Mies haluaa kanssani rantalomalle ulkomaille vaikka olen työtön.
On siis muitakin lähdössä.
Sanoin, että en voi lähteä, koska olen työtön ja pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Ei ole varaa nyt karenssiin, kun on opintolaina yms. maksettavana.
Mies inttää ja jankkaa ja sanoo, että olen nynny.
Mä en jaksa tällaista. Ihan tarpeeksi ärsyttää koko tilanne muutenkin.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi työtönkin käydä ulkomailla, eihän työkkäri töitä tarjoa eikä työnantaja työkkäriin soita jos joku ei tule tiettynä päivänä töihin. Rahasta se oikeasti lienee kiinni?
Kyllä kuule tulee samantien karenssi, jos vastaa virkailijalle jostain ulkomailta.
Et varmaan itse ole ollut työtön ikinä?
No ei ne sieltä työkkäristä soita ja sano, että nyt huomenna menet töihin. Ja muutenkaan ei näinä aikoina ole pelkoa, että työpaikka tuosta vaan napsahtaisi eteen. Eli eikun reissuun vaan ja nauti matkasta.
Nyt haet Kelalta rahat lomamatkaan ja viikoksi etelän lämpöön.
Kun olin työtön vuonna miekka ja kivi niin silloinen tyttöystävä ja nyk. vaimo jolla siis oli jo silloin perintöjä ja rahaa vei etelän lomille. Ei kiinnostanut tippaakaan jotkut työkkäriulinat.
Miten lammas pitää olla että suunnittelee elämänsä jonkun viranomaisen mielenoikkujen mukaan?
Todennäköisyydet sille että työkkäri vuonna 2026 soittaa yhtään kellekään ja tarjoaa työtä on samaa luokkaa kuin se että istut takapihalla ja täyttä kultaa sisältävä asteroidi putoaa siihen nätisti eteesi.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne sieltä työkkäristä soita ja sano, että nyt huomenna menet töihin. Ja muutenkaan ei näinä aikoina ole pelkoa, että työpaikka tuosta vaan napsahtaisi eteen. Eli eikun reissuun vaan ja nauti matkasta.
On tullut haastattelukutsuja ja virkailijan tapaamiseen kutsuja jopa 1vrk. varoitusajalla ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyydet sille että työkkäri vuonna 2026 soittaa yhtään kellekään ja tarjoaa työtä on samaa luokkaa kuin se että istut takapihalla ja täyttä kultaa sisältävä asteroidi putoaa siihen nätisti eteesi.
Ei ole kyse siitä, että joku tarjoaisi työtä. Riittää, että vastaa ulkomailta virkailijan puheluun. Karenssi selvityksineen tulee samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, että joku tarjoaisi työtä. Riittää, että vastaa ulkomailta virkailijan puheluun. Karenssi selvityksineen tulee samantien.
en ole tuo kelle vastaat mutta mitä väliä?
laitat puhelimen pois päältä, jos tulee jotain karenssivittuiluja niin saat silti toimeentulotukena ihan tismalleen saman summan ja siihen päälle vielä sähköt ja lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Sitten mies maksaa lomasi
Voi toimia ja tulla hyvä loma, mutta toisaalta silloin on jatkuvasti riippuvainen maksajan mielentilasta ja oikuista. Olen kieltäytynyt reissuista ulkomaille juuri tästä syystä. Kotimaassa toisen kustantamalla reissulla on vähän pienemmät riskit olla toisesta täysin riippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laittanut Kelan nettilomakkeeseen ruksin kohtaan "minulla ei ole puhelinta".
Hoituu sillä, kun ilmoitat et oot lomalla tietyn ajan. Voivathan ne vittuillessaan lähettää kirjeen, että on haettava työpaikkaa x päivään mennessä, jolloin saavat sut olevinaan kiinni jostain kauheasta petturuudesta.. Mut sullahan on sitten todiste ilmoitetusta lomasta. Kyl on kaameeta kyttäystä. Mä en ilmoittanut lomamatkasta enkä taia nytkään ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistäköhän se virkailija tietää, mistä siihen puhelimeen vastataan, pöljäke?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi työtönkin käydä ulkomailla, eihän työkkäri töitä tarjoa eikä työnantaja työkkäriin soita jos joku ei tule tiettynä päivänä töihin. Rahasta se oikeasti lienee kiinni?
Kyllä kuule tulee samantien karenssi, jos vastaa virkailijalle jostain ulkomailta.
Et varmaan itse ole ollut työtön ikinä?
Ei tule karenssi. Jos on sovittu puhelinaika ja vastaat ulkomailta, niin silloinhan olet tavoitettavissa. Jos niin onnellisesti kävisi, että saisit työhaastattelukutsun, niin myös työhaastattelut ovat usein etänä, ja olisi kasvokkain, niin jokin viikon reissu ei estä sopimasta haastatteluaikaa seuraavalle viikolle.
Eli mies ei menisi edes kaksin, vaan raahaa kaverinsa sinne? Mistä sulla olisi rahaa yhtäkkiä. Olisi riski lähteä vieraan porukan kanssa.
Olen ollut ulkomailla useita viikkoja ja kertonut omalle virkailijalle kun olen lähtenyt ja tullut. Ei siitä tule karenssia, että on ulkomailla. Mutta tavoitettavissa pitää silti olla ja pitää hakea töitä kuten on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Hoituu sillä, kun ilmoitat et oot lomalla tietyn ajan. Voivathan ne vittuillessaan lähettää kirjeen, että on haettava työpaikkaa x päivään mennessä, jolloin saavat sut olevinaan kiinni jostain kauheasta petturuudesta.. Mut sullahan on sitten todiste ilmoitetusta lomasta. Kyl on kaameeta kyttäystä. Mä en ilmoittanut lomamatkasta enkä taia nytkään ilmoittaa.
Voi sitä työpaikkaa hakea vaikka ihan kånnykällä. Sen kun laittaa menemään.
Vierailija kirjoitti:
Ei jotain viikon lomaa ole pakko ilmoittaa, jos pitää työnhaun voimassa ja hakee töitä, eikä pidä lomaa työnhausta. Mutta jos haluaa, ettei työkkäri soita sinulle juuri sillä viikolla kun olet siellä ulkomailla, niin kannattaa se ilmoittaa. Koska ulkomailta voi joskus tulla kalliiksi vastata puheluun, riippuen missä päin maailmaa on. Kannattaa muutenkin ottaa käyttöön sähköinen asiointi ja Suomi.fi-viestit, koska niitä voi lukea ulomailtakin.