1980-luku ja homoseksuaalisuus
Kuinka homoihin suhtauduttiin 1980-luvulla? Menikö välit poikki jos joku paljastui homoksi?
Kommentit (86)
Työpaikoilla niitä oli nahkahousut ja meikit . Nuoria miehiä.
80- luvulla niillä oli omat baarit .
Edelleen on typeryksiä (siis miehiä), jotka luulevat ettei HIV tartu heteroseksissä. Ennen Ukrainan sotaa suurin osa heteromiesten tartunnoista oli Venäjältä, nyt Thaimaasta...
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla niitä oli nahkahousut ja meikit . Nuoria miehiä.
Ja korvanappi oikeassa korvassa, huhun mukaan.
Taisi olla vain huhu.
Meillä ei koskaan kotona puhuttu sellaisia kun olin lapsi ja teini. Olisiko ollut sitten AIDS tms. jolloin aloin miettimään asiaa tarkemmin. En ole uskovaisesta kodista mutta jostakin syystä ei tuollaiselle keskustelulle ollut koskaan tarvetta. Lähipiiriin eikä sukuun kuulunut homoseksuaaleja. Kaippa se oli vähän pilkkanimi miehille, mutta en muista että sitä olisi nuorena ahkerasti huudeltu kenellekkään?!
Homoista vitsailtiin mutta todella vähän. Homot pysyi kaapissa eikä niistä juuri tiedetty.
Pienellä paikkakunnalla homopari piti kukkakauppaa ja olihan se asia mistä puhuttiin. Toinen kukkapoika vielä otti ja kuoli aidsiin.
AIDS oli lyhenne sanoista " aina ilman daami seuraa"
Tapasin ensimmäisen hintìn vasta 1998, siis semmosen, joka toi asian julki. Uudellamaalla kumminki 1970-luvulta ja 1990 asti Helsingissä.
Tietysti oli joku DTM baari, mutta ei sitä pöllönsilmää missään avoimesti tarjoiltu, vaikka muuta väittäsitte.
Ja yks ainoo dreijanpyörittäjä oli savimajoineen 80-luvulla..
Esimerkiksi Helsingissä Gay Gambrinin luona väjyi viikonloppuisin nuorten miesten porukoita. Tosi usein baarista pois tullessa piti toivoa ettei tule turpaan. Poliisia ei kiinnostanut.
Monet opettajat oli visusti kaapissa, pelkäsivät työnsä puolesta, koska Englannissa ja USAssa oli meneillään opettajien homovainot ja kukaan ei tiennyt voisiko ne alkaa Suomessakin.
Ei ollut mitenkään epätavallista, että lapsuuden perhe ja suku katkaisi välit, jos jonkun homoudesta tuli tieto - tyyliin "hän ei ole enää minun poikani". Äidit oli yleensä hyväksyvämpiä kuin isät.
homoja oli silloin kampaajina, matkatoimistoissa ja kukkakaupoissa. koulussa oli yksi tyttöpoika mutta ei niitä hakattu tms. ne vaan oli jotenkin sellaisia tyttömäisiä otuksia. en tiedä miten ne sitten itse koko silloin elämänsä. kasari oli aika vapaata aikaa monessa suhteessa. musiikkiteollisuudessa oli silloin paljon homoja joten se oli trendikästä. ja tuota meikkailua harrastettiin tietyissä piireissä kuten punkkarit ja futuristit joten sinne ne hukkui massaan.
joku mainitsi tuon korun, muistan että silloin sitä vain toisessa korvassa olevaa korvarengasta pidettiin homon merkkinä.
Se oli hienoa mösjöö Mossen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Helsingissä Gay Gambrinin luona väjyi viikonloppuisin nuorten miesten porukoita. Tosi usein baarista pois tullessa piti toivoa ettei tule turpaan. Poliisia ei kiinnostanut.
Monet opettajat oli visusti kaapissa, pelkäsivät työnsä puolesta, koska Englannissa ja USAssa oli meneillään opettajien homovainot ja kukaan ei tiennyt voisiko ne alkaa Suomessakin.
Ei ollut mitenkään epätavallista, että lapsuuden perhe ja suku katkaisi välit, jos jonkun homoudesta tuli tieto - tyyliin "hän ei ole enää minun poikani". Äidit oli yleensä hyväksyvämpiä kuin isät.
Olin joskus mukana kutsumassa ihmisiä perjantaikirkkoon. Gay Gambrinin kadulla oli myös meidän Gospel Garden. Vitsailimme, että mummut puhuivat Gay Gardenista. Olin kerran nostamassa yhtä Gambriniin menevää miestä lumihangesta.
Vierailija kirjoitti:
Se oli hienoa mösjöö Mossen aikaa.
Se oli 70 luvulla
Fingerporissa oli kerran hyvä strippi jonka ekassa ruudussa vanhus muistelee ettei hänen nuoruutensa Fingerporissa homoja ollut. Toisessa ruudussa sanoo että joutui käymään Helsingissä :D
Vierailija kirjoitti:
Homoista vitsailtiin mutta todella vähän. Homot pysyi kaapissa eikä niistä juuri tiedetty.
Pienellä paikkakunnalla homopari piti kukkakauppaa ja olihan se asia mistä puhuttiin. Toinen kukkapoika vielä otti ja kuoli aidsiin.
AIDS oli lyhenne sanoista " aina ilman daami seuraa"
Homo oli lääkärin tutkimuksissa ja paljastui että hänellä on AIDS
Lääkäri totesi että kirjoitan reseptin risiiniöljyä
Homo kysyi auttaako se aidsiin?
Lääkäri meinasi että ei, mutta muistuttaa mihin persreikä on tarkoitettu
Ihmisillä oli oma elämä, toisin kuin nykyisin.
Metrossa näkyy usein miehiä hameessa ja peruukissa.