voimat loppu, mutta sairaslomaa ei saa
Siinä se olikin otsikossa. Itselläni on siis vakava uupumus, mutta lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta sairaslomaa. Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin omalla rahalla tunnetulla psykiatrilla, kun tuntui että kaikki kaatuu päälle ja paniikkihäiriöoireet alkoivat. Työpäivät oli 8-18 lähes joka päivä (ei omasta halusta). Päivääkään en saanut sairauslomaa. Hän oli sitä mieltä, että jos nyt alkaa kirjoittaa sairauslomaa, niin mun mieli alkaa välttelemään kyseistä työpaikkaa Ja perään lisäsi, että sinuna hän kyllä vaihtaisi työpaikkaa, koska hänenkin mielestä työpaikassa oli paljonkin vikaa Kyllä kyllä. Olin noin 50 ja työpaikat tunnetusti kasvavat puussa. No, siitä noin vuoden kuluttua sanoin itseni irti ja sain onneksi (toista tonnia huonommin palkatun) uuden työn. Kesti lähemmäs vuoden ennen kuin paniikkihäiriöoireet hellittivät, mutta sitten alkoi elämä voittaa. Nyt on rahat vähissä, mutta ei ahdista töissä mikään.
No tämähän se on. Sairausloma on vain väliaikainen apu, usein ainoa ratkaisu on työpaikan tai ainakin työtehtävien vaihto.
Voihan se uupumus johtua tksiryiselämästäkin. Vaikeasta sellaisesta. Taustasta. Ja silti olet uupunut ja työkyvytön.
Sitten pitää laittaa puoliso vaihtoon. Eikös sanonta mene että vaihtamalla paranee.
Entä jos ei ole puolisoa?
Joidenkin elämässä on jo poistettu kaikki itse poistettavat ongelmat kuten haitalliset ihmiset. Silti voi tulla vaikka hometalon osto tai perheenjäsenen murha tms. Kaikkeen ei voi vaikuttaa itse. Ja uupuneena ei ole oikein kantokykyä välttämättä edes tavanomaisille elämän vaikeuksille vaan ne uuvuttavat lisää, vaikka terveenä olisivat menneet ikävinä ja väsyttävinä, muttei rampauttavina.
Miksi näitä "ei saa"-ongelmia on vain mammoilla muttei muilla? Ei saa pameja, ei saa opioideja, ei saasitä sun tätä ja vielä vähän kaikkea muutakin lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi näitä "ei saa"-ongelmia on vain mammoilla muttei muilla? Ei saa pameja, ei saa opioideja, ei saasitä sun tätä ja vielä vähän kaikkea muutakin lisäksi?
Eikös täällä ole kesto-ongelmana miespuoliset tyypit, jotka eivät saa xxxxxx.
Julkisella puolella ongelmana on usein se, että portinvartijahoitaja ottaa henkilökohtaisena loukkauksena sen, että uupunut ei jaksa täytellä loputtomia kyselykaavakkeita, tai ärsyyntyy pitkään jatkuvasta kuulustelusta.
Olisin pyytänyt itse suoraan saikkua jos lääkäri ei itse älyä kirjoittaa sitä. Tai tarjota edes.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella ongelmana on usein se, että portinvartijahoitaja ottaa henkilökohtaisena loukkauksena sen, että uupunut ei jaksa täytellä loputtomia kyselykaavakkeita, tai ärsyyntyy pitkään jatkuvasta kuulustelusta.
He myös ovat usein itse väsyneitä ja elämäänsä ja työhönsä kyllästyneitä ja ajattelevat, että saa nyt vaan luvan jaksaa se potilaskin, vaikka kyse olisi ihan eri tason väsymyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Olisin pyytänyt itse suoraan saikkua jos lääkäri ei itse älyä kirjoittaa sitä. Tai tarjota edes.
Eikö se lääkäri ollut saikkua vastaan?
Kyllä minulla on otettu lisäksi D-vit, B12, ferritiini, maksa- ja munuaisarvoja, mutta ei se ole mihinkään auttanut. Jos niissä on joku vähän vinossa ei reagoida mitenkään tai sanotaan, että katsellaan x kk päästä uudelleen, miltä näyttävät sitten.
Niistä väsyttävistä mielialalääkkeistä voi kieltäytyä. Totesin, etten syö niitä. On kokeiltu joskus ja vain pahensivat. Ja minun on annettu pitää kantani. Voxraa kannattaa kokeilla, jos ongelma on jaksaminen eikä depressiivinen mieliala. Mutta sen kanssa on se vaara, että "yritetään ruoskia kuollutta hevosta" eli se voi yrittää antaa likaa kaasua siihen nähden, mitä koneesta irtoaa.