Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten te kesäajasta valittajat käytte ulkomailla?

Vierailija
29.03.2026 |

Aika vaihtuu monella tunnilla ja aamulla töihin. Ei siitäkään valiteta. Miksi jostain yhdestä tunnista valitetaan? Sehän on kuin kissan aivastus, ei vaikuta elämään mitenkään muuten kuin positiivisesti.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein selität? En mä ainakaan matkojani niin suunnitele, että seuraavana aamuna pitää heti nousta töihin. Johan mulla on Helsinki-Vantaaltakin kotiin n. 400 km eli aikaa pitää varata kotiinpaluuseen. Juna-asemaltakin on tunnin ajomatka vielä.

Samasta syystä kelloja siirretään la-su välisenä yönä koska monilla su vapaata.

Vierailija
22/74 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika typerä saa olla, jos ei ole ikinä kuullut sisäisestä kellosta. Mutta typeryyden ei ole pakko jatkua loputtomiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi valittajaincelit tai olla niitä, jotka eivät koskaan ole käyneet kotikylänsä ulkopuolella

Vierailija
24/74 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein selität? En mä ainakaan matkojani niin suunnitele, että seuraavana aamuna pitää heti nousta töihin. Johan mulla on Helsinki-Vantaaltakin kotiin n. 400 km eli aikaa pitää varata kotiinpaluuseen. Juna-asemaltakin on tunnin ajomatka vielä.

Oudosti valittu sijainti.

Mitä ihmettä sekoilet? Oletko noin pihalla Suomesta? Olet joku kapungissa elävä tollo selvästi. 

Mä olen syntynyt tällä paikkakunnalla ja täällä haluan asua. Mun ei tarvitse asua samalla paikkakunnalla missä on juna-asema. Ihan normaalia täällä muualla Suomessa, että juna ei lähde kävelymatkan päästä. Hitto mitä ääliöitä tällä palstalla jotkut on. 

Huoh, taas yksi maalaistollokommari valittamassa. Miksi perussuomalaisen eliitin pitäisi piitata ongelmistasi. Rakenna oma lentokenttä pihallesi, jos haluat. 

Jestas sentään, kohta tuokin kommari vaatii meitä maksamaan jotain tietöistä periferiassa ja vaatii jotain terveyspalveluita...

Vierailija
25/74 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti.

Vierailija
26/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oudosti valittu sijainti.

Mitä ihmettä sekoilet? Oletko noin pihalla Suomesta? Olet joku kapungissa elävä tollo selvästi. 

Mä olen syntynyt tällä paikkakunnalla ja täällä haluan asua. Mun ei tarvitse asua samalla paikkakunnalla missä on juna-asema. Ihan normaalia täällä muualla Suomessa, että juna ei lähde kävelymatkan päästä. Hitto mitä ääliöitä tällä palstalla jotkut on. 

Huoh, taas yksi maalaistollokommari valittamassa. Miksi perussuomalaisen eliitin pitäisi piitata ongelmistasi. Rakenna oma lentokenttä pihallesi, jos haluat. 

Jestas sentään, kohta tuokin kommari vaatii meitä maksamaan jotain tietöistä periferiassa ja vaatii jotain terveyspalveluita...

Missä mä muka valitin ja missä muka kirjoitin, että mulla on ongelmia? En yhtään missään vaan mä vain kerroin kuinka asiat on. Sulla tässä ongelmia näkyy olevan, kun näet valitusta siellä missä sitä ei ole. 

Vierailija
27/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy ulkomailla. Jouduin lapsena matkustelemaan vanhempieni kanssa sinne sun tänne, nyt aikuisena saa onneksi pysyä kotona tai mökillä. 

Vierailija
28/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain saastuttavat juntit reissaavat lentäen

Vierailija
29/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onneksi ulkomaanlomalla eri aikavyöhykkeellä ole tarvinnut

A) herätä aikaisin

B) tehdä töitä

Vierailija
30/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin matkustan maihin, missä eletään Suomea aiemmassa rytmissä. Siksi talviaika ei ole ongelma, koska eletään luonnollisemmassa rytmissä eikä kesäajan tapaan tuntia aiemmassa. 

Aamu-unisena on helppoa lomailla, kun Suomessa olisi kello jo 10, mutta lomalla vasta 9 tai 8. Takaisinpaluu on tosin paluu todellisuuteen, mutta ei siinä lomalla niin ehdi tuudittautua miellyttävämpään aikaan elää. 

Vierailija
31/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä vaan voi kaukomatkat suunitella niin, että lento aamulla viideltä Vantaalla ja työt aloitettu kello 9. Hyvn meni ja ei aikaero vaivannut, kun oli tekemistä ja illalla nukutti hyvin.

No tuo on sun ongelmasi. Mä en suunnittele matkoja noin. Ja jos mun lento on aamulla viideltä Vantaalla, niin mä en edes ehtisi ysiksi omalla työpaikalle. Lisäksi meillä alkaa aamuvuorot seitsemältä. 

Juuri varasin lennot kesälomareissulle ja paluu on niin, että mulla on lomaa sen jälkeen vielä yli viikko. 

Vierailija
32/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika typerä saa olla, jos ei ole ikinä kuullut sisäisestä kellosta. Mutta typeryyden ei ole pakko jatkua loputtomiin.

Kenen sisäinen kello on just tunnilleen tarkka? 

Vierailija
33/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kauhee jetläkki Kreikan matkan jälkeen. 

Vierailija
34/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se suoraan töihin meno onnistuu, jos työpaikka on lähellä lentokenttää tai voi tehdä etätöitä. Työmatkoilla joutuu aika useinkin lentämään yöllä ja olemaan aamulla kokouskunnossa niin että kokoukseen joutuu menemään suoraan lentokentältä. Aamulla ei yleensä väsytä, jos on koneessa nukkunut edes muutaman tunnin, mutta jos on huonosti saanut nukutuksi niin iltapäivästä alkaa väsymys painaa. Sitten voi mennä hotellille nukkumaan pitkät unet. Jotain 1-2 tunnin aikaeroa ei yleensä juuri huomaa, jos saa kuitenkin jossain vaiheessa nukutuksi tarpeeksi, mutta jos on yli 5 tuntia niin siihen sopeutuminen vie yleensä pari päivää. 

Vierailija
35/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan voi olla että olen valittanut kesäajasta, koska se on minusta ihan turha. Mutta en ole sen takia valittanut, etteikö minun kroppa siihen sopeutuisi. 

Vierailija
36/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. On meitäkin jotka käy ulkomailla töissä ja aikaeroista huolimatta työt tehtävä. Tunti kumpaan tahansa suuntaan ei tunnu missään. Asenteesta se on kiinni. 

Harmi ettei äo ole asenteesta kiinni

Jos kerran tietää että elämä menee sekaisin yhden tunnin siirtymästä niin sitä sisäistä kelloaan voi alkaa kääntämään uuteen aikaan jo hyvissä ajoin. Harmi kun on monelle aivan utopistinen ajatus että itsekin voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa turhan kiukuttelun sijaan. 

Vierailija
37/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy. Mutta ihan turhaa pelleilyä koko kellojen siirto ja ainakin mulla sekoittaa unirytmin useammaksi viikoksi.

Sama kokemus.

Vierailija
38/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thaimaassa aurinko nousee klo 6-7 ja laskee klo 18-19. Täydellinen rytmi päivään. 

Kyllä lentomatkailukin aiheuttaa pahaa väsymystä, mutta vaikutus on yksilöllinen. Kesäaikaan siirtyminen aiheuttaa monelle samaan aikaan muutoksen. Vielä tämän viikon tutkitusti ihmisillä on suurempi riski joutua auto-onnettomuuteen tai saada sydänkohtaus tai aivohalvaus 

Vierailija
39/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollekin on vaikeaa sopeutua kokonaisen tunnin muutokseen yhdellä kertaa, niin voihan heräämistä aikaistaa jo edeltävällä viikolla vartin kerrallaan joka toinen päivä. Silloin ei ole yhdellä kertaa niin iso muutos. Minulla on ystävä, joka työn vuoksi matkustaa mm. Aasiassa, ja hän herää usein ennen lähtöä olevalla viikolla aikaisin, jotta on perillä helpompaa. 

Vierailija
40/74 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihmiset ovat erilaisia ja reagoivat asioihin eri tavalla. Olen itse herkkäuninen ja joskus kesäaikaan siirtyminen aiheutti sen, että en saanut unta illalla, mutta en nukkunut sitten aamullakaan. Tätä kesti pari viikkoa. En toimi näin tietoisesti tai tahallaan, mutta jostain syystä kroppa ja mieli voi reagoida pieneenkin muutokseen erikoisella tavalla. Lomalla on erilaista, koska ei silloin ole niin kellon orja, kuten useimmat meistä arjessa ovat. 

Silti en valita kesäajasta, mielellään voisimme jäädä tähän pysyvästi.