1980-luku ja homoseksuaalisuus
Kuinka homoihin suhtauduttiin 1980-luvulla? Menikö välit poikki jos joku paljastui homoksi?
Kommentit (86)
Ihan neutraalisti. Ketään ei kiinnostanut.
Pienillä paikkakunnilla homot oli täysin kaapissa. Asuin yli 16 000 asukkaan kaupungissa koko kasarin enkä tiennyt yhtään homoa tai lesboa.
Ne on keksitty vasta 2000-luvulla. Aiemmin tuntematon käsite.
Aidsista puhuttiin paljon homojen yhteydessä. Kuviteltiin, että he kuolevat sukupuuttoon sen takia.
Neutraalisti niihin suhtauduttiin, samoin lesboihin. Kyllä niitä tiedettiin ja tunnettiin, oltiin kavereitakin. Siihen aikaan nuo eivät tuoneet sitä suuntautumistaan esille jatkuvasti näyttävästi ja kuuluvasti, siinä syy miksi he saivat olla rauhassa. Helsingissä oli Gambrini-niminen bilepaikka, ja siellä kävivät myös heterot homo ja lesbo kavereidensa kanssa. Ei ollut mitään erikoista siinä. On minuakin lesbot yrittäneet kotimaassa ja ulkomailla ja olen kohteliaasti tehnyt selväksi, ettei kiinnosta, olen hetero. En ole saanut vihoja heiltä vaan ovat hyväksyneet tilanteen.
Olen vasta paljon myöhemmin tajunnut mun yläasteella oli homoja / lesboja joista mulla ei ollut aavistustakaan. Osa opettajista myös tajusi elämänkokemuksen perusteella keitä oli enkä tarkoita tyttömäisiä poikia /rekkalesboja. Kaikki oli hiljaa teemasta.
Ei silloin ollut mitään homoja, jos olisi ollut ne olisivat saaneet turpiinsa.
Mediassa ei puhuttu aiheesta yhtä paljon
Tämä oli myös melko tyypillinen suhtautumistapa tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan neutraalisti. Ketään ei kiinnostanut.
Näin toimittiin, eli ei mitään meteliä pidetty.
Homo oli haukkumasana,lapset ei edes aina tienneet mitä se tarkoitti. Aids oli sitten muka homojen syytä eikä edes tartu heteroihin.
Vierailija kirjoitti:
Ne on keksitty vasta 2000-luvulla. Aiemmin tuntematon käsite.
Poliisiopisto-leffoissakin oli vaan sellaisia hauskoja nahkasetiä jotka nyt vaan sattuivat tanssimaan toistensa kanssa.
Nyt on 2026, lopeta typerä lässytys.
Vierailija kirjoitti:
Aidsista puhuttiin paljon homojen yhteydessä. Kuviteltiin, että he kuolevat sukupuuttoon sen takia.
Tyhmä ajatus. Ei homot synny ilman heteroita ja toisin päin.
Ap, mitä helvetin väliä vanhoilla asioilla on?
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä helvetin väliä vanhoilla asioilla on?
Historian tutkiminen on tärkeää. -eri
Opiskelijapiireissä neutraalisti ja suvaitsevaisesti.
Kirjavasti. Mun perheessä homoseksuaalisuuteen suhtauduttiin neutraalisti (olin lapsi 80-luvulla). Esim. mun äidillä oli lukiossa ollut julkihomo opettaja (tämä parin tuhannen asukkaan paikkakunnalla), joten hän ei suhtautunut homoseksuaalisuuteen mitenkään kummallisena asiana. Samoin eräs hänen työkaverinsa oli homo.