Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

0-0 HELMINAUHAT VIIKOLLA 19 0-0

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino 5750 g (hyppäsi uudelle käyrälle!)

Pituus 58,9 cm

Pään ympärys 40,5 cm

" Ihana poikavauva. Hyvä kasvu äidin rintamaidolla. D-vit nousevin annoksin menossa. Täysimetyksen jatkaminen. Varhaisheijasteet tulevat esiiin normaalisti. Seuraa katseellaan lelua puolelta toiselle. Vuorovaikutuksellinen vauva, ääntelee ja hymyilee."

Sampo pisti taas ensin parastaan, mahallaan ollessa potki jaloilla niin että jos kädet pelais samaan tahtiin niin menis jo kovaa vauhtia eteenpäin. (kotona mahalla ollessaan lähinnä vain itkee tai hankaa päätä " lattiiaan" ). Rokotus laitettiin ja siitä suuttu niin vietävästi että huusi koko loppuajan punasena, ei ruvennut syömäänkään. matkalla kuitenkin nukahti vaunuihin ja näytti nukkuvan oikeen sikeästi vaikkei tosiaan ruokaa saanutkaan. Tosi hyvin kyllä kasvaa pelkällä rintamaidolla! Se on kyllä hyvä juttu! Neuvolatäti kuitenkin antoi jo kiinteistä jotain lappusia, sanoi ettei mitään kiirettä mutta jos yöt menee risaseksi tai vauva muuttuu tyytymättömäksi ja itkuseksi niin voi alotella jo. No itse oon tosi tyytyväinen että rintamaito riittää, ja sen takia en kyllä alota että ite sais nukkua paremmin. Toivottavasti yöt menee jatkossakin hyvin niin ei tarvi kiinteitä vielä harkita.

SAUNA: Niin alle vuoden ikäistä ei sais saunoa mutta puolivuotiasta voi jo käyttää alalauteella miedoissa löylyissä, näin minä oon lukenut. Mutta kyllä minä toun vauvauinnin päälle käytön saunan alalauteilla syömässä, oon nähny muittenkin mammojen niin tekevän ja on mukava " palkita" vauva heti uinnin jälkeen!

Apua ulkona sataa vettä joten äkkiä sadesuojaa laittamaan...

HANNELE + SAMPO

Vierailija
22/56 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on uusi viikko käynnissä. Ja itselle tuli sunnuntaina silmätulehdus.Sain onneksi eilen siihen tipat ja onkin jo pois menossa. Pelkäänkin, että tarttuu poikaan. Mutta ei ainakaan vielä oon mitään tinolla näkynyt. Silmätulehdus on justiin niitä pahimpia mikä tarttuu helposti. saapi nähdä tuleeko nuhaa pojalle, kun on jo muutaman päivän siltä vähän näyttänyt, mutta vielä ainakin ollaan pahemmalta vältytty.

Kynnet-Leikataan joko pojan ollessa untenmailla tai hereillä. Välillä kyllä heiluu käsiensä kanssa niin kamalasti hereillä ollessa, ettei siitä tule mitään.

Kylpy- Meillä tino kylpee ainakin sen 2 kertaa/vko. Kun kelit lämpiää niin varmasti useammin saa kylvettää. Nytkin varsinkin autossa poika hikoaa ja paljon mukavampi illalla kylpeä ja mennä puhtaana nukkumaan. Saunassa ei olla vielä käyty.

Äitienpäivästä- Meillä vietetäänkin ensimmäistä äitienpäivää, jonka hoksasin tuossa jonkin aika sitten. On se vaan niin mahtavaa olla äiti. Mummoille on onneksi ostettu jo lahjat niin ei niitä tarvii kiireellä lähteä ostamaan.

Meinaako muut seurata euroviisuja?? Mulla kyllä olis tarkoitus katsoa molempina iltoina, jos vaan suinkin pysyy hereillä.

No mutta nyt ulos kun poika nukkuu jo toisia päikkäreitä pihalla.

niin vielä kun miehistä ollu juttua, Tuntuu kans välillä että hermot menee tohon mieheen. Varsinkin iltaisin on aina jotain menoa, juuri sillon kun poikaa pitäis laittaa yöunille. Olis niin kiva kun mieskin välillä nukuttais poikaa. Muuten kyllä ihan kivasti hoidossa mukana, mutta noi illat!!!

Jep, mutta nyt poistun..

-hanna ja tino-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, mun edellinen viestini on kadonnut jonnekin, ei päätynyt koskaan ketjuun?! No, otetaan uusiksi!

Calmukselle ja Viherrykselle ja muille sairastelijoille kovasti paranemisenergiaa!

Ja kiitos kaikille työmotivaatiokommentoijille, voi olla että minulle tarjoutuu mahdollisuus jäädä ylimääräiseksi vuodeksi kotiin, ja täytyy päättää parin viikon päästä suht heti kun tilaisuus tulee, jos siis tulee. Katsotaan.

Tänään 3kk neuvola meillä myös: 5430g (2750 syntyessä), 50 cm (48cm). Kuulemma kasvaa hyvin keskikäyrillä ja pelkällä rintamaidolla. " Jäntevä" on kirjoitettu joka kerta, muuten ei meillä neuvolassa sanailla kovin paljon vihkoseen, toisin kuten oliko se Hannelella. Rokotuksia annettiin normaali + rotarokote. Itki kovasti piikitettäessä ja matkalla kotiinkin, mutta nukahti kotona 3 tunnin unille ja herättyään söi - mutta sitten itki tosi lohduttomasti melkein tunnin, annoin Panadolin, vaikkei ollut kuumeisen tuntuinen, nyt nukkuu ja nyyhkyttää välillä : ( Neuvolatäti sanoi, että voi antaa panadolin, jos vaikuttaa itkuiselta ja kipeältä. Voi pikku ressua, toivottavasti menee ohi pian.

Terkkuja, Sporttari & Milli

Vierailija
24/56 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari juttua unohtui: Hannelen viestistä tuli mieleen, että meillä sanottiin, että " heijasteet on hyvin jo häipymässä" - ei kävelyheijastetta, moro heikko - eli hyvä vai huono että eivät ole 3kk iässä vahvoja?!?!

Ja miehistä - pakko jakaa nämä - kysyin mieheltä, josko hän voisi ystävällisesti tyhjentää pyykkitelineen, on ollut tosi kiire viikko mulla nimittäin. No hänpä teki työtä käskettyä, ja kun menin kylppäriin, niin oli poiminut narulta omat kalsarinsa ja muut vaatteensa sieltä väleistä : / Heh heh. Ja sitten on sovittu, että hän vie roskat (se on ainoa varsinainen kotityönsä). Noh, vie ne sitten kun roskikseen ei kertakaikkiaan voi ahtaa enää ja jo haisee... Biojäteroskis oli aivan täynnä ja sanoin hänelle, että " laitan nämä nyt tähän uuteen pussiin kaapin ulkopuolelle" - mihin hän: " hyvä idea" ja seuraavat banaaninkuorensa heitti myös tähän uuteen " roskislaajennukseen" ....

Jatketaan!

Vierailija
25/56 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä lataamosta... tämä mamma uupui ihan totaalisesti, ei nyt vauvaan sentäs vaan yleisesti arkeen ja kun ei enää määrätyt nukahtamislääkkeetkään auttaneet väsymykseen niin äitini kiikutti mut lepäilemään ihan ' hullujenhuoneelle' jossa taisin olla yhden toisen lisäksi ainoita " normaaleja" jotka olivat tulleet levähtämään- muut olivat sitten pitkäaikaissairaita ja jotku erittäin häiriintyneitä :/ Eilen sieltä pois pääsin ja nyt näyttää asiat valosammilta :) Pitää alkaa ottamaan iisimmin kotona eikä käydä jatkuvasti ylikierroksilla siivouksen, lastenhoidon jne suhteen. Välillä voi siis istahtaa ja rentoutuakin, sen opin. Samaan pisteeseen en enään itseäni päästä. Tulipa sepostus, omanapaistakin vielä, anteeksi siitä :)

Sitten asiaan..

VAUVAUINTI: kiinnostaisi kovasti! en ole vaan perehtynyt missä täällä järjestetään/paljonko maksaa jne jne.

LEIKIT: tarttuu joihinkin leluihin ja kovasti kampeaa itseään pystyyn istumaan. Viihtyy paljolti lelukaaren kera kun isosisko heiluttelee leluja ja laittaa pimpottelevia musisointeja kuulumaan. Päätä kannattelee hyvin ja jokeltelee paljon.

NEUVOLA: tietääkös kukaan, vaikuttaako rokotuksen antamiseen jos vauva on flunssassa? meillä tarttui esikoiselta pienemmällekkin melkoinen nuha joka on kestänyt monta päivää. Nyt ehkä hieman parempaan päin mutta muistelisin ettei ainakaan kuumeessa ollessa (?) rokotettaisi. Ylihuomenna olisi molemmilla nimittäin neuvola ja näin ollen myös se ah, niin ihana pistäminen josta taatusti seuraa huutoa ja pahaa mieltä äitille katsoa vierestä :(

VIISUT: eiköhän tule seurattua, lauantai-iltana mennään tosin miehen kanssa leffaan ja syömään että saa nähdä.. Ja sitten on äitienpäiväkin viikonloppuna!

Pää on taas ihan tyhjä ja unohdin muut kommentoitavat! Mutta jaksamisia muillekkin flunssaisille ja meille äideille muutenkin ;)

-Henna ja Melina tänään tasan 3kk-

Vierailija
26/56 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEIJASTEET: Alkaa sammua 3 kk iästä eli varmaankin Sporttari normaalia että alkavat hiipua! Meillä sanoi että tulee vielä vahvasti mutta alkaa tästä hiipumaan.

ROKOTE: Muistelisin myös että kipeenä ei saa antaa.

Tehtiin juuri jalanjälkiä kangasvärillä kasseihin mummoille lahjaksi...

HANNELE

Vierailija
27/56 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piha on siivottu pahimmista " paskoista" , sitä itseäänkin siellä paljon kyllä oli..

Vanhin poika satutti jalkansa kaatuessaan pyörällä ja sitä oon taluutellu ympäri kämppää -millon mihinkin pitää päästä- kun ei pysty astumaan jalalla ollenkaan..pitänee huomenna mennä lääkäriin.

Kuumeessa ei saa rokottaa, mutta flunssan ei pitäis rokotusta estää.

Just luin näitä juttuja jostain...

Onneks Henna(?) sait pikaisen avun uupumukseen! (sori jos muistin nikin väärin!) Hyvä, ettei pääse tollaset kovin pahaks, kun niissä toipumisaika on aina pitkä..

ÄITIENPÄIVÄLAHJAKS oon aatellu kans painaa T-paitoihin kaikkien poikien jalanjäljet. Jos vaan tästä tuppukylästä löydän valkoisia t-paitoja ja kangasvärejä!!

Joku muistaakseni on kysellyt miten saadaan suihkussa lapsi kunnolla pestyä..

Minä useimmiten istun saunajakkaralla lapsi sylissä ja suihkuttelen ensin poikaa päästä varpaisiin. Sitten laitan suihkun ylös " pidikkeeseen" (mikälie senkin oikee nimi on) ja pestään tukka lasten shamppoolla jos on kovasti puklussa ja muutenkin koko poika tulee siinä hyvin puhtaaksi.

Kyllä katson euroviisut jos ei uni vie mennessään!

mammutti ja Peetu

Vierailija
28/56 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tulla vilkaisemaan miten helmiksillä menee. Mies lähti töihin yövuoroon ja pikkuherra kävi nukkumaan, eikä itseäni väsytä ollenkaan!

Musta tuntuu, että on oikein ketjureaktio tämä kun nää miehet ärsyttävät meitä, yhdellä jos toisella on ollut jotain napisemista miehestään ja nyt on mun vuoro! Meillä oli taas niin mainio päivä ja pitkään siitä onkin mennyt kun viimeksi toisillemme napistiin, mutta tänään piti vähän treenata vieläkö tässä osataan riidellä.. Näköjään joo. Mies oli väsynyt ja sanoi jotain tökeröä, siitäkös minä ärähdin takas ja jatkon arvaattekin.. Eli ei mitään kovin kummasta, mutta kuitenkin harmittaa :( Sovittiinkin jo ja rauha maassa, mutta olis voinut jäädä väliinkin. On se niin turhaa tuo riitely, varsinkin jos ei ole aihetta. Mutta kaikeltahan ei voi aina välttyä!

Kysymys:Onko teidän miehet jo pitäneet isyyslomat kokonaan?

Tuli vaan mieleen kysäistä, kun meillä ens viikolla ollaan koko perhe koossa, kun mies on kotona viettämässä viimeistä isyyslomaviikkoansa. Olispa hyvät säät niin saatas takapiha laitettua kuntoon ja pääsisi ulkoilemaankin enemmän (täällä päin ollu aika sateista)!

Sauna & hikoilu: Meillä kun oli Ukolla taannoin paha räkätauti niin lastenlääkäri antoi ohjeeksi viedä saunaan lauteiden keskitasolle, jossa on noin 40 astetta lämmintä ja ripsauttaa kiukaalle vettä, että ilma höyrystyy ja toistaa tätä muutamia kertoja niin että lima alkaa irrota. Ja meillä kyllä helpotti huomattavasti! Muutenkin pikkuinen tykkäsi ilkosillaan oleskella saunassa. Sitten päälle vielä lämmin kylpy niin johan tepsii! Ei tietenkään saunaan ihan " saunomaan" tai ylälauteelle pientä vauvaa saa viedä, mutta lämmön hyväilyssä saa käyttää. Myös vastoin monen luuloja, on hyvin normaalia, että vauva hieman hikoilee. Esim. jos vie saunan lämpöön niin ei tarvitse heti lähteä pois jos otsaan tulee pieniä hikikarpaloita. Ja vauva kyllä ilmaisee hyvin nopeasti jos olo on tukala/kuuma. Vauvoja on erilaisia ja toiset hikoilevat herkästi ja toiset eivät ollenkaan. Meidän Ukko hikoilee jo syödessä, niska aina hikinen kun ruokaurakka on ohi. Kysyin tätäkin juttua lääkäriltä kun alussa ihmetytti, mutta on kuulemma aivan normaalia..On mahtanut lääkäri kummastella meikäläisen kysymyksiä, mutta parempi ottaa selvää asioista.. Huvittaa lähinnä kun neuvolan täti oli sitä mieltä, että " pieni lapsi ei hikoile" , mutta hän onkin ainoa joka näin on sanonut. Ensin pelästyin, että miksikäs meidän pieni hikoilee ja sitten kyselin enemmän ja luulen että ei toinna noita neuvolan tätejä aina ottaa niin kirjaimellisesti.

Kynnet: antaa leikata vaikka hereillä ollessa. Yleensä leikkaan kun on sitterissä istumassa. Syötön jälkeen on hyvä hetki napsaista kynnet, kun Ukko niin raukeana siinä lepäilee.

Viisut: pitää kait ne katsoa, jos vaikka Hanna menestyisi ja toisi Suomelle kunniaa. Tosin se eilinen lehdistötilaisuus meni Hannalla todellakin penkin alle, auts :/

Äitienpäivä: ensimmäinen sellainen, wau! Omalle äidille vien lahjaksi Ukon jalasta kipsatun mallin eli kipsijalan. Kuulostaa hassulta, mut ne on tosi kivoja ja turvallisia, jos haluaa antaa mukavan lahjan. Lastentarvikkeelta saa niitä (muottiainekset, jalusta yms) ja ne on just tarkoitettu pienille vauvoille, että ei ole haittaavia kemikaaleja, suosittelen :)

Jassoo, nyt on mentävä unille tai aamulla väsyttää. Hyvää yötä :)

~Henniina ja Ukko 11 viikkoa

Vierailija
29/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti tuntuu olevan flunssaa liikkeellä vauvasta vaariin. me käytiin eilen varuilta koko konkkaronkka lekurissa mutta ei ollut sen kummempaa, flunssaa vaan kaikissa, vauvallakin onneksi vaan nuha. ilta ja yö menikin jo hyvin. samalla tuli punnituksessa todettua että hyvin kyllä kasvaa ja maitoa todellakin piisaa! (5535g oli paino ja ikää 3kk )

äitienpäivä - tänään askarrellaan mummoille äitienpäiväkortit ja omaa päivää vietettäneen ihan kotosalla, aamukahveja odottelen perinteisesti sänkyyn ja esikoiselta liikuttavaa korttia... olen vihjaissut miehelle, että hierontalahjakortti olisi mieluinen, kun suunnitelmissa on pyörinyt ajatus varata aika.

jahas, mies on kylläinen, täutyy rientää!

viherrys + poika 3kk 2 pvää

Vierailija
30/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sporttari:

tuo biojätekuvaus oli kuin suoraan meiltä! Meilläkin mies vie roskat joka on ainut päivittäinen kotityö hänellä, tai siis onhan hänellä myös kissanhiekka-astian siivous ja siivoaa viikkosiivousta, mutta ei mitään päivittäisiä velvotteita. Meilläkin mies vitkuttaa astian viemistä ja viime viikolla oli just tiskipöydällä " rinnakkaisbiojäteastia" kuin merkkinä että jospa veisit ne vihdoin. Sekin ehti tulla täyteen ennen kuin mies sai viedyksi ne astiat. Häntähän ne ei häiritse kun käy keittiössä vain syömässä, mutta mua tympii kovasti ne. Kuitenkin jos alan viedä roskatkin kolmen lapsen kanssa, mies lopettaa senkin homman kokonaan.

Meillä on muutaman vuoden vanha yli 35000 maksanut auto (miehelle tulee työajoja 100 km joka päivä talvet ja kesäisin 100-400km/pvä joten hyvä auto on pakollinen) ja nyt siihen tuli vähintään 3000 euron korjaukset, just kun siirryin äitiyspäivärahalle. Jee. Säästössä on onneksi rahaa joka piti käyttää miehen syksyiseen 3kk:n opintovapaaseen. Nyt se menee sitten kaikki autoon. Ja opintovapaaa on jo anottu eikä sitä voi perua enää. Mistähän ne rahat pierasemme, ja sitten piti olla puoli vuotta mun hoitovapaalla sen jälkeen johon piti saada säästettyä nyt edes vähän. Ärtsyä miettiä koko ajan jotain rahajuttuja. Kun sais vaan hoitaa lapsiaan! Hoitovapaa on tosi kallista. Mielellään sitä olisi pitempääkin, mutta varmaankin kesällä tai viimeistään syksyllä 2008 on mentävä töihin. Aion kuitenkin mennä 3-4-päiväisenä siihen asti kun vauva on 3v.

Nyt 4-vuotias huutaa PYYHKIMÄÄÄÄÄÄN

Vierailija
31/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa keskiviikko päivää minunkin puolestani. Me ollaankin tänään jo oltu ajoissa liikenteessä kun jo ennen klo 9 piti olla neuvolassa lääkärintarkastuksessa. No tyttö on siis edelleen terve ja kaikki ok! (oltiin siis maanantaina rokotetutkimuksessa jossa oli myös lääkärintarkastus). Ronja oli lihonut parissa päivässä taas 100 g joten nyt ylitimme sitten jo 6 kg rajapyykin! Pituutta ei saatu neuvolanmitalla kun 58,5 cm kun tuolla tutkimuspaikassa oli mittana jo 61 cm eli taisi siellä olla vähän reilulla kädellä mitattu.

Sporttari: Onko tyttösi tosiaan vain 50 cm pitkä? Ihmettelen kun meidän tyttö on tästä helmien porukasta nuorin ja silti varmaan jo kaikkein suurin. Kasvaa kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään ja tosiaan vielä ihan pelkällä rintamaidolla. Taitaa olla rasvaista maitoa =)

Onko teidän miehet jo pitäneet isyyslomat kokonaan?

Meillä ei ole pitänyt kun vasta viikon eli kesällä sitten pitää loput 2 viikkoa ja vielä kesälomat eli lomailee heinä-elokuussa yhteensä 6 viikkoa. Sitten loka-marraskuussa pitää vielä sen extra kuukauden tai sitten vähän myöhemmin ei olla vielä päätetty.

Sauna & hikoilu: Ei olla saunottu. Meillä kun on noita pieniä vahdittavia muutenkin niin ei olla samaan aikaan saunaan sitten menty vielä eikä yleensäkään olla lapsia kovin saunotettu kun vasta vuoden vanhoina, mutta kyllähän sellaisessa lämpöisessä tosiaan voi lasta minun mielestäni käyttää kun ei tosiaan kovin löylyä heittele eikä pitkiä aikoja siellä vietä.

Meilläkin kaikki lapset ovat hikoilleet, enkä kyllä ymmärrä miksi kukaan väittäisi että vauvat ei hikoile?!? Toinen asia on sitten se että vauvat eivät osaa säädellä samalla tavalla tuota ruumiinlämpöään eli hikoilevat kyllä mutta heillä myös nopeasti nousee " kuume" jos joutuvat pitkään olemaan kuumassa paikassa. Sama pätee kylmään eli ruumiinlämpö laskee nopeasti jos ovat liian kauan kylmissään. Näin siis minä olen asian ymmärtänyt. Älkää nyt kuristako jos asia ei näin kuitenkaan ole.

Viisut: Yritetään kattoa, mutta voipi olla että jää näkemättä kun uni yleensä voittaa minut ennen klo 22.00.

Äitienpäivä: Hyvänen aika sentään, kortit pitäisi sitten varman muistaa postittaa tänään, jotta ehtii perille. En mä ole edes ajatellut asiaa kunnes nyt tajusin et se päivä on tosiaan jo sunnuntaina. Mulla ei oo kyllä mitään ideaa vielä lahjoista mummuille kun me ollaan jo sen verran monta äitienpäivää ja isänpäivää ehditty lasten kanssa viettää että alkaa olla kaikki jalat ja kädet piirrettyinä kaikennäköisiin taideteoksiin. Ehkäpä vain sitten annan lasten piirtää jotakin mukavaa mummeille.

Hoitovapaasta/töihin menosta: Mä olen jo aika vankasti päättänyt olla menemättä töihin vielä pitkään aikaan. Mieskin sanoi että saan jäädä kotiin kun hänen tulot ovat nyt sitä luokkaa että pärjäämme lainanlyhennyksistä huolimatta pelkästään hänen tuloilla. Meillä on kuitenkin kolme alle eskari-ikäistä lasta ja niiden hoitoon vieminen kustantaa jo 560 ¿, joten ei ihan heti tee mieli tuollaisia laskuja ruveta makselemaan. Meillä vielä kaikenlisäksi maksetaan ihan kivasti noita kuntalisiä eli kelan rahojen lisäksi saan 400 ¿ kuntalisää. Mun palkkani ei ole koskaan päätä huimannut, joten aika pieni ero jää siihen että menen töihin tai jään kotiin ja mielummin kyllä näillä näkymin valitsen siis kotiin jäämisen.

Kysymys kaikille: Maksetaanko teillä minkälaisia kuntalisiä?

Meillä siis alle 3-vuotiaasta maksetaan 200¿ ja alle kouluikäisistä sisaruksista 100¿/kpl.

Nyt kuuluu jo vaativa itku, joten heipat!

T.Kaisa ja Ronja 8 vko

Vierailija
32/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei...

Onneksi ollaan kotona. Siis alkaa olla tauti voiton puolella eikä toistaiseksi tarvittu lääkehoitoa. Muuten lastenlääkäri neuvoi et näin pienelle(3kk) paras on vaan antaa keittosuolatippoja ei nasoliinia nenuun ja yrittää saada niistetyksi limaa pois siis jollain laitteella mitä kaupoissa myydään. Myöskään tk lääkärin suosittelemaa ventoline yskänlääkettä ei suositellut vaikka se siis samaa mitä sai hengitettynä osastolla. Mutta suun kautta annettaessa ei näin pienillä sittenkään hyvä vaihtoehto. Katsoivat samalla pojan kasvoja kun siinä on ihan mustapään näköistä näppyä ja pinnalta kuiva. Äidin hormonit kuulemma vaan vaikuttaa niin kovin. Rasvausta ei suositellut kuin välillä ettei ihohukoset menis ihan tukkeeseen.

Roskista ja biojäte astiaa meillä vie se ken ehtii/muistaa/viitsii. Meillä sellainen biojäteämpäri joka yleensä aina täynnä ennenkuin tyhjenee. Ja siis tuollainen Biolanin kompostori pihalla.

Äitienpäivä: Ollaan varmaan kotona ja meinasin mennä ostamaan itse kakkua niin saan mieleisen kun ei tuo mies leipomaan ala vaikka ruokaa laittaisikin. Lahjoista sen verran et huumorintajuani aina välillä koetellaan. Pari vuotta sitten sain lahjaksi kuorman multaa ja lapion kun olin sitten mennyt sanomaan haluavani nurmikkoa ainakin osalle pihaa. Niinpä sitten lapioitiin äitienpäivänä multaa...no kesällä oli kyl kieltämättä kivan näköinen nurmikko. Nyt on ostanut traktorin peräkärryllisen polttopuita kuulema minulle et saan sitten sunnuntaina niitä puuvarastoon pinota...vauva liinaan vaan. Että semmosta...

Lapset ovat kerhoissa askarrelleet jotain ihania juttuja ;O) ne on aina NIIN suloisia, nyt heillä vaan kova tuska etteivät näytää ennen sunnutaita pakettejaan.

Euroviisuja tulee varmaan seurailtua jos jaksaa...

Nyt ei tule muuta mieleen..pyykit odottavat.

calmus & pikkumies 3kk ja risat

Vierailija
33/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntalisästä: Täällä maksetaan 200¿ alle 3 vuotiaasta ja kaikki alle kouluikäiset hoidettava tuolloin kotona eikä saa olla yhtään tuloja.

Isyysloma: Mies piti kaksi viikkoa ja vielä syksymmällä meinaa pitää viikon. Isäkuukaudesta ei innostunut.

Niin ja töihin paluusta...en ole palaamassa töihin vaan hoitovapaalla varmaan siihen asti kun pikkumies 3vuotta. Tosin ei ole tuota työpaikkaakaan...ja kuten mammutti asian ilmaisi niin hoitomaksut, toinen auto yms muut kustannukset niin ei siinä välttämättä niin kamalan paljon enempää jää sairaanhoitajan palkalla käteen + on vähemmän aikaa lapsille ja itselle.

calmus jälleen...

Vierailija
34/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Kaisa kolomonen ihmettelystä - ollaanhan me sentään 60 cm pitkiä! Enpä lukenut mitä kirjailin, ei siis 50 cm... eli 12 cm on tullut syntymästä pituutta 3 kk:ssa : )

Isyysloma: meillä ei pitänyt lainkaan, kun on yrittäjä jolla ei pitkään aikaan juuri mitään tuloja : / ja kun perheen pää eli minä jäi äippälomalle, piti hänen alkaa paiskia tosissaan töitä.

Viisut: eipä taida tulla katsottua, kun pitää tehdä töitä - ehkä sen finaalin voi sitten toisella silmällä katsoa.

Täällä tuli hurjan hieno ilma ykskaks! Aamulla sumu ja kolea, nyt tosi kevät.

Terkuin, Sporttari ja Milli-typy

Vierailija
35/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan hikoilusta vielä - ohjeissahan sanotaa, että vauvan " lämmönsäätelykyky" heikko (tämä teksti esim terveyskirjaston sivuilta: " Vastasyntyneen hikirauhaset eivät toimi kunnolla ja lämmönsäätelykyky on vielä huono, koska vauva ei osaa hikoilla. Vauvan pesutuokio ei kuitenkaan kestä kovin monta minuuttia ja se sopii hyvin tehtäväksi saunan lämmössä. Vauva oppii näin luontevasti perheen saunakulttuurin. Lauteille ja löylyyn vauvaa ei kuitenkaan saa viedä." ). Vaikka kyllähän ainaki meidän vauvalle usein niskaan tulee hiki, jos imettäessä jos pää on ihoa vasten. Ehkä ohjeella tarkotetaan, että muualta kropasta ei hikoile ja sillä lailla ruumiinlämpö voi nousta vaarallisen korkealle.

ISYYSLOMA - mies säästää kkesään. meillä alussa vauva´vaan nukkui, joten eipä siinä paljoa apuja tarvittu ja mies oli sillon muutenki kiireinen. kesällä sitten piiitkä loma.

VIISUT - ehdottomasti katsotaan, odotan innolla. itse asiassa viime vuonna haaveilin, ennen raskautta, että tänä vuonna istuisin katsomossa. mutta ihan kotikatsomossa meneekin nyt sit, ja vauva tissillä :) Esikoinen on kova Lordi-fani, hänkin odottaa viisuja :)

viherrys

Vierailija
36/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mikä tuo lisäisyysloma on? Olen kyllä kuullut, että jotain lisälomaa voi isä pitää jos on pitänyt isyyslomat pois, mutta muuta en tiedäkään.. Voisiko joku valaista asiaa?

Kolomonen: teillä kyllä tyttö kasvaa vauhdilla :) Meillä mun mielestä kans aika iso tämä poitsu verrattuna muihin kun mitat oli 10 viikon iässä 6,5 kg ja 62cm pitkä. Äkkiä ne kasvaa hujahtavat!

Mulla on nyt, vähän myöhässä(!!!!), alkanut tulla enemmän maitoa. Ironista, että yritin vaikka mitä että sais maidontuotantoon puhtia ja sit kun löin hanskat tiskiin niin alkoi tapahtumaan. Oliskohan syynä ollut just tuo stressaus asiasta ja kun luovutin niin stressi hävis ja maitoa alkoi tulemaan hieman enemmän. Ei vielä riitä täyttämään vauvan mahaa, mutta vähän edes lohduttaa.. Ainut ongelma vaan on, että Ukko on niin tottunut pulloon, ettei halua tissiä enää kovinkaan usein. Oikein suuttuu, kun nälkä on ja tarjoan tissiä... No pitää yrittää kärsivällisesti tarjota, jos vaikka kelpaisi tissikin vielä.

Nyt taas kutsun kuulen, mentävä on!

~Henniina ja Ukkeli 11 viikkoa

Vierailija
37/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku saa vanhemmista lapsistaan kotihoidontukea samalla, kun ootte äitiyspäivärahalla? Vai oliko puhe sitten hoitovapaalla olosta?

Mä oon niin raivoissani kelalle, kun veivät multa kotihoidontuen, kun kahta tukea ei kuulema voi saada päällekäin!!! Sainhan mä sitä silloinkin kun olin töissä, tulojahan nekin on. Ja nyt kun raha olisi tarpeen, sitä ei saa!!! ***kele, että ***ttaa!!!

Palaillaan...

Vierailija
38/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henniina: Isäkuukausi on uusi juttu ja siinä osa vanheimpainvapaasta meneekin isälle eli olikohan niin et äiti lopettaa 2vkoa aikaisemmin ja isä pitää sen 2vkoa vanheimpaan vapaata...no Kelan sivuilta tuon näkee.

Pessi: Kyllä on kaikki tuet täältäkin viety. Eli hoitovapaaalla sitten saa muistakin lapsista jotain. Tosin Kelahan ei tunne kun normi perheen eli 2 aikuista ja 2lasta ja vaikka kolmaskin olisi vielä " tuen" piirissä niin ilmeisestikään siitä ei silti rahaa makseta.

Mulla kylläkin sellainen tilanne et äitiyspäiväraha parempi kuin hoitovapaalla saamani rahat vaikka jäin äitiyslomalle hoitovapaalta. Mutta kun tuo kakkonen oli alle 3 v niin saan saman rahan kuin hänestä äitiyslomalla. Eli tulot tulee taas tippumaan kun tää äitiysloma päättyy.

Meillä ilmeisesti kanssa vähän lisäillään maidon tuotantoa. Eli tisuttelua parin tunnin välein kun pitkään menty kolmen tunnin väleillä. No onneksi yöllä sentään nukutaan 3 asti.

calmus

Vierailija
39/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tänään ei mikään ole mennyt putkeen. Nyt seuraa vuodatusta, joten hypätkää yli, jos ketuttaa...

Tämä keljutus alkoi jo eilen illalla, kun mies yleensä on keskiviikot vapaalla ja nyt kun esikoinen on ollut maanantaista saakka kipeenä, ilmoittikin mies eilen, ettei sitten voikaan olla tätä päivää vapaalla, vaan että töissä menee TAAS puoli kahdeksaan! Siitäkös riemu repesi. Ja kun lähtökohta on tuo, ei ihme, että kaikki on mennyt päin persettä tänään. Olin varannut pizzan ja pullan tekovehkeet ja niitä oli tarkoitus esikoisen kanssa leipoa, kun iskä katsoo vauvaa. No laitoin sitten vauvan ulkounille ja aloitettiin taikinoiden teko ilman isukkia. Tuloksena se, että baby nukkuikin vain 45 min ja kiljui niin että naapurit jo tuijotti, kun yritin uudelleen epätoivoisesti nukuttaa sitä... Mielenkiintoinen projekti tuo leivonta hereillä olevan vauvan kanssa. Sitten tulikin sellainen ukkoskuuro, että seuraavat unet otettiin liinassa (ehkä puoli tuntia) ja vielä yhdet vaunuissa sisällä (olisko 45min) ja siinä ohessa tuli tehtyä pizza ja pullat ja aikaa meni yli 4 tuntia!!! Kyllä on pinna tiukalla... Tarkoitus oli myös askarrella mummoille äitienpäiväkortit, mutta jätetään suosiolla tekemättä. Vaavi nukkuu nyt ulkona ja varmaan taas kohta herää karjuen... Se on vähän nuhainen, joten pitänee suhtautua empaattisesti reppanaan. Säälittää tuokin esikoinen, kun eipä paljon olla ehditty tänään mitään tehdä ja tyttö valittaa kuinka tylsää on. Nyt katselee lastenohjelmia ja itse nautin kaffekupposen kera tuoreen pullan.

Anteeksi tämä valitus, mutta kun ketuttaa niin vietävästi...

Ja sellaista gallupia mietin ,että kuinka usein vaihdatte vaipan? Meillä neito täräyttää nyt päivittäin kakat aamukuuden kieppeillä, jolloin vaipan vaihto, sitten noin klo. 12 ja monesti meneekin sitten iltaan, eli noin 19.30, kun vaihdetaan yökuteet ja vaippa. Tietenkin jos sattuis kakkaamaan välissä, heti vaihdetaan, mutta tyttö vain pissaa päivisin. Pepun iho on hyvässä kunnossa, joten enpä sitten useammin ole nähnyt tarvetta vaipan vaihtoon. Esikoiselta tuli vaihdettua paljon useammin...

Aurinkoisempaa päivänjatkoa kaikille!

Timbe ukkospilvi yläpuolellaan

Vierailija
40/56 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...siinä muistilistaani että edes jotain muistaisin kommentoida mistä on keskusteltu.

VIISUT:tuskin tulee seurattua ellei sitten mies nauliinnu telkan ääreen ja minä siinä sivussa.

ISYYSLOMA: mies pitää juhannuksen jälkeen kun talopaketti tulee eli tosi perheloma varmaan luvassa... Nyt kevällä teki pari kuukautta neljäpäiväistä työviikkoa eikä siksi katsottu enää järkeväksi pitää isyyslomaa samaan. Ja tontilla varmaan sitten ollaan kyllä koko porukka jos sää suosii. Ja jääpä sitten vielä kesälomat loppukesään/syksyyn/talveen. Kysyinkin ukolta tehdäänkö joku kesäloma reissu ja hän heitti että voihan sitä sitten mennä vaikka äkkiseltään Viroon mihin sain heti huomauttaa että vauvalla ei ainakaan toisaiseksi ole passia. Ens hiihtolomalle mennään joka tapauksessa etelän lämpöön joten siihen mennessä passi pitää hommata.

KUNTALISÄ: Piti oikeen hakea kaupungin sivuilta eli meillä sitä maksetaan yksityisessä hoidossa olevista lapsista (ei siis kotihoidosta - sen maksamisen vaikutuksista päivähoitotilanteeseen tehtiin nyt keväällä kysely ja tulokset pitäis tulla vielä ennen kesää ja siis samalla päätös aletaanko maksaa) niin että alle 3 v. yksityisessä perhepäivähoidossa 195e/kk ja yksityisessä päiväkodissa 215 e/kk. Yli kolmevuotiailta lapsilta summat 30 e pienemmät. Mutta kotihoidon kuntalisää ei siis toistaiseksi täällä käsittääkseni ole.

SAUNA: meillä tosiaan pimu oli ekan kerran keskilauteella kylpemässä 5 viikoisena. Ja selkeästi kyllä ilmoittaa kun alkaa tulla liian kuuma. Lämpöähän siinä on n. 40 astetta ja hän viihtyy yleensä 5-15 minuuttia eli ei kovin pitkään. Välillä käydään kylppärissä vilvottelemassa ja tullaan vielä toisen kerran. Ja hikoilla kyllä osaa niskasta ja selästä & pyllystä varsin tehokkaasti turvakaukalossakin joten varmasti myös saunassa. Ja fysiologina uskaltaisin kyllä väittää että vauvan lämmönsäätelykin toimii tässä iässä jo kohtuullisesti, mutta tietysti pieni lämpeää/jäähtyy nopeammin kuin iso! Eli en pidä ihan perusteltuna pitää lasta pois saunasta vuoden ikään asti. Se on tietysti selvää ettei vauvan ollessa saunassa paljon löylyjä heitellä vaan nautitaan muuten lämmöstä.

BIOJÄTE: roskisten tyhjennys ja postin haku on meilläkin lähes ainoat työt mitä mies nykyään tekee. Ennen lomaani hän hoiti myös kaiken pyykin narulle asti. Sieltä eteenpäin pyykit oli ennenkin mun heiniä. Nyt tietty ehdin pyykätä päivisin. Biojätettä olen itse superlaiska tyhjentämään. Ja kun saan sen ulos, jätän ämpärin usein sen jälkeen pihalle kuivumaan, joten seuraavat päivät meneekin taas ilman ko. astiaa... Ok-taloon kun päästää muuttamaan niin täytyy olla tarkempi koska ei mitään ylimääräisiä jätemaksuja haluta maksaa eli poltettavat tullaan polttamaan, ylimäärä lehtipostia kuskataan paperinkeräykseen, biojätettä varten hommataan kompostori ja vaan sitten ihan pakolliset menee sekajätteeseen.

KOTONAOLOSTA vielä: laitoin jo aiemminkin, että jos työsoppariani jatketaan vuodelle 2008 niin palaan marraskuun puolivälissä töihin, jos ei, niin sitten tietty olen loppuvuoden kotona vaikka töitä vielä olisikin. Kun lapsia myöhemmin saadaan toivottavasti lisää niin sitten useamman pienen kanssa harkitsen kotiinjääntiä enemmän. Mulla onneksi on sellainen työ, että voin tulla ja mennä suht joustavasti ja tehdä osan hommista kotona iltaisin koneella kun mies katsoo lasta. Vaikka kyllä vähän pahalta tuntuu ajatella pienen hoitoon laittamista puolen vuoden päästä.

Ylihuomenna edessä 3kk nla rokotuksineen. Etukäteisarviomitat 5500 g ja 60 cm. Meillä kasvu on ollut suht tasaista 2,5 cm ja 500 g/ 3 vkoa. Ja tissillä on hyvin pärjätty. Luumusosetta alan nyt harkita kun tän päiväistä kakkaa odoteltiin taas kuusi päivää joista pari viimeistä oli taas iltaisin huutoa. Mallasuutetta olen satunnaisesti antanutkin, mutta se aiheuttaa myös ilmavaivoja...

VAIPAT: kakattomina päivinä (eli melkein aina) meillä menee vaan 3 vaippaa vuorokaudessa (Dailyja). Eli aamulla laitan puhtaan noin klo 9 kun noustaan ylös. Sit vaihdan päiväunien ja syötön jälkeen n. klo 15-16 ja yövaippa illalla ennen nukkumaanmenoa n. klo 21-22. Peppu ei ole tästä pahaa tykännyt joten en näe järkeväksi vaihtaa useemmin. Tästä syystä myös mietin tuleeko kestovaippailu meillä oikeesti hirveästi halvemmaksi kun niitä menee varmaan kolmen tunnin välein ja pyykkiin päätyy usein lisäksi jotain kastuneita vaatteita. Ja yöksi tarvitaan kuitenkin kertis ettei tarvitse kesken unien vaihtaa. Eli ratkaisevaa hintakysymyksessä tulee olemaan se kauanko vaippaikä meillä kestää. Olen kyllä suunnitelllut että alan potattaa ajoissa eli kun istumaan oppii. Siskon tyttö oppi ahkeralla potattamisella kuivaksi vuoden vanhana. Se on sitten eri jaksavatko hoidossa tällaiseen ruveta.

Mulla tulee aina tällainen maraton kun vaan parin päivän välein viitsin kirjoitella, vaikka suht tiuhaan tuleekin muiden juttuja luettua.

Nyt pois.

äippä + pinksu tänään tasan 3kk