Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Useilla ovilla ollut "ei virpojia"-kyltit, niillä joissa ei ollut olikin vastassa vihainen isäntäväki. Virpomisperinne on kuollut.

Vierailija
29.03.2026 |

Oma lapsi ei enää ensi vuonna virvo, vaikka olisi vielä virpomisiässä. Useilla ovilla tosiaan ollut kylttejä, joissa virpominen kielletään. Ja jos ei ole kylttiä ollut ja lapset soittaneet ovikelloa, on tultua avaamaan aivan raivosta punaisena, huudettu lapsille ja yhdessä paikassa päästetty jopa iso koira räyhäämään ja näykkimään sentin päähän lapsen kasvoista.

Toisella paikkakunnalla asuvan ystävättären 10v poika oli ollut pikkuveljiensä kanssa virpomassa aamupäivällä ja häntä oli oven avannut puolipukeinen mies alkanut repiä vaatteista. Huomenna rikosilmoitusta tekemään.

Nämä virpomiskielteiset lastenvihaajat ovat onnistuneet tappamaaan tämän hienon perinteen ja lasten ilon. YKSI HELEVATUN PÄIVÄ VUODESSA ja silti tekee tiukkaa olla ihmisiksi!!

Kommentit (859)

Vierailija
461/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhoisaa ja turhaa rahankäyttöä. Lasten ja nuorten ylipaino on Suomessa merkittävä kansanterveydellinen ongelma. 

Vierailija
462/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotirauhan häirintäähän toi on.

Suksi suohon. Onko kallista antaa jotain karkkia lapsille ja näin luoda hyvää mieltä ? S tanan juo pporetkut. 

Siis, en ollut edellinen, mutta miksi tuntemattomien ihmisten pitäisi jakaa rahaa ja karkkia lapsillesi? Hymysuin?

Onhan se ihan sairasta tuottaa iloa tuntemattomille. Hyi v*ttu tätä maailmaa, kun vaaditaan yhteisöllisyyttä ja hauskanpitoa muutaman hetken verran per vuosi. Minähän istun mökömököpuussa ikuisesti ja räin pienten lasten päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

virpomisperinne kuosi silloin kun siihen alettiin sekoittamaan NOITIA. Alunperin virpojat kävivät toivottamassa hyvää pääsiäistä ja Jumalan siunausta ja saivat palkaksi KEITETYN KANANMUNAN, joka sitten syötiin pääsiäisaamuna.

Vierailija
464/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella vanha lasten perinne kuulostaa joltain rikokselta. Ihmetelkää joo keskenänne näitä syntyvyystilastoja. 

Ongelma on varmaan ainakin osittain se, että se ei ole kaikille mikään perinne ja ihmiset asuvat nykyisin paljon eri paikoissa mistä ovat kotoisin. Toisekseen Suomessa on uskonnottomia enemmän kuin ennen. Virpominen liittyy kristinuskoon, joten mikä velvollisuus meillä uskonnottomilla on kannatella kristinuskon perinteitä? Emme edes vietä pääsiäistä. Kolmanneksi, kuka ihan oikeasti uskaltaa päästää lapsensa vieraiden ihmisten oville?

Minusta jokaisella on oikeus perinteisiinsä ja niiden ylläpitoon, mutta ette oikeasti voi velvoittaa kaikkia muita leikkimään niiden mukaan. Jos haluatte, että lapset saa turvallisesti virpoa, sopikaa etukäteen kenen oville saa mennä. 

Miten tämä ei ollut 30 vuotta sitten näin järjettömän vaikeaa? 

Mikään ei ollut 30 vuotta sitten niin vaikeaa kuin nykyään.  Ihmiset kai olivat tervepäisempiä silloin.

Me ainakin asuimme silloin pienessä kylässä, jossa kaikki tunsi toisensa. Täysin eri asia virpoa ympäriinsä silloin. Ja lapset osasivat pysyä pois niiltä parilta ovelta, jonne ei virpojia kaivata. Itse en tosin koskaan virponut muuta kuin isovanhemmat.

