voimat loppu, mutta sairaslomaa ei saa
Siinä se olikin otsikossa. Itselläni on siis vakava uupumus, mutta lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta sairaslomaa. Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uupumus ei ole sairaus joten lääkäri ei voi kirjoittaa sairauslomaa. Miksi se ei mene jakeluun.
Jos väsyttää työssä pitää miettiä onko työtä liikaa vai tuleeko väsymys muista asioista. Kannattaa varmaan rajoittaa muuta tekemistä ja keskittyä palautumiseen työn jälkeen eli nukkumaan ajoissa, liikuntaa sopivasti ja terveellistä syömistä.
Alkoholi ja narkkaaminen ei auta palautumisessa.
Et varmaan ole kokenut uupumusta.
En ole kokenut uupumusta mutta en ymmärrä miten se tähän liittyy. Nykyään työntekijä odottaa saavansa sairauslomaa kun on väsynyt ihan kuin se auttaisi pitemmän päälle. Pitää löytää juurisyy miksi on väsynyt niin se voidaan hoitaa.
Oma lukunsa ovat kroonista väsymystä sairastavat kun mitään elimellistä vikaa ei löydy vaikka kuinka etsittäisiin. Moni sellaista sairastava sitten suuttuu kun parasta on aktiivinen kuntoutus eikä muuta oikein ole tarjolla. Lääketiede ei vaan pysty kaikkeen nykypäivänä.
Oma kysymyksensä on pitäisikö jokaisen saada pitää vapaata Kelan piikkiin aina kun siltä tuntuu.
Et ymmärrä miten se tähän liittyy.
Enempää en viitsinyt edes lukea!
Leuka putosi jo lattiaan.
Jo otsikossa puhutaan UUPUMUKSESTA.
Oletko ty h mä.
Uupumus ei ole sairaus jos potilaasta ei löydy mitään syytä. Pitää miettiä mikä vie voimat ja yrittää korjata asia. Jos työ vie uupumukseen niin kannattaa vaihtaa työtä tai ainakin puhua esimihelle tai -naiselle että ei suoriudu työtehtävistään.
Miten vaikea on tajuta lisätä tuohon fysiikka? Pitäisi olla kaksi selkeästi eri sanaa uupumukselle, joka painottuu kehoon ja uupumukselle, joka painottuu mieleen. Nyt kaikki dumpataan elinpiiriongelmaksi.
Ja hekin, joilla se on elämäntilanneongelma, tarvitsevat apua sen elämäntilanteen muuttamiseen. Ei se välttämättä onnistu yksin uupuneena, kun sairaus rajoittaa energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali auttaa voimattomuuteen kummasti ja se myös piristää!
Paitsi että uupunutta se pahentaa. Kannattaa perehtyä siihen, mitä opettaa.
Moni uupunut tekee sen virheen, että aloittaa treenin heti, kun akkua on saatu vähän ladattua ja sitten se kunto romahtaa aiempaa pahemmaksi.
Masentunutta voi auttaa treenailun aloittaminen.
Sängyssä makaaminen se vasta väsyttää entistä enemmän. Tiedän sen kun aina lomaviikon jälkeen olen töissä väsynyt. Jaksamiseen auttavat säännöliien herääminen samaan aikaan, riittävä uni, syöminen sopivasti, liikkuminen, kulttuuriharrastukset, ystävät, luonnossa liikkuminen jne.
Suomalainen on kasvatettu pärjäämään yksin niin että apua ei oteta vastaan keneltäkään jos vain on mahdollista hoitaa homma yksin. Kun ei ole ystäviä ja työ on koko elämä niin eipä ihme että työpäivän jälkeen väsyttää. Kotiin pääsyn jälkeen moni vetää pari kaljaa ja syö runsaan aterian minkä jälkeen loppuilta menee televisiota tuijottaessa tai nettiä selatessa. Ei ihme että väsyttää.
Koska sinulla on noin, kaikilla on noin? Viisivuotias ajattelee noin.
Vierailija kirjoitti:
Masennuskyselyssä suurimmat pisteet itkusta tulee kohdasta : en enää edes pysty itkemään. Silti odotetaan, että uupunut tai masentunut ihminen jaksaisi järjestää show'n tai tarmokkaasti ajaa oikeuksiaan. Kun ei uupuneelta ole voimaa siihenkään.
Uupumus ja masennus ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennuskyselyssä suurimmat pisteet itkusta tulee kohdasta : en enää edes pysty itkemään. Silti odotetaan, että uupunut tai masentunut ihminen jaksaisi järjestää show'n tai tarmokkaasti ajaa oikeuksiaan. Kun ei uupuneelta ole voimaa siihenkään.
Uupumus ja masennus ovat kaksi eri asiaa.
Joo, mutta sitä käsitellään lääkärissä masennuksena ja se testi työnnetään ensimmäiseksi eteen. Sitä paitsi masennus kyselyn maksimipisteprofiili kuvaa masennusta niin hyvin, että ei-masentunut uupunut saa tulokseksi vaikean masennuksen, kun masentunut saattaa jäädä lievään tai keskivaikeaan.
On tullut täyteltyä noita aika monta. Sitten ihmetellään, ettei se masennus vaan parane. No ei, kun ei ollut masennus ensinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin omalla rahalla tunnetulla psykiatrilla, kun tuntui että kaikki kaatuu päälle ja paniikkihäiriöoireet alkoivat. Työpäivät oli 8-18 lähes joka päivä (ei omasta halusta). Päivääkään en saanut sairauslomaa. Hän oli sitä mieltä, että jos nyt alkaa kirjoittaa sairauslomaa, niin mun mieli alkaa välttelemään kyseistä työpaikkaa Ja perään lisäsi, että sinuna hän kyllä vaihtaisi työpaikkaa, koska hänenkin mielestä työpaikassa oli paljonkin vikaa Kyllä kyllä. Olin noin 50 ja työpaikat tunnetusti kasvavat puussa. No, siitä noin vuoden kuluttua sanoin itseni irti ja sain onneksi (toista tonnia huonommin palkatun) uuden työn. Kesti lähemmäs vuoden ennen kuin paniikkihäiriöoireet hellittivät, mutta sitten alkoi elämä voittaa. Nyt on rahat vähissä, mutta ei ahdista töissä mikään.
No tämähän se on. Sairausloma on vain väliaikainen apu, usein ainoa ratkaisu on työpaikan tai ainakin työtehtävien vaihto.
Voihan se uupumus johtua tksiryiselämästäkin. Vaikeasta sellaisesta. Taustasta. Ja silti olet uupunut ja työkyvytön.
Lääkäriin on menty sitä apua hakemaan.
Ja jos uupumus estää ne kivat menot, joita ennen harrasti?
Väsymys voi johtua vaikka syövästä!
* tksiryiselämästäkin = yksityiselämästäkin
No, et vain mene töihin. Soitat että et pysty, jos näin todella on. Tarvittaessa yhteys luottamushenkilöön. Sitten esimiehen ja työterveyden kanssa työterveysselvitystä laatimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, paljon voimia sinulle.
Kirjoituksesi perusteella kuulostaa siltä, että olet valitettavasti törmännyt epäpätevään lääkäriin. Soitto potilasasiavastaavalle ja muistutus/kantelu ko lääkäristä lienee paikallaan.
Se ei poista kuitenkaan ongelmaasi. Jos työterveyttä ei ole käytettävissä etkä halua maksaa yksityisestä, ehdottaisin minäkin päivystykseen menoa (paikallinen mielen talo tms). Julkinen puoli toimii oman kokemukseni mukaan yllättävän hyvin, mutta ajanvarauksella ajat menevät kuukausien päähän ja sinun tapauksesi ei voi odottaa niin kauan.
Kehotan myös jättämään oloasi väheksyvät kommentit omaan arvoonsa, jos vain pystyt. Työpaikan vaihto ei ole vaihtoehto silloin, kun tilanne on mennyt liian pahaksi, mutta tämän tietävät vain asian itse kokeneet. Sinä itse myös tiedät oman vointisi parhaiten. Sinun työssäolosi ratkaisee lääkärin ja ehkä yhteiskunnan ongelman, mutta ei sinun ongelmaasi. Älä luovuta.
Epäpätevä. UUPUMUS EI OLE S.LOMAAN OIKEUTTAVA TILA.
Ymmärretty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin omalla rahalla tunnetulla psykiatrilla, kun tuntui että kaikki kaatuu päälle ja paniikkihäiriöoireet alkoivat. Työpäivät oli 8-18 lähes joka päivä (ei omasta halusta). Päivääkään en saanut sairauslomaa. Hän oli sitä mieltä, että jos nyt alkaa kirjoittaa sairauslomaa, niin mun mieli alkaa välttelemään kyseistä työpaikkaa Ja perään lisäsi, että sinuna hän kyllä vaihtaisi työpaikkaa, koska hänenkin mielestä työpaikassa oli paljonkin vikaa Kyllä kyllä. Olin noin 50 ja työpaikat tunnetusti kasvavat puussa. No, siitä noin vuoden kuluttua sanoin itseni irti ja sain onneksi (toista tonnia huonommin palkatun) uuden työn. Kesti lähemmäs vuoden ennen kuin paniikkihäiriöoireet hellittivät, mutta sitten alkoi elämä voittaa. Nyt on rahat vähissä, mutta ei ahdista töissä mikään.
No tämähän se on. Sairausloma on vain väliaikainen apu, usein ainoa ratkaisu on työpaikan tai ainakin työtehtävien vaihto.
Jos on riittävän uupunut, ei jaksa hoitaa työpaikan vaihtoa ilman sairauslomaa, vaikka potilas itsekään ei kaipaisi muuta kuin jaksaa vapaa - ajan selata ilmoituksia. Uudessa paikassa aloittaminen myös on kuormittavaa, etenkin jos haluaa selviytyä koeajasta. Eli potilas on ansassa ja köysi kiristyy.
Psykiatreilla soisi olla sen verran psykologista silmää, että erottaisi kuka on oikeasti vaarassa etääntyä töistä ja kuka tekee aivan liikaa vieläkin, kun on jo kielletty. Minulla ei ole mitään koulutusta, mutta osaan jo lukea ihmisten lauseista, onko kyseessä henkinen vai fyysinen uupumus.
En saanut lomaa, kun sitä hain lukuisat kerrat. Sitten se menikin niin, että ensimmäisestä lomasta tuli katkotta pysyvä sairauseläke. Työkyky ollut vuosia pyöreä nolla kerran romahdettuaan. Aloitin lääkärikäynnit siinä 80 % kieppeillä.
Minulla ei ole mitään koulutusta, mutta osaan jo lukea ihmisten lauseista, onko kyseessä henkinen vai fyysinen uupumus.
Sinähän sälli olet 👍
Voi hellanduudelis uupumuksen takia sairauslomalle, mä voin tulla sun tilalle töihin ilomielin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asiasta valittaisit? Siitäkö että noudatti sääntöjä.
Lain mukaan ihmisiä on kohdeltava yhdenvertaisesti. On helppo näyttää toteen, että myös lievemmillä oireilla on saatu sairaslomaa. Valittaisin syrjivästä kohtelusta. Kun uupumus on niin pahaa, että on jo ajoittaisia lyhytkestoisia hallusinaatioita, on ilmeistä, että sairaslomaa olisi tullut myöntää jo asiakasturvallisuuden vuoksi (teen työtä, jossa olen vastuussa toisista ihmisistä).
Ymmärrän. Mutta jos uupumus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan (kelan määräys) niin...
Näin täällä on ainakin joku asiasta tietävä kertonut. Onko näin?
-eri-
Se kirjoitetaan masennuksena.
Uupumus ja masennus ovat eri vaivoja.
Uupumus ei oikeuta sairas.lomaan.
Jos lääkäri kirjoittaa uupumuksen masennuksena niin valehtelee.
Ovatko KELA:n kuntoutuksen työntekijät ja ohjelman asiasisältö väärässä, kun siellä kehotetaan hidastamaan, lepäämään, pysähtymään, olemaan tyhjentämättä akkua jne. Viesti on sama sekä lievästi uupuneiden että vaikeasti uupuneiden kanssa.
Ap, voit muuten katsoa KELA:n sivuilta kuntoutuksia ja pyytää lääkäriltä lähete sinne.
Vierailija kirjoitti:
Apua pitää alkaa hakea jo ennen kuin on aivan uupunut. Ei tee myöskään pahaa alkaa etsiä ajoisaa muuta työtä tai tehdä muutoksia muuhun elämään riippuen siitä, mitä uupumuksen taustalla. Uupumus ei synny hetkessä.
Vaikka hakisi apua, sitä ei välttämättä saa, ainakaan taholta joka asiaan pystyisi vaikuttamaan suht pienilläkin toimenpiteillä.
Olen itse uupunut töissä, kun toisten työtä delegoitiin minulle. Olin yhteydessä esihenkilöön jonka kanssa kävimme läpi toimenpiteitä jotka helpottaisivat työtaakkaa ja -tilannetta. Mitään noista keinoista ei kuitenkaan käytännössä toteutettu, vaikka pari kk kuvittelin, että kohta tilannetta aletaan helpottamaan. Sitten vain tuli stoppi vastaan, elimistö kävi yli kierroksilla eikä nukkumisesta tullut enää mitään.
Olin siitä onnekas, että meillä oli työterveyshuoltosopimus, josta sain lääkkeet ja 2 kk sairaslomaa (2 vkoa kerrallaan). Siinäkään vaiheessa työnantaja ei tehnyt mitään tilannetta parantamaan.
Onneksi se firma lopetettiin ja jouduin työttömäksi, eli pääsin toipumaan uupumuksesta. Olen työllistynyt sen jälkeen, mutta minulla kesti kuukausia toipua enkä ollut mitenkään kykenevä hakemaan töitä tarkoituksena työllistyä siinä vaiheessa. Eräs päivä havahduin siihen, että jaksoin käydä suihkussa seisten eikä minun tarvinnut istua lattialla. Silloin tuli olo, että ehkä tästä vielä selviää ja jaksaa tehdä töitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Se on sairaUsloma.
Kansankielellä sairasloma.
Kuten työkyvyttömyyseläkekin on sairaseläke.
Jos työkykysi on heikentynyt pysyvästi, sinulle voidaan myöntää työkyvyttömyyseläke toistaiseksi. Työkyvyttömyyseläkkeestä puhutaan puhekielessä myös nimillä sairauseläke ja sairaseläke.
https://www.ilmarinen.fi/henkiloasiakas/tyoelake/tyokyvyttomyyselake/#:….
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asiasta valittaisit? Siitäkö että noudatti sääntöjä.
Lain mukaan ihmisiä on kohdeltava yhdenvertaisesti. On helppo näyttää toteen, että myös lievemmillä oireilla on saatu sairaslomaa. Valittaisin syrjivästä kohtelusta. Kun uupumus on niin pahaa, että on jo ajoittaisia lyhytkestoisia hallusinaatioita, on ilmeistä, että sairaslomaa olisi tullut myöntää jo asiakasturvallisuuden vuoksi (teen työtä, jossa olen vastuussa toisista ihmisistä).
Ymmärrän. Mutta jos uupumus ei oikeuta palkalliseen sairauslomaan (kelan määräys) niin...
Näin täällä on ainakin joku asiasta tietävä kertonut. Onko näin?
-eri-
Se kirjoitetaan masennuksena.
Uupumus ja masennus ovat eri vaivoja.
Uupumus ei oikeuta sairas.lomaan.
Jos lääkäri kirjoittaa uupumuksen masennuksena niin valehtelee.
Uupunut saa masennuskyselyssä hyvinkin korkeat pisteet, kunhan vastaa suoraan kysymykseen eikä lisää siihen mitään tulkintoja taustasta tai olosuhteista. Kukaan ei valehtele mitään.
Yli 30 pistettä = vakavat masennusoireet
Sinänsä epätyypillinen = atyyppinen masennus on kovin samanlainen uupumuksen kanssa, eikä masennuksen tyyppiä erotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosali auttaa voimattomuuteen kummasti ja se myös piristää!
Paitsi että uupunutta se pahentaa. Kannattaa perehtyä siihen, mitä opettaa.
Moni uupunut tekee sen virheen, että aloittaa treenin heti, kun akkua on saatu vähän ladattua ja sitten se kunto romahtaa aiempaa pahemmaksi.
Masentunutta voi auttaa treenailun aloittaminen.
Sängyssä makaaminen se vasta väsyttää entistä enemmän. Tiedän sen kun aina lomaviikon jälkeen olen töissä väsynyt. Jaksamiseen auttavat säännöliien herääminen samaan aikaan, riittävä uni, syöminen sopivasti, liikkuminen, kulttuuriharrastukset, ystävät, luonnossa liikkuminen jne.
Suomalainen on kasvatettu pärjäämään yksin niin että apua ei oteta vastaan keneltäkään jos vain on mahdollista hoitaa homma yksin. Kun ei ole ystäviä ja työ on koko elämä niin eipä ihme että työpäivän jälkeen väsyttää. Kotiin pääsyn jälkeen moni vetää pari kaljaa ja syö runsaan aterian minkä jälkeen loppuilta menee televisiota tuijottaessa tai nettiä selatessa. Ei ihme että väsyttää.
Johtuisikohan kenties siitä, että et ole uupunut 🤔 🙂🙃
Vähän kuin minulla ei ole mitään hyötyä nenän niistämisestä ja liika niistäminen vasn ärsyttää ihoa - kun ei tule limaa, kun en ole nuhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uupumus ei ole sairaus joten lääkäri ei voi kirjoittaa sairauslomaa. Miksi se ei mene jakeluun.
Jos väsyttää työssä pitää miettiä onko työtä liikaa vai tuleeko väsymys muista asioista. Kannattaa varmaan rajoittaa muuta tekemistä ja keskittyä palautumiseen työn jälkeen eli nukkumaan ajoissa, liikuntaa sopivasti ja terveellistä syömistä.
Alkoholi ja narkkaaminen ei auta palautumisessa.
Et varmaan ole kokenut uupumusta.
En ole kokenut uupumusta mutta en ymmärrä miten se tähän liittyy. Nykyään työntekijä odottaa saavansa sairauslomaa kun on väsynyt ihan kuin se auttaisi pitemmän päälle. Pitää löytää juurisyy miksi on väsynyt niin se voidaan hoitaa.
Oma lukunsa ovat kroonista väsymystä sairastavat kun mitään elimellistä vikaa ei löydy vaikka kuinka etsittäisiin. Moni sellaista sairastava sitten suuttuu kun parasta on aktiivinen kuntoutus eikä muuta oikein ole tarjolla. Lääketiede ei vaan pysty kaikkeen nykypäivänä.
Oma kysymyksensä on pitäisikö jokaisen saada pitää vapaata Kelan piikkiin aina kun siltä tuntuu.
Et ymmärrä miten se tähän liittyy.
Enempää en viitsinyt edes lukea!
Leuka putosi jo lattiaan.
Jo otsikossa puhutaan UUPUMUKSESTA.
Oletko ty h mä.
Uupumus ei ole sairaus jos potilaasta ei löydy mitään syytä. Pitää miettiä mikä vie voimat ja yrittää korjata asia. Jos työ vie uupumukseen niin kannattaa vaihtaa työtä tai ainakin puhua esimihelle tai -naiselle että ei suoriudu työtehtävistään.
Eli olet tyhmä.
Vastasin vain tuohon kommenttiisi, missä et ymmärrä miten se uupumus liittyy asiaan, kun kokon ketju käsittelee aihetta uupumus - jo aloituksesta lähtien.
T. Sama, enkä lukenut taaskaan viestiäsi alkua pidemmälle