Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa kanssani rantalomalle ulkomaille vaikka olen työtön.

Vierailija
30.03.2026 |

On siis muitakin lähdössä. 

Sanoin, että en voi lähteä, koska olen työtön ja pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Ei ole varaa nyt karenssiin, kun on opintolaina yms. maksettavana. 

Mies inttää ja jankkaa ja sanoo, että olen nynny. 

Mä en jaksa tällaista. Ihan tarpeeksi ärsyttää koko tilanne muutenkin. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voi työtönkin käydä ulkomailla, eihän työkkäri töitä tarjoa eikä työnantaja työkkäriin soita jos joku ei tule tiettynä päivänä töihin. Rahasta se oikeasti lienee kiinni?

Kyllä kuule tulee samantien karenssi, jos vastaa virkailijalle jostain ulkomailta. 

Et varmaan itse ole ollut työtön ikinä?

Olen työtön tälläkin hetkellä, ja minulla on hyvin tiedossa milloin työkkäri yleensä kolmen kuukauden välein soittaa. Nyt on suunnitteilla lomamatka kesäkuulle, seuraava soiutto tästä hetkestä on ensi kuussa eli jos kaikki menee hyvin niin seuraava soitto on vasta heinäkuussa. Toki vielä parempi olisi se ihme että edes pääsisi töihin.

Vierailija
22/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne sieltä työkkäristä soittele noin vaan. Itsellä aina sovittu etukäteen milloin soittaa tai pitää käydä virkailijan luona. Olen ollut työttömänä tammikuusta lähtien. Yksi puhelu ja yksi käynti. Sanoi ettei hänellä ole tarvetta ottaa yhteyttä 3 kuukauteen että katsellaan sitten mikä on tilanne. Itse haen töitä ja sitä voisin tehdä viikon parin ajan ulkomailtakin käsin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mulla olisi edes rahaa millä lähteä reissuun tai tehdä muutakaan joten siksikin olisi ihan kauheaa alkaa tapailemaan ketään. No, eipä kukaan mies ole kiinnostunutkaan eli siinä mielessä turha huoli.

Vierailija
24/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tyollisyys.palvelumanuaali.fi/palvelu/tyonhakumatka-eu-tai-eta-… "Työttömänä työnhakijana voit lähteä 3kk:n työnhakumatkalle toiseen EU- tai ETA-maahan tai Sveitsiin ja säilyttää oikeuden työttömyysturvaasi. Työttömyysturvan saaminen edellyttää, että saat ansiosidonnaista päivärahaa tai Kelan peruspäivärahaa."

Vierailija
25/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoituu sillä, kun ilmoitat et oot lomalla tietyn ajan. Voivathan ne vittuillessaan lähettää kirjeen, että on haettava työpaikkaa x päivään mennessä, jolloin saavat sut olevinaan kiinni jostain kauheasta petturuudesta.. Mut sullahan on sitten todiste ilmoitetusta lomasta. Kyl on kaameeta kyttäystä. Mä en ilmoittanut lomamatkasta enkä taia nytkään ilmoittaa.

Voi sitä työpaikkaa hakea vaikka ihan kånnykällä. Sen kun laittaa menemään.

No tämä. Työpaikkaa voi hakea ulkomailtakin. Jos tuntuu vaivalloiselta hakea töitä kännykällä, ota läppäri mukaan reissuun. 

Vierailija
26/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä ahdistavalta, jos mies yrittää määräillä. Kai nykyaikana jokainen voi itse päättää, mitä tekee.

Ja mikä siinä on, että miehet ei muka ymmärrä.

Pitäisikö ap:n nyt vaan jättää tuo mies ja odottaa, että löytäisi normaalilla ymmärrystasolla oleva.

Vierailija
27/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://tyollisyys.palvelumanuaali.fi/palvelu/tyonhakumatka-eu-tai-eta-… "Työttömänä työnhakijana voit lähteä 3kk:n työnhakumatkalle toiseen EU- tai ETA-maahan tai Sveitsiin ja säilyttää oikeuden työttömyysturvaasi. Työttömyysturvan saaminen edellyttää, että saat ansiosidonnaista päivärahaa tai Kelan peruspäivärahaa."

Tämä on jo eri asia kuin vain lomamatka ja työnhaku voimassa Suomessa lomamatkan ajan. Tämä tarkoittaa siis, että saat hakea 3 kk töitä sieltä ulkomailta niin että esim. jos olet Espanjassa, haet sinne espanjalaisiin yrityksiin töihin. Siellä pitää ilmoittautua sitten paikallisille viranomaisille. 

Vierailija
28/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön saa olla vaikka kuussa kunhan on tavoitettavissa eli vastaa puhelimeen ja katsoo sähköpostinsa. Ja mistä se työkkärin virkailija tietää oletko kuussa vai maassa...

Vierailija
29/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ihan vääränlainen mies tai siis ei miehessä varmasti vikaa ole, mutta se on sinulle vääränlainen kuten sinäkin olet hänelle vääränlainen.

Teillä ei ajatus- ja arvomaailma kohtaa ja ehkä moraalista ym sellaisesta on myös turhan erilainen käsitys.

Vierailija
31/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisyydet sille että työkkäri vuonna 2026 soittaa yhtään kellekään ja tarjoaa työtä on samaa luokkaa kuin se että istut takapihalla ja täyttä kultaa sisältävä asteroidi putoaa siihen nätisti eteesi.

Ei ole kyse siitä, että joku tarjoaisi työtä. Riittää, että vastaa ulkomailta virkailijan puheluun. Karenssi selvityksineen tulee samantien. 

No höpön höpön, eikä tule. Jos virkailija soittaa, voit sanoa, että olet käymässä siellä missä nyt oletkaan, ja haet töitä sieltä käsin. Mutta eihän sitä edes tarvitse sanoa, missä olet. Puhelimeen kannattaa kyllä vastata, jos virkailija soittaa ja on soittoaika sovittu.

Vierailija
32/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut varmaan haluaisivat työkkärin kirjoilla oleville pannan jalkaan ja pistokäynnit koteihin kuin totaalikeltäytyjillä.

Vierailija
33/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voi työtönkin käydä ulkomailla, eihän työkkäri töitä tarjoa eikä työnantaja työkkäriin soita jos joku ei tule tiettynä päivänä töihin. Rahasta se oikeasti lienee kiinni?

Kyllä kuule tulee samantien karenssi, jos vastaa virkailijalle jostain ulkomailta. 

Et varmaan itse ole ollut työtön ikinä?

Ja mistähän vitusta se työkkäritäti näkee, että oot ulkomailla? 

Vierailija
34/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ihan vääränlainen mies tai siis ei miehessä varmasti vikaa ole, mutta se on sinulle vääränlainen kuten sinäkin olet hänelle vääränlainen.

Teillä ei ajatus- ja arvomaailma kohtaa ja ehkä moraalista ym sellaisesta on myös turhan erilainen käsitys.

Ei tässä mistään moraalista ole kyse. Työtön saa kyllä matkustaa, kunhan hakee töitä ja on työmarkkinoiden käytettävissä. Miten se työnhaun kannalta muka olisi eri asia, oletko muutaman päivän käymässä Pariisissa vai Utsjoella?

Vierailija
35/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vielä joku sanonut, niin sovi työkkärin kanssa hakevasi työtä ulkomailta. Toki sitten varmaan kannattaa joku paperi tehdä, että on näyttää, että olen hakenut tätä, tätä ja tuota paikkaa siellä ulkomailla. 

Vierailija
36/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisyydet sille että työkkäri vuonna 2026 soittaa yhtään kellekään ja tarjoaa työtä on samaa luokkaa kuin se että istut takapihalla ja täyttä kultaa sisältävä asteroidi putoaa siihen nätisti eteesi.

Ei ole kyse siitä, että joku tarjoaisi työtä. Riittää, että vastaa ulkomailta virkailijan puheluun. Karenssi selvityksineen tulee samantien. 

en ole tuo kelle vastaat mutta mitä väliä?

laitat puhelimen pois päältä, jos tulee jotain karenssivittuiluja niin saat silti toimeentulotukena ihan tismalleen saman summan ja siihen päälle vielä sähköt ja lääkkeet.

Toimeentulotukiasiakas ei saa lähteä ulkomaille kuin korkeintaan viikoksi. Jos on yli 7 päivää, pitää ilmoittaa Kelaan. Mutta toimeentulotuki on eri asia kuin työttömyyspäiväraha. 

Vierailija
37/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No äkkiä otat sitten lennon takaisin kesken loman jos sieltä kutsutaan töihin. Tukin sentään tunnin varoitusajalla pitää töihin mennä?

Vierailija
38/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vielä joku sanonut, niin sovi työkkärin kanssa hakevasi työtä ulkomailta. Toki sitten varmaan kannattaa joku paperi tehdä, että on näyttää, että olen hakenut tätä, tätä ja tuota paikkaa siellä ulkomailla. 

Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Jos hakee töihin ulkomaille, niin siellä ulkomailla joutuu menemään paikalliseen työvoimatoimistoon. Jos on kyse vain lyhyestä lomamatkasta eikä ole oikeasti tarkoitus hakea töihin ulkomaille, niin ei kannata. Mieluummin pitää vain työnhaun voimassa Suomessa matkan ajan. Se on täysin sallittua. 

Vierailija
39/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No äkkiä otat sitten lennon takaisin kesken loman jos sieltä kutsutaan töihin. Tukin sentään tunnin varoitusajalla pitää töihin mennä?

Eiköhän työn aloituksen saa sovituksi työnantajan kanssa. Jos noin mukavasti kävisi,  että saisi työpaikan, niin ei se aloitus varmasti olisi muutamasta päivästä kiinni. 

Vierailija
40/43 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laittanut Kelan nettilomakkeeseen ruksin kohtaan "minulla ei ole puhelinta".

No minulle tuli tosta karenssi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän