Auttakaa, antakaa laihdutusvinkkejä!
Olen siis TODELLA ylipainoinen (ei mikään 10 kiloa, vaan reilusti enemmän) ja olen niin kyllästynyt olemaan tällainen!
Olen ollut painonvartijoissa, kokeillut karppaamista jne. mutta aina vaan palaan mässäilemään ja lihon entisestään..
Nyt toivoisin, että joku jaksaisi laittaa vaikka ihan ohjeet, että mitä kannattaisi syödä, että laihtuisin ja onko joku täällä oikeasti onnistunut laihtumaan kymmeniä kiloja vai olenko ainut plösö?
Kommentit (4)
Laitat kaiken, mikä liittyy syömiseen ja liikkumiseen remonttiin. Ruokailussa teet selkeän päivärytmin. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ei koskaan napostelua! Syöt aina vähintään puolet ruoasta kasviksia/hedelmiä/marjoja. Max. 1/4 syödystä ruoasta viljaa/perunaa/riisiä/pastaa, ole siis tarkkana mm. leivän kanssa. Vaihda leipä ruisleipään. Tarkkaile annoskokoa (max. yksi normaali lautasellinen per ruokailu). Syö lounaaksi keitto/salaatti. Vähennä lihaa ja suosi mm. soijarouhetta (jauhelihan tilalle) ja papuja. Vähennä rasvankäyttöä (suosi rypsiöljyä, parhaimmat rasvahapot) Tärkeintä on vähentää herkuttelua. Ei karkkia, suklaata, jäätelöä, keksejä, leivoksia, sipsejä, limuja. Herkutella voi joskus (pari kertaa viikossa ja silloinkin kannattaa mieluiten syödä vaikka tavallista jäätelöä&marjoja tai pullaa). Älä koskaan syö herkkuja nälkään tai itseäsi ähkyksi.
Kävelä aina kun mahdollista, siis jätä auto kotiin kauppareissulle yms. Jos haluat laihtua vielä nopeammin lisää liikuntaa runsaasti.
Jos haluat herkutella suunnittele se etukäteen. Ostat niitä vain kohtuudella, niin ei tule syötyä vahingossa koko pakettia kerralla. Varo myös " piiloherkkuja" : kermaa, vanukkaita, makeita rahkoja, sokerisia jogurtteja. Tee ruoka itse. Ei eineksiä. Itse tehtyyn voi aina laittaa enemmän kasviksia, vähemmän rasvoja ja suolaa.
Omia käyttämiäni ohjeita (tämä vaatii pitkäjänteisyyttä, itselläni laihtuminen on kestänyt nyt 1,5 v)
Dieetti 1800 kcal (löydät ohjeita kutri. fi ja apua laskemiseen kalorilaskuri . fi) - ei siis itsekidutusta liian matalalla kalorimäärällä, vaan kohtuuden opettelua. Itse en ole kärsinyt nälkää kertaakaan, mutten ole myöskään pahemmin mässäillyt.
Opettele syömään Täysjyväleipää, pastaa, riisiä.
Opettele laittamaan ruokaa ilman rasvaa tai vähällä rasvalla (tähän suosittelen parilapaistinpannua (Broilerpihvit, liha- ja jauhelihapihvit saa tosi hyviksi siinä, ilman rasvaa)
Pidä ruokapäiväkirjaa (esim. tuolla kalorilaskuri . fi ssä) n. parin viikon jälkeen näet siitä melko selvästi, mitkä ruuat ovat kompastuskiviäsi.
-> Alussa yrittäisin luopua juuri niistä kompastuskivistä kokonaan, ja ottaisin takaisin ruokavalioon vasta kun olet oppinut eroon tavasta.
Syö Riisiä, Pastaa tms. aina kuvitteellisen dl mitan kautta 1,5-2 dl riittää.
Ei leipää muuta kuin keittoaterioilla/salaattiaterioilla
sanokaa nyt auttaako se karppaaminen ja kuinka nopeasti? nälkää en halua nähdä, se ei tule toimimaan, tiedän jo ennestään.