Nykyisin ei ole samanlaista kyläkulttuuria. En tunne naapureitani niin hyvin, että tietäisin kuka viettää pääsiäistä ja kuka ei. Suurinta osaa en tiedä edes nimiltä. Täysin eri asia nykyisin mielestäni. 

Vierailija
465/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei asu kristittyjä lapsiperheitä, lähinnä muslimeita/afrikkal.

Vierailija
466/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin eilen kylässä tädilläni, kun sinne tuli virpojia. Antoivat YHDEN oksan (heitä oli kolme), jossa oli YKSI liimattu höyhen. Ihanko oikeasti kehtaatte lähettää lapsianne tuollaisten oksien kanssa virpomaan? Todella noloa.

Me pistettiin paremmaksi.🤣 Lapset kävi virpomassa niillä jotka oltiin itse saatu. 

Oi, miten fiksu äiti. Ostitko rahoilla itsellesi kaljaa?

Vierailija
467/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa itse kakaroidenne karkit. Lopettakaa kerjääminen!

Vierailija
468/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin eilen kylässä tädilläni, kun sinne tuli virpojia. Antoivat YHDEN oksan (heitä oli kolme), jossa oli YKSI liimattu höyhen. Ihanko oikeasti kehtaatte lähettää lapsianne tuollaisten oksien kanssa virpomaan? Todella noloa.

Me pistettiin paremmaksi.🤣 Lapset kävi virpomassa niillä jotka oltiin itse saatu. 

Millä rahoilla?🤣

Vierailija
469/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin oksa johon oli kierretty piipunrassi ja liimattu sulka. Pienet munat molemmille.

Muistan kun itse oltiin n 50v sitten ja muisti missä oltiin kiukkuisia. Näistä jää muistijälki, ei kannata kiukutella naapuruston lapsille.

Vierailija
470/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halloweenin tultua on mennyt vähän överiksi. Pari kertaa vuodessa on liikaa. Jompi kumpi pois ja mieluummin halloween.

Kolme. Unohdit nuutinpäivän.

Vierailija
471/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella outoa, että vaalitaan ortodoksista uskonnollista perimää. Tuskin ne nk. vitsat olivat edes siunattuja, kuten kuuluisi olla. Suvivirttä ei saa koulussa laulaa ja uskontoa ei saisi opettaa saatikka viedä lapsia kirkkoihin koulun puolesta. Sitten tää virpominen muka perinnettä. Siihen perinteeseen kuuluu, ettei mennä vieraiden ihmisten ovikelloja soittelemaan ja se virpomispalkkakin kuuluu saada vasta pääsiäisenä, siis pääsiäissunnuntaina tai pääsiäismaanantaina. Täysin väärennetty muka perinne. Ei paljon järki pakota päätä kun perinteetkin pitää itse keksiä tai väärentää aivan muiksi mitä ne aikoinaan olivat. 

Vierailija
472/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen napero innostu tästä asiasta lähinnä noiden namujen ja rahojen takia. Ei se innostus ainakaan noissa risuissa enää näy

Vierailija
473/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mekin tehdään, kun omat vitsat on loppu.

Askarreltu se parikytä vitsaa per muksu, kun ne loppuu, niin haetaan kotoa lisää.

Ei näitä kiukkuperseitä oikeasti näe kierroksella. Miten ovatkin pesiytyneet tänne palstalle.

Eilen oli mukava ja namurikaspäivä. 

Vierailija
474/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suksi suohon. Onko kallista antaa jotain karkkia lapsille ja näin luoda hyvää mieltä ? S tanan juo pporetkut. 

Siis, en ollut edellinen, mutta miksi tuntemattomien ihmisten pitäisi jakaa rahaa ja karkkia lapsillesi? Hymysuin?

Onhan se ihan sairasta tuottaa iloa tuntemattomille. Hyi v*ttu tätä maailmaa, kun vaaditaan yhteisöllisyyttä ja hauskanpitoa muutaman hetken verran per vuosi. Minähän istun mökömököpuussa ikuisesti ja räin pienten lasten päälle.

Miksi se ilon tuottaminen on aina sitä, että annetaan rahaa sille, joka haluaa olla iloinen? Menisi pyytämään vanhemmiltaan!

Vierailija
475/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätis se noloin oli, jos tuon hyväksy.

Millä perusteella yli 70-vuotias vieras täti on velvollinen kasvattamaan täysin vieraita lapsia? Ihan oikeasti nyt ihmiset. Te virpomisen puolestapuhujat kaivatte vaan omaa kuoppaanne, kun teidän mielestä te ja lapsenne voitte tehdä mitä vaan ja muiden tehtävä on sitten ilmoittaa, että ei saa virpoa tai että olisi asiallista koristella vitsa ja jokaisen antaa oma. Opetelkaa itse käytöstavat ennen kuin alatte itkemään, että joku oli ilkeä ja suuttui tai tiuski. 

Vierailija
476/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahoilla?🤣

Kyllähän rahaakin annetaan palkaksi. Jos sinulla ei taas ole rahaa, ala myymään itseäsi!

Vierailija
477/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella vanha lasten perinne kuulostaa joltain rikokselta. Ihmetelkää joo keskenänne näitä syntyvyystilastoja. 

Ongelma on varmaan ainakin osittain se, että se ei ole kaikille mikään perinne ja ihmiset asuvat nykyisin paljon eri paikoissa mistä ovat kotoisin. Toisekseen Suomessa on uskonnottomia enemmän kuin ennen. Virpominen liittyy kristinuskoon, joten mikä velvollisuus meillä uskonnottomilla on kannatella kristinuskon perinteitä? Emme edes vietä pääsiäistä. Kolmanneksi, kuka ihan oikeasti uskaltaa päästää lapsensa vieraiden ihmisten oville?

Minusta jokaisella on oikeus perinteisiinsä ja niiden ylläpitoon, mutta ette oikeasti voi velvoittaa kaikkia muita leikkimään niiden mukaan. Jos haluatte, että lapset saa turvallisesti virpoa, sopikaa etukäteen kenen oville saa mennä. 

Miten tämä ei ollut 30 vuotta sitten näin järjettömän vaikeaa? 

Mikään ei ollut 30 vuotta sitten niin vaikeaa kuin nykyään.  Ihmiset kai olivat tervepäisempiä silloin.

Me ainakin asuimme silloin pienessä kylässä, jossa kaikki tunsi toisensa. Täysin eri asia virpoa ympäriinsä silloin. Ja lapset osasivat pysyä pois niiltä parilta ovelta, jonne ei virpojia kaivata. Itse en tosin koskaan virponut muuta kuin isovanhemmat.

Nykyisin ei ole samanlaista kyläkulttuuria. En tunne naapureitani niin hyvin, että tietäisin kuka viettää pääsiäistä ja kuka ei. Suurinta osaa en tiedä edes nimiltä. Täysin eri asia nykyisin mielestäni. 

Tuo on surullista, ettei lähistön tyyppejä tunne. Se on ihan oma vika.

Vierailija
478/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saatiin oksa johon oli kierretty piipunrassi ja liimattu sulka. Pienet munat molemmille.

Muistan kun itse oltiin n 50v sitten ja muisti missä oltiin kiukkuisia. Näistä jää muistijälki, ei kannata kiukutella naapuruston lapsille.

Kuinka paljon luulet että kiinnostaa jonkun lapsen muistijälki? Ei jumalauta. 🤣

Vierailija
479/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätis se noloin oli, jos tuon hyväksy.

Millä perusteella yli 70-vuotias vieras täti on velvollinen kasvattamaan täysin vieraita lapsia? Ihan oikeasti nyt ihmiset. Te virpomisen puolestapuhujat kaivatte vaan omaa kuoppaanne, kun teidän mielestä te ja lapsenne voitte tehdä mitä vaan ja muiden tehtävä on sitten ilmoittaa, että ei saa virpoa tai että olisi asiallista koristella vitsa ja jokaisen antaa oma. Opetelkaa itse käytöstavat ennen kuin alatte itkemään, että joku oli ilkeä ja suuttui tai tiuski. 

Kylä kasvattaa!

Vierailija
480/859 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hauskaa tuossa on, että joutuu luopumaan rahoistaan ja karkeistaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän