Tein sen kuuluisan tinder-kokeilun, eli naisena tein feikin miesprofiilin tinderiin. Järkytyin suuresti...
Olen 32-vuotias nainen ja olen kuullut miestutuilta jo vuosikausia samoja valituksia tinderistä: "ei tule matcheja", "kukaan ei vastaa" ja "tuntuu että oon täysin näkymätön". Ajattelin että he liioittevat ja päätin testata asian itse. Loin feikkimiesprofiilin ihan tavallisella 32-vuotiaalla miehellä.
Käytin ihan normaaleja kuvia: komea hoikka mies, yksi salikuva (ei fitness-mallin sixpack), yksi kävelykuva ulkona, yksi rento hymykuva ja yksi jossa näkyy että hänellä on kavereita eri maista (eli ei ole persurasisti). Bion kirjoitin lyhyesti ja rehellisesti: "Rakennusalalla töissä, tykkään salista, luonnosta ja hyvistä leffoista. Etsin oikeasti jotain vakavampaa."
Swaippasin aktiivisesti satoja profiileja kahden ensimmäisen vuorokauden aikana. Odotin että ainakin jotain tapahtuu, koska naisena saan helposti matcheja ja viestejä vaikka en edes yrittäisi.
Tulokset olivat... karuja.
Kahden päivän aikana sain yhteensä 7 matchia.
Seitsemän!!
Kun vertaan omaan naisprofiiliini, jossa saan matchin melkein joka kerta kun swaippaan oikealle, tää oli jo shokki. Mutta se pahenee.
Neljä niistä ei vastannut viestiini ollenkaan. Kirjoitin ihan tavallisen "Hei, mites sun viikonloppu meni?" - ei mitään.
Kaksi vastasi "moi :)" tai "hyvää kiitos". Kun kysyin lisää, tuli vastaus 1012 tunnin päästä tai ei koskaan. Ghost.
Yksi (26-vuotias) ehti kysyä heti ensimmäisessä viestissä "mikä sun pituus on tarkalleen?" Vastasin: rehellisesti 181 cm. "Ai ok, mä haen vähintään 185" ja laittoi blokkiin.
Viiden päivän jälkeen olin saanut yhteensä 11 matchia. Yhdeksän ghostasi täydellisesti, kahdesta tuli lyhyt keskustelu joka kuoli kolmen viestin jälkeen. Yksi kysyi suoraan "mitä tienaat kuussa?" ennen kuin katosi.
Tää fiilis oli oikeasti masentava. Vaikka mä olin siellä feikkiprofiililla ja silti tunsin itseni kaikkien vihaamaksi luuseriksi. Jokainen kerta kun avasin appin ja näin taas nollan uutta viestiä tai mätchiä, alkoi ahdistaa. Tajusin, että tää on se arki mitä suurin osa miehistä elää siellä päivittäin.
Eniten mä oon pettynyt naisiin. Mä en tiennyt että me ollaan näin kylmiä, pinnallisia ja armottomia. Vedetään vasemmalle ihan kunnollisia, kivoja ja ok-näköisisiä miehiä millisekunnin mietinnän jälkeen, koska "se ei oo tarpeeksi pitkä", tai "se ei oo tarpeeksi kiinnostava". Kun mätchi tulee, odotetaan että mies kantaa koko keskustelun ja sitten vaan ghostataan ilman että edes yritetään jutella. Se tuntuu todella julmalta.
Kommentit (421)
"minäkin naisena olen tehnyt samanlaisen ns. tutkimuksen ja päädyin samantapaiseen ongelmaan....."
Kirjoitutko oikeasti sellaisen ilmoituksen joka olisi herättänyt oman mielenkiintosi vai vain geneerisen "tykkään salista, leffoista ja hengaamisesta"?
Vierailija kirjoitti:
"Ovatko nuo 50% tavallisia? Sanoisin että eivät ole, vaan he ovat alle keskitason."
Ihmisten "taso" noudatta normaalijakaumaa joten suurin osa ihmisistä on siinä keskitason tuntumassa. Se että joku on hieman sen alle ei tee hänestä vielä kelvotonta koska hän ei mitenkään ratkaisevasti eroa siitä joka on juuri hieman keskitason yläpuolella. Suurin osa ihmisistä on tyyppiä "ihan OK".
Jostain syystä näistä "ihan OK" miehistä ollaan kuitenkin otettu avioerot eivätkä näiden lapset useinkaan suostu olemaan juuri missään tekemisissä näiden kanssa. Käytännössä ihan ok -mies on alemman tason nainen, ja silti yrittää r aiskata sinua.
Kyllähän niitä tykkäyksiä Tinderissä tulee tosi paljon, ainakin itselleni tuli monta tuhatta.
Mutta juttu onkin siinä, että kun sieltä tykkääjistä siivoaa pois ulkomaalaiset, pervoilijat, lyhyet miehet, ilman kuvaa olevat, rumat miehet jne, niin ei niitä kiinnostavia miehiä jää jäljelle kuin kourallinen. Ja niillä kiinnostavilla miehillä on oikeasti varaa valita, minä en todellakaan ole ainoa nainen, joka heidän kanssaan haluaisi treffeille.
Eli joo, jos kyse on siitä että kuka saa eniten tykkäyksiä Tinderissä, niin totta kai naiset voittavat miehet joka kerta. Mutta jos kyse on siitä, että kuka löytää itselleen elämänkumppanin Tinderistä, niin en usko että naisilla on sen helpompaa onnistua kuin miehilläkään.
"Kun puhutaan jostain Tinder-profiilista, niin ei siihen kuulukaan ihastua. "
Ei mutta jos se on samanlainen kuin kymmenillä muilla miehillä niin miksi kukaan viitsisi panostaa sen perkaamiseen että löytyykö sieltä taustalta jotain oikeasti kiinnostavaa?
"Kuvien ja tekstin pohjalta arvioidaan kiinnostaisiko kuulla kyseisesti henkilöstä lisää."
Kyllä ja jos tekstin kiinnostavuus on nolla niin se on ongelma.
"Jos näyttää kivalta ja profiilista löytyy jotain yhteistä eikä mitään omia showstoppereita, niin se riiittää. "
Nyt oli kyse siitä että ei tarjottu oikein mitään todellista josta löytää sitä yhteistä. Jos saliharrastus ja leffojen katselu olisi riittävästi yhteistä niin meillä ei olisi mitään pariutumisongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
"minäkin naisena olen tehnyt samanlaisen ns. tutkimuksen ja päädyin samantapaiseen ongelmaan....."
Kirjoitutko oikeasti sellaisen ilmoituksen joka olisi herättänyt oman mielenkiintosi vai vain geneerisen "tykkään salista, leffoista ja hengaamisesta"?
Ylipäätään tuo tinderissä kiinnostuksen herättäminen on aikamoinen ongelma. Jos esiintyy kiinnostavana niin saa tuhansia tykkäyksiä joiden seulomisessa menee ikä ja terveys. Eräs nainen teki niin, että seuloi ja valitsi treffeille parhaat maksullisen tilin avulla, mutta tämäkin suhde kosahti nykyaikaisten parisuhteiden mahdottomuuteen (=miehet haluavat ilmaisseksiä, eivät elättää perhettä).
Tuo konsepti vaan on täysin mädäntynyt eikä tarjoa naiselle enää mitään sellaista, mikä oikeasti palvelisi naista. Ainoastaan jos nainen on itsetuhoinen, hän saattaa hakeutua suhteeseen miehen kanssa.
"Jostain syystä näistä "ihan OK" miehistä ollaan kuitenkin otettu avioerot eivätkä näiden lapset useinkaan suostu olemaan juuri missään tekemisissä näiden kanssa. "
Ihmiset eroavat myös filmitähdistä ja astronauteista. Kauniit ja rohkeat eivät saa keskimäärin yhtään sen onnellisempia liittoja kuin taviksetkaan.
Ja en tiedä mistä repäisit tuon että tavallisten miesten lapset eivät haluaisi olla tekemisissä. En tunne yhtään tuollaista tapausta.
"Miehet ikäänkuin ottavat mitä saavat ja sitten se vähättely ja haukkuminen alkaa vasta parisuhteessa kun nainen on saatu. "
Erikoinen lähestyminen. En ole ikinä kokenut tarvetta vähätellä tai haukkua kumppania. Miksi olisin parisuhteessa, jos koen tuollaista tarvetta? Miksi toinen pysyisi kanssani parisuhteessa, jos vähettelisin ja haukkusin häntä?
"Ei mutta jos se on samanlainen kuin kymmenillä muilla miehillä niin miksi kukaan viitsisi panostaa sen perkaamiseen että löytyykö sieltä taustalta jotain oikeasti kiinnostavaa?"
Ja mitä se kiinnostava sitten on? Tosissanneko luulette, että 60-vuotisessa suhteessa toinen omaa niin paljon substanssia, että pystyy viihdyttämään ja ylläpitämään kiinnostustanne kuin joku syötti? Parisuhde ei perustu tähän vaan yhteistyötaitoihin, yhteisiin arvoihin (perhearvot) ja päämäärään (esim. monogaminen ydinperhe tai dynastia). Se elämän kiinnostavuus ja mielekkyys EI synny siitä kumppanista vaan yhteisestä päämäärästä ja sitä kohti kulkiessa tapahtuvista asioista.
Teillä on täysin vinksahtanut käsitys koko parisuhteesta ja kohtelette näitä kumppaneita kuin jonain netflix-sarjana, jonka pitää viihdyttää ja herättää teissä tunteita.
"Ei mutta jos se on samanlainen kuin kymmenillä muilla miehillä niin miksi kukaan viitsisi panostaa sen perkaamiseen että löytyykö sieltä taustalta jotain oikeasti kiinnostavaa?"
Kuinka monella ihmisellä sukupuolestaan riippumatta on mitään tosi kiinnostavaa tai uniikkia, minkä lisäämisellä profiiliin erottuisit muista tavallisista suomalaisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään tuo tinderissä kiinnostuksen herättäminen on aikamoinen ongelma. Jos esiintyy kiinnostavana niin saa tuhansia tykkäyksiä joiden seulomisessa menee ikä ja terveys. Eräs nainen teki niin, että seuloi ja valitsi treffeille parhaat maksullisen tilin avulla, mutta tämäkin suhde kosahti nykyaikaisten parisuhteiden mahdottomuuteen (=miehet haluavat ilmaisseksiä, eivät elättää perhettä).
Tuo konsepti vaan on täysin mädäntynyt eikä tarjoa naiselle enää mitään sellaista, mikä oikeasti palvelisi naista. Ainoastaan jos nainen on itsetuhoinen, hän saattaa hakeutua suhteeseen miehen kanssa.
Onnellisimmat naiset mitä minä tunnen, ovat töissä käyviä perheenäitejä, jotka ovat naimisissa/avoliitossa miehen kanssa.
Sinä taas et tekstisi perusteella todellakaan vaikuta onnelliselta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä vaativia miehetkin ovat. Yritäppä olla jotakin muuta kuin miehelle ilmaiseksi siivoava, pyykkäävä, totteleva, valittamaton, aina hyvännäköinen ja tasan oikean kokoinen. Miehet eivät vain paljasta siinä alussa, että todellisuudessa heilläkin on jokin unelmien nainen. Miehet ikäänkuin ottavat mitä saavat ja sitten se vähättely ja haukkuminen alkaa vasta parisuhteessa kun nainen on saatu. Hienovaraiset ulkonäköön viittaavat kommentit tms. kun et olekkaan tiimalasivartaloinen kaunotar joka aina iloisena joka päivä kokkaa miehelle ja siivoaa miehen jäljet kun tämä heittelee vaatteensa ja tavaransa pitkin poikin. Kokeile vaikka. Jos sanot miehelle, että en sitten tule sinulle vain piikomaan, kokkaamaan ja siivoamaan niin kuinka moni mies jatkaisi tapailua?
Eri. Mutta minä saan niitä tykkäyksiä aika paljon. Ja minulla on miehenä ne paljon puhutut rajat ja kriteerit naiselle ja tykkään siitä että nainen on vahva ja vaativakin. Sehän tarkoittaa vain sitä että kuka tahansa ei kelpaa ja monen mätsin kanssa onkin puhuttu aiheesta että ei haluttais kummatkaan olla kenellekään sellainen tyytymiskumppani. Ne rajat tuovat luottamusta ja turvallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
"Jostain syystä näistä "ihan OK" miehistä ollaan kuitenkin otettu avioerot eivätkä näiden lapset useinkaan suostu olemaan juuri missään tekemisissä näiden kanssa. "
Ihmiset eroavat myös filmitähdistä ja astronauteista. Kauniit ja rohkeat eivät saa keskimäärin yhtään sen onnellisempia liittoja kuin taviksetkaan.
Ja en tiedä mistä repäisit tuon että tavallisten miesten lapset eivät haluaisi olla tekemisissä. En tunne yhtään tuollaista tapausta.
Niin, koska myös filmitähdet ovat päihdeongelmaisia, väkivaltaisia ja muuten kelvottomia ihmisiä. Ei se iso raha tai julkisuus heistä hyviä parisuhdekumppaneita tee.
Minä tunnnen useampia, jos lapsille on siis annettu se mahdollisuus että ei tarvitse olla tekemisissä. Moni on groomattu siihen että isän kanssa on pakko olla tekemisissä vaikka se tuntuisi kuinka paskalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnellisimmat naiset mitä minä tunnen, ovat töissä käyviä perheenäitejä, jotka ovat naimisissa/avoliitossa miehen kanssa.
Sinä taas et tekstisi perusteella todellakaan vaikuta onnelliselta.
Se on totta, että lasten seura on naisille biologisesti tyydyttävää. Ei silti mielestäni wörttiä, sillä lapsilla on sama ongelma edessään kun kasvavat itse aikuisiksi ja heiltä loppuu jatkuvaa vaihtelua ja virikkeitä tarjoava koulu, elatus, ym.
Ja todennäköisesti et pääse edes tekemisiin onnellisten sinkkunaisten kanssa, jos itse viihdyt kotivaimo-viboissa.
"Ja mitä se kiinnostava sitten on? Tosissanneko luulette, että 60-vuotisessa suhteessa toinen omaa niin paljon substanssia, että pystyy viihdyttämään ja ylläpitämään kiinnostustanne kuin joku syötti?"
Luulen. Olen ollut saman ihmisen kanssa jo 30 vuotta ja edelleen vähän väliä ihmettelen miten löysinkin noin mukavan ja hyvin itselleni sopivan tyypin. Luonteemme, tempperamenttimme, huumorintajumme, arvomme jne. sopivat erittäin hyvin yhteen ja herättävät edelleen halua olla yhdessä. Meillä on hauskaa ja rentoa yhdessä ja se on todellä tärkeää.
" Se elämän kiinnostavuus ja mielekkyys EI synny siitä kumppanista vaan yhteisestä päämäärästä ja sitä kohti kulkiessa tapahtuvista asioista."
Se syntyy molempien yhdistelmästä.
"Teillä on täysin vinksahtanut käsitys koko parisuhteesta ja kohtelette näitä kumppaneita kuin jonain netflix-sarjana, jonka pitää viihdyttää ja herättää teissä tunteita."
Sinulla tuntuu olevan kummallinen käsitys perisuhteesta. Ikäänkuin vain yhteinen päämäärä olisi tärkeä ja olisi ihan sama millainen se kumppani ihmisenä on.
Mutta totta, miehistä ja parisuhteista puhuminen ei todellakaan tee minua onnelliseksi :D Kuten ei siinä parisuhteessa oleminenkaan. Eikä edes ne lapset. Melkoinen puupää saa olla jos alkeelliset apinatoiminnot tuovat elämään onnen.
Vierailija kirjoitti:
"Ja mitä se kiinnostava sitten on? Tosissanneko luulette, että 60-vuotisessa suhteessa toinen omaa niin paljon substanssia, että pystyy viihdyttämään ja ylläpitämään kiinnostustanne kuin joku syötti?"
Luulen. Olen ollut saman ihmisen kanssa jo 30 vuotta ja edelleen vähän väliä ihmettelen miten löysinkin noin mukavan ja hyvin itselleni sopivan tyypin. Luonteemme, tempperamenttimme, huumorintajumme, arvomme jne. sopivat erittäin hyvin yhteen ja herättävät edelleen halua olla yhdessä. Meillä on hauskaa ja rentoa yhdessä ja se on todellä tärkeää.
" Se elämän kiinnostavuus ja mielekkyys EI synny siitä kumppanista vaan yhteisestä päämäärästä ja sitä kohti kulkiessa tapahtuvista asioista."
Se syntyy molempien yhdistelmästä.
"Teillä on täysin vinksahtanut käsitys koko parisuhteesta ja kohtelette näitä kumppaneita kuin jonain netflix-sarjana, jonka pitää viihdyttää ja herättää teissä tunteita."
Sinulla tuntuu olevan kummallinen käsitys perisuhteesta. Ikäänkuin vain yhteinen päämäärä olisi tärkeä ja olisi ihan sama millainen se kumppani ihmisenä on.
Jaa kirjoitusasustasi päätellen olen keskustellut kanssasi aiemminkin enkä aio tuhlata aikaani enää aikaa sinuun. Mene vaikka panemaan sitä miestäsi :D
Olisi mielenkiintoista nähdä esimerkkejä sellaisista miesten Tinder profiileista, jotka saavat tuhansia tykkäyksiä. Onkohan noita suosituimpien miesten profiileita kerätty johonkin nähtäville?
"Niin, koska myös filmitähdet ovat päihdeongelmaisia, väkivaltaisia ja muuten kelvottomia ihmisiä. Ei se iso raha tai julkisuus heistä hyviä parisuhdekumppaneita tee."
Eli kumosit itsekin aikaisemman väitteesi että tavallisien miesten ongelma olisi se että juuri heistä erotaan.
"Minä tunnnen useampia, jos lapsille on siis annettu se mahdollisuus että ei tarvitse olla tekemisissä. Moni on groomattu siihen että isän kanssa on pakko olla tekemisissä vaikka se tuntuisi kuinka paskalta."
Silti se ei ole kovin tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nainen ja saanut yhden matchin viikossa. Ruma vissiin kun en saa edes noin paljoa matcheja kuin tavismies?
Missä päin suomea asut?
Montako tykkäystä annat viikossa?
Itsellä suunnilleen sama juttu deittiapissa ja nämäkin miehet alkavat yleensä inisemään jostakin sen sijaan että yrittäisivät laittaa parastaan. Ei sinänsä kiinnosta kyllä. Miehillä ei ole varaa sanella ehtoja tässä markkinassa, siemen maksaa tonnin. Aika iso rasite ottaa mies yhtä siementä vastaan.
En ymmärrä logiikkaasi.
Jos ainoa syy miksi haet miesseuraa on siemenen saaminen, niin mikset vaan ala itselliseksi äidiksi, ja varaa aikaa spermapankkiin?
Sitten se tärkein asia. Tinderissäkin on algoritmi ja esim itse kun ilmeisesti olen se mies joka saa siellä tinderissä paljon niitä mätsejä niin jos minulla vaikka nyt lukee siellä biossa tällaisia asioita "empaattisuus, terveelliset elämäntavat, liikuntaa lähes joka päivä, tunne älykkyys" niin ne naisten profiilit katsotaan tarkasti ja tykkään niistä joilla on samoja asioita siellä. En koskaan tykkää naisesta jolla on pelkät kuvat ilman minkäänlaista esittelytekstiä, en tykkää naisesta jolla lukee että tykkää lavatansseista, ravintola illallista, ystävien kanssa bilettämisestä. Tykkään lopulta ehkä 10/100 naisesta ja koska tinderissä on ne algoritmit niin heille se minun tykkäys ohjautuu selkeästi paremmin ja tulee osumia, vs että tykkäilisin kaikista, silloin algoritmit menevät sekaisin ja käykin niin että niitä tykkäyksiähän tulee paljon vähemmän. Voi olla että se josta tykkäsit poisti jo tinderin.