kesken ymmärtämättä.

Vierailija
31/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustukeen tarvitaan lääkärin laatima kuntoutussuunitelma, mutta sinulla ei ole ollut edes terapiaa 17 vuoteen?

Vierailija
32/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin lääkärit ovat kannustaneet kuntoutustuen jatkamiseen ja se on osana hoito/kuntoutussuunnitelmaa, että opiskelen vointini mukaan. Keskustele lääkärin kanssa miten kuntoutustuki olisi tärkeänä tukena, kun yrität päästä opiskeluun kiinni. Terapialle on muitakin vaihtoehtoja kuin kelan kuntoutusterapia. Lääkinnällinen kuntoutus ja hoitoalue voi myöntää väliinputoajille palvelusetelin, jos katsotaan että terapia toisi merkittävää hyötyä, mutta kelan kriteerit ei täyty. 

Vierailija
33/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet Ap? 

Ap

Voi kun ikävää. Mutta eikö sinulle siis ole tarjottu Kelan psykoterapiaa näiden 17 vuoden aikana?  Ja saakohan sitä nyt Suomen taloustilanteessa edes..

Ikääsi huomioon ottaen suosittelen kyllä että ottaisit vastaan tk- eläkkeen. Moni täysi terve ei saa työtä, ja eteenkin kun ikää alkaa olla lähellä 50.

On tarjottu Kelan terapiaa mutta keskeytin sen kun ei terapeutin kanssa oikein sujunut. Parikymppisenä kävin pitkän psykodynaamisen psykoterapian josta ei ollut juurikaan apua, ehkä oli jopa haittaa. Terapeutti syyllisti minua lähes kaikesta mahdollisesta. 

Ap

Vierailija
34/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet Ap? 

Ap

On tarjottu Kelan terapiaa mutta keskeytin sen kun ei terapeutin kanssa oikein sujunut. Parikymppisenä kävin pitkän psykodynaamisen psykoterapian josta ei ollut juurikaan apua, ehkä oli jopa haittaa. Terapeutti syyllisti minua lähes kaikesta mahdollisesta. 

Ap

Kaikille ei terapia sovi, näin olen ymmärtänyt.

Kaikkea Hyvää Sinulle!

Vierailija
35/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän olisi tietenkin kannattanut ottaa vastaan työkyvyttömyyseläke kun sellaista tarjotaan. Niin vaikea päästä että kyllä sä melkousen sekasin olet kun kerran ehdotetaan. Olisit harrastuksena tehdä väaikka avoimesss kursseja. 

Sori nyt mutta aika harvassa on suojstyöpaikat nykyään. Et tule työllistymään minnekään se on selvä. Jonnekin pajalle ehkä silloin tällöin mutta yo, never. 

Toivon tsemppiä tähän kevääseen ja jatka toki opintoja. Hissukseen ja omaan tahtiin. Älä kiusaa itseäsi asettamalla kireitä aikarajoja tms. joihin et pysty. 

Vierailija
36/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä sinua pidemmältä ajalta tunteva lääkäri, vai esimerkiksi joku lausuntoja tekemään palkattu ulkopuolinen? Kaikki lääkärit eivät tunne opinto- ja kuntotussosiaalisia asioita, valitettavasti. Selvitytä asiasi kuntotuksenohjaajan tai sosiaalityöntekijän avulla. Jokin vaikuttaa jääneen sinun ja lääkärin kesken ymmärtämättä.

Terveyskeskuslääkäri oli kyseessä. Ei ole aiemmin minua tavannut. Mietin että mahtoikohan ymmärtää kun kerroin että minulla on psykoosisairauden negatiivisia oireita eli puutosoireita. 

Ap

Vierailija
37/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreenikkojako täällä on ? Ilmankos avaukset omituisia.

Painu helvettiin täältä ääliö!

Vierailija
38/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa täältä kyllä hyvät naurut.

Kiitos siitä. Ötyset. x

Mene sinäkin örkki helvettiin täältä ja ota lääkkeesi ja heti!

Vierailija
39/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hevletti mielisairaita vetää yliopistoon? Meinaatteko että hommat helpottuu, kun vastuu kasvaa.

Lopussa meillä on joku skitso, jolla on 100 skitson skitsoilusta riippuvaista alaista ja 1000 muuten vaan sen skitsoilusta välillisesti kärsivää tai skitso, joka itkee kuinka korkeasti koulutettu se on, mutta kun kukaan ei anna töitä, vaikka kuinka vaatisi

Nyt paskiaiseksi syntynyt hakeudut hoitoon vaikkakin  sinun päänvaivaasi ei pysty edes hoitamaan!

Vierailija
40/58 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa lääkinnällinen kuntoutus, kannattaa selvittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan