Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voimat loppu, mutta sairaslomaa ei saa

Vierailija
30.03.2026 |

Siinä se olikin otsikossa. Itselläni on siis vakava uupumus, mutta lääkäri kieltäytyi kirjoittamasta sairaslomaa. Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa? 

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista se mikä sinua uuvuttaa, työ vai muu? Onko fyysinen kunto niin huono että sen vuoksi on uupunut vai pitkä työmatka ja raskas työ? Oletko uupunut kun pitää hoitaa omia vanhempia vai mikä se on?

Vierailija
42/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä asiasta valittaisit? Siitäkö että noudatti sääntöjä. 

Lain mukaan ihmisiä on kohdeltava yhdenvertaisesti. On helppo näyttää toteen, että myös lievemmillä oireilla on saatu sairaslomaa. Valittaisin syrjivästä kohtelusta. Kun uupumus on niin pahaa, että on jo ajoittaisia lyhytkestoisia hallusinaatioita, on ilmeistä, että sairaslomaa olisi tullut myöntää jo asiakasturvallisuuden vuoksi (teen työtä, jossa olen vastuussa toisista ihmisistä). 

Tee sitten valitus jos siltä tuntuu. Kela ei kuitenkaan maksa sairauslomakorvaus uupumuksen perusteella vaikka kuinka valittaisit. Minkä diagnoosin haluaisit itselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en saa työttömänä masentuneena tk-eläkettä eli tiskaan ravintolassa astioita vessaharjalla velvoitetyössä, niistä syövät rikkaat.

Vierailija
44/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en saa työttömänä masentuneena tk-eläkettä eli tiskaan ravintolassa astioita vessaharjalla velvoitetyössä, niistä syövät rikkaat.

Mikset perusta yritystä ja rikastu? Sitten voit tehdä mitä haluat.

Vierailija
45/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneena työttömänä voi velvoitetyössä päiväkodissa laittaa temu paidan päälle ja syödä lääkäreiden lasten jälkiruoat. Eikä niitä taaperoita jaksa vahtia, mutta voi istuskella.

Vierailija
46/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla saattaa olla uniapnea. Suosittelen tutkimuksia ja laihdutusta.

Vierailija
47/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä asiasta valittaisit? Siitäkö että noudatti sääntöjä. 

Lain mukaan ihmisiä on kohdeltava yhdenvertaisesti. On helppo näyttää toteen, että myös lievemmillä oireilla on saatu sairaslomaa. Valittaisin syrjivästä kohtelusta. Kun uupumus on niin pahaa, että on jo ajoittaisia lyhytkestoisia hallusinaatioita, on ilmeistä, että sairaslomaa olisi tullut myöntää jo asiakasturvallisuuden vuoksi (teen työtä, jossa olen vastuussa toisista ihmisistä). 

Tee sitten valitus jos siltä tuntuu. Kela ei kuitenkaan maksa sairauslomakorvaus uupumuksen perusteella vaikka kuinka valittaisit. Minkä diagnoosin haluaisit itselle?

Lääkärit laittaa yleensä diagnoosiksi akuutti stressihäiriö, uupumustapauksissa ( jos on fiksu lääkäri) . Se on palkallinen diagnoosi ja oikeuttaa palkkaan noin kahden viikon ajan. Sen jälkeen täytyy diagnoosi olla esim masennus.

Vierailija
48/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velvoitetyössä voi kaivaa nenää ja persettä ja tehdä salaattia asiakkaille. Vappunakin moni menee ravintolaan syömään. En käytä hanskoja.

Vierailija
49/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäättekö nenämato salaatista?

Vierailija
50/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin omalle sairaslomalle koska lääkäri ei uskonut että minulle oli kova flunssa ja yskä joka jatkui 5 viikkoa. Kävin työpaikalla mutta yskin niin paljon että ne käski minut kotiin. Minut meinattiin irtissaoa mutta sanoin että haastan sitten oikeuteen.

Vierailija
51/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velvoitetyössä voi kaivaa nenää ja persettä ja tehdä salaattia asiakkaille. Vappunakin moni menee ravintolaan syömään. En käytä hanskoja.

Kelan lääkäri ei suostu kirjoittamaan tk-eläkettä. Nenämato salaatti on mun bravuuri velvoitetyössä.

Vierailija
52/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että olet kovissa kivuissa. Mitään elimellistä vikaa ei tarvitse löytyä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/anne-jai-pyorailijan-yliajamaksi-el…

Vierailija
53/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet päivystykseen, etkä suostu lähtemään ennen kuin pääset lääkärille.  Lasket kaikki kulissit ja annat nyt vaan sen pahan olon tulla sieltä lääkärin näkyville. Itket ja huudat niin kyllä se laittaa sut saikulle. 

Vierailija
54/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spontaani itkukohtaus lääkärissä saa ihmeitä aikaan. Ja kun on tarpeeksi uupunut, se itku tulee ihan luonnostaan.

Ei se näin mene. Kun olet riittävän loppu, et pysty enää itkemään. Ei ole enää resursseja edes tunteille. Niillä on vielä voimia, jotka jaksavat itkeä. Ap.

Ei tarvii itkeä jos ei itketä. Raahaudut viimeisillä voimillasi päivystykseen ja menet lattialle makaamaan. Kyllä sinne joku tulee kysymään mikä hätänä ja sitten vaan sanot, että et jaksa enää mutta et saa sairauslomaa. Ja oon ihan tosissani. 

Vierailija
55/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa. Kymmenen vuotta myöhemmin työkyky romahti nollaan ja sain eläkkeen. 

En vielä ehtinyt lukea ketjua, mutta nyt olisi hyvä yrittää hahmottaa, mikä on uupumusta, mikä masennusta ja mikä mahdollista kroonista väsymysoireyhtymää, sillä jos on viimeistä, se tuhoaa terveytesi täysin, jos joudut sen kanssa sinnittelemään työssä / vuosia ja etenkin ohjeilla, jotka suosittelevat harrastamaan liikuntaa, nostamaan kuntia tms. 

Kroonisessa väsymysoireyhtymässä on se ero, että se on kehollinen, ei psyykkinen. Siinä on läjä oireita, mutta uupumuksesta yksi merkittävä ero: ns PEM-oireet. Eli pienikin asia voi aiheuttaa seurauksia. Toki etenkin suuri rasitus. Se voi olla fyysinen, älyllinen tai tunteita koskeva tekeminen. Se väsymys/kipu/valeflunssa voi iskeä vasta päivän tai parin kuluttua eikä kestoa voi tietää. Ja vointi saattaa romahdella portaittain alaspäin. 

Vierailija
56/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene toiselle lääkärille.

Olen se, jonka työkyky päättyi. Kävin asian tiimoilta noin 15 lääkärin luona, julkisella ja yksityisellä. Eli aina ei auta edes lääkärin vaihto. Toinen on, jos on joku valtavirrasta poikkeava kilpirauhasongelma, endokrinologit noudattavat käypähoitoa, vaikka se tappaisi potilaan. 

Vierailija
57/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerro lääkärissä vain konkreettisia esimerkkejä, älä kerro miltä tuntuu. 

Esim. Työ uuvuttaa versus en pysy enää dead lineissa/ teen vakavia virheitä 

Väsyttää versus en voi enää harrastaa x tai tavata ihmisiä tai jotain, halusta huolimatta. Ja jos teen, palautuminen kestää x päivää/ ei tapahdu lainkaan vaan tilanne pahenee. 

Vierailija
58/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, myös tuo itkuttomuus on yksi ME/CFS tyypillinen asia, koska keho sulkee tunteita ja niiden ilmaisua, koska siihen ei ole energiaa. 

Suosittelen tutustumaan sairauteen, koska sen diagnosointi kestää usein 10-15 vuotta (paitsi jos potilas osaa nostaa sen esille oikealla tavalla). Ja itsesi kannalta olisi tärkeä tietää mahd ajoissa, jotta voit tehdä ehkäiseviä toimia. 

Toki voit olla "vain" uupunut, mutta en kyllä ymmärrä lääkäriä, joka kuvittelee sen menevän ohi jatkamalla samaa. Eikä potilaalla ole voimia muuttaa sitä jatkuvaa samaa ilman katkoa ja elämä vain pahenee ja uupumus syvenee ja keho ja aivot kärsivät ja tulee sekundäärisesti ahdistusta ja masennusta ja sitten aletaan hoitaa niitä ja kaikki taas pahenee. 

Vierailija
59/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on ihan hyviä näkökulmia myös tavallisen uupumuksen hoitoon. 

Vierailija
60/67 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin. Mutta se uupumus meni niin pahaksi, että kun seuraavan kerran menin lääkäriin, en pystynyt edes lopettamaan itkemistä kertoakseni mikä on mun asia. Siinä vaiheessa kirjoitettiin heti viikon sairasloma, ja arviointikäynti psykiatrille. Lopulta olin 5 kk työuupumuslomalla, jonka syyksi tosin merkittiin jokin toinen diagnoosi, Sopeutumishäiriö tms, koska uupumusloma ei ole korvattava.

No mitä muutoksia sinä aikana tehtiin sinun työnkuvaasi/työkuormaasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